hörähtää vaan ei käy

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
evolution
Megasquirttaaja

hörähtää vaan ei käy

Post by evolution »

ongelma on toi otsikossa mainittu.

vaikka tekis mitä niin aina vaan toi vehje hörähtää hiukan ja kun se nostaa siinä kohdassa kierrokset niin sitten saman tien kuolee ja vaikka jatkaa starttaamista niin ei enää sen jälkeen mitään eloa ainoastaan sitten ku starttaa uudelleen.

aina sopivin väliajoin saa nyppiä tulpat ylös ja kuivata, mutta ei viittisi sitäkään tehdä parin starttauksen välein ku siinä kuitenkin menee aikaa n.1/2tuntia.

boksissa sisällä msns-extra 021u3 ja megatune225b358

autona on:
Ford Sierra 2.0 turbo jakajana fordin oma HALL jakaja josta otetaan triggaus

tässä on nyt ihmetelty 3päivää ja jos toi vehje ei kohta lähde käymään niin myyn todella halvalla noi ruisku hilppeet pois ja ostan paineistetut vaakatuplat tilalle :twisted:
linkooja
Megasquirttaaja

Post by linkooja »

Näyttääkö se kierrolukua siinä vaiheessa? Realtime tuningissa?

Mulla teki alkuun samaa, koska ei saanut kierrusluku/käntitietoa, hörähti vähän aina vain sen primääripulssin tai sen alkurikastuksen turvin..
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
_P_
Kokenut Megasquirttaaja

Post by _P_ »

Tuleeko HALLilta varmasti oikeanlaista ulostuloa?
Itsellä kun ei tullut ja noin kävi.
Bensapumppu toimii koko ajan?
Boksissa virta myös startatessa?
Tässä nämä perustarkistukset jos et ole jo katsonut.
evolution
Megasquirttaaja

Post by evolution »

joo kaikki on tarkistettu mutta toi HALL toimii juuri päin vastoin kuin kuuluu eli siinä on jännite ylhäällä kun se sakara on siinä tunnistimen välissä.

hokasin sen vasta äsken kun mittailin kaikkia mahdollista.

onko olemassa jotain konstia millä kääntää toi signaali vai tartteeko kehittää kampuran päähän jokin patentti :?:
KariM
Megailija

Post by KariM »

Kyllä voi kääntää hallin logiikan, kts. schematic2 ja sen vaihtoehdot: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

Sinällään sen ei oikeastaan ole väliä että triggaako nousevaan vai laskevaan reunaan, kunhan tietää mitä on tekemässä, eli tach-tulo on konffattu em. skemojen avulla oikein. Se hankaluus jakajatriggauksessa on että siellä pitää sovittaa sekä sakaralevy että pyörijä oikeaan vaiheeseen keskenään; Triggaus laitetaan tulemaan 0..135° EYKK, ja pyörijä on oikean johtotornin kohdalla koko halutulla ennakkoalueella.
evolution
Megasquirttaaja

Post by evolution »

meinasin koittaa niin seuraavaksi että käännän sen hall anturin siipilevyn jakajan akselissa siten että kolon tilalle tulee siipi.

eikös se silloin pitäisi pelittää
_P_
Kokenut Megasquirttaaja

Post by _P_ »

Riippuu taas kaikesta muustakin, onko megan säädöt oikein jne...

Itse kun tuon kanssa tappelin päädyin tälläiseen menetelmään:
-Mittaat aluksi hallin ulostuloa, että tulee sekä 0v ja käyttöjännite niinkuin pitääkin ja laitat ylösvedon jos tarvitsee että homma pelaa tuon osalta.
-Kytket sen joko scheman 1 tai 2 mukaan, ei väliä.
-Käännät koneen noin asentoon 0-20ast EYKK, joku 5ast varmaan suht hyvä
-Alat kääntää jakajaa jompaan kumpaan suuntaan kunnes triggausvalo (keskimmäinen, jos ei asetuksista muutettu) sammuu tai syttyy riippuen siitä paloiko vai oliko pimeänä aluksi. Se kumpaan suuntaan jakajaa käännettäessä valo vaihtaa tilaansa enemmin käännetään jakajaa "lopullisesti", ja siihen kohtaan jätetään kun valo on juuri syttymässä/sammumassa
-Tutkiskellaan ja mietitään että kun tämä kone tästä nyt käynnistyy ja pyörijä alkaa pyöriä levy mukanaan, niin sammuuko valo vai palaako se, toisin sanoen onko siinä kohdalla mihin jakaja kiristetään nouseva reuna vai laskeva
-kiristetään jakaja kiinni
-Jos tulee nouseva käytetään next cylinder modea eli yksinkertaisesti laitetaan trigger angleksi se 5ast tai mihin sen koneen käännit ennemmin
-Jos tulee laskeva niin käännetään konetta taaksepäin kunnes valo sammuu jälleen ja suunnilleen arvioidaan asteluku EYKK missä kone sillä hetkellä on
-syötetään se asteluku trigger angleksi
-käynnistetään kone ja säädetään se trigger anglen oikeaksi lampun ja fixed anglen kanssa

Oli osittain monimutkaisesti selitetty, mutta vaikea selittää ja englanniksi olevat ohjeet ovat yksinkertaisesti todella perseestä ja monessa paikkaa.

Kertokaa toki mullekkin jos tuossa jotain väärää on, jos tuosta mitään tajuaa....

Edit: hieman selkeämmäksi....
evolution
Megasquirttaaja

Post by evolution »

joo.
tänään tuli sahattua 3 akkua tyhjäksi ja aina sama tulos hörr ja kastaa tulpat vaikka tekis mitä.
muutin ton trikkauksen kampiakselille ja 60 astetta ennen ykk:ta joten se puoli olis kunnossa

kohta toi boksi lähtee kyllä suuntaan x ja kovaa :lol:
Jubu
Megasquirttaaja

Post by Jubu »

evolution wrote:joo.
tänään tuli sahattua 3 akkua tyhjäksi ja aina sama tulos hörr ja kastaa tulpat vaikka tekis mitä.
muutin ton trikkauksen kampiakselille ja 60 astetta ennen ykk:ta joten se puoli olis kunnossa

kohta toi boksi lähtee kyllä suuntaan x ja kovaa :lol:
oletko koittanut tuoreilla tulpilla ollenkaan , vai vaan aina kuivaillut niitä vanhoja ?

suosittelen koittamaan uusilla , mikäli näin et ole vielä tehnyt.

tuossa muutamaviikko sitten ite kuivailin ja kuivailin ja ei syttynny millää , ( hörähti vain tosi satunnaisesti ) mutta uusilla käyntiin samantien ...
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

sopat niin suurella että ei jaksa edes käydä?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
evolution
Megasquirttaaja

Post by evolution »

tulpat on käytännössä uudet niillä ei ole ajettu metriäkään ainoastaan käytetty kerran lämpimäksi, ku noita saman verran käytettyjä tulppia notkuu hyllyt täynnä niin olen koittanut niitä vaihdellakkin mutta silti lopputulos on sama.

yhdet uudet v8:sin tulpat olen sinne kanssa tuikannu mutta ei niilläkään

jos se saa liikaa bensaa niin silloinhan sen pitäis lähtee käymään kun runttaa kaasupolkimen pohjaan ja vinguttaa startilla menemään.

joten tota liikaa saamista en oikein jaksa uskoa, koska se sai sillä alkuperäisellä boksillakin niin paljon kakkua tyhjäkäynnillä että lähti kolmella käymään ja neljäs tulee mukaan vasta jonkin ajan kuluttua.

turha sanoa että koneessa on jotain vikaa, silloinkin aina se pytty mikä oli pimeänä vaihteli.
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

evolution wrote:tulpat on käytännössä uudet niillä ei ole ajettu metriäkään ainoastaan käytetty kerran lämpimäksi, ku noita saman verran käytettyjä tulppia notkuu hyllyt täynnä niin olen koittanut niitä vaihdellakkin mutta silti lopputulos on sama.

jos se saa liikaa bensaa niin silloinhan sen pitäis lähtee käymään kun runttaa kaasupolkimen pohjaan ja vinguttaa startilla menemään.

joten tota liikaa saamista en oikein jaksa uskoa, koska se sai sillä alkuperäisellä boksillakin niin paljon kakkua tyhjäkäynnillä että lähti kolmella käymään ja neljäs tulee mukaan vasta jonkin ajan kuluttua.

turha sanoa että koneessa on jotain vikaa, silloinkin aina se pytty mikä oli pimeänä vaihteli.
Lähetäs sun setuppi mulle tvh@finsquirt.net. Kaasu pohjassa mega menee flood clear modeen, jolloin kipinä ja bensa katkaistaan, sen tarkoitus on että konetta voi 'tuulettaa' jos on päässyt tulvimaan. Flood clear-asetuksesta riippuu mikä tps:n adc arvo on raja flood clear modelle. Megamanualista selviää tämä ja moni moni muu asia.
Jubu
Megasquirttaaja

Post by Jubu »

TVH wrote:
evolution wrote:tulpat on käytännössä uudet niillä ei ole ajettu metriäkään ainoastaan käytetty kerran lämpimäksi, ku noita saman verran käytettyjä tulppia notkuu hyllyt täynnä niin olen koittanut niitä vaihdellakkin mutta silti lopputulos on sama.

Lähetäs sun setuppi mulle tvh@finsquirt.net. Kaasu pohjassa mega menee flood clear modeen, jolloin kipinä ja bensa katkaistaan, sen tarkoitus on että konetta voi 'tuulettaa' jos on päässyt tulvimaan. Flood clear-asetuksesta riippuu mikä tps:n adc arvo on raja flood clear modelle. Megamanualista selviää tämä ja moni moni muu asia.
ai se katkasee myös kipinän. no sehän selittää mikseli kastuneilla edes lupaa vaikka kuinka sahaa kaasupohjassa.... ( tämä viittasi omaan taannoiseen tapahtumaan ) saisiko tuota ominaisuutta muutettua että se katkaisee vain sopan ?
KariM
Megailija

Post by KariM »

Ei se kipinää poista, ainakaan mun asetuksilla.
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

KariM wrote:Ei se kipinää poista, ainakaan mun asetuksilla.
hmm...en ole tarkistanut asiaa mutta oletin niin kun itsekin on tullut sahattua joskus kaasu pohjassa eikä ole edes luvannut. Koodia en ole muuttanut millään tapaa itse.
evolution
Megasquirttaaja

Post by evolution »

ei kipinä ainakaan katkee ku pitää johdon päässä tulppaa ja starttaa kaasu pohjassa.
Post Reply