Tarkotus olisi laittaa megaruuta projektina olevaan volvoon tee se itse kaasuläppä. Töissä koneistelin osia jo valmiiksi mutta nyt tuli ongelma et mistä saisi halvalla pieniä hammaspyöriä. Käyttöhalkaisija pitäisi olla 50mm ja tiheä hampaisia mielellään. Materiaalilla ei nii väliä.
Läpän koko on 75mm. Runko pitää tehdä uusiksi koska aihio oli liian pieni.
Tossa ois pari kuvaa tekeleestä. Reiän saa täysin kiinni.
Siinä on kaks 50mm akseli joille on koneistettu paikat tohon alumiini kalikkaan. Sit niiden reikien poikkisuunnassa keskelle on sorvattu toi iso reikä mistä ilma menee koneeseen. Akseleiden pyörittämiseen tarkoitettu voima välitetään hammasrattailla ja nuo akselit pitäisi varmaan vielä laakeroida keveämmän pyörisen takia. Tuo on vaan sellanen proto jonka manuaali koneilla tekasin. Akselit on hydraulisylinterin männän varressa käytettyä hiottua ja kromattu tavaraa. Rallinetistä löysin kuvia tosta ja aattelin et testaan et millanen homma se on tehtä.
Tossa kuva osista. Laitan lisää kuhan saan otettua.
Aika omalaatunen toteutus. Yamaha DT125R:ssa on saman kaltainen venttiili säätämässä pakoaukon kokoa. Olis aika mielenkiintoista tietää kuinka lineaarisesti tuo rajoittaa virtausta...
Juu kyllä sille hintaa saattaa tulla jos joutuu teettään jossain. Toi ei oo maksanu mitään mulle ku jätepalosta väsäilin jouto aikana töissä. Tuossa ei oo mitään mikä häirittis ilman virtausta eli siinä taitaa se suurin hyöty olla. Ei se mikään hirveen kevyt oo mut saa siitä vielä painoo pois kuhan suunnittelee seuraavan version. Tosta lineaarisuudesta en osaa sanoo mitään. Pitäs varmaan mitata jollai.
asialliselta näyttää. samanlainen olis suunnitteilla.
ja noiden rattaitten lisäksi olen miettinyt,
että minkälaisilla tiivisteillä sen saa kestämään painetta tarpeeksi.
Sitä mäki oon vähän miettiny. Yks vaihtoehto ois koneistaa päätylevyyn sisäpuolelle akselin reikään paikka o-renkaalle. Pitäs vaan ettiä pieniä o-renkaita ja tehä akseli sen mukaan. Eiköhän se niillä kestä. Pitää vaan olla dumppi estämässä painepiikit ja kyllä se paine melko paljon pienenee ennenkö se on siellä akselin tykönä menossa ku on siinä monta ahasta paikkaa ennen sitä
Suosittelisin minäkin huulitiivistettä, tuttavallisemmin stefaa, antaa enemmän "anteeksi" kulumista, linjausvikaa että pyöriikin herkemmin. Taisipa olla vielä koneistuksenkin kannalta hieman anteeksiantavaisempi...
O-rengas on enempi sellainen staattiseen tiivistykseen tarkoitettu vempele, stefa taas pyörivälle akselille.
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Olis jättänyt poraamatta päitä kokonaan auki, vain akselin reiät olis ollut tarpeen. Sitten pesä 2-osaiseksi, 'läpät' sisään ja kasaus pultteja käyttäen. Toisessa päässä ei tarvitsisi olla edes läpireikiä vaan kolot tapeille ja heloitus. Ja kyllä olis tullut tiiviiksi
Juu kyllähän se stefa on varmaan parempi. Venttiilivarren kumihan ois kans yks mahollisuus. Kyllä se ehkä periaatteessa onnistus nuinki koneistaa mut mahoton manuaali koneilla ja varsinki ku ei ollu etes oikeita avartimia käytössä. Cnc-koneilla se luultavasti onnistus mut ei oo mitenkää yksin kertanen homma silläkään. Seuraavasta versiosta jää luultavasti toisesta päästä iso reiät pois ja tulee vaan paikka asentoanturille. Kevennystä oon miettiny siten et jos nuo "läpät" tekis putkesta joihin porais ton ison reiän ja sit hitsais kolon umpeen et paine ei karkaa putken sisään ja sit sorvais suoraksi. kevenis melko paljon
Ois ollu alumiiniaki mistä tehä mut siinä on sellanen ongelma et aika herkästi jäävät jumiin. Sillon se onnistus jos ne pysys pinnottaan jotenki nii ei ois sitä hapettumis ongelmaa. Tai sit pitäs keksii runkoon uus aine ja ku ne on suuriinpiirteen saman painosia nii ei merkitystä kumpi on alumiinia.
Niin, se hapettuminen. Mut eikös noita pysty kotikonstein anodisoimaan, niin sithän ne pitäis vörkkiä.
Eikös nuo splätteriporukat niitä pyssyjään värjäile.
Tuolta löytyy hyvät ohjeet anodisointiin: http://www.motot.net/wiki/Anodisointi
Kannattaa ottaa tosissaan tuo tuuletetussa tilassa (tai pihalla) työskentely, olohuone ei ole oikea paikka