AFR:ssä piikkejä

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

AFR:ssä piikkejä

Post by Liquila »

Missä voisi olla ongelma kun tyhjäkäynnillä seos saattaa hypätä hetkeksi(0.5-1.0s) ~14:sta ~10:n paikkeille? Seos ei ole kauaa sekasin joten korkeammilla kierroksilla ongelmaa ei ainakaan mittarista huomaa.

Sytkä kulkee vielä vakio boxin kautta joten ennakoihin en voi vaikuttaa ja niiden luulisi olevan jotenkuten kohillaan...
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:

Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
epkuva
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Sat Dec 22, 2007 3:07
Location: Naantali

Post by epkuva »

Mikä laajakaista sulla on käytössä? Mikä on tyhjäkäynnillä suutinten aukioloaika? ja tekeekö se tuota vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä, vai onko siellä noita notkahduksia kovemmillakin kierroksilla tasakaasulla? Ja ennen kaikkea kuuleeko tuon AFR notkahduksen käynnissä?
Arctic Networks Oy (autotietokoneet, tiedonkeruu)
MOMO Racing Team ry
MOMO Rescue Team
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Suuttimet ovat lämpimällä koneellä tyhjäkäynnillä noin 2.6ms auki tosin noita heittelyjä tulee niin kylmänä kuin kuumana.

Käytössä on PLX:n SM-AFR. Käsittääkseni mega ei tätä notkahdusta kerkeä nähdä mutta DM-5 mittarista sen näkee.

Mielestäni se kuulostaa niinkuin jäisi yks käynti välistä kun AFR piikki iskee. Tulpat on uudet 3-kärkiset, joten niistä sen ei pitäisi johtua.
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:

Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Bensa pisaroituu imukanavaan vähäisessä määrin ja pisara menee palotilaan satunnaisesti?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Jankos wrote:Bensa pisaroituu imukanavaan vähäisessä määrin ja pisara menee palotilaan satunnaisesti?
Ja mistä tämä voisi johtua? Kannattaako yrittää jotain suuttimien puhdistus ainetta vai onko ongelmaan muuta ratkaisua? Tosin auto on tehny tuota jo vakio boxillakin ja katsastuksessa oli ongelmia HC arvojen kanssa. Raja alittui hipoen vaihtamalla tulpat... Ja kyllähän näitä mi16 on nähty joskus käyvän myös kunnolla tyhjäkäyntiä ;)
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:

Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Otappa ne suuttimet pois paikaltaan ja annat olla bensakiskossa kiinni ja sitten katselet millasen suihkun ne tekee kun pistää paineet ja boksin päälle.

Kai sinne bensan sekaan jotain suuttimien puhdistusmömmöäkin vois kokeilla.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Yleensä kun on ongelmia HC-päästöjen kanssa on niin yleensä syynä on venttiilien vuotaminen, mutta sitä ei tässä kyllä voi muihin oireisiin yhteyttää. Suuttimet kannattaa ottaa irti ja puhdistaa oikeasti, eikä vain jollain bensan sekaan laitettavalla mömmöllä. Ultraäänipesu suuttimille on melko tehokasta.
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Juu voihan vika olla tietenki venttiileissäkin, mutta kun katsoo muita arvoja niin seos näyttäisi olleen aika pirun rikkaalla.

CO 3,49%
CO2 11,1%
HC 798 (Putosi tulppien vaiholla alle 600)
O2 2,03%

Katsastin auton alkuperäisellä boxilla joten niiden säädöistä ei ole tietoa.

Voiko ultraääni pesun suorittaa itse? Esim tuommosella parcon pesurilla http://www.partco.fi/luettelot/sivut/ri ... ivunro=175 ja pitääkö suuttimet jotenki purkaa ennen pesua vai laitetaanko kokonaisena kattilaan...
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Joo aika reipasta seosta kyllä saa. Ultraäänipesuun on suuttimia varten aivan omat laitteensa, itse en omia suuttimia tuollaiseen partcon laitteesen laittaisi. Siinä kun käytetään vettä mikä ei taas ole suuttimille hyväksi. Itse olen Tekulla pessyt suuttimia ja luulisi tekut joissa vehkeet on pesevän halvemmalla kuin "oikeat" korjaamot joissa laitteet on.

Suuttimista puretaan pesun ajaksi suodatinsihti ja pohjakuppi sekä o-renkaat. Pesurista laitetaan liittimet kiinni suuttimiin niinkuin autossakin ja pesuri aukoo suuttimia tietyillä (ohjelman mukaisella) pulssisuhteella. Sitten on se oma pesuaineensa jossa ne suuttimet pesun ajan ovat.

Pesussa näkee kätevästi myös suuttimien tuoton ennen ja jälkeen pesun. Yleensä vaikutus on aikamoinen.
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Nyt saattoi löytyä syy: Sytkää ohjaa vielä Boschin Motronikki ja mega saa liipaisun sytkäkiven ohjauksesta.

Noh kone kiersi 6300 ja yhtäkkiä Ronikki rupes pukkaamaan ~31000rpm ohjausta joten ehkä tästä voisi johtua ylimääräiset piikit ja näitä piikkejä tulee joskus myös pienemmillä kierroksilla, joten eiköhän ne tyhjäkäynnin ongelmatkin tästä johdu...

Kerkesin tietenki ostaa jo suuttimien puhistusainetta niin näkeepähän lambdasta rupeaako virtaamaan enemmän ;)
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:

Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Wed Sep 20, 2006 16:49
Location: Kotka
Contact:

Post by Krisse »

Liquila wrote:Käytössä on PLX:n SM-AFR. Käsittääkseni mega ei tätä notkahdusta kerkeä nähdä mutta DM-5 mittarista sen näkee.
Jännittävää. Mulla on samat vehkeet ja kun ajaa vaikka ihan tasaistakin ajoa niin sillointällöin - luokkaa kerran 10 minuutissa - mittarissa välähtää ledi siellä rikkaammassa päässä. Välähdys on niin nopea ettei sitä päivänvalossa edes kerkeä huomata, saati sitten lukea numeroita näytöstä.

Asennusohjeissahan kehoitetaan laittamaan konkka piuhoihin jos lambda on mittarin lisäksi kiinni esim Megassa mutta sitä mulla ei oo, liekö sitten tekee häiriötä johonkin. Ite en kyllä aijo tähän asiaan perehtyä kun kyseessä tuntuisi olevan ihan vaan kosmeettinen 'ongelma'.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Post Reply