Pitkään jatkunut kierrostieto ongelma (36-1 VR)
Moderator: Masi_K
Pitkään jatkunut kierrostieto ongelma (36-1 VR)
Ongelma: Megan kierrostieto piikittelee kun ylitetään n. 1000rpm, joten juuri pysyy käynnissä, mutta ei ota yhtään kierroksia.
Kokoonpano: Auto on Mk5 korinen ralli Escort 2.0 Zetecin koneella ja venäjän poikien asentamalla Lada/GM moottoriohjauksen sähköillä. Eli 36-1 hammaskehä kampuran päässä induktiivisella anturilla. Hukkapuola jossa itessään kipinän vahvistin. Mega on MS'n'S Extra 029q2 V2.2 partcon levyllä. Kierrostieto tulee LM1815 signaalimuuntimen läpi ja kipinät lähtee suoraan ledeistä 17 ja 19.
Johtosarjaan liitäntä toteutettu siten, että alkuperäinen Boxi voidaan liittää takaisin ja onkin normaalisti ollut käytössä, toimien hienosti, (vikana vain matala kierrosrajoitin "alle 7krpm" ja säädöt).
Lisätietoina bensan annostelu vain kaasuläpän asennolla kun mappia ei voi käyttää läppärungoilla.
Historiaa:
Aikanaan jo lähes vuosi sitten auto oli saatu toimimaan loistavasti muiden alkuvaikeuksien jälkeen, eli kävi ja veti hiha-säädöillä nätisti 1000-8000 alueella. Testilenkin jälkeen alkoi hiukan rötäämään. Mutta seuraavalla testi kerralla taas hienosti alkuun mutta kun tulimme takaisin niin alkoi jumalaton pauke 3000-4000 kierroksen tietämillä. Koska minulla oli toinen lähes samoin rakennettu boxi muutin sen tälle autolle sopivaksi. Ja taas toimi hetken aikaa. Kunnes sama homma tapahtui kun auto piti viedä penkkiin. Epäilyn kohteena tietenkin Megat ja megassa tuo signaalin muunnin piiri kun orkkis boxi toimi kokoajan.
Kokeitua.
Vaihdettu megan prossuja. ---> ei apua.
Ladattu megan koodi prossuille uusiksi. ---> ei apua.
Vaihdettu LM1815 piirit ristiin. ---> ei apua.
Vaihdettu suojattu johdin boxin ja johtosarjaliittimen väliin. ---> ei apua.
Pidetty sormilla kiinni LM-piiristä auton käydessä ja tämä itse asiassa auttoi jonkin aikaa eli otti taas kierroksia epäilty että, joku osa saanut siipeensä piirillä. Mutta tämäkin lakkasi auttamasta pienen ajan jälkeen.
Vaihdettu kaikki konkat LM-piirillä---> ei apua.
Toiseen piiriin vaihdettu LM –prossu---> ei apua.
Välissä tämä toinen boxi rakennettu kaverin mitsuun jossa toimii ihan täysin, kylläkin nokka-anturilla.
Megan levylle vaihdettu U4 kierrostieto prossu. ---> ei apua.
Autoon uusittu VR-anturin suojattu kaapeli. ---> ei apua.
Lopputulos Escossa ei vikaa koska toimii orkkis boxilla, eikä megassa vikaa, koska Escossa oireillut toimii mitsussa???
Osaako joku sanoa että mitä vielä kannattaa kokeilla, hermo mennyt jo lukuisia kertoja?
Kiitos niille jotka jaksavat lukea tämän loppuun ja antaa jotain vihjeitä.
Kokoonpano: Auto on Mk5 korinen ralli Escort 2.0 Zetecin koneella ja venäjän poikien asentamalla Lada/GM moottoriohjauksen sähköillä. Eli 36-1 hammaskehä kampuran päässä induktiivisella anturilla. Hukkapuola jossa itessään kipinän vahvistin. Mega on MS'n'S Extra 029q2 V2.2 partcon levyllä. Kierrostieto tulee LM1815 signaalimuuntimen läpi ja kipinät lähtee suoraan ledeistä 17 ja 19.
Johtosarjaan liitäntä toteutettu siten, että alkuperäinen Boxi voidaan liittää takaisin ja onkin normaalisti ollut käytössä, toimien hienosti, (vikana vain matala kierrosrajoitin "alle 7krpm" ja säädöt).
Lisätietoina bensan annostelu vain kaasuläpän asennolla kun mappia ei voi käyttää läppärungoilla.
Historiaa:
Aikanaan jo lähes vuosi sitten auto oli saatu toimimaan loistavasti muiden alkuvaikeuksien jälkeen, eli kävi ja veti hiha-säädöillä nätisti 1000-8000 alueella. Testilenkin jälkeen alkoi hiukan rötäämään. Mutta seuraavalla testi kerralla taas hienosti alkuun mutta kun tulimme takaisin niin alkoi jumalaton pauke 3000-4000 kierroksen tietämillä. Koska minulla oli toinen lähes samoin rakennettu boxi muutin sen tälle autolle sopivaksi. Ja taas toimi hetken aikaa. Kunnes sama homma tapahtui kun auto piti viedä penkkiin. Epäilyn kohteena tietenkin Megat ja megassa tuo signaalin muunnin piiri kun orkkis boxi toimi kokoajan.
Kokeitua.
Vaihdettu megan prossuja. ---> ei apua.
Ladattu megan koodi prossuille uusiksi. ---> ei apua.
Vaihdettu LM1815 piirit ristiin. ---> ei apua.
Vaihdettu suojattu johdin boxin ja johtosarjaliittimen väliin. ---> ei apua.
Pidetty sormilla kiinni LM-piiristä auton käydessä ja tämä itse asiassa auttoi jonkin aikaa eli otti taas kierroksia epäilty että, joku osa saanut siipeensä piirillä. Mutta tämäkin lakkasi auttamasta pienen ajan jälkeen.
Vaihdettu kaikki konkat LM-piirillä---> ei apua.
Toiseen piiriin vaihdettu LM –prossu---> ei apua.
Välissä tämä toinen boxi rakennettu kaverin mitsuun jossa toimii ihan täysin, kylläkin nokka-anturilla.
Megan levylle vaihdettu U4 kierrostieto prossu. ---> ei apua.
Autoon uusittu VR-anturin suojattu kaapeli. ---> ei apua.
Lopputulos Escossa ei vikaa koska toimii orkkis boxilla, eikä megassa vikaa, koska Escossa oireillut toimii mitsussa???
Osaako joku sanoa että mitä vielä kannattaa kokeilla, hermo mennyt jo lukuisia kertoja?
Kiitos niille jotka jaksavat lukea tämän loppuun ja antaa jotain vihjeitä.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ota lokia siitä häiriöhetkestä. Jos saat sen nettiin näytille, niin helpottaa aika paljon havainnollistamaan ongelmaa. Alkaako megatunen kierroslukumittari "vispaamaan" häiriöhetkellä? Miten ledien sytytyslähtöjen kytkentä on toteutettu: tarkka kuvaus?
Tuossa on nyt liian monta mahdollista vikapaikkaa.
Tuossa on nyt liian monta mahdollista vikapaikkaa.
Puolien latausajat
7
5
0,1
Puolien ohjaus on toteutettu Led 17 ja Led 19 jaloista 1kohm ylösvetovastuksin. Levyllä hypyt X11 ja X13 reikiin joiden ulostuloista suorat johdot hukkapuolan A/B-nastoihin. Puola on tosiaan siitä erikoinen että ei tarvinnut erikseen vahvistimia. (Tämä aiheutti aikanaan paljon harmaita hiuksia kun ei pelannut sytkäkivien kanssa mitenkään)
Kokeiltu myös häiriösuojattua kaapelia puolalle ei auttanut.
VR-anturin vastus oli 688ohm.
Kierrolukumittari nimenomaan hyppää kaksinkertaiseksi.
Logia täytyy käydä hakemassa tällä viikolla pätkä talteen pistän sitten näytille.
7
5
0,1
Puolien ohjaus on toteutettu Led 17 ja Led 19 jaloista 1kohm ylösvetovastuksin. Levyllä hypyt X11 ja X13 reikiin joiden ulostuloista suorat johdot hukkapuolan A/B-nastoihin. Puola on tosiaan siitä erikoinen että ei tarvinnut erikseen vahvistimia. (Tämä aiheutti aikanaan paljon harmaita hiuksia kun ei pelannut sytkäkivien kanssa mitenkään)
Kokeiltu myös häiriösuojattua kaapelia puolalle ei auttanut.
VR-anturin vastus oli 688ohm.
Kierrolukumittari nimenomaan hyppää kaksinkertaiseksi.
Logia täytyy käydä hakemassa tällä viikolla pätkä talteen pistän sitten näytille.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
kuinka suuri kuormavastus on lm piirin kytkennässä signaali karvasta maatasoon ? itse tuli taisteltua joskus bemarin anturin kanssa (noin 600 ohm.) vaati 280ohmin kuormavastuksen että toimi kunnolla.
jotta lm piiri kytkennän saa toimimaan oikein ko anturilla melkein tarvii oskiloskoopin. kierrosluvun tuplaantuminen kielii että anturointi hukkaa hampaita.
jotta lm piiri kytkennän saa toimimaan oikein ko anturilla melkein tarvii oskiloskoopin. kierrosluvun tuplaantuminen kielii että anturointi hukkaa hampaita.
Voin itse vastata tähän eli puuttuvalla hampaallahan mitataan kierrosnopeus ja kun esim. yksi hammas "sen oikeasti puuttuvan lisäksi" hukkuu näkyvistä luulee mega että kierroksia on tuplaten.teg wrote:Hmm.. eikös se ole päinvastoin? Jos hampaita hukataan, kierrosluku tippuu. Jos tulee ekstrapulsseja (eli nopeammin kuin normaalisti), kierrosluku kasvaa.Turtana wrote: kierrosluvun tuplaantuminen kielii että anturointi hukkaa hampaita.
Anturia on aikanaan kovasti siirrelty etäisyys nyt noin 1mm.
Maadoitukset on kunnossa.
Tuo LM kuormavastus homma tarvitsee kokeilla, koska piiri on tehty vanhan ohjeen mukaan.
Kiitos tähän astisista ohjeista.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Eikös mega mittaa nopeutta ihan jokaisen hampaan välisestä ajasta, eikä suinkaan kerran kierroksessa? Muutenhan starttaus toimisi tosi huonosti.Perkkis wrote: Voin itse vastata tähän eli puuttuvalla hampaallahan mitataan kierrosnopeus ja kun esim. yksi hammas "sen oikeasti puuttuvan lisäksi" hukkuu näkyvistä luulee mega että kierroksia on tuplaten.

Nyt on saatu homma ehkä pelittämään. Eli asensin 330ohm kuormavastuksen LM-piirille ja muutin wheel decoder routine asetusta ja avot kierroksia nosti ainakin 4700rpm:ään. Mutta nyt meni laihalle koska kaasuläpän asento ei muuttunut megalla. Kalibroin sen pariin otteeseen ADC:tä 8 ja 167 mutta kaasuläpän asento ei nouse kuin 63:n prosenttiin ja alussa tyhjää, vika lienee potikassa vai voiko olla jossain muulla??
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Nuolaisin liian aikaisin. Eli ei se vain ota toimiakseen. Nyt löytyi toinenkin omituinen piirre. Kierroksia auto kyllä nyt ottaa edellisien muutoksien jälkeen tuon 4700 mutta kun nyt sain kaasuläpän asennon kalibroitua oikein se toimii vain järkevasti kun auto ei ole käynnissä. Eli kun auto auto on käynnissä ja polkaisee kaasua muuttuu megan näytöllä lukema hetkeksi oikeaksi ja sitten alkaa tippumaan nollaan vaikka kaasu on paikallaan puolessa välissä?? Mistähän tämä johtuu? Ja tuo 4700 kierros katto johtuu edelleen alkuperäisestä ongelmasta. Kuinkahan pienen vastuksen voi laittaa maita vasten tuolle LM-piirillle nyt tosiaan tuo mainittu 330ohm.
Löytyykö vielä vihjeitä vai luovutanko?
Löytyykö vielä vihjeitä vai luovutanko?
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Mulla ihan samanlaisia ongelmia tuon signaalimuunnoksen kanssa.
Kone kiertää reilun 4000 rpm ja sitten ennakko sekoaa. Johtui kai siitä että sen -1 hampaan jälkeen alkaa katoamaan yksi pulssi. En kerennyt sitä tutkailemaan kun täyty mennä ksiaamaan ja laitoin jakajan takaisin.
Toisaalta en muuten ole enää varma että haiviskö sieltä loppuvaiheessa se pulssi. Vai toimiko muuten vaan huonosti. Jotenkin kun tuli mieleen että se sittenkin olisi ollut ihan ok se pulssi mutta sekoili silti.
Tuo asentoanturin toiminta vaikuttaisi rikkeimeltä anturilta mikä tärinästä ei tee kontaktia?
Kone kiertää reilun 4000 rpm ja sitten ennakko sekoaa. Johtui kai siitä että sen -1 hampaan jälkeen alkaa katoamaan yksi pulssi. En kerennyt sitä tutkailemaan kun täyty mennä ksiaamaan ja laitoin jakajan takaisin.
Toisaalta en muuten ole enää varma että haiviskö sieltä loppuvaiheessa se pulssi. Vai toimiko muuten vaan huonosti. Jotenkin kun tuli mieleen että se sittenkin olisi ollut ihan ok se pulssi mutta sekoili silti.
Tuo asentoanturin toiminta vaikuttaisi rikkeimeltä anturilta mikä tärinästä ei tee kontaktia?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Nyt on vihdoin pitkään vaivanneet ongelmat saatu setvittyä. Poikettiin hiukan kaavojen ulkopuolelle ja autoon vaihdettiin kokeeksi ensiksi Fiat Stilon VR-anturi, mutta ei silläkään heti lähtenyt pelittämään yhtään paremmin n. 1mm raolla. Sitten joutessaan kokeiltiin pienentää rajusti hammakiekon ja anturin väliä, avot ja alkoi pelaamaan noin. 0.3mm välillä hyvin 8000rpm asti. Varuiksi tehtiin vielä anturin telineestä hiukan tukevampi jotta sitten varmasti pysyy paikallaan.
Nyt autolla on ajettu jo muutamaan otteeseen vain säädellen jolloin huomattiin, että autossa olleista suuttimista alkoi loppumaan vara 6500rpm:n jälkeen korkeillakin bensanpaineilla, joten autoon vaihdettiin minulta yli jääneet cossun vakio suuttimet ja sitten alkoi kakku piisaamaan loppuun asti. Viimeisellä säätökerralla porsi sitten vaihteisto siten ettei ykkönen enään toiminut, mutta se on huomattavasti helpompaa korjata.
Seuraavaksi mennään kokeilemaan autoa penkkiin ja katsellaan mitä saadaa irti.
Nyt autolla on ajettu jo muutamaan otteeseen vain säädellen jolloin huomattiin, että autossa olleista suuttimista alkoi loppumaan vara 6500rpm:n jälkeen korkeillakin bensanpaineilla, joten autoon vaihdettiin minulta yli jääneet cossun vakio suuttimet ja sitten alkoi kakku piisaamaan loppuun asti. Viimeisellä säätökerralla porsi sitten vaihteisto siten ettei ykkönen enään toiminut, mutta se on huomattavasti helpompaa korjata.
Seuraavaksi mennään kokeilemaan autoa penkkiin ja katsellaan mitä saadaa irti.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Nyt on käyty penkissä ja lukemiksi saatiin yllättävän kivat 202hp@6700 ja 227nm@6000 väännön ollessa yllättävän laaja tälle moottorille. Seoksien säätö otti kovasti aikaa kun ei tahtonut cossunkaan suuttimet riittää alennetuilla paineilla ihan ylös asti. Painetta hiukan nostettiin takaisin ja alkoi kakku piisaamaan rajoittimeen asti.
Tämä oli kolmas loppuun saatu mega rojekti ja samalla kaikista ongelmallisin. Seuraavaksi alettava tuohon omaan koslaan asentelemaan tuota V3/MS2:sta, joka odottelee jo postissa.
Tämä oli kolmas loppuun saatu mega rojekti ja samalla kaikista ongelmallisin. Seuraavaksi alettava tuohon omaan koslaan asentelemaan tuota V3/MS2:sta, joka odottelee jo postissa.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust