laajakaistalamda

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

kalsket wrote:Nyt kun noita vemsin mittareita olen joitakin myynyt niin kaksi kommenttia olen saanut:
a) reagoi nopeammin mitä tech edgen mittari
Reagoi nopeammin, kuin ... MIKÄ... techedgen lähdöistä? Mikäli tarkoitat paikallisnäyttöä (LDO2), niin siinä on ihan tarkoituksella "filtteri". Analogiset lähdöt ovat nopeita.
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Post by Krisse »

kalsket wrote:Kyllä vaan. Paljonko alle 77e tuo halpa lambda sitten maksaa?
En tiedä, en oo tällä hetkellä töissä niin ei oo mahollisuutta ottaa selvää. Ja mä en myöskään ole perehtynyt irtokomponenttien hintoihin vielä ollenkaan joten en ollut tietoinen että noi on noinkin halpoja yleisesti ottaenkin. Kontrolleri lienee sitten se kalliimpi osa noissa täydellisissä paketeissa.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Post by Krisse »

Loppukesän moottorivauriosta on nyt toivottu ja uuden kasaus menossa, ja tänään tuli sellanen palkkalaskelma että tuli oikein mieleen että jos sitä nyt tälläsee laajakaistaa sijottais.

Kysymys kuuluukin nyt että mikä ja mistä ois tällä hetkellä käyttökelponen edullisimman pään lambda+kontrolleri -paketti? Näyttöä en vältsisti tarvii, riittää että kontrollerin saa kiinni megaan ja tollaseen tavalliseen kapeakaistalambdalle tarkotettuun seosmittariin.

Askartelun kohde on sitä luokkaa (=mietoviritteinen vapari) ettei oo väliä onko reagointiaika '1 vai 100 millisekuntia', ja huonoimman tarkkuuskin on varmast ihan riittävä.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

Ei ole mitään syytä ostaa huonoa.

Omia kokemuksia on AEMin kontrollereista, osanumerot 30-2300 ja 30-2301; sekä Innovaten LC-1:stä. Toimivia systeemeitä, ei hikkoja tai muita nikotteluja minkään osalta.

Kummatkin sopivat näihin määreisiin. Innovatessa mukana lähtöjen muokattavuus, mutta se voi sekoittaa monen tee-se-itse-miehen pään.


PQ
PQ
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kyllä innovate lc-1 ainakin on aika helppo kytkeä, mulla ainakin meni heti kerrasta oikein, vaikka olenkin tee-se-itse-mies (mitä ei voi muilla teettää :P)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuossa olisi ainakin edullinen vaihtoehto tee-se-itse-henkiselle:
http://www.14point7.com/JAW/JAW.htm

Joiltain ulkomaanelävien foorumeilta olen bongannut jotain kommentteja tuosta joiden mukaan pitäisi olla ihan toimiva viritys. Ostakaapas joku tuollainen ja kertokaa sitten miten toimi :)
Arttu
GSX1100 -85
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tuossa pöydällä odottaisi testausta..
jannu5
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Mon Dec 11, 2006 20:57
Location: nurmes

Post by jannu5 »

innovate lc-1 kontrolleri+lambada 195e vpv:ltä
sierra cosworth 2wd MS+edis4
cocki
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Thu Nov 15, 2007 20:57

Post by cocki »

Miten toi Boschin LSU-anturi pelaa 2-tahti koneissa? Öljy varmaan tappaa sen aika nopeesti?

2-tahtisissahan seosta menee vähän matkaa putkeen, ennenkuin paine-aalto työntää sen takaisin sylinteriin, joten anturi pitäisi sijoittaa varmaan about keskelle paisaria?
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

cocki wrote:Miten toi Boschin LSU-anturi pelaa 2-tahti koneissa? Öljy varmaan tappaa sen aika nopeesti?

2-tahtisissahan seosta menee vähän matkaa putkeen, ennenkuin paine-aalto työntää sen takaisin sylinteriin, joten anturi pitäisi sijoittaa varmaan about keskelle paisaria?
Anturi paisarin jälkeen juuri ennen äänenvaimenninta, ja onpa joissain toteutuksissa jopa äänenvaimentimen puolellakin.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

Post by Andyks »

Laitetaan nyt tähän kun jo muutenkin käsitellään laajakaistalambdoja.
Käytössä perus BOSCHilainen lambda. Turbo otti ja hajosi ja tuli ehkä pari tonnia ajeltua sauhuttavalla turbolla. Ajossa ei juuri sauhutellut mutta paikallaan kun lämmöt alhaalla sauhutti aika pahasti.
Nyt kun putkistoa purin turbon vaihtoa varten ja irrotin lambdan, näyttää se aika mustalla.. mutta ihan sormella pyyhkimällä siitä ei oikein mitään lähtenyt. Tarttiskos tuo putsata jollain vai annanko vaan olla...? Ottaako lambda itseensä jos öljyä palaa...?
Ehkä n. 0,5l hävisi tuossa vajaan parin tonnin aikana.. Eli ei se nyt aivan kamalan paljoa sitä silti polttanut...

Edit: niin ja siis pakopuolelle juurikin tuo öljy suurimmaksi osaksi ilmeisesti vuotanut. Ainakin turbon pakopesä oli aivan öljyinen.
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Post by Krisse »

Andyks wrote: Nyt kun putkistoa purin turbon vaihtoa varten ja irrotin lambdan, näyttää se aika mustalla.. mutta ihan sormella pyyhkimällä siitä ei oikein mitään lähtenyt. Tarttiskos tuo putsata jollain vai annanko vaan olla...?
Tolta ne aina näyttää, älä putsaa.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

Wb Boxin valmistajia on monia, mutta kuinka monessa on dataloggaus?
Vähintään RPM,Map,Tp.Ulkoinen mittari on turha?? Läppäriin kytkeminen tärkeämpää.
Itsellä ei tärkeintä saada megaan kiinni, vaan käyttää monessa eri autossa, saadakseni ne siirtely kuntoon penkittämistä varten.
eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 102
Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
Location: ruovesi
Contact:

Post by eaton/holset power »

saakos tuosta vemsin laajakaista tekeleestä logattua pakolämpö tietoa megan tiedon kerjuuseen?? :roll:
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

wex4 wrote:Wb Boxin valmistajia on monia, mutta kuinka monessa on dataloggaus?
Techedgessä ainakin on.
kuukkeli
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:21

Post by kuukkeli »

Voiko tuohon innovaten lc-1 analog 2 ulostuloon liittää mittarin sekä megan vai kärsiikö tarkkuus / tuleeko häiriöitä?
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

Mä laitaisin toisen analogi-lähdön mittarille ja toisen moottorinohjaimelle. Ohjaimen signaalimaahan kiinni se LC-1:n signaalimaapiuha, vihreäkö se nyt oli, ei tule häiriöitä puutteellisesta maadoituksesta.
PQ
Riper
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Thu Jan 25, 2007 15:48
Location: Espoo

Post by Riper »

Saako megassa säädettyä jostakin jännitehäviön matkalla wb:ltä megalle? Itellä vems ja mega näyttää koko aika suurinpiirtein 0,05 lamba-arvoa enemmän, kuin vemsin näyttö. Tietty kartat voisi säätää suuremmalle afr arvolle, mutta jos jostakin löytyisi joku voltage correction säätö niin se helpottaisi kummasti.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Riper wrote:Saako megassa säädettyä jostakin jännitehäviön matkalla wb:ltä megalle? Itellä vems ja mega näyttää koko aika suurinpiirtein 0,05 lamba-arvoa enemmän, kuin vemsin näyttö. Tietty kartat voisi säätää suuremmalle afr arvolle, mutta jos jostakin löytyisi joku voltage correction säätö niin se helpottaisi kummasti.
Ei siinä synny käytännössä jännitehäviötä nimeksikään jos liitokset on kunnollisia. Onko maadoitukset nyt varmasti juuri samassa paikassa (saman pultin alla yhteisessä liittimessä tinattuna esim.) kaikilla noilla laitteilla?

EDIT: lisäksi ainakin mega käyttää ad-muuntimen referenssinä +5V reguloitua jännitettä josta saa muutkin piirit käyttiksen. Se ei nyt kuitenkaan ole lähelläkään mikään tarkkuusreferenssijännite ja jos nyt sattuu olemaan sopivasti semmonen regu jossa se ulostulo on hieman kauempana 5 voltista niin tuollaista pientä virhettä helposti esiintyy vaikka maadoitukset olisivatkin kunnossa. Tietysti jos ei VEMSsissäkään ole mitään tarkempaa +5V (ei tietoa mulla) niin virhe voi olla vielä suurempi/pienempi riippuen mihin päin heittää...
cocki
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Thu Nov 15, 2007 20:57

Post by cocki »

teg wrote:Tuossa pöydällä odottaisi testausta..
Itsekin tilasin 70$ DIY setin ja Boschin WB-anturin 49$ 8) Ei voi olla kuin tyytyväinen hinta/laatusuhteeseen.

Nyt kun löytäisi vielä halvan K-tyypin termoparin 0-1000astetta ja liukupotikan kaasunasentoa varten. Tossa JAWissahan on RPMn lisäksi 2 extra inputtia millä on helppo logata EGT ja TPS.

Kytkiksetkin löytyy megasquirtin sivuilta noille extra ominaisuuksille.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

cocki wrote:Boschin WB-anturin 49$
Mistä tilasit tuon? Amazon ei suostunut Suomeen myymään....
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Post by Krisse »

Kone on nyt kasattu ja laajakaista asennettu. Kävin koeajolla ja mittari näytti ihan kelpo lukemiajoten voidaan todeta että näköjään saatiin kartta aikanaan tolla kapeakaistallakin kuntoon.

Mutta on mulla kysymyskin. Veikkaan että tästä on täälläkin puhuttu - ja varmaan manuaalistakin löyty mutta alkaa olee jo väsy - mutta en nyt onnistu mistään löytämään. Ropleemin nimihän on se että laajakaistan oma mittari näyttää ihan fiksuja lukemia, mutta megatunen mielestä seossuhde pyörii kokoajan jossain 2-3:1 nurkilla. Kun oikein villisti kaasuttaa että saa seosmittarin menemään yli asteikon ja siinä lukee van rich, niin sillon näyttää megatunekin jotain muuta mutta muutoin se on aina ihan asteikon äärilaidalla.

Exhaust gas senttingseistä löydän narrow/wideband valinnan mutta se ei tota asiaa korjaa, muuta vipstaakia en löydä vaikka jossain sellanen varmasti on. Mutta missä se jossain on?

EDIT: No jaaha juu, settings.inistä löytyi # set narrow_band_ego ja monta riviä erilaisia lambdoja joiden edessä lukeekin # unset, veikkaan että tolla hoituu mutta huomenna vasta pääsee kokeilemaan.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Post by Krisse »

Siinä sitä on laajakaistaa -> http://www.76s.net/ext2/airfuelratio.jpg :-D
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
mikko80
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 111
Joined: Fri Jul 08, 2005 17:37
Location: Hämeenkyrö

Post by mikko80 »

Krisse wrote:Siinä sitä on laajakaistaa -> http://www.76s.net/ext2/airfuelratio.jpg :-D
Hieno! :D Tommonen autoon...
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 102
Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
Location: ruovesi
Contact:

Post by eaton/holset power »

eaton/holset power wrote:saakos tuosta vemsin laajakaista/egt tekeleestä logattua pakolämpö tietoa tiedon kerjuuseen?? :roll:
Post Reply