Justiinan ruiskutus

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Baas 009
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Wed Feb 06, 2008 19:43

Justiinan ruiskutus

Post by Baas 009 »

Päivää arvon raadille.

Muutamia kymysyksiä, joihin osaan jo etsin vastauksia mutten (ilmeisesti puusilmäisyyttäni) vielä löytänyt.

Tarkoitus olisi siis ruiskuttaa Subaru Justy 4wd, varustettu 1181cm3 voimanpesällä sekä raivostuttavalla hitachi-nimeä kantavalla sadan alipainetoiminnon saastekaasarilla sekä katalysaattorilla. Ei kuitenkaan ole vähäpäästöinen.

Kyseinen kaasutin on oikea suunnittelun kukkanen, läppäakselissa ei ole minkään valtakunnan laakerointia joka aiheuttaa mukavia toimintahäiriöitä ääntä nopeammin.

Niin ne kysymykset:

Onko kukaan törmännyt projektikuvaukseen kyseisen kikottimen ruiskuttamisesta? Käyttäen modattua kaasarivehkeen imusarjaa tai yksipisteruiskua?

Vehjas sattuu olemaan kolmepyttyinen, tällä ei liene merkitystä kuin mahdollisesti aikanaan sytkänohjausta viritellessä, alkuun nyt on tarkoitus implementoida vain bensapuoli?

Onko kukaan ylipäänsä käyttänyt kaasarikoneen imusarjaa monipisteruiskuun modaamalla suutinten paikat ja integroimalla läppäkotelon kaasarin tilalle? Onko käytännön merkitystä kuinka kaukana imuventtiilistä suuttimet ovat?

Imusarja muodostaa kysymyksen siksi että kyseisessä vinosilmien keksinnössä kaikki kannesta palaava jäähdytysvesi palaa imusarjan kautta joka samalla sisältää myös termostaatin. Tämä "hieman" hankaloittaa oman imusarjan värkkäämistä.

Mistä autosta löytyisi edullisesti soveltuva yksipisteruiskun läppärunko-suutinasetelma? Ooppelilaiset näyttivät ainakin olevan tajuttoman kokoisia möykkyjä. Kone siis 1.2l ja ~70hp. Sovitteen toki joutuu tekemään mutta se ei muodostu ongelmaksi.

Mitään yletöntä tehonkasvua ei haeta vaan toimintavarmuutta, säädettävyyttä ja eroonpääsyä sellaisesta belsebubin keksinnöstä kuin kaasutin.


Kiitokset jo etukäteen


-Ville
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Katseleppa esim. videosta miten isot pojat laittaa suuttimensa. Ei varmasti ole suurta merkitystä suuttimen/suuttimien paikalla, kun autosta ei järkyttäviä tehoja ole tarkoitus kerran ottaa. Itse laittaisin kylmästi kaasarin päälle suihkimaan kurkkuun päin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

joku 1.4i 309/205 yksipisteruutan runko saattas mennä "pikku" modaamiselle. Kannattaa ainaki tutkia
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

Noita yksipiste ruiskuja löytyy 90 luvun pikkumoottorisista hyvä volikoima,
jo mainittu pösö,fiat,opel,lada...
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Fordeissa. Mulla ois yks Fiestan runko ylimääräisenä ja siinä on suutin kiinni. Edullisesti lähtee, jos tarvetta moiselle.
ajs
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Sat Apr 16, 2005 22:57
Location: kajaani

Post by ajs »

justyä on ollut suomessakin suihkutus koneella.
saisiko jotain osia semmoisista,jos sattuu kohdalle..
http://www.harrastekilpurit.com/
-subaru legacy 200stw koirankuljetin.
-subaru legacy 2.2 sedan ei vielä tiedä mikä.
-subaru leonen 4cam harrasteajokki.
TT132
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 11, 2005 3:55

Post by TT132 »

MUTUA mutta eikös jotkut nissanit ole ykspisteruiskulla ja jos on niin taitaa olla Hitachin juttuja nekin eli istuvuutensa puolesta vois jotain sukulaisuutta löytyä...
Baas 009
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Wed Feb 06, 2008 19:43

Post by Baas 009 »

Fiestan läppärunko hankittu, on inhottavan lähellä sopimista suoraan...

Ruisku-justiinat ovat tässä maassa erittäin harvinaisia, käytännössä kaikki katalysaattorimallitkin ovat tuolla hitachin alipainehirvityksellä...

Kaikennäköistä muutakin remonttia aiheutuu, kisassa irtosi kallistuksenvakaaja ja vetonivelen kumi silpuksi -> nivelen vaihto edessä.

Rojekti jatkuu, tarttis käydä boksia kasaamaan seuraavaksi.


-Ville
leo82
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Mon Mar 10, 2008 13:44
Location: Valkeakoski

Post by leo82 »

Itselläni aivan lähti samanlainen projekti liikkeelle koska kaasutin on aivan sökö ja kone vuosi öljyä joka puolelta.

Olenkin ihmetellyt noita imusarjan vesikanavia. Ehkä poraamalla reiät ja sovittamalla suuttimille holkit saattasi onnistua monipisteruiskuksi muuttaminen. Pystyisiköhän tuota alumiinivalua hitsaamaan?

***Edit*** Katsoin vähän tarkemmin tuota imusarjaa ja menisi aika kikkailuksi. Alla vesikanavia ja antureita, päällä termostaatti. Laitankin yksipisteruiskun.

Sytkä tuleekin sitten suorasytytyksenä hal anturilla ja triggeripyörällä.
leo82
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Mon Mar 10, 2008 13:44
Location: Valkeakoski

Post by leo82 »

Niin se projekti vaan pikkuhiljaa menee vaatimattomaks, tuleekin jakaja sekä hall anturi lukemaan pultinkantoja. Virrajakajan anturi näytti hallilta mutten saanut megaa toimimaan sen kanssa, tiedä häntä mikä lienee.

Muuten näyttää hyvältä ja mega tajuaa missä mennään, ovathan kaikki anturit boshilta. Vielä ehjä bensapumppu kaupasta, hall anturi paikalleen ja savut pihalle... toivottavasti moottorista eikä megasta :P

Subarulla ovat muuten osanneet yhden asian hyvin, maadoittamisen... moottori ja vaihdelaatikko on maadoitettu vähän sinne ja tänne.

Mitenkäs sinun justiina jakselee Baas?
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Post by Asteriks »

leon82: tämä siis yksi piste ruiskulla toteutettu vai kuinka?

itellä mieles kans toi ruisku ja pikku piristys pakopuolellekkin. . :)
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Post Reply