kuinka toteuttaa kipinä

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Antinaattori
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Tue Jan 01, 2008 14:42

kuinka toteuttaa kipinä

Post by Antinaattori »

Tervehdys

Mikä olisi helpoin tapa tuommoisen kipinän ohjaukseen. Ko. kapineessa on puolat + tulpat + sälä saman kannen alla yhdessä möykyssä. Kanteen tulee 4 johtoa, joista 2 alkuperäiseltä ohjainyksiköltä (ohjaus 1&3 2&4 sylinterit), +-johto ja konkan kautta maihin. Jakajaakaan tuosta moottorista ei löydy.

Moottori on jostain sitikasta 2.0 16V

Eli joskus Megan extralla asennellut, mutta silloin selvisi perinteisillä opeilla. Megana olisi Partcon sarja.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Eiköhän siinä kampiakselilta löydy 60-2 pyörä ja sille asennon tunnistin. Eli tämän ohjeen mukaisesti sen saa käyttöön. Kannattaa aluksi ottaa selvää että onko tuo asentoanturi VR vai Hall

Sytytyspuolat on normaali hukkakipinä järjestelmä, joten niille sytytyksen ohjaus ledeiltä käyttäen joko VB921:siä tai jotain kaksikanavaista sytytyksen ohjausmodulia. Olettaen että tuossa ei ole puolan sisäisiä ohjausmoduleita. Täältä jonkin verran ohjeistusta asiaan. Nuo ohjaukset sitten vain kytketään noihin puolapaketin sisäänmenoihin.

Todennäköisesti sylinteriparit ovat muuten 1&4 ja 2&3.
Kip
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon Dec 25, 2006 21:40
Location: Saukkola

Post by Kip »

Sori, lainaan aihetta ja kysyn:
Mulla on v 2.2 mega jossa suorasytkä kivet sisällä (en siis käytä edis sytkää) ja nyt pitäisi sorvata 36-1 pyörä kampuran päähän. Kysymys kuuluukin että onko seuraava ohje oikein?




http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 1setup.gif
Kip
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon Dec 25, 2006 21:40
Location: Saukkola

Post by Kip »

Kip wrote:Sori, lainaan aihetta ja kysyn:
Mulla on v 2.2 mega jossa suorasytkä kivet sisällä (en siis käytä edis sytkää) ja nyt pitäisi sorvata 36-1 pyörä kampuran päähän. Kysymys kuuluukin että onko seuraava ohje oikein?




http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 1setup.gif

Oho.. :roll: Ohjeita suorastaan satelee :evil: Eikö kukaan muka tiedä vai eikö vaan viitsi vastata??
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Kip wrote:Sori, lainaan aihetta ja kysyn:
Mulla on v 2.2 mega jossa suorasytkä kivet sisällä (en siis käytä edis sytkää) ja nyt pitäisi sorvata 36-1 pyörä kampuran päähän. Kysymys kuuluukin että onko seuraava ohje oikein?




http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 1setup.gif
Tuon kuvan mukaan laitettiin Sumppiin sytkä ja toimii. Hall-anturi on Honeywellin ja triggeripyörä vauhtipyörässä.

Onko sulla muuten mistä hommattu boksi?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Kip
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon Dec 25, 2006 21:40
Location: Saukkola

Post by Kip »

Vauhtivaunu wrote:
Kip wrote:Sori, lainaan aihetta ja kysyn:
Mulla on v 2.2 mega jossa suorasytkä kivet sisällä (en siis käytä edis sytkää) ja nyt pitäisi sorvata 36-1 pyörä kampuran päähän. Kysymys kuuluukin että onko seuraava ohje oikein?




http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 1setup.gif
Tuon kuvan mukaan laitettiin Sumppiin sytkä ja toimii. Hall-anturi on Honeywellin ja triggeripyörä vauhtipyörässä.

Onko sulla muuten mistä hommattu boksi?
Suuret kiitokset vastauksesta. :D Mun boxin on tehnyt JesseT ja siinä on 4bar map, 3x suorasytkä, 2x vr-muunnin sekä PWM fet . Lisäksi sitä on muokannu Slappala, lisäämällä lähtökierrosten rajoittajan ja flektien ohjauksen. Hän myös selvitti kytkentäkaavion koska en sitä mukaan myyjältä saanut. Olen itse vähän käsi selvittelemään mitä piirilevyllä on missäkin.. :oops:
Sierra 2.0->:twisted: Stw -87
Focus 1.6 Stw Ghia -00
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Kip wrote: Mun boxin on tehnyt JesseT
Ok. Lähinnä hain sitä, että jos on finkpt:n boksi, niin melkein suosittelen sillon ulkopuolista sytytysyksikköä. Kivien jäähdytys on ainakin mun mielestä hieman huono ko. boksissa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Miku_s
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Wed Oct 17, 2007 0:37
Location: Joensuu

Totta

Post by Miku_s »

Vauhtivaunu wrote:
Kip wrote: Mun boxin on tehnyt JesseT
Ok. Lähinnä hain sitä, että jos on finkpt:n boksi, niin melkein suosittelen sillon ulkopuolista sytytysyksikköä. Kivien jäähdytys on ainakin mun mielestä hieman huono ko. boksissa.
Täysin samaa mieltä Vauhtivaunun kanssa
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Vauhtivaunu wrote: Ok. Lähinnä hain sitä, että jos on finkpt:n boksi, niin melkein suosittelen sillon ulkopuolista sytytysyksikköä. Kivien jäähdytys on ainakin mun mielestä hieman huono ko. boksissa.
Jep, voisihan tuossa olla parempikin jäähdytys sytkätrankuille. Muistaakseni trankuilla ei ollut edes isompia kuparialueita lämpöä levittämässä? Olen silmäillyt vain päällisinpuolin tuollaista levyä. Tosin jäähdytys ei mielestäni ole suurin ongelma tuon levyn sytkälähdöissä. Isompi ongelma on siinä, että lähdöissä ei ole mitään virtarajoitusta. Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että riiittävän matalaohmisen (<0,5 ohm.) puolan kanssa savu nousee samantien jos dwell-asetukset on poskellaan tai sählää jotain muuta asetusten kanssa. Tai jos koodi sekoaa jossain vaiheessa.

Virtarajoituksen puuttuminen vähentää kyllä jäähdytyksen tarvetta reilusti. Sytkäpäätteissä suurin hukkalämpö syntyy nimittäin juuri virtarajoitustilassa, normaalitoiminnassa lämpöä syntyy melko vähän, ainakin useimmissa tapauksissa. Riippuu tietysti tarvittavasta latausvirrasta yms.
Arttu
GSX1100 -85
Miku_s
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Wed Oct 17, 2007 0:37
Location: Joensuu

Post by Miku_s »

Juu ei siinä finkpt:n boxissa ole oikeen minkään laista sytkäkiven jäähdytystä eli ei kupari aluetta tai mitään muutakaan metallia
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
Post Reply