Turbo volvon ja Mersun antureista

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Turbo volvon ja Mersun antureista

Post by Harri_82 »

Tuli tälläisiä osia vastaan ja googlellakaan ei oikeen löydy tietoa näistä.

Turbo volvon imuilman lämpötila anturi bosch 0261 220 001 sit joku toinen anturi luultavasti samasta vehkeestä bosch 1 197 311 900.

Mikä tää jälkimmäinen anturi on. Venäjän kieliseltä sivulta löyty sen verran et Sensor, the temperature of the storage battery ja kotoisin 760 volvosta. Voiko tuota imuilman lämpötila anturia käyttää megan kans. Vastusarvot saa varmaan mittaamalla eri lämpötiloissa?

Sit ois pari osaa c180 Mersusta vm 95.

Suuttimet 000 078 7423 Minkä kokoset?
Imuilma lämpötila anturi 000542 2818 95m04 tälle löyty joku vastusarvo muistaakseni 27 asteen lämmössä
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Antureista harvemmin löytyy ainakaan mitään virallista dataa. Eli jos Google ei löydä, niin sitten pitää mitata. Lämpöantureille mittaus on aika helppo homma, mitataan vaan vastusarvot kolmessa lämpötilassa, joiden perusteella voi sitten tehdä Easythermillä korjaustaulukon. Mittauslämpötilat kannattaa valita aika laajalta alalta, niin tarkkuus paranee. Itse käytän 0, noin 25 ja 100°C lämpötiloja. Ensimmäisen ja viimeisen saa helposti ja tarkasti jäävedellä ja kiehuvalla vedellä, keskimmäinen sitten on huoneenlämpö jollain muulla mittarilla mitattuna.

Tuo suuttimien numero ei näytä Boschin numerolta, suuttimille ne näyttävät alkavan aina 0280, olisikohan Mersun koodi. Suuttimetkin on aika helppo mitata itse, jos ei dataa löydy. Eipähän tarvitse sitten arvailla.
Arttu
GSX1100 -85
Turbovesa
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Nov 21, 2005 23:47
Location: Lohja

Post by Turbovesa »

Mitenkä olette hoitaneet virran syötön suuttimille niitä tuottoja mitatessa? Voiko antaa jatkuvaa virtaa tuon minuutin ajan ja kuinka paljon jännitettä?
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Pitää alkaa mittaileen kuhan sais koneen muuten läjään ja pääsee veteleen johtoja megalle. Pitää kysellä Veholta nuista suuttimista jos sais sieltä jotain tietoo ulos. Vois tietenki kokeilla mitatakki mut samat asiat askarruttaa ku turbovesaaki
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Suuttimien tuottoa mitatessa matalaohmisilla suuttimilla pitää olla jonkinlainen virranrajoitus, eivät kestä jatkuvaa päälläoloa.. Korkeaohmiset taasen tietääkseni kestävät tuon jatkuvan päälläolon.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Riittääkö jos vastuksella rajottaa virtaa? Nuo mersun suuttimet tais olla 14 ohmin
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Onnistuu vastuksella, laskee tuon vastuksen koon siten että virtaa menee (muistaakseni tämä määrä, kantsii tarkistaa manualista) n. 2A per suutin. Kannattaa lukea nuita etuvastus säikeitä, siellä löytyy enemmän asiaa.
Paitsi että eiköhän nuo 14 ohm lasketa jo korkeaohmisiin. Matalohmiset ovat jotain alle 5 tms ohmia(esim itselläni 2.4 ohm)..
vtr_tommi
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:06
Location: kaakonkulma

Post by vtr_tommi »

tuolta voi löytyä jotain apuja
http://ecat-online.bosch.de/toc/frame1.html
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Korkeaohmisille (yli 10 Ohm.) ei tosiaan tarvita mitään kikkailuja, suoraan vaan 12V ohjaus. Matalaohmisille sitten etuvastusta. Itse pelaisin varman päälle ja pyrkisin rajoittamaan virran alle ampeeriin. Jos vaan suuttimet sillä aukeavat. Testatessa kun avautumisajoilla ei ole pahemmin väliä, niin turha ajaa yhtään ylimääräistä virtaa.

Mulla aikaisemmin käytössä olleille Kawasakin matalaohmisille suuttimille (2,5 Ohm.) sanottiin jossain jatkuvan virran kestoksi 0,5A. Korjausopas taas neuvoi testaamaan suuttimet korkeintaan 3V jännitteellä, mikä kyllä tekee jo yli ampeerin. Kuitenkin selvästi alle 2A.
Arttu
GSX1100 -85
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Kiitoksia neuvoista. Pitää alkaa mittaileen suuttimien tuotot ja vastus arvot noilla imuilma antureille. Tuolta boschin sivulta en löytäny muuta tietoo ku et mistä autosta noi osat on tai sit en vaan osannu käyttää sitä
Post Reply