Closed Loop Idle Settings

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Closed Loop Idle Settings

Post by Liquila »

Onko kukaan laittanu tyhjäkäyntiä säätymään automaattisesti ennalta määrättyyn kierrokseen?

Nyt on hakattu 2 tuntia päätä rattiin kun ei rupea pelaamaan sitten kirveeläkään nuo asetukset...

Jos jollain on jo toimivia arvoja Boschin 2 napaselle PWM moottorille niin voisi vähän valaista tätäkin projektia

Toisaalta taas jos joku osaa sanoa mikä oli pielessä kun arvo kyllä sääty, mutta säätäminen oli kohtuuttoman nopeaa tai sitten säätämisen aloittaminen kesti liian kauan Eli kone rupesi humpaamaan aivan pirusti 800 -> 1600 -> 800...

Seuraavat asetukset olisi kiva tietää mitä tekevät

Dashpot Adder, PID Lockout max Decel Load.

Noihin PID arvoihin löytyi jotain boostin kohan ohjeista mutta eipä nekään kovin selviä kohtia ole

Koodina MS2-Extra/Beta
Image

Kuvan suuntasia asetuksia tuli kokeiltua ja kaikkia siltä väliltä mutta humpaamista ei saanu rauhoittumaat ja jos rauhoittui ei se kerennyt enään reagoila flektiin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Laita PID säätimessäsi P ainakin 2 kertaa isommaksi kuin I. Ja VE + ennakko myös vaikuttaa siihen että alkaa seilaamaan. Tutkin niitä karttoja myös siitä seilausalueelta.

Se on vaikeaa, mutta kyllä sen saa kohdilleen. Sitten kun saat sen lämpöisenä kohdilleen, niin alkaa armoton säätäminen kylmänä :)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Yksi säätöohje:

Laita I ja D nollaksi. Kasvata P:tä kunnes kone alkaa heilumaan (aiheuta jollain ulkoisella tavalla muutos kierroslukuun, vaikka kosket kaasuläppään). Tiputa siitä P arvo puoleen. Sama juttu I:llä. Ja sitten D:tä ehkä pikkuisen, jos tarvitsee.
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Osaatko sanoa mitä tuo Dashpot adder tekee?

Tuola puoleen pudotus ohjeella sai joten kuten pelaamaan, mutta jotenki ihmeellisesti välistä menee jumiin eikä tee mitään. Edelleenki ongelma on liian nopea säätäminen. Ensin se miettii "pirun" kauan kun kierrokset on esim 700 ja sitten se rupeaa kauhealla vauhilla nostamaan sitä

Näillä säädöillä parhaiten tuntu toimivan 12 5 0 mutta reagoi aivan liian myöhään pudotukseen. Mutta sen jälkeen reagoi aivan liikaa eikä odota yhtään että jos arvo muuttuisi.

Outo homma että lambdassahan sama syteemi pelaa erittäin hyvin arvoilla 100 20 5

Millaista lukemaa olet käyttäny tuossa Idle Activation RPM adderissa?
Niin ja millasta Delaytä...
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Säätö voi olla melko hankalaa saada kohdalleen vaikka tietäisikin "oikeat" arvot PID-säätöön. Tarkkuus ms2:ssa on vain 1% vaikka tuo pid-säätö vaatisi vähintään 0,25% välein olevan säädön. Mutta eiköhän se yleensä onnistu tuolla 1% resoluutiollakin.

Kannattaa koittaa laskea sopivia pid-arvoja vaikka Ziegler-Nichols-kaavalla: http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller

Lisää asiasta:
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=26142
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Samanlaisia ongelmia on tullut tuon BMW:n 3-napaisen tyhjäkäyntiventtiilin kanssa. Mega on tosin ykkösversio

Kytkentä on siten, että venttiili maadottuu 3kpl 100ohmin rinnankytketyn tehovastuksen kautta (=33ohm), keskinapaan tulee 12v ja kolmas napa menee megalle, jossa tip122-trankku on ohjaamassa. Lisäsin vielä MSextran manuaalin kytkentäesimerkkiin lisätyn flyback-diodin virtapiikkien tappamiseksi.

Asetuksia on kokeiltu ruuvata joka suuntaan: Valve frequency on ollu kaikkea välillä 255->170 (alle 170 sekoaa kokonaan), minimum dc 100->20, Closed 10->0 (nolla toimivin, koska venttiili menee täysin kiinni silloin). Dashpot asetuksiin on paras asetus tähän mennessä ollu laittaa settleen pieni aika ja adderiin nolla.

Adaptive idle-asetuksia on kans pyöritetty monella eri asetusyhdistelmällä.

Kunnollista tasista tyhjäkäyntiä ei vaan oo onnistunu saamaan. Kun konetta käyttää korkeilla kierroksilla ja päästää kaasun, käyvät kierrokset liian alhaalla, ennenkuin mega jälleen aukaiseee venttiiliä. Jos asetukset saa niin, että kierrokset laskee hitaasti ja jäävät tyhjäkäynnille, jättää mega kierroksia "päälle" kaupunkiajossa.

Käyntiin kyllä lähtee ja jopa tasoittaa kierrokset jotenkuten tyhjäkäynnille.

Oisko jollain vikkiä minkälaiset lähtökohdat ois hyviä. Vai onko nyt niin ettei tuota kolmenapaista Boschin venttiiliä saa säädettyä käymään hyvää tyhjäkäyntiä ykkösmegalla?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Vauhtivaunu wrote: Kunnollista tasista tyhjäkäyntiä ei vaan oo onnistunu saamaan. Kun konetta käyttää korkeilla kierroksilla ja päästää kaasun, käyvät kierrokset liian alhaalla, ennenkuin mega jälleen aukaiseee venttiiliä. Jos asetukset saa niin, että kierrokset laskee hitaasti ja jäävät tyhjäkäynnille, jättää mega kierroksia "päälle" kaupunkiajossa.

Käyntiin kyllä lähtee ja jopa tasoittaa kierrokset jotenkuten tyhjäkäynnille.

Oisko jollain vikkiä minkälaiset lähtökohdat ois hyviä. Vai onko nyt niin ettei tuota kolmenapaista Boschin venttiiliä saa säädettyä käymään hyvää tyhjäkäyntiä ykkösmegalla?
Itselläni tekee juuri samaa MS2:lla 2 napasella venttiilillä. Ja sitten vielä jos on vaihe päällä niin se pitää maksimissa sitä venttiili vaikka tavoitteen yläpuolisilla jengoillaki.

En kyllä käsitä miksi koko PID on pitäny sotkea tuohon. Joku toinen systeemi voisi pelata varmasti paremmin.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Closed Loop Idle Settings

Post by Timo_R »

Vastaillaas tähän, nii ei tarvii uutta vastaavaa alottaa. Eli kyseessä on Volvoissa käytetty 2-napainen (vissiin 516) PWM-vena. Pari päivää tullut säädeltyä, ja nyt pelaa kohtuullisesti....ainakin lämpösenä.

Arvot näyttää tältä : Image

Kuitenkin nopeasti kaasua polkaistessa, kierrokset jää soutamaan n.1200rpm tienoille, ennenkun putoaa taas alle 1000rpm.
En oikein oo vielä päässyt sinuiksi noiden säätöjen kanssa, joten jos joku viisaampi huomaa heti virheitä arvoissa nii olis kiva :) Leimallekin tekis mieli jo hiljalleen mennä, eikä kehtaa jossei auto käy nätisti.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Closed Loop Idle Settings

Post by teg »

Activation rpm adderi kannattaa tiputtaa vaikka 100-200rpm paikkeille ja samalla tuota 3% mahdollisesti alemmas.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Closed Loop Idle Settings

Post by Timo_R »

Sain itseasiassa tänään pelaamaan hyvin...tai luulin niin kunnes lähdin ajamaan. Eli paikallaan käyttäessä, ja kierrättäessä pelasi ihan hyvin, putosi ensin johonkin 1100rpm, ja siitä ~950rpm. Mutta ajossa kun painoi kytkimen pohjaan, nii kierrokset putoo 600rpm paikkeille, jopa allekin.

Sitten tein muutoksen ja siirryin käyttämään Warm-up onlyä. Sain sillä hyvän tyhjäkäynnin, ja jopa pakokaasulapun. Ongelma vaan on, että toisinaan jättää kierrokset yli 1500rpm, vaikka IDLEPW DC näyttää ihan oikeaa lukemaa. Kaasuläppä palauttaa kyllä, se on tarkistettu. Tuo ongelma saattaa poistua nopeasti kaasua polkaisemalla, tai sitten ei.
Jos starttaa siten, että on valot + flekti päällä, nii sitten yleensä asettuu kierrokset normaaliin.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Closed Loop Idle Settings

Post by teg »

Sulla varmaan on kohtuu kovat ennakot siellä 1500rpm ja kovilla alipaineilla?
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Closed Loop Idle Settings

Post by Timo_R »

Nyt pelaa tälläsillä arvoilla kohtuuhyvin :
Image

Mutta jostain syystä kun hetken ajelee, nii tyhjäkäyntikierrokset hiipii 1500rpm. Jos siitä sammuttaa, ja käynnistää uudelleen, nii käy nätisti 950rpm.
Ilmeisesti PID-säätö ei lähde päälle, mutta nyt en hokaa että miksi ei....Tuo sama ongelma kyllä tavallaan vaivas myös WarmUP-modessakin....voisko olla, että oon ottanu virran väärästä paikasta tai jotain :roll:
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Closed Loop Idle Settings

Post by teg »

PID lockout arvoja voi kokeilla säätää ja tarkistaa mikä on TPS:n arvo kun polkimen päästää ongelmatilanteessa...
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Re: Closed Loop Idle Settings

Post by Timo_R »

teg wrote:PID lockout arvoja voi kokeilla säätää ja tarkistaa mikä on TPS:n arvo kun polkimen päästää ongelmatilanteessa...

Mitä tuo PID lockout rpmDOT treshold käytännössä merkkaa? En oo ihan sitä sisäistänyt. Jossain lukee suositusarvoiksi 60-100rpm / sec, ja jossain muistaakseni suositeltiin yli 400rpm / sec

Entä Idle activation RPM adder? Täytyykö kierrosten olla tuon lukeman sisällä kierroslukemasta, että PID-säätö lähtee käyntiin?
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Closed Loop Idle Settings

Post by teg »

Timo_R wrote:
Mitä tuo PID lockout rpmDOT treshold käytännössä merkkaa? En oo ihan sitä sisäistänyt. Jossain lukee suositusarvoiksi 60-100rpm / sec, ja jossain muistaakseni suositeltiin yli 400rpm / sec

Entä Idle activation RPM adder? Täytyykö kierrosten olla tuon lukeman sisällä kierroslukemasta, että PID-säätö lähtee käyntiin?
PID lockout käsittääkseni on kierrosluvun muutosnopeus jolla säädin hyppää pois pelistä.

Idle activation adder on rpm jonka säädin lisää tavoite kierroksiin kun säätö aktivoituu. Jos esim. tavoitekierrosluku on 1000rpm ja adder on 200rpm niin PID säätimen tavoite on 1200 rpm aluksi ja ramppaa 1000rpm:ään säädetyssä ajassa.
Post Reply