Levoton tyhjäkäynti remmiahdetussa
Moderator: Masi_K
Levoton tyhjäkäynti remmiahdetussa
Ongelman aiheuttaja on 1100 Suzuki GSX EFE -86 . Kone on varustettu Eatonin M45 remmiahtimella , Saabin läppärunko ahtimen imupuolella , Minimega joka ohjaa myös kipinää . Megassa uusin ohjelmaversio .
Ongelma on "huojuva" tyhjäkäynti välillä 1500 - 2500 r/min .
Yritetty säätää bensa- ja sytkäkarttoja kohdalleen useampi tunti , mutta tasaisen tyhjäkäynnin löytyminen vaikuttaa aikas heikolta .
Mitä kannattaisi koittaa , että saisi tuon tyhjäkäynnin "pumppaamisen" loppumaan ?
Ongelma on "huojuva" tyhjäkäynti välillä 1500 - 2500 r/min .
Yritetty säätää bensa- ja sytkäkarttoja kohdalleen useampi tunti , mutta tasaisen tyhjäkäynnin löytyminen vaikuttaa aikas heikolta .
Mitä kannattaisi koittaa , että saisi tuon tyhjäkäynnin "pumppaamisen" loppumaan ?
Voisin tähän kommentoida ko. kapinetta säätämässä olleena. Seoksilla ja sytytysennakoilla on selvästikin vaikutusta tuohon pumppaamiseen. Ahkeralla säätämisellä käytöstä saatiin rauhoitettua aika paljon ja olisi varmaan saanut vielä paremmaksikin, mutta aika loppui kesken. Mutta olen aivan varma, että ongelma ei ole kiinni pelkästään säädöistä. Alle 2500 rpm käyntiä on hyvin vaikea saada stabiiliksi, en ole missään muussa koneessa törmännyt vastaavaan ilmiöön lähellekkään noin pahana. Säätelyjen jälkeen seokset näyttivät olevan kohtuullisen kohdillaan tuolla ongelmallisella alueella, sen perusteella mitä nyt kapeakaista-lambdalla saa selvää. Logia ei säätelyjen jälkeen enää ehditty ottaa, siitä tietty saisi tutkittua tilannetta paremmin.
Mun teoria ongelman syystä on suuri "imusarjan" tilavuus koneen ja kaasuläpän välissä yhdistettynä jatkuvasti painetta tuottavaan ahtimeen. Nyt kierrosten tippuessa alas ahdin saa raollaan olevan kaasuläpän läpi ilmaa lähes ilmakehän paineessa ja ehtii tunkemaan imuputkiston ja imusarjan ylipaineeseen. Tällä varastoidulla ilmamäärällä kone sitten ehtii rykäisemään kierrokset ylös ennen kuin imusarjan paine laskee riittävän alas rajoittaakseen kierroksia. Periaatteessa tyhjäkäynnistä pitäisi saada stabiili tästä huolimatta, mutta se on erittäin hankalaa, kun kone pyrkii "vahvistamaan" kaikkia kierrosluvun huojahteluja.
Bypass-venttiili ahtimen ohi auttaisi varmaan tilannetta. Tässä tapauksessa sen ohjauksen vaan pitäisi olla hiukan poikkeava, kun kaasuläppä on ahtimen imupuolella. Megalla ohjattu sähköventtiili olisi yksi vaihtoehto.
Mun teoria ongelman syystä on suuri "imusarjan" tilavuus koneen ja kaasuläpän välissä yhdistettynä jatkuvasti painetta tuottavaan ahtimeen. Nyt kierrosten tippuessa alas ahdin saa raollaan olevan kaasuläpän läpi ilmaa lähes ilmakehän paineessa ja ehtii tunkemaan imuputkiston ja imusarjan ylipaineeseen. Tällä varastoidulla ilmamäärällä kone sitten ehtii rykäisemään kierrokset ylös ennen kuin imusarjan paine laskee riittävän alas rajoittaakseen kierroksia. Periaatteessa tyhjäkäynnistä pitäisi saada stabiili tästä huolimatta, mutta se on erittäin hankalaa, kun kone pyrkii "vahvistamaan" kaikkia kierrosluvun huojahteluja.
Bypass-venttiili ahtimen ohi auttaisi varmaan tilannetta. Tässä tapauksessa sen ohjauksen vaan pitäisi olla hiukan poikkeava, kun kaasuläppä on ahtimen imupuolella. Megalla ohjattu sähköventtiili olisi yksi vaihtoehto.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
No kait sitä voi lokittaa vai eikö käy tyhjäkäyntiä ollenkaan ?ArttuH wrote:Logia ei säätelyjen jälkeen enää ehditty ottaa, siitä tietty saisi tutkittua tilannetta paremmin.
Megasquirt linjalle, lokitus päälle ja vehkeet tulille -> dataa talteen kunnes sammuu -> uudelleen käyntiin, varovasti kaasua ja palautus tyhjäkäynnille -> antaa hyrskyttää kunnes sammuu ja lokin lopetus.
Niin tsekataan...
Kyllähän tuo tuttu ilmiö on ja lähes poikkeuksetta johtunut joko liian laihasta seoksesta tai ennakon vaihtelusta.
Kierrosten pudotessa imusarjan paine luonnollisesti suurenee, jolloin täytös myöskin kasvaa. Moottorin tuottama momentti kasvaa -> kulmanopeus suurenee.
Sytytysennakkoa pienentämällä humppaus varmasti rauhoittuu, mutta saattaa johtaa liian pieneen momenttiin jolloin taas sammuu. Tarkkuutta tuollainen kieltämättä vaatii, varsinkin massanhitauksien ollessa minimaalisia.
Ilmeisesti po. moottorissa nokkien kokonaisajoitus overlapin ohella on melko suuri.
Kierrosten pudotessa imusarjan paine luonnollisesti suurenee, jolloin täytös myöskin kasvaa. Moottorin tuottama momentti kasvaa -> kulmanopeus suurenee.
Sytytysennakkoa pienentämällä humppaus varmasti rauhoittuu, mutta saattaa johtaa liian pieneen momenttiin jolloin taas sammuu. Tarkkuutta tuollainen kieltämättä vaatii, varsinkin massanhitauksien ollessa minimaalisia.
Ilmeisesti po. moottorissa nokkien kokonaisajoitus overlapin ohella on melko suuri.
No tokihan siitä saa logeja. Eilisen säätelyn jälkeisestä tilanteesta vaan ei ehditty ottaa, kun homma päättyi startin tilttaamiseen.
Kuten sanottu, kyllä tuon varmasti saa riittävästi säätämällä paremmaksi, mutta saako täysin kuntoon, siitä en osaa sanoa. Tuossa setupissa on kuitenkin jotain säätöjen lisäksi, mikä tekee siitä erityisen herkän tyhjäkäynnin pumppaamiselle. Mulla on omassa pyörässä likimain sama kone, lähes samoilla nokilla, mutta turbolla ja kaasuläpät joka sylinterille turbon jälkeen. Tuota mun pyörän konetta en ole koskaan saanut pumppaamaan kierroksia tuolla tavalla, vaikka seokset ovat olleet kuinka pielessä.
Seokset ja ennakot saadaan kyllä haettua kohdilleen ennemmin tai myöhemmin. Tässä vaiheessa olisi mielenkiintoisinta kuulla kokemuksia, teorioita ja ideoita siitä, mikä kokoonpanossa aiheuttaa normaalia suuremman herkkyyden tuolle pumppaamiselle ja mitä muutoksia kannattaisi mahdollisesti harkita.
Kuten sanottu, kyllä tuon varmasti saa riittävästi säätämällä paremmaksi, mutta saako täysin kuntoon, siitä en osaa sanoa. Tuossa setupissa on kuitenkin jotain säätöjen lisäksi, mikä tekee siitä erityisen herkän tyhjäkäynnin pumppaamiselle. Mulla on omassa pyörässä likimain sama kone, lähes samoilla nokilla, mutta turbolla ja kaasuläpät joka sylinterille turbon jälkeen. Tuota mun pyörän konetta en ole koskaan saanut pumppaamaan kierroksia tuolla tavalla, vaikka seokset ovat olleet kuinka pielessä.
Seokset ja ennakot saadaan kyllä haettua kohdilleen ennemmin tai myöhemmin. Tässä vaiheessa olisi mielenkiintoisinta kuulla kokemuksia, teorioita ja ideoita siitä, mikä kokoonpanossa aiheuttaa normaalia suuremman herkkyyden tuolle pumppaamiselle ja mitä muutoksia kannattaisi mahdollisesti harkita.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
siis tuo eattonihan on vakiotilavuuspumppu, joka siirtää 737cc ilmaa joka kierroksella.Benkku wrote:
Kierrosten pudotessa imusarjan paine luonnollisesti suurenee, jolloin täytös myöskin kasvaa. Moottorin tuottama momentti kasvaa -> kulmanopeus suurenee.
itsellä nyt ei hirveemmin kokemusta näistä vehkeistä mutta veikkaan että tuo humppaaminen johtunee juuri tuosta seinää vasten pumppaamisesta, eli ahdin ottaa yksinkertaisesti liikaa jerkkua käydäkseen tyhjäkäyntiä ja näin tuo tyhjäkäynti on todella tarkka säädettäväksi ja mega jotenkin "ampuu yli"... onhan tuon kyseisen homman kanssa ollut porukalla ongelmia myös autojen kanssa ilman dumppia/passia.. eli se kaasuläppä vaan ahtimen paine puolelle ja säädettävä dumpero kehiin... tuosta komplikaatiostahan kyllä syntyy aikamoinen meteli ja suhina mutta tuskin se ketään haittaa

mikä välityssuhde sulla on tuossa

Tota noin, kaasuläppä imupuolella on oikeastaan se normaali asennustapa eatonin kanssa. Siis ainakin tehdasasennuksissa, joissa juurikin bypass-venttiili aukeaa tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajaessa. Meniköhän minulta jotain ohi, vai miksei sitä voi "normaalilla" tavalla !?ArttuH wrote: Bypass-venttiili ahtimen ohi auttaisi varmaan tilannetta. Tässä tapauksessa sen ohjauksen vaan pitäisi olla hiukan poikkeava, kun kaasuläppä on ahtimen imupuolella. Megalla ohjattu sähköventtiili olisi yksi vaihtoehto.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
no voihan sen tyhjäkäynti ilman tuolla by passillakin säätää,joku palloventtiili väliinAntti L. wrote:
Tota noin, kaasuläppä imupuolella on oikeastaan se normaali asennustapa eatonin kanssa. Siis ainakin tehdasasennuksissa, joissa juurikin bypass-venttiili aukeaa tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajaessa. Meniköhän minulta jotain ohi, vai miksei sitä voi "normaalilla" tavalla !?


öö? siis eikö siinä ole ollenkaan mitään bypassia? Eli se ahtaa koko ajan täysiä?Bypass-venttiili ahtimen ohi auttaisi varmaan tilannetta. Tässä tapauksessa sen ohjauksen vaan pitäisi olla hiukan poikkeava, kun kaasuläppä on ahtimen imupuolella. Megalla ohjattu sähköventtiili olisi yksi vaihtoehto.
Mullakin on kaasuläppä ahtimen imupuolella ja samasta välistähän löytyy alipaine bypassillekkin.
Ihan vinkkinä niin tyhjäkäyntiä säätäessä kannattaa bypass kanittaa auki niin se ei pääse hakkaamaan jos kierrokset vähän humpaa.
Jep, tällä hetkellä ei ole bypassia lainkaan.
Siis kyllähän tuohon ahtimen imu- ja painepuolen väliin voi laittaa ihan normaalisti bypassin, mutta ohjauksen pitää toimia eri tavalla kuin jos kaasuläppä olisi painepuolella. Läpän ollessa painepuolella venttiili halutaan auki kun paine-ero läpän yli kasvaa riittävän suureksi. Ja "normaaleilla" bypass-venttiileillä aukeaminen tapahtuu nimenomaan kun ahtimen painepuolen ja kaasuläpän koneen puolen välillä on riittävästi paine-eroa. Tässä tapauksessa taas venttiili halutaan auki kun kaasuläpän ja ahtimen välissä on riittävästi alipainetta. Eli venttiilin ohjauksen pitää olla vähän erilainen, ei tässä muuta ongelmaa ole.
Eli sulla on tuollainen alipaineesta aukeava bypass? Onko se erillinen letkuihin tuleva palikka vai ahtimeen integroitu? Tuollainen letkujen väliin tuleva versio olisi ihan omiaan tähän tapaukseen.
Siis kyllähän tuohon ahtimen imu- ja painepuolen väliin voi laittaa ihan normaalisti bypassin, mutta ohjauksen pitää toimia eri tavalla kuin jos kaasuläppä olisi painepuolella. Läpän ollessa painepuolella venttiili halutaan auki kun paine-ero läpän yli kasvaa riittävän suureksi. Ja "normaaleilla" bypass-venttiileillä aukeaminen tapahtuu nimenomaan kun ahtimen painepuolen ja kaasuläpän koneen puolen välillä on riittävästi paine-eroa. Tässä tapauksessa taas venttiili halutaan auki kun kaasuläpän ja ahtimen välissä on riittävästi alipainetta. Eli venttiilin ohjauksen pitää olla vähän erilainen, ei tässä muuta ongelmaa ole.
Eli sulla on tuollainen alipaineesta aukeava bypass? Onko se erillinen letkuihin tuleva palikka vai ahtimeen integroitu? Tuollainen letkujen väliin tuleva versio olisi ihan omiaan tähän tapaukseen.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Joo mulla toi on ahtimeen integrointu. Ahdin siis on M90. Siinä on sellanen läppämallin bypass jota ohjataan kellolla. Alipaine imasee läpän selälleen ja kun jengauttaa konetta niin läppä läpsähtää jousenvoimalla kiinni ko alipaineet menee lähelle ilmakehänpainetta. Samalla laillahan sen boschin muovi bypassinkin saa toimiin ja sehän tulee letkujen väliin...Eli sulla on tuollainen alipaineesta aukeava bypass? Onko se erillinen letkuihin tuleva palikka vai ahtimeen integroitu? Tuollainen letkujen väliin tuleva versio olisi ihan omiaan tähän tapaukseen.
Mitkähän liikkeet noita Bosch:in by-passeja myy ja mihin hintaan ?TT132 wrote:Joo mulla toi on ahtimeen integrointu. Ahdin siis on M90. Siinä on sellanen läppämallin bypass jota ohjataan kellolla. Alipaine imasee läpän selälleen ja kun jengauttaa konetta niin läppä läpsähtää jousenvoimalla kiinni ko alipaineet menee lähelle ilmakehänpainetta. Samalla laillahan sen boschin muovi bypassinkin saa toimiin ja sehän tulee letkujen väliin...Eli sulla on tuollainen alipaineesta aukeava bypass? Onko se erillinen letkuihin tuleva palikka vai ahtimeen integroitu? Tuollainen letkujen väliin tuleva versio olisi ihan omiaan tähän tapaukseen.
Enpä ole ihan varma saako tuollaista normaalia Boschin bypassia toimimaan noin. Jos sen asentaa "normaalisti", niin kaasu selällään vedettäessä se aukeaa ahtopaineiden noustessa yli normaalin ilmanpaineen. Väärinpäin asennettuna saattaisi toimiakin, eli poistolähtö painepuolelle. En vaan tiedä suostuisiko se sitten aukeamaan lainkaan, en ole tutustunut niin tarkasti rakenteeseen. Voisin tietty ehtiessäni testata omalla bypassilla.TT132 wrote:Samalla laillahan sen boschin muovi bypassinkin saa toimiin ja sehän tulee letkujen väliin...
Boschin bypasseja saa vaikka AM-Worksilta. http://www.amworks.com/turboinstallation.htm Melko suolaiseen hintaan tosin, itse ostin tutulta käyttämättömän venttiilin kympillä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Eikös tuo vakio boschilainen dumppi/bypass ole 200mbar malli, eli kun absoluuttinen paine menee alle tuon rajan, venttiili aukeaa. Säädettävä olisi parempi sen takia, että saadaan pysymään tuo venttiili varmasti auki tyhjäkäynnillä. Ja tuo venttiilin letkuhan on hyvä laittaa juurikin tuohon ahtimen ja läppärungon väliin.
Bypassin paikka lienee paras tuossa ahtimen rinnalla, eli ahdin pääsee pyörittämään ilmaa bypassin kautta imupuolelleen. Asennus käy periaatteessa normaalisti, eli bypassin poistopuoli tuohon ahtimen imupuolelle, tässä tapauksessa läppärungon ja ahtimen väliin. Jos imuputkisto ei ole mahdottoman iso tilavuudeltaan / ahtopaineet eivät ole kovin korkeat, ei kaasun päästämisen jälkeen pitäisi olla paljoa viivettä siihen, että kone imaisee läppärungon ja kannen välisen tilan alipaineille.. Viisaammat varmaan miettivät asiaa pidemmälle
Periaatteessa tuohon voisi laittaa vaikka jonkun 7-800tms mbar bypassin, niin ei tuo ahdin kuormita konetta matka-ajossa (eihän siinä tietysti paljoa tehoa mene koska ilmaa ei mene paljoa läpi alipaineen takia mutta jotain kuitenkin). Tuo 200mbar sulkeutuu käytännössä melkein samantien.
Bypassin paikka lienee paras tuossa ahtimen rinnalla, eli ahdin pääsee pyörittämään ilmaa bypassin kautta imupuolelleen. Asennus käy periaatteessa normaalisti, eli bypassin poistopuoli tuohon ahtimen imupuolelle, tässä tapauksessa läppärungon ja ahtimen väliin. Jos imuputkisto ei ole mahdottoman iso tilavuudeltaan / ahtopaineet eivät ole kovin korkeat, ei kaasun päästämisen jälkeen pitäisi olla paljoa viivettä siihen, että kone imaisee läppärungon ja kannen välisen tilan alipaineille.. Viisaammat varmaan miettivät asiaa pidemmälle

Periaatteessa tuohon voisi laittaa vaikka jonkun 7-800tms mbar bypassin, niin ei tuo ahdin kuormita konetta matka-ajossa (eihän siinä tietysti paljoa tehoa mene koska ilmaa ei mene paljoa läpi alipaineen takia mutta jotain kuitenkin). Tuo 200mbar sulkeutuu käytännössä melkein samantien.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
noh kyllähän sen by passin ohjausletkuun/kalvorasian taakse painetta saa kun painaa sitä kaasuaTurbiini wrote:Se bosch muovi pässi aukeaa ilman alipainettakin kun vain jompaan kumpaan isoonputkeen tulee riittävästi painetta, eli ei toimi tuossa kun ei saa ahtopainetta pitämään sitä kiinni.


lisäksi alipaineenhan tuo pitää imaistakkin auki ja kiinnihän se pysyy niinkuin normaalistikkin ottomoottoreissa

Nähtävästi systeemi vaatii jonkinlaisen by-pass venttiilin toimiakseen . Käytin mopoa tänään ja datalogin mukaan , kun kone on lämmennyt ja käy vaeltavaa tyhjäkäyntiään niin O2-arvo pysyy suurin piirtein vakiona .
Miten muuten tyhjäkäyntiventtiili toimisi by-passina ? Mahtaisko virtaus ko. venttiilissä riittää ?
Itse asiassa , remmiahdin opuksessa sanotaan by-pass venttiilin säästävän polttoainetta osakuormalla ja samalla pitävän imuilman viileämpänä .
Miten muuten tyhjäkäyntiventtiili toimisi by-passina ? Mahtaisko virtaus ko. venttiilissä riittää ?
Itse asiassa , remmiahdin opuksessa sanotaan by-pass venttiilin säästävän polttoainetta osakuormalla ja samalla pitävän imuilman viileämpänä .
Olen ymmärtänyt tuon bypassin toiminnan niin, että se aukeaa kun ohjauspaineen ja painepuolen ero on tuo 200mbar. Ja itse asiassa tämä on myös varmennettu käytännössä, mulla mopossa oleva venttiili päästää ahdot pihalle samantien kun vähänkään kaasua löysää. Takuulla ei ohjauspaine käy lähelläkään 200mbar arvoamsivula wrote:Eikös tuo vakio boschilainen dumppi/bypass ole 200mbar malli, eli kun absoluuttinen paine menee alle tuon rajan, venttiili aukeaa. Säädettävä olisi parempi sen takia, että saadaan pysymään tuo venttiili varmasti auki tyhjäkäynnillä. Ja tuo venttiilin letkuhan on hyvä laittaa juurikin tuohon ahtimen ja läppärungon väliin.

Tässä tapauksessa tuollainen venttiili pysyisi koko ajan auki koska ahdin pitää painepuolen aina korkeammassa paineessa kuin kaasuläpän takaa otettu ohjauspaine.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Ookoo, nytpä tiedän taas vähän enemmän 
Itsellä on tuollainen halpis hks-kopio dumppi/bypass, jossa on säädettävä jousi. Tuo aukeaa absoluuttisen paineen tippuessa tiettyyn arvoon(säädetään jousella). Eikös tällainen venttiili toimisi kaiken järjen mukaan siten, miten kirjoittelin tuosta boschilaisesta..?

Itsellä on tuollainen halpis hks-kopio dumppi/bypass, jossa on säädettävä jousi. Tuo aukeaa absoluuttisen paineen tippuessa tiettyyn arvoon(säädetään jousella). Eikös tällainen venttiili toimisi kaiken järjen mukaan siten, miten kirjoittelin tuosta boschilaisesta..?
En tosiaan ole testannut tollasta boschin bypassia mutta ei mun järkeen ihan heti mahu että miksei se toimis mutta voin olla kyllä väärässäkin.
Kyllä se muovi bypassi ainakin tuossa videossa aukee ja ilmeisesti menee kiinnikin...
Muuten vähän dodgy...
video
Kyllä se muovi bypassi ainakin tuossa videossa aukee ja ilmeisesti menee kiinnikin...
Muuten vähän dodgy...
video
Tässätapauksessa tuo bypassi pitää laittaa tuohon ahtimen rinnalle siten että paluu tulee läpän ja ahtimen väliin, ei ulkoilmaan puhaltamaan.. Jos bypassin laittaa ulkoilmaan puhaltamaan, saa kyllä tasaisen tyhjäkäynnin -se asettuu nähtävästi tuonne rajoitinta vasten hakkaamaan 
Tuo boschilainen ei taida tosiaan toimia tässä tapauksessa, jää aikavarmaan pumppaamaan: auki - kiinni - auki - kiinni.... Tuo paine-erohan on bypassin eri puolilla kaasu suljettaessa kohtuu iso -> bypass aukeaa. Aukeamisen jälkeen paine-ero tasoittuu -> bypass kiinni ja sama alusta.. Jos bypass toimii absoluuttisella paineella, ei pitäisi olla ongelmia (bypass auki -> paine-ero tasoittuu venttiilin molemmilla puolilla, mutta absoluuttinen paine pysyy matalana ahtimen molemmilla puolilla).

Tuo boschilainen ei taida tosiaan toimia tässä tapauksessa, jää aikavarmaan pumppaamaan: auki - kiinni - auki - kiinni.... Tuo paine-erohan on bypassin eri puolilla kaasu suljettaessa kohtuu iso -> bypass aukeaa. Aukeamisen jälkeen paine-ero tasoittuu -> bypass kiinni ja sama alusta.. Jos bypass toimii absoluuttisella paineella, ei pitäisi olla ongelmia (bypass auki -> paine-ero tasoittuu venttiilin molemmilla puolilla, mutta absoluuttinen paine pysyy matalana ahtimen molemmilla puolilla).
En usko minkään mäntädumpin toimivan bypassina . Kun on sama alipaine männän molemmin puolin ja vielä jousipaine , joka painaa mäntää kiinni .
Roots-tyyppisille ahtimille tehdyt bypassit on järjestään läppäventtiileitä , joissa on ulkopuolinen alipainekello-ohjaus .
Ohjaus alipaine/ylipaine otetaan ahtimen painepuolelta .
Roots-tyyppisille ahtimille tehdyt bypassit on järjestään läppäventtiileitä , joissa on ulkopuolinen alipainekello-ohjaus .
Ohjaus alipaine/ylipaine otetaan ahtimen painepuolelta .
Tyhjäkäynti löytyi viimein . Laitoin luistityyppisen bypassin ahtimen imu- ja painepuolen väliin . Bypassin ja säätöjen ansiosta tyhjäkäynti on n.1300 r/min .
Ongelmaa tyhjäkäynnin suhteen on edelleenkin . Kun kone on käyntilämpöinen ja käy tyhjäkäyntiä , niin noin 30 sek. tyhjäkäynnin jälkeen kierrokset nousevat n. kolmeen tuhanteen laskien sen jälkeen ja kone sammuu .
Sama sammuminen tapahtuu myös moottorijarrutuksen/hidastamisen jälkeen , kun laittaa kytkimen pohjaan tai vapaalle .
Tilanteen "korjaa" kevyt kaasutus kierrosten laskiessa , jolloin kone yleensä jää käymään tyhjäkäyntiä .
Ongelmaa tyhjäkäynnin suhteen on edelleenkin . Kun kone on käyntilämpöinen ja käy tyhjäkäyntiä , niin noin 30 sek. tyhjäkäynnin jälkeen kierrokset nousevat n. kolmeen tuhanteen laskien sen jälkeen ja kone sammuu .
Sama sammuminen tapahtuu myös moottorijarrutuksen/hidastamisen jälkeen , kun laittaa kytkimen pohjaan tai vapaalle .
Tilanteen "korjaa" kevyt kaasutus kierrosten laskiessa , jolloin kone yleensä jää käymään tyhjäkäyntiä .