Syöö hall-anturit!

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
TurboToffi
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Wed Jan 24, 2007 14:48
Location: Kolppi

Syöö hall-anturit!

Post by TurboToffi »

Moro!
Mulla on outo ongelma autoni kanssa.
Käytän finkpt:n boxi yhdellä sytkäkivellä. Triggerina on hall anturi ja kaks tappia hihnapyörällä.
Auto on toiminut ilman häiriöitä muutama päivä kerralla. Sitten yhtäkkiä hall anturi kuolee!
Olen kokeillut kahdella eri anturilla (GT1 ja Volvo D5 nokkaakselin anturi).
Molemmilla antureilla on käyttaytynyt samalla tavalla. Starttaessa ei yhtäkkiä vaan tule kierroslukusignaalia.
Eka kerta tankkauksen jälkeen, eli auto sammutettiin avaimella ennen sitä(oliko yllätys että olin menossa auton kanssa penkkiin :roll: ).
Syöttöjännite anturille on 12V virtalukon kautta. Signaalipiuhasta tulee jatkuvasti akkujännite vaikka pyöritän moottori että hammas tulee anturin eteen. Vaihtamalla uus anturi tilalle se taas toimii, mutta eiköhän se oo vähän turhaan polttaa yks anturi viikossa...
Neuvoja haussa...
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Otat sen anturin käyttöjännitteen muualta kun virtalukolta. Jostain enemmän suojatusta paikasta, vaikka siitä megan piirilevyltä _suojauksien jälkeen_ (ei siis samasta piuhasta mistä mega saa akulta +12V), toimii varmaan kauemmin riippuen minkämoiset suojaukset tuossa finkpt:n levys on.

Taikka sitten siitä megan +5V jännitteestä jos anturi sillä toimii (tosin megaan voi joutua muuttamaan vähä komponentteja sinne anturin signaalin tuloon jos ennen se anturi antoi ulos 12V).
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

eikös hall anturit ole yleensä 5 volttisia :roll: että johtuisko siitä 12 voltista sitten...

vai oliko vain ne optiset niitä 5 volttisia...
TurboToffi
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Wed Jan 24, 2007 14:48
Location: Kolppi

Post by TurboToffi »

eikös hall anturit ole yleensä 5 volttisia
Honeywell GT1-anturi pitäis kestää 32V... :roll:
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Olisko ylösvetovastus liian pieni. Muistaakseni gt1 anturi ei kestä kovinkaan suurta kuormaa, toisaalta kyllä tuo 32v jännitekin voi ylittyä jos virtalukon samassa lähdössä kaikki muu kulutus hallia lukuunottamatta on iduktiivistä kuormaa (releitä tai muuta missä sisällä käämiä)
TurboToffi
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Wed Jan 24, 2007 14:48
Location: Kolppi

Post by TurboToffi »

Anturi ja sytytyspuola saavat kyllä syöttövirtaa saman releen kautta(siis +15 rele), että se voisi siinä tapauksessa aiheutta jotain tämmöstä...
Post Reply