Ruiskutuksen ajoitus
Moderator: Masi_K
Ruiskutuksen ajoitus
Onko kenellekään selvinnyt missä kohtaa mega ruiskuttaa? Saakohan koodista rukattua kyseistä kohtaa, esim. 10 astetta jälkeen yläkuolokohdan tai 30 astetta jälkeen sytytysennakon, että alternatingilla toinen ruiskauksista osuisi tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla imutahdillle. Kyseessä edis paketti, joten saako mega siltä tiedon yläkuolokohdista (vai ainoastaan kierrosluvun) vai tarviiko vaihtaa mega lukemaan suoraan triggeripyörää.
Yrittelijä+virittelijä=3 vuotta, eikä valmista
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Mega ei ole sekventiaalinen, se ruiskuttaa vain kierrosluvun mukaan summassa.
Minua viisaammat ovat pohtineet sekventiaalisuuden hyötyjä ja päätyneet siihen tulokseen, että sillä saadaan ainoastaan päästöjä pienemmiksi.
Ei se bensakaasuseos hukkaan mene, vaikka se juotuisikin vähän aikaa imuventtiilin takana odottelemaan.
Ilmeisesti MS III:een on tulossa suoraan sekventialisuus-optio, joten joudut odottelemaan sitä tai sitten joudut vaihtamaan johonkin muuhun merkkiin.
Minua viisaammat ovat pohtineet sekventiaalisuuden hyötyjä ja päätyneet siihen tulokseen, että sillä saadaan ainoastaan päästöjä pienemmiksi.
Ei se bensakaasuseos hukkaan mene, vaikka se juotuisikin vähän aikaa imuventtiilin takana odottelemaan.
Ilmeisesti MS III:een on tulossa suoraan sekventialisuus-optio, joten joudut odottelemaan sitä tai sitten joudut vaihtamaan johonkin muuhun merkkiin.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
En nyt hakenut senkventiaalisuutta, vaan sitä että toinen bankki ruiskuttaisi 1. sylinterin yläkuolokohdan jälkeen ja toinen 1. sylinterin alakuolokohdan jälkeen, jolloin puolet ruiskutuksista osuisi avoimelle venttiilille (kuten sytytys hukkakipinällä) ja riittäisi 1ruiskutus/bankki/kampiakselin yksi kierros, olisi hienoa nähdä miten moinen vaikuttaa HC-arvoihin ja minkä verran isojen suutinten ohjaaminen helpottuisi. Tietenkin joutuisi yhdistämään 1,4 ja 2,3 sylinterit suutinten ohjauksessa samaan tapaan kuin hukkakipinällä puolat.
Yrittelijä+virittelijä=3 vuotta, eikä valmista
Eikös joka tapauksessa joudu yhdistämään 2 mukia/pankki neloskoneessa. En usko että helpottaa juuri isojenkaan suuttimien ohjausta, kun (lukemamme mukaan) se ei vaikuta kun päästöihin, eli sama bensamäärä pitää suihkia, annetaan se koneelle sitten millä tahansa tahdilla. Minustakin tuo vähän sekventaalisuuden hakemista jo onStorm1 wrote:En nyt hakenut senkventiaalisuutta, vaan sitä että toinen bankki ruiskuttaisi 1. sylinterin yläkuolokohdan jälkeen ja toinen 1. sylinterin alakuolokohdan jälkeen, jolloin puolet ruiskutuksista osuisi avoimelle venttiilille (kuten sytytys hukkakipinällä) ja riittäisi 1ruiskutus/bankki/kampiakselin yksi kierros, olisi hienoa nähdä miten moinen vaikuttaa HC-arvoihin ja minkä verran isojen suutinten ohjaaminen helpottuisi. Tietenkin joutuisi yhdistämään 1,4 ja 2,3 sylinterit suutinten ohjauksessa samaan tapaan kuin hukkakipinällä puolat.


Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Summassa? Eli se voi ruikata ykköspankin vaikka ykköspytyn alakuolokohdassa ja kun koneen käynnistää uudestaan, niin se voi ruikata vaikka ykköspankin 0,18 kierrosta jälkeen ykköspytyn yläkuolokohdan?MrFairlane wrote:Mega ei ole sekventiaalinen, se ruiskuttaa vain kierrosluvun mukaan summassa.
Ite oon ajatellu toteuttaa sekventiaaliruiskutuksen tohon MS2:een.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
http://www.megamanual.com/seq/index.htm MS-II Sequencer, tulossa lähitulevaisuudessa. 8 suutinta & 8 COP puolaa onnistuu tuolla, sylinterikohtaisella ruiskutusmäärän säädöllä ja sytytyksen ajoituksella.
Uusissa MS2-Extra koodeissa on semi-sequential ominaisuus, jolla voi valita minkä triggeri-hampaan kohdalla suihkutus tapahtuu. Vain 2 pankkia edelleen käytössä joten tuo on karvalakkimalli asiasta. Auttaa vissiin jonkin verran tyhjäkäyntiä joissain tapauksissa. Omakohtaisia kokemuksia asiasta ei vielä ole.
Uusissa MS2-Extra koodeissa on semi-sequential ominaisuus, jolla voi valita minkä triggeri-hampaan kohdalla suihkutus tapahtuu. Vain 2 pankkia edelleen käytössä joten tuo on karvalakkimalli asiasta. Auttaa vissiin jonkin verran tyhjäkäyntiä joissain tapauksissa. Omakohtaisia kokemuksia asiasta ei vielä ole.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Elikkäs siis... jos käytetään vaikka hammasta 1 pyörällä jossa on 18 hammasta (hatusta vedetty). Jos nelipyttysessä laittaa ruiskutukseks alternating ja 4 suihkutusta, niin eka ruiskutus tulee tietenkin ykköshampaan kohdalla ykköspankista, hampaan 10 kohdalla suihkutus kakkospankista, hampaan 19 kohdalla ykköspankista ja hampaan 28 kohdalla kakkospankista? Nyt on yks työkierros tehty ja aletaan laskeen ykkösestä uudestaan? Menikö sinne päinkään?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Mitenkäs kun miettii suihkutusaikaa verrattuna imuventtiilin aukioloaikaan? Tätähän oli muistaakseni joku tutkinut, ja päätynyt tulokseen että sekventaalisella suihkutuksella saadaan ehkä pienennettyä päästöjä tyhmäkäynnillä ja osakaasulla, mutta sitten reippaamman kaasun alueella koko asialla ei ole merkitystä koska suihkutusaika on pitempi kuin imuvenan aukioloaika..?
Vai metsässäkö ajatuksieni kanssa taas olisin..?
Vai metsässäkö ajatuksieni kanssa taas olisin..?

Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Täytynee vissiin ottaa simulaattori kauniiseen käteen ja ruveta tutkimaan ledien vilkkumisia verrattuna hammaspyörän asentoon.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
näin se asia on, päätteleehän sen jo siitä, että jos suutin on auki 85% maksimista (maksimi on että suutin on auki jatkuvasti...), niin eihän imuventtiili ole auki, kuin jotain 25 % samassa ajassa (2 kampiakselin kierrosta...)Jasu wrote:Mitenkäs kun miettii suihkutusaikaa verrattuna imuventtiilin aukioloaikaan? Tätähän oli muistaakseni joku tutkinut, ja päätynyt tulokseen että sekventaalisella suihkutuksella saadaan ehkä pienennettyä päästöjä tyhmäkäynnillä ja osakaasulla, mutta sitten reippaamman kaasun alueella koko asialla ei ole merkitystä koska suihkutusaika on pitempi kuin imuvenan aukioloaika..?
Vai metsässäkö ajatuksieni kanssa taas olisin..?
alla olevassa kuvassa on esitetty erään moottorin suuttimien aukioloajat suhteessa imuventtiilin aukioloon sekä ruiskutuksen alkamisajankohdat jne.

n. 50 % kaasun asennolla ollaan jo pitemällä ruiskutusajalla matkassa, kuin mitä imuventtiili on auki...
"ylisuurilla" suuttimilla (joku 2.5 kertaa niin suuret, kuin kone oikeasti tarvitsisi...) voitaisiin ehkä saada ruiskutettua tarvittava polttoaine imuventtiilin aukioloaikana, mutta kyllä se taas näkyis tyhjäkäynnin seoksissa aika selvästi

Ei välttämättä, ellei minimiajalla tule enemmän bensaa kuin kone joutessansa tarvii. Ellei ahtamaan aio niin suuttimet kannattaisi kait mitoittaa juuri tuon mukaan. Sähköäkin säästyisi ja sitä mukaa bensaa ja rahaa kun turhat kuluttimet on poissaHöylä wrote: "ylisuurilla" suuttimilla (joku 2.5 kertaa niin suuret, kuin kone oikeasti tarvitsisi...) voitaisiin ehkä saada ruiskutettua tarvittava polttoaine imuventtiilin aukioloaikana, mutta kyllä se taas näkyis tyhjäkäynnin seoksissa aika selvästi

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Perustuisikos tämä sekventaalisen ruiskutuksen "puhtaus" siihen että sillä saadaan pitempi ruiskutusaika/suutin käyttöön, eli siis sitä kautta tarkempi säätö aikaan..? Kun ruiskutustapahtumia/suutin on harvemmassa, aikaa peräkkäisen ruiskutuksen/suutin välillä on enemmän (paitsi kovemmin ajellessa), ruiskutusajan säätöä suutinta kohden jää enemmän.
Mieleen juolahti tuossa päiväunilla köllötellessä...
Mieleen juolahti tuossa päiväunilla köllötellessä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
mä näkisin sekventaalisessa ruiskutuksessa hyötyä vain juuri tuossa tyhjäkäynnin ja osakaasun kohdalla
eli saadaan se bensa panos sinne sylinteriin valmiiksi liikkuvaan ilmavirtaan sekoitettuna, suuremmilla käyntinopeuksilla se hyöty taitaa loppua vähitellen...
mutta sitten nämä koneet joissa bensa ruiskutetaan suoraan sylinteriin, niissä taitaa päästä vasta kaikki sekventaalisuuden edut näkyviin
overlapin aikana ei mene seosta pakoputkeen jne.

mutta sitten nämä koneet joissa bensa ruiskutetaan suoraan sylinteriin, niissä taitaa päästä vasta kaikki sekventaalisuuden edut näkyviin

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
mä taas nään hyödyn siltä kannalta että tuossa samassa tulee bonuksena sylinterien seoksen erillis,,säädettävyys. joka omasta mielestäni tärkeä juttu kun säädetään oikeesti jo tehokasta konetta, toki vähemmän viritellyissäkin suotavaa kyseinen komplikaatio.Höylä wrote:mä näkisin sekventaalisessa ruiskutuksessa hyötyä vain juuri tuossa tyhjäkäynnin ja osakaasun kohdallaeli saadaan se bensa panos sinne sylinteriin valmiiksi liikkuvaan ilmavirtaan sekoitettuna, suuremmilla käyntinopeuksilla se hyöty taitaa loppua vähitellen...
.
Mä taasen olen sitä mieltä että jos on korkeasti viritetty kone joka tarvitsee johonkin pyttyyn enemmän tai vähemmän polttoainetta, on tehty jotain väärin mekaanisen virittämisen puolella !!eaton/holset power wrote:mä taas nään hyödyn siltä kannalta että tuossa samassa tulee bonuksena sylinterien seoksen erillis,,säädettävyys. joka omasta mielestäni tärkeä juttu kun säädetään oikeesti jo tehokasta konetta, toki vähemmän viritellyissäkin suotavaa kyseinen komplikaatio.Höylä wrote:mä näkisin sekventaalisessa ruiskutuksessa hyötyä vain juuri tuossa tyhjäkäynnin ja osakaasun kohdallaeli saadaan se bensa panos sinne sylinteriin valmiiksi liikkuvaan ilmavirtaan sekoitettuna, suuremmilla käyntinopeuksilla se hyöty taitaa loppua vähitellen...
.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Eli päätelmä koko sekventiaalisesta systeemistä: ei kannata nähdä vaivaa! 

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!