Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Masi_K
Megajumala

Post by Masi_K »

JTbo wrote:
Tuo extra koodi on sitten hyvin erilainen ja kannattaa harkita tarkkaan tarvitseeko niitä ominaisuuksia mitä mukana tulee. Säätöjä on paljon ja monet säädöt eripaikoissa. Itse hölmönä laitoin tuon extran suoraan ja saapa nähdä mitä tästä vielä tulee.
Hmm. Onko niin että koodia ei voi vaihdella edestakas extran ja tavallisen väliä?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

Masi_K wrote:
JTbo wrote:
Tuo extra koodi on sitten hyvin erilainen ja kannattaa harkita tarkkaan tarvitseeko niitä ominaisuuksia mitä mukana tulee. Säätöjä on paljon ja monet säädöt eripaikoissa. Itse hölmönä laitoin tuon extran suoraan ja saapa nähdä mitä tästä vielä tulee.
Hmm. Onko niin että koodia ei voi vaihdella edestakas extran ja tavallisen väliä?
Olen muistaakseni lukenut, jonkun palanneen normaalikoodiin, joten eiköhän se ole mahdollista, mutta itsellä ei kokemusta. Ei tästä Extrasta osaa kyllä luopuakkaan enää, uudet päivitykset menee nätisti nappia painamalla, eikä tarvitse mitään jumppereita tai katkaisijoita laittaa :)

Vaan monia sivuja noita toimintoja on ja muuttuvatkin usein päivityksien myötä.
Volvo 360GL -88
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by kynsi »

Niin onko teillä MS:ssä is-sierran oma tps käytössä?
Last edited by kynsi on Mon Apr 18, 2005 15:32, edited 1 time in total.
jaakkoki
Megasquirt aloittelija

Post by jaakkoki »

ja käykö tuo is:n jakaja ms:n kans ?
Last edited by jaakkoki on Sat Aug 20, 2005 0:53, edited 1 time in total.
joopa joo
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

Kynsi: Mulla on iS Sierran imusarja ja siinä oleva TPS käytössä. Toimii mainiosti!

-k
teg
Megajumala

Post by teg »

OHC:n kanssa on edelleen ongelmia sijoittaa veden lämpötila-anturi...
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

teg: Mikä imusarja sulla on? iS:n imusarjassahan on paikka vedenlämpöanturille...

-k
teg
Megajumala

Post by teg »

Ei ole efi:n imusarja vaan oma rakennelma...
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by kynsi »

Kiitti kimmos. Onko muuten minkälainen kokoonpano?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

Mulla on kokoonpanona Wanha 2.0-OHC jossa siis Sierran imusarja ja cossun vakio(keltaiset)-suuttimet. Muuten konetta piristetty kevyesti.
Ajossa ollu tuolla kokoonpanolla viime kesän. Nyt uutuutena on Edis-sytkä, jonka kartta on tällä hetkellä ihan pielessä ;)

Maanantaina mennään penkkiin säätämään... Jännää!

-k
jkh
Megasquirt aloittelija

Sierra is -86

Post by jkh »

Oletteko laittaneet Sierraan noita pakokaasu-antureita? Entäs mitä imuilman lämpötila-anturia olette käyttäneet, ilmamäärämittarin omaa vai? Siinä olisi pari kysymystä näin alkuun.. Ms pantu tilaukseen ja pian pitäis alkaa kasailemaan..
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

jkh: Mulla on ainakin ihan normaali kapeakaistanen lambda-anturi omassa virityksessä. Vähän kyllä tekis mieli tollasta laajakaista-lambadaa...

Imuilman anturina mulla on Motonetistä hankittu cossun anturi, hintaa tais olla 14€. Ilmamäärämittarissa olevasta lämpöanturista mulla ei ole mitään tietoa, olisko sielläkin sopiva anturi? Itse ilmamäärämittarilahan ei MS:n kanssa tee mitään...

-k
jkh
Megasquirt aloittelija

Post by jkh »

Just.. Elikkä onko tuo laajakaista=lämmitettävä? En ole oikein näihin perehtyny kun ei ole omassa autossa :? . Niin katselin tuosta sierran piirikaaviosta että ilmamäärämittarissa on 2 vastusta siellä jos toinen olisi lämpötilaa mittaava..? Pitää koittaa avata se ja katsoa mitä sieltä löytyy. Tietysti en tiedä onko sitä järkeä jättää jos sen voi heivata menemään, turhaa tilaa vain vie.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

Laajakaista-Lambda ei ole sama kuin lämmitettävä. Kapeakaistaisia on sekä pakokaasujen lämmöllä lämpeaviä, sekä sitten lämmitettäviä, joissa käynnistyksen yhteydessä nopeutetaan anturin saamista toimintalämpöön sähköllä. Yleensä tollanen lämmitettävä liitetään bensapumpun kanssa samalle releelle. Sitten ihan oma juttunsa on laajakaista-lamba. Vaatii hienot ohjainpiirit, jotka yksistään maksaa pari sataa euroa itse tehtynä. Mutta tuo anturi osaakin kertoa seossuhteen tarkasti laihalta rikkaalle ja koko matkan siltä väliltä. Kapeakaista kertoo kyllä onko seos laihalla vai rikkaalla, mutta se _ei_ kerro kuinka paljon se sitä on. Eli esimerkiksi parhaan tehon seoksia sillä ei käytännössä pysty säätämään.

Ja tuosta ilmamäärämittarista ei paljoa kannata huolta kantaa. Laittaa sen paperipainoksi ja hakee kaupasta reilulla kympillä imuilman lämpöanturin jonka tietää toimivan tuossa systeemissä. Käsittääkseni tuo EFIn ilmamäärämittari on se ahtain paikka koko tossa systeemissä, joten sitä ei kannata huvikseen mukana kantaa jos haluaa saada koneen hengittämään....

-k
jkh
Megasquirt aloittelija

Post by jkh »

Noniin selkis aika hyvin nyt.. Elikkä kehittääkö tuo lambda itse sen mitattavan jännitteen ettei tarvi syöttöjännitettä sille? Noilla Ms:n ohjelmillako saa sitten säädettyä kohdalleen sen jännite-arvon? Mitä anturia olet itse käyttänyt? Tuon ilmamäärä mittarin taidan kans nakata menemään niin ei jää mitään turhia roippeita konehuoneeseen.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

Jep, lambda kehittää itse sen jännitteen ja MS vain lukee sitä arvoa.

-k
lateksi
Megasquirttaaja

Post by lateksi »

Oottekos te tehny ton johtosarjan sierraa ite, vai ootteko haarottanu omasta sarjasta? JA MINKÄ vahvuista se johto voi olla et ei kai se kovi vahvaa tartte olla????
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

Mä tein oman sarjan. Pätkin alkuperäisesta tarvittavat liittimet.

Suositellut johtojen paksuudet on mainittu Megamanuaalissa.

-k
lateksi
Megasquirttaaja

Post by lateksi »

Ei sieltä manuaalista johtojen paksuuksia löytyny.. MUT eihän sen johon kovin vahvaa tarvii olla kun sielähän on vain ohjausvirtoja..
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

http://www.megasquirt.info/manual/mtabcon.htm

otsikon Wiring and Sensors alla on alaotsikko Wire Sizes josta klikkaamalla manuaali aukeaa kohtaan jossa lukee esimerkiksi:

For the wires from the DB37 connector to the sensors, injectors, etc., use 18 to 20 gauge for all the connections, then bring them to a common 14-12 gauge where appropriate. The only big wires are the ground and the two injector driver pairs, 32-33 and 34-35, all the rest can be 18 gauge all the way out.

Koska seuraavaksi kysyisit kuitenkin paljonko tuo 12 tai 18 gaugea on kotimaisilla yksiköillä, niin kirjoitin jo Googleen valmiiksi 'gauge to metric' ja klikkasin ekaa linkkiä joka sieltä putkahti:

http://www.simetric.co.uk/siwire_elect.htm

Jos siitä ei ole liikaa vaivaa, niin tuolta voi ihan itse katsoa sopivia johtojen paksuuksia.

-k
lateksi
Megasquirttaaja

Post by lateksi »

Kiitoksia, nyt selvis johtojen vahvuudet..
jkh
Megasquirt aloittelija

Post by jkh »

Mistä olette ottaneet kierrosluvun mittauksen MS:lle tai siis mikä olisi paras vaihtoehto? Tuolla Sierran piirikaaviossa ei näyttäisi omalla eculle tulevan muualta kuin hall-anturilta tieto.. ilmeisesti siitä pitäisi käyttää hall-anturin signaali johtoa vai olisiko kierroslukumittarille menevästä johdosta hyvä haaroittaa Ms:lle? Siinä näyttäsi olevan joku "supistaja" välissä joten luulisi ettei olisi ainakaan kovin paljon häiriöitä signaalissa..
jkh
Megasquirt aloittelija

Post by jkh »

Toimiiko tuo Sierran tyhjäkäyntiventtiili Ms:n kanssa? Kone on ohc is.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

Sierran tyhjäkäyntiventtiili (tai lisäilmaventtiili) toimii MS:n kanssa.

Sehän on on-off tyyppinen, joten sillä ei voi tyhjäkäyntiä säätää aktiivisesti niinkuin tollasella askelmoottorityyppisellä.
MS:ssä määritellään ainoastaan koneen lämpötila minkä alapuolella se on auki jolloin kylmänä tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammalla.
jkh
Megasquirt aloittelija

Post by jkh »

Joo aivan.. kiitoksia. Nyt pitäis ruveta laittamaan autoon kiinni tuota megaa joten lisää kysymyksiä satelee varmaan jatkossa.. :D
teg
Megajumala

Post by teg »

Kimmo's wrote: Sehän on on-off tyyppinen, joten sillä ei voi tyhjäkäyntiä säätää aktiivisesti niinkuin tollasella askelmoottorityyppisellä.
Ei kai mikään estä ohjaamasta sitä PWM:llä...
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

En ole kokeillu ohjata sitä PWM.llä, mutta jotenkin olis sellanen kutina että se on liian hidas reagoimaan tollaseen. Sehän raksahtaa auki/kiinni vähän samalla tavalla kuin rele (siis äänen suhteen) ja luulen ettei sen kestoikä ole kovinkaan pitkä jos sitä raksutellaaan auki ja kiinni ihan jatkuvasti....

Mutta toivotaan, että joku kokeilee ja kertoo täällä kokemuksistaan!

-k
teg
Megajumala

Post by teg »

PWM:ssä on ideana se, että se nimenomaan ei räpsyisi kiinni/auki koko ajan. PWM:llä pidetään venttiili tietyssä asennossa.
lateksi
Megasquirttaaja

Post by lateksi »

ois alkanu jo auto pelaamaan varmaanki mut pikku moka kävi... autossa oli virrat pällä kun annoin apukäynistäjästä virtaa akkuun nii palo yks konkka sieltä et mahtokohan polttaa mitää muuta?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Kimmo's »

Mä onnistuin aikoinaan käräyttään omasta purkistani prossun ja sarjaliikennepiirin kun annoin sähköä Bilteman akkulaturilla....
Post Reply