Olen korvaamassa autossani olevaa Bosch LH2.2 Jetronicia megasquirtilla ja tuli mieleen että mitä tehdä tuolle boschin tyhjäkäyntimoottorille joka säätää tyhjäkäyntiä normaalisti.
Onko kukaan käyttänyt, tai pystyykö megasquirtissa käyttämään tuota AIC(Automatic Idle Control) venttiiliä?
Venttiiliä on olemassa kahta mallia, 2- ja 3-napainen. Kolmenapaisessa venttiiliä avataan ja suljetaan sähköllä, mutta kaksinapaisessa sulku on toteutettu palautinjousella.
Ja vielä tarkennuksena että nyt EI ole kyse boschin "fast idle" venttiilistä joka esiintyy tuolla megasquirtin sivuilla.
Tässäpä pähkinä.
Megasquirt ja Boschin AIC?
Moderator: Masi_K
Extrassa on valmius pulssinleveysohjatun (PWM) tyhjäkäynti"moottorin" ohjaukselle:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/pwmidle.html
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/pwmidle.html
AIC = Automatic Idle Control
IAC = Idle Air Control
Eikös molemmat tarkota just tyhjäkäynnin säätöventtiileja tai solenoideja ?
Mikä MS:n kaaviossa näkyvä Relay for FIdle Solenoid sitten on,lähtee DB 37 pinnistä 30 ?
Mikä ero tuossa FIdle valvessa muka on tyhjäkäyntimoottoriin,sehän on kai sama asia?
IAC = Idle Air Control
Eikös molemmat tarkota just tyhjäkäynnin säätöventtiileja tai solenoideja ?
Mikä MS:n kaaviossa näkyvä Relay for FIdle Solenoid sitten on,lähtee DB 37 pinnistä 30 ?
Mikä ero tuossa FIdle valvessa muka on tyhjäkäyntimoottoriin,sehän on kai sama asia?
Pinni 30 on alunperin tarkotettu on-off-tyyppisen tyhjäkäyntiventtiilin ohjaamiseen.Rydäri wrote:AIC = Automatic Idle Control
IAC = Idle Air Control
Eikös molemmat tarkota just tyhjäkäynnin säätöventtiileja tai solenoideja ?
Mikä MS:n kaaviossa näkyvä Relay for FIdle Solenoid sitten on,lähtee DB 37 pinnistä 30 ?
Mikä ero tuossa FIdle valvessa muka on tyhjäkäyntimoottoriin,sehän on kai sama asia?
PWM:llä ohjataan solenoidityyppisiä tyhjäkäyntiventtiileitä, joita löytyy monista autoista ainakin 90-luvun alusta. About pienen juomalasin kokoinen mötti jossa on 2-napainen liitin.
Tyhjäkäyntimoottorin taas on ikäänkuin moottoroitu tyhjäkäynnin säätöruuvi kaasuläppäkotelossa, se on askelmoottori jota ohjataan jännitteen polariteettiä kääntämällä, 3 tai 4-napainen liitin.
Lisäksi on olemassa 'tyhmä' bi-metalli liuskaan perustuva tyhjäkäyntiventtiili, jota ei ohjata millään tapaa, annetaan vain jännitettä, jolloin se sulkeutuu noin 5 minuutissa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Kiitoksia,taas ollaan vähän viisaampia tai ainakin luulen niin.
Eli tuollaista useampijohtoista uudempaa moottoria ei ohjata tuolla pinnillä 30 jos oikein ymmärsin ?
Löytyykö jostakin mahdollisesti kaavioita noiden moottoreiden/venttiileiden kytkennöistä MS:n kanssa ?
Lähinnä kai Bosch,GM trhotlebody tyyppinen 4 napainen,mahdollisesti Ford ehkä myös muita käyttökelpoisia.
Eli tuollaista useampijohtoista uudempaa moottoria ei ohjata tuolla pinnillä 30 jos oikein ymmärsin ?
Löytyykö jostakin mahdollisesti kaavioita noiden moottoreiden/venttiileiden kytkennöistä MS:n kanssa ?
Lähinnä kai Bosch,GM trhotlebody tyyppinen 4 napainen,mahdollisesti Ford ehkä myös muita käyttökelpoisia.
Askelmoottorin ohjaus löytyy vasta Megasquirt-II:sta, tavallisella megalla voi ohjata vain solenoidia tai on-off venttiiliä. Tavallinen 2-napainen solenoidi kytketään toinen napa +12V ja toinen napa pinniin 30, joka ohjaa piirin maata.Rydäri wrote:Kiitoksia,taas ollaan vähän viisaampia tai ainakin luulen niin.
Eli tuollaista useampijohtoista uudempaa moottoria ei ohjata tuolla pinnillä 30 jos oikein ymmärsin ?
Löytyykö jostakin mahdollisesti kaavioita noiden moottoreiden/venttiileiden kytkennöistä MS:n kanssa ?
Lähinnä kai Bosch,GM trhotlebody tyyppinen 4 napainen,mahdollisesti Ford ehkä myös muita käyttökelpoisia.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Kiitti vinkistä ja kun tuolta "viralliselta" msefi voorumilta katselin,niin löysinkin etsimäni tiedon,että tosiaan tuo MSII pitää olla.
Saakos noita parempia MSII vaatimia prossuja täältä Suomesta,kenties Partcolta?
Onkos siinä Turtanan levyssä valmiudet kaikilla noille MSII uudistuksille,ettei tarvitsis lisäillä noita hyppyjohtoja noin paljon kun kuvissa msefi voorumilla oli?
Saakos noita parempia MSII vaatimia prossuja täältä Suomesta,kenties Partcolta?
Onkos siinä Turtanan levyssä valmiudet kaikilla noille MSII uudistuksille,ettei tarvitsis lisäillä noita hyppyjohtoja noin paljon kun kuvissa msefi voorumilla oli?