Boxin maadoitukset
Moderator: Masi_K
Boxin maadoitukset
Megamanualin sivulla 30 on johtokaavio jossa ilmenee että pinnit 7, 8, 9, 10, 11 ja 19 tulee maadoittaa. Pinni 19 on "sensor ground" mutta mitä varten muut ovat? Tällä megalla ohjataan vain polttoainetta ilman tyhjäkäyntimoottoria.
Asialla ei varmasti ole mitään väliä toiminnan kannalta mutta olisihan se nice to know vaikka vianetsinnän yhteydessä.
Asialla ei varmasti ole mitään väliä toiminnan kannalta mutta olisihan se nice to know vaikka vianetsinnän yhteydessä.
Tuskin se siitä hajoaa mutta jos mega ei saa kunnon maata ja suuttimet aukaistaan jolloin megan nolla potentiaali nousee lähelle käyttöjännitettä tällöin mega ainakin sammuu...
Eli mega täytyy maadoittaa "riittävästi" eli sillain että suuttiemien ja muiden kuormien virrat voidaan ilman suuria häviöitä johtaa maahan.
Jos haluaa tarkistaa maadoituksen täytyy mitata megan kiskon jostain maadotuksesta ja auton rungon väliltä jännitte.
Jos maadoitukset ei ole riittävä niin välillä on jännitettä. Jos erotus on alle 100mv voisi olettaa että maadoitukset on riittävät
Jos megan liittimestä vetää vaikka 3 kaapelia (Jokainen eristä pinnistä) maihin niin luulisi riittävän. Toisaalta kannattaa varoa maadoittamasta eripaikkoihin koska tällöin auton muut maa virrat voivat ohjautua meganlevyn kautta ja tällöin voi palaminen olla lähellä. Eli mielellään maadoittaa kaikki ne kolme johtoa koneeseen tai sitten pelkästään runkoon, Mutta ei siis koneeseen ja runkoon...
Liittimessä on myös sen takia ylimääräisiä maita että saadaan anturien maadotukset suoraan megalta jolloin anturien lukemat on tarkempia kun maapotentiaali on varmasti sama. Eli Lämpöantureilta kannattaa vetää kaksi johtoa joista toinen megan maakiskoon ja toinen scheman osoittamaan pinniin...
Eli mega täytyy maadoittaa "riittävästi" eli sillain että suuttiemien ja muiden kuormien virrat voidaan ilman suuria häviöitä johtaa maahan.
Jos haluaa tarkistaa maadoituksen täytyy mitata megan kiskon jostain maadotuksesta ja auton rungon väliltä jännitte.
Jos maadoitukset ei ole riittävä niin välillä on jännitettä. Jos erotus on alle 100mv voisi olettaa että maadoitukset on riittävät
Jos megan liittimestä vetää vaikka 3 kaapelia (Jokainen eristä pinnistä) maihin niin luulisi riittävän. Toisaalta kannattaa varoa maadoittamasta eripaikkoihin koska tällöin auton muut maa virrat voivat ohjautua meganlevyn kautta ja tällöin voi palaminen olla lähellä. Eli mielellään maadoittaa kaikki ne kolme johtoa koneeseen tai sitten pelkästään runkoon, Mutta ei siis koneeseen ja runkoon...
Liittimessä on myös sen takia ylimääräisiä maita että saadaan anturien maadotukset suoraan megalta jolloin anturien lukemat on tarkempia kun maapotentiaali on varmasti sama. Eli Lämpöantureilta kannattaa vetää kaksi johtoa joista toinen megan maakiskoon ja toinen scheman osoittamaan pinniin...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ok. Mulla on ihan perinteinen Partcon v2.2 levy (jota en ole vielä kasannu). Johdotuksia olen laitellut ja aloin vaan ihmettelemään että miksi pitää vetää niin monta johtoa maihin eikä missään ole tullut vastaan mainintaa, että mikä on mihinkin tarkoitukseen.mikko80 wrote:Ainakin V3 levyssä on kaikki "maat" samassa piirilevyltä... Sieltä se sähkö kulkee mistä helpoiten pääsee..
Jos oletetaan että kaikki maat on samassa niin pitäisi tietää virran suuruus eikä johtojen määrää. 6kpl x 1,5mm2 kestää jo 60A mitä ei varmasti mene boksin läpi.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Megan maa ja antureiden maat maadoitetaan samaan paikaan, samaan liittimeen vaikka tinaamalla, saman pultin alle ja lohkoon. Niitä sytkäosia kannattanee maadoitella ihan omalla piuhallaan vaikka oman pultin alle siihen megan muitten maadoitusten välittömään läheisyyteen jos niiden maadoitus samaan paikkaan muiden kanssa omalla johdollaan tuntuu tuottavan häiriötä.
Itse asiassa kyse ei ole johtojen virrankestosta vaan liittimen pinnien. Tuon D-liittimen yhden pinnin maksimivirta on 3-5A liittimen valmistajasta riippuen. Ja jotta maadoituksen jännitehäviöt pysyisivät pieninä vielä vähän likaantuneilla ja hapettuneilla liittimilläkin, niin kannattaa pitää pinniä kohti menevä virta vieläkin pienempänä. Tästä syystä maadoituksille on useampi pinni.Erkkios wrote: Jos oletetaan että kaikki maat on samassa niin pitäisi tietää virran suuruus eikä johtojen määrää. 6kpl x 1,5mm2 kestää jo 60A mitä ei varmasti mene boksin läpi.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
OK, tämä selittää täydellisesti asian, kiitoksiaArttuH wrote:Itse asiassa kyse ei ole johtojen virrankestosta vaan liittimen pinnien. Tuon D-liittimen yhden pinnin maksimivirta on 3-5A liittimen valmistajasta riippuen. Ja jotta maadoituksen jännitehäviöt pysyisivät pieninä vielä vähän likaantuneilla ja hapettuneilla liittimilläkin, niin kannattaa pitää pinniä kohti menevä virta vieläkin pienempänä. Tästä syystä maadoituksille on useampi pinni.Erkkios wrote: Jos oletetaan että kaikki maat on samassa niin pitäisi tietää virran suuruus eikä johtojen määrää. 6kpl x 1,5mm2 kestää jo 60A mitä ei varmasti mene boksin läpi.
