Elektroniikkapähkinä purtavaksi
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Elektroniikkapähkinä purtavaksi
Hall-anturi lukee hammaspyörää. Kun hammaspyörä alkaa pyörimään tarpeeksi hiljaa, tämä mystinen elektroniikkapiiri katkaisee virran ulostulostaan joka on kytketty trankun kantaan. Trankku ohjaa sitten mitä ohjaakaan. Minkälainen tämä mystinen elektroniikkapiiri on, joka reagoi hall-anturin liian hitaaseen signaaliin (eli hammaspyörän liian hitaaseen pyörimiseen ja/tai pysähtymiseen)? En osaa itte ajatella mitä komponentteja ja kytkentää se vaatii. Osaakos joku täällä ajatella?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Siis tuo hammaspyörä on koneen nokka-akselilla. Ja sen pyörimisnopeushan muuttuu tietenkin moottorin pyörimisnopeuden kanssa eikös
Sellainen tee-se-itse -moottorinohjausboksi kuten Megasquirt aiheuttaa tietyissä tilanteissa harmaita hiuksia ja kärähtäneitä sytytyspuolia. Tällä hakemallani piirillä täytyisi siis saada megasquirtin sytkäpuolan ohjaus pois toiminnasta heti kun moottori sammuu (hammaspyörältä ei enää tule sitä kanttiaaltoa). Megasquirtti kun joissain tapauksissa jättää sytkäulostulon päälle vaikka kone sammuu ja se tietää kärähtäneitä sytkäpuolia. Yksinkertaisesti sulake on hyvä vaihtoehto puolille, mutta jotenkin olis kiva jos sais sellasen "hienomman" systeemin hoitamaan homman.
Eli homma lyhyesti:
-Kone sammuu -> hall-anturilta ei enää kanttiaaltoa -> "mystinen piiri" antaa sytkäpuolia hoitavalle trankulle kantaan virran -> tällöin ohjaus puolilta katoaa eikä kärähdä.
Ja tuon hammaskehän halkaisija on about 120mm. Anturina se Honeywellin open collector halli.
Ja juu... tiedetään: SULAKE!
Mutta ilmeisesti haluan vaan (liian?) monimutkaisempaa systeemiä joka estää puolien kärähtämisen.

Eli homma lyhyesti:
-Kone sammuu -> hall-anturilta ei enää kanttiaaltoa -> "mystinen piiri" antaa sytkäpuolia hoitavalle trankulle kantaan virran -> tällöin ohjaus puolilta katoaa eikä kärähdä.
Ja tuon hammaskehän halkaisija on about 120mm. Anturina se Honeywellin open collector halli.
Ja juu... tiedetään: SULAKE!

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Ei se koodi taida jättää puolia enempää kuin 2s puolia päälle muutenkaan ellei inverted-asetukset megalle ole väärin. Koodia päivittäessä voi tosin pysyä päällä mutta siihen auttaa juuri tuo bensapumpun releen taakse kytkeminen (muutenkin mielestäni suositeltava asennusmalli).
Ongelma on ilmeisesti ainoastaan trigger return-koodissa joka saattaa jäädä odottamaan seuraavaa laskettua hammasta kun kone sammuu mutta kun sitä ei tule niin ulostulo pysyy päällä, mutta sammuu kyllä sen 2-2,5s odottelun jälkeen. Tässä ajassa ilman sulakkeita kyllä ehtii osat kärventyä jos puolan vastusarvo on kovinkin pieni.
Tämän estämiseksi olen ajatellut pariakin eri skenaariota. Sulakkeet tietenkin joka puolalle omat ja varmasti tärkein osa suojausta, mutta kelasin että voisi kierrättää VB:eille menevät signaalit TTL-puskuripiirin kautta jossa on sallintaotto, samalla reitittää sytkäsignaalit kontrollerille joka estää TTL-piirin toiminnan jos pulssi on liian kauan päällä. Lopulta kokonaisuudessaan kytkentä ei ole monimutkainen, koodi ei ole monimutkainen mutta kontrollerien kanssa kokemattomalle voi olla turhanki visainen paikka.
Toinen ajatus on ollut suojata VB:t kärvähtämästä ihan lämpöanturilla. Helpoin olisi edelleen käyttää puskuripiiriä sallintaotolla mutta sallintaan voisi laittaa suoraan esim vedenkeittimen tms ylilämpösuojan ylös tai alasvedolla ja asentaa sen tiukasti vb:eiden kanssa samaan jäähdytysprofiiliin. Tarkemmin saisi säädettyä erillisellä lämpöanturilla ja sitä lukevalla piirillä.
Ongelma on ilmeisesti ainoastaan trigger return-koodissa joka saattaa jäädä odottamaan seuraavaa laskettua hammasta kun kone sammuu mutta kun sitä ei tule niin ulostulo pysyy päällä, mutta sammuu kyllä sen 2-2,5s odottelun jälkeen. Tässä ajassa ilman sulakkeita kyllä ehtii osat kärventyä jos puolan vastusarvo on kovinkin pieni.
Tämän estämiseksi olen ajatellut pariakin eri skenaariota. Sulakkeet tietenkin joka puolalle omat ja varmasti tärkein osa suojausta, mutta kelasin että voisi kierrättää VB:eille menevät signaalit TTL-puskuripiirin kautta jossa on sallintaotto, samalla reitittää sytkäsignaalit kontrollerille joka estää TTL-piirin toiminnan jos pulssi on liian kauan päällä. Lopulta kokonaisuudessaan kytkentä ei ole monimutkainen, koodi ei ole monimutkainen mutta kontrollerien kanssa kokemattomalle voi olla turhanki visainen paikka.
Toinen ajatus on ollut suojata VB:t kärvähtämästä ihan lämpöanturilla. Helpoin olisi edelleen käyttää puskuripiiriä sallintaotolla mutta sallintaan voisi laittaa suoraan esim vedenkeittimen tms ylilämpösuojan ylös tai alasvedolla ja asentaa sen tiukasti vb:eiden kanssa samaan jäähdytysprofiiliin. Tarkemmin saisi säädettyä erillisellä lämpöanturilla ja sitä lukevalla piirillä.
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
No tuo on itsestäänselvyys joka on kyllä käytössä. Mua vaan on jääny jotenkin vaivaaman tällanen epäkohta joka megassa on eli tämä lähtöjen päälle jäänti joissain tilanteissa. Olis kiva harrastaa tuotekehitystäKariM wrote:Miten olisi puolien käyttösähkön ottaminen megan ohjaamalta bensapumpun releeltä? Tällöin puolat makaisivat päällä maks. 2 sekuntia koneen pyörimisen lakattua. Tällainen suositus taisi olla jossakin extran sivustolla.

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jos tuollaisen tosissaan haluaa tehdä, niin LM2917-piirillä taitaisi onnistua näppärästi. Kyseessä on taajuus/jännite-muunnin, jolla siis saa tehtyä taajuuden mukaan muuttuvan jännitteen. Lisäksi piirissä on sisäänrakennettu komparaattori, jolla voi tehdä tuon liipaisun halutulla taajuudella. Eli tuon lisäksi tarvittaisiin ainoastaan se puolien sähköä ohjaava tehoaste.
Lutikasta löytyy lisätietoa tuolta: http://www.national.com/pf/LM/LM2917.html
Lutikasta löytyy lisätietoa tuolta: http://www.national.com/pf/LM/LM2917.html
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tai monostabiililla 4538 retrig-modessa jolloin tiheällä pulssijonolla lähtö pysyy ylhäällä (ja -Q alhaalla). Tuotakin voi säätää vastusarvolla. Piirissä 2 monostabiilia... -Q -lähtöön NPN-trankku joka vetää VB:n/IGBT:n hilan maihin tai sitten käyttää veräjänä 4081:a.
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4538BC.pdf
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4081BC.pdf
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4538BC.pdf
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4081BC.pdf
Niin tosiaan lisätään vielä että noissa mun skenaariossa oli mielessä 4 erillistä lähtöä jolloin ohjausosaa tulis aika paljon jos joka lähdölle joutuisi oman erillisen kytkennän tekemään.
Tiara Kit Car - MsnS-E
1*4538, 2*4081 ja saadaan kaikki 6 sytkälähtöä ja molemmat suutinlähdöt ajettua alas väkisin ilman pulssejarisu wrote:Niin tosiaan lisätään vielä että noissa mun skenaariossa oli mielessä 4 erillistä lähtöä jolloin ohjausosaa tulis aika paljon jos joka lähdölle joutuisi oman erillisen kytkennän tekemään.


Pitäisiköhän tuosta tehdä 'välilevy' prossun kantaan. Ei viitsi enää implementoida tuota V3Pro:hon

Luonnollistapassi wrote:Itse huomasin tuon ongelman ihan bensapumpun kanssa. Mega jätti pensapumpun välillä rullaamaan vaikka katkas sähköt?!
Noh, otin bentsapumpun releen ohjauksen sitten +15 (virtalukolla pätkitty) jännitteestä, enkä jatkuvasta +12V:stä.
Kun auton sammuttaa, niin sammuu pensapumppukin satavarmasti.

Kannattaa suosiolla laittaa se ylimääräinen virtarele jota virtalukolla ohjataan ja sen koskettimen taakse kaikki muu megan kalustus.
Eiks se tuu virtalukon takaa jo siinä mallikytkennässäki mikä on squirtin manuaalissa?
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Tuli tää tossa ajankohtaseks kun aloin pähkäilemään MS2 omaan käyttöön sopivaa lautaa. Kuinkahan MS2:n kanssa, onko siinäkin tuota että joskus sytkäulostulot jää päälle? AVR:llä sais aika simppelisti tehtyä sydeemin joka jysäyttää sytkät alas kun latausaika haluaa pompata pitkäks. Samalla sitä AVR:ää vois käyttää vaikka vielä johkin megan monipuolistamiseen.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!