Maadoituksista (lohkoon/koriin/lohkoon/koriin)

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Maadoituksista (lohkoon/koriin/lohkoon/koriin)

Post by Volkkarijermu »

Megan maa ja antureiden maat maadoitetaan samaan paikaan, samaan liittimeen vaikka tinaamalla, saman pultin alle ja lohkoon.
Selvä laitetaan anturit maadottaen lohkoon.
Nyrkkisääntönä voisi pitää anturipuolen maadoittamista MS:n piirilevylle.
Ai jaa, siis sittenkin CLT/Hallit sun muut anturit piirilevylle?
Maadotukset koriin, ei lohkoon! Itsellä mega heitti resettejä vähän väliä kun maadotukset oli lohkossa. Koriin maadotettuna ei ole ilmennyt yhtä ainoaa resettiä.
Eli kaikki koriin?
Kaikki elektroniikan maadotukset koriin ja häiriötä tuottavat vermeet lohkoon.
Ei kun siis sytkäboksi maadotetaan lohkoon (tullee joku metrin piuha) ja anturit sun muut koriin megan piirilevyn kautta?

:D Totuus on jossain ihan pihalla... Lähinnä kiinnostais kuinka porukka on noita sytkäboksejaan ja antureitaan maadotellu.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Antureille oma maadotus piste! Eli käytännössä megan liittimen maat. Tällöin vertailu piste on aina sama eikä tule mittaus virheitä.

Sitten taas sytkä mahollisimman lyhyillä johoilla ja maat omasta paikasta.

Maadotuken kultainen sääntö taitaa olla se että ei saa päästää SUURIA virtoja kulkemaan megan kautta (Eli ei maadoiteta lohkoon ja koriin koska tällöis starttauksesta voi osa starttaus virrasta kulkea megan levyn kautta)
Toiseksi Kaikki induktiivinen kuorma pois megan läheltä ja kaikki mahdolliset suuri virtaiset kanttiaaltoiset signaalit. Eli Puolalle oma maadoitus piste jolloin suurivirtainen kantti signaali ei pääse megaan ja induktiivisia purkauksia on helpompi hallita.

Itse suosin ainakin lohkoon maadoittamista koska laturihan maadoittaa lohkoon jolloin siellä on ajonaikana "todellinen" maa. Starttauksessahan maa on akulla...
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Hienon kokoelman oot löytänyt.

Nuohon 2 ekaan lainaukseen niin molemmissa on ideana se sama että maapotentiaalieroja ei ole. Mutta parempi varmaan että anturien maat on siinä liittimessä, katoaa se pienikin mahdollinen ero.
Muutenkin täytyy Liquilan kanssa olla samaa mieltä asioista, ja se sytkäboksinkin maa tulee ainakin siihen megan maan lähistölle.

Tuolla jotain jotka nyt suurinpiirtein tulikin esiin jo.

Itsellä on lohkossa kaikki ja sytkäboksinkin piuha samassa liittimessä ihan toimivana kokoonpanona.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

En kyllä tajunnut tota Innovaten 1 ja 6 kohtaa.

Mites sellanen systeemi, että akulta tulee plus ja miinus ja päissä virtajakoblokit. Niihin sit tois kaikki maat ja plussat. Ite ecu on kans siinä lähellä.
Pitäis oikeastaan ottaa kuva tosta.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

JaniM wrote:En kyllä tajunnut tota Innovaten 1 ja 6 kohtaa.

Mites sellanen systeemi, että akulta tulee plus ja miinus ja päissä virtajakoblokit. Niihin sit tois kaikki maat ja plussat. Ite ecu on kans siinä lähellä.
Pitäis oikeastaan ottaa kuva tosta.
1. Kaikki piuhat juotetaan samaan kaapelikenkään ja pultataan lohkoon.

6. Esittää mitä voi tapahtua kun osa pultataan lohkoon ja osa koriin ja näiden välillä ei ole kunnollista kaapelia.

Lämpöanturit, joissa toinen karva on itse anturin runko (mm. Ford) maadoittuu automaagisesti lohkoon. Kaksinapaiset ehdottomasti megan liittimeen. Megan levyllä kaikki maat on kuitenkin samassa potentiaalissa joten sytkäIGBT ja suutinfetit (eli induktiiviset kuormat) maadoittuu tasan samaan paikkaan kuin itse megakin, ml. fidle ym. muut fetit/trankut.

Piirilevy pitäisi suunnitella niin, että em. komponenttien maakarvat päättyy eri nastoihin liittimissä ja ottavat kontaktia vasta korissa/lohkossa jossa paluuvirrat summataan jolloin itse piirilevyllä ei esiintyisi sekavirtoja maatasossa :lol:
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

itse tulee aina laitettua näin

kaikki anturit ja ecu hilppeet sekä pienivirtaiset vehkeet samaan pisteeseen ja siitä ainakin 6 neliö millimetrin kaapelilla koriin.

kunnollinen maadoitusnauha lohkosta akun - napaan ja - navasta koriin

sytkäyksikön maadoitus mahdollisimman lyhyellä lohkoon.

puolan jännitesyöttö johdot kuparivaipan sisälle ennen ja jälkeen releen ja sulakkeiden. vaippa maadoitetaan koriin tai lohkoon vähintään 30cm päähän anturi etc maasta, puolan + syöttöön 10uF polko

henkilökohtaisesti en enää ikinä itse laita vb921 megaan sisälle, ainakaan lm1815 ei siitä oikeen tykkää.
Miku_s
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Wed Oct 17, 2007 0:37
Location: Joensuu

Post by Miku_s »

itsellä antureiden maat korissa.. megan maat korissa erikohdassa.. sytkäpoksin maa venttiilikopassa puolien välissä autossa suorasytytys(6puolaa).. aikaisemmin megan ja sytkäpoksin maat samassa pisteessä nii anto häiriötä kierroslukuun.
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Turtana wrote:sytkäyksikön maadoitus mahdollisimman lyhyellä lohkoon.

henkilökohtaisesti en enää ikinä itse laita vb921 megaan sisälle, ainakaan lm1815 ei siitä oikeen tykkää.
Niinpä, turha näidein sytkäkivien maapiuhojenkaan mukana tuoda kipinähäiriöitä boksille. Itsellä on boksissa 5mm pultti, mihin tulee piirilevyltä maa, sekä antureiden ym. maat ja tästä paksu kaapeli auton runkoon. Bensapumpulle ja flektille voisi vielä laittaa erilliset releet, niin ei tarvisi niidenkään virtoja kierrättää boksin kautta, niin saisi tuon boksilta runkoon menevän kaapelin virraran minimoitua.
Post Reply