Megasquirt mopoon!!

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
matt-o
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Sep 16, 2006 15:26

Megasquirt mopoon!!

Post by matt-o »

olen tätä pähkäilly, että tulisiko siitä mitään jos yrittäisi laittaan megasquirt 4-tahtiseen kiinanmopoon?
olisiko idea mahdoton vai muuten vaan hullu?

onko kellään kokemuksia :D
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Eikös joku tehnyt 2-tahtiseenkin? :shock:
matt-o
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Sep 16, 2006 15:26

Post by matt-o »

j-k wrote:Eikös joku tehnyt 2-tahtiseenkin? :shock:
No apriliaa pösöä gileraa ja piaggioita saa ruiskukoneella.
Mutta siinähän se idea onkin, että laittaa ruisku mopoon johon sitä ei ole tarkoitettu :wink:
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Eikun täällä oli joskus ihan juttua johonkin vanhaan suzukiin s1? laittamisesta....
matt-o
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Sep 16, 2006 15:26

Re: Megasquirt mopoon!!

Post by matt-o »

matt-o wrote:olen tätä pähkäilly, että tulisiko siitä mitään jos yrittäisi laittaan megasquirt 4-tahtiseen kiinanmopoon?
olisiko idea mahdoton vai muuten vaan hullu?

onko kellään kokemuksia :D
Sitä vielä, että toimiiko MS 1-sylinteriselle koneelle, minkälaisen sytytyksen
kyseinen laite tarvitsisi, löytyisikö tarpeeksi pieniä ruiskusuuttimia ja millainen bensapumppu pitäisi olla?
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Bensapumpun täytyisi mopossa olla tietysti mahdollisimman vähän virtaa kuluttava. En osaa sanoa miten pieniä suuttimia parhaimmillaan löytyy löytyy, toki muu viritysaste vaikuttaa miten vähän gasoa koneeseen pitäisi saada.
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
matt-o
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Sep 16, 2006 15:26

Post by matt-o »

Noista johdotuksista: http://img150.imageshack.us/my.php?image=kuva3om5.jpg

että tarvitseeko mopo MS:n asennuksen jälkeen CDI-sytytystä?
ohjaako MS sytytyksen?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

MS ohjaa sytkää, jos pistät sen ohjaamaan. Tässä tapauksessa kyllä jättäisin tuon alkuperäisen CDI-sytkän käyttöön, ainakin aluksi, ellei sulla ole jotain hyvää syytä tehdä toisin.

Ai niin, tuolta CDI-sytkältä ei välttämättä saa MS:lle kierroslukutietoa ihan helposti, eli saatat joutua rakentelemaan jotain anturointia sitä varten. Tai sitten perehtymään vähän tarkemmin tuohon CDI:n toimintaan ja modaamaan MS:n triggerituloa.
Arttu
GSX1100 -85
matt-o
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Sep 16, 2006 15:26

Post by matt-o »

ArttuH wrote:MS ohjaa sytkää, jos pistät sen ohjaamaan. Tässä tapauksessa kyllä jättäisin tuon alkuperäisen CDI-sytkän käyttöön, ainakin aluksi, ellei sulla ole jotain hyvää syytä tehdä toisin.

Ai niin, tuolta CDI-sytkältä ei välttämättä saa MS:lle kierroslukutietoa ihan helposti, eli saatat joutua rakentelemaan jotain anturointia sitä varten. Tai sitten perehtymään vähän tarkemmin tuohon CDI:n toimintaan ja modaamaan MS:n triggerituloa.
kuinkas sitten johdotus tapahtuisi jos liittäisi MS:n CDI- sytkään?

Mutta kuten sanoit CDI:ltä ei välttämättä saa kierroslukutietoa mutta jättäisin
CDI:n kuitenkin pois koska eikös se olis helpommin johdotettavissa? ja muutenkin haluan sytytyksen säätö ominaisuudet ja eihän se silloin onnistuisi jos alkuperäinen CDI ohjaisi sytytystä?

ja vielä sellainen kysymys että jos käytän normaalia lambdaa niin eikös tuo oranssi ole "pois jätettävä" johto? http://img156.imageshack.us/my.php?imag ... tusdh8.jpg

sori jos kyselen tyhmiä :D oon aikalailla aloittelija :wink:
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

matt-o wrote: ja vielä sellainen kysymys että jos käytän normaalia lambdaa niin eikös tuo oranssi ole "pois jätettävä" johto? http://img156.imageshack.us/my.php?imag ... tusdh8.jpg
Siis tuo lambdan oranssi johto. Se pitää olla kytkettynä, mikäli sulla on lämmitettävä lambda. 1 johtosen lambdan lämmittää pakokaasu ->oranssi jää pois. 3 tai 4 johtosessa (sähköllä lämmitettävässä) lambdassa->oranssi ja maadotus oltava.

Jotenki kuvittelisin että mopossa olis käytettävä lämmitettävää, jotta lambda näyttäis oikein. Kun 50cc mopon pakolämmöt ei kait kauheita ole , niin riittääkö ne kuumentamaan 1 johtosen toimintalämpöönsä..??
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
matt-o
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Sep 16, 2006 15:26

Post by matt-o »

axe wrote:
matt-o wrote: ja vielä sellainen kysymys että jos käytän normaalia lambdaa niin eikös tuo oranssi ole "pois jätettävä" johto? http://img156.imageshack.us/my.php?imag ... tusdh8.jpg
Siis tuo lambdan oranssi johto. Se pitää olla kytkettynä, mikäli sulla on lämmitettävä lambda. 1 johtosen lambdan lämmittää pakokaasu ->oranssi jää pois. 3 tai 4 johtosessa (sähköllä lämmitettävässä) lambdassa->oranssi ja maadotus oltava.

Jotenki kuvittelisin että mopossa olis käytettävä lämmitettävää, jotta lambda näyttäis oikein. Kun 50cc mopon pakolämmöt ei kait kauheita ole , niin riittääkö ne kuumentamaan 1 johtosen toimintalämpöönsä..??
Kiitos nyt näin aluksi noista tiedoista!
voisihan se ihan fiksu valinta olla se lämmitettävä lambda mutta mopossa ei oikein ylimääräistä virta ole joten en tiedä riittääkö virrat kaikkeen sälään mutta 1-johtoisella yritin karsia vähän ylimääräisiä kuluja pois :wink:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

matt-o wrote: kuinkas sitten johdotus tapahtuisi jos liittäisi MS:n CDI- sytkään?

Mutta kuten sanoit CDI:ltä ei välttämättä saa kierroslukutietoa mutta jättäisin
CDI:n kuitenkin pois koska eikös se olis helpommin johdotettavissa? ja muutenkin haluan sytytyksen säätö ominaisuudet ja eihän se silloin onnistuisi jos alkuperäinen CDI ohjaisi sytytystä?
MS:n liittäminen tuohon CDI:hin menisi helpoimmillaan niin, että vetää piuhan tuosta CDI-boksilta puolalle menevästä piuhasta MS:n triggerituloon (pinni 24). Mutta tämä saattaa tosiaan vaatia vähän modausta MS:n kytkentöihin, kun yleensä nuo CDI-systeemit antavat puolalle negatiivisen jännitepulssin. Mutta pitäisi olla tehtävissä.

Veikkaan, että pääset helpommalla, jos jätät alkuperäisen sytkän käyttöön. Jos haluat MS:n ohjaamaan sytkää, niin tarvitset ensinnäkin kunnollisen triggerianturin kampuralle. Sitten pitää ratkaista kipinän tuottaminen. Helpompi vaihtoehto on käyttää akusta virtansa ottavaa systeemiä, kuten autoissa yleensä. Eli siihen tarvitset sopivan sytkäpuolan ja jonkun puolan ohjaimen. Tämä vaan syö latauspuolen tehoa, jota taitaa muutenkin olla aika niukasti. Toinen vaihtoehto on tehdä alkuperäisen tyylinen CDI-sytkä, mutta laittaa MS ohjaamaan sitä. Tässä sytytysenergia otetaan magneetolta, kuten alkuperäisessäkin sytkässä. Tarvitset vain tuon alkuperäisen CDI-boksin tilalle purkin, joka ottaa ajoituksen MS:ltä. Tällaisia ei taida olla valmiina saatavilla, eli menee itse tekemiseksi. Ei mitenkään mahdoton homma, jos vaan tietää mitä tekee.
Arttu
GSX1100 -85
matt-o
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Sep 16, 2006 15:26

Post by matt-o »

ArttuH wrote:
matt-o wrote: kuinkas sitten johdotus tapahtuisi jos liittäisi MS:n CDI- sytkään?

Mutta kuten sanoit CDI:ltä ei välttämättä saa kierroslukutietoa mutta jättäisin
CDI:n kuitenkin pois koska eikös se olis helpommin johdotettavissa? ja muutenkin haluan sytytyksen säätö ominaisuudet ja eihän se silloin onnistuisi jos alkuperäinen CDI ohjaisi sytytystä?
MS:n liittäminen tuohon CDI:hin menisi helpoimmillaan niin, että vetää piuhan tuosta CDI-boksilta puolalle menevästä piuhasta MS:n triggerituloon (pinni 24). Mutta tämä saattaa tosiaan vaatia vähän modausta MS:n kytkentöihin, kun yleensä nuo CDI-systeemit antavat puolalle negatiivisen jännitepulssin. Mutta pitäisi olla tehtävissä.

Veikkaan, että pääset helpommalla, jos jätät alkuperäisen sytkän käyttöön. Jos haluat MS:n ohjaamaan sytkää, niin tarvitset ensinnäkin kunnollisen triggerianturin kampuralle. Sitten pitää ratkaista kipinän tuottaminen. Helpompi vaihtoehto on käyttää akusta virtansa ottavaa systeemiä, kuten autoissa yleensä. Eli siihen tarvitset sopivan sytkäpuolan ja jonkun puolan ohjaimen. Tämä vaan syö latauspuolen tehoa, jota taitaa muutenkin olla aika niukasti. Toinen vaihtoehto on tehdä alkuperäisen tyylinen CDI-sytkä, mutta laittaa MS ohjaamaan sitä. Tässä sytytysenergia otetaan magneetolta, kuten alkuperäisessäkin sytkässä. Tarvitset vain tuon alkuperäisen CDI-boksin tilalle purkin, joka ottaa ajoituksen MS:ltä. Tällaisia ei taida olla valmiina saatavilla, eli menee itse tekemiseksi. Ei mitenkään mahdoton homma, jos vaan tietää mitä tekee.
http://img20.imageshack.us/my.php?image=magneetofd9.jpg
mitäs vikaa tos vakio magneetos on :wink:

jos tän tajusin, niin oliskos tollanen sitten kunnollinen jos siihen laitettaas jonkunlainen anturi: http://img87.imageshack.us/my.php?image=361ringql4.jpg
japsiraaseri
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Fri Oct 13, 2006 13:24

Post by japsiraaseri »

Itsellä ollut myös suunnitelmissa muuttaa 4-tahti mopo megasquirtilla ohjatuksi, suurimmiksi ongelmakohdiksi itselläkin muodostuneet nuo bensapumpun virrankulutus, tarpeeksi pienien suuttimien löytämien ym. edellä mainitut. Jos jollain olisi ehdotuksia näihin niin apu kyllä kelpaisi. :roll:
matt-o
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Sep 16, 2006 15:26

Post by matt-o »

japsiraaseri wrote:Itsellä ollut myös suunnitelmissa muuttaa 4-tahti mopo megasquirtilla ohjatuksi, suurimmiksi ongelmakohdiksi itselläkin muodostuneet nuo bensapumpun virrankulutus, tarpeeksi pienien suuttimien löytämien ym. edellä mainitut. Jos jollain olisi ehdotuksia näihin niin apu kyllä kelpaisi. :roll:
Mulla on suunnitelmat myös vaihtunut sen verran että MS tulisi 2-tahti koneeseen... ja olisi pari kysymyksiä suuttimesta;
elikkä, 1. pitääkö suuttimen olla saman kokoinen kuin kaasarikoneessa pääsuutin? vai onko suuttimille olemassa joku taulukko ym.
2. kuinka pitkä väli saa olla suuttimella ja sylinterillä vai onko joku optimaali mitta?
japsiraaseri
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Fri Oct 13, 2006 13:24

Post by japsiraaseri »

Minkä kokoinen esim. partcolta saatavan megasquirtin piirilevy on? Olisin varmasti löytänyt tämän haullakin, mutta päätin kysyä sitä tässä topicissa, mopossa tilaa ei kuitenkaan ole ikinä liikaa. :?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Muistaakseni Partcon levy on 100x160mm. Voin kyllä olla väärässäkin, en ole pahemmin ollut tuon levyn kanssa tekemisissä. Aika iso se kuitenkin on.

Suuttimista en kantaisi hirveästi huolta, luultavasti jonkun pienen auton koneen suutin toimisi ihan hyvin. Se ei ole niin kauhean traagista, jos suutin on vähän ylikokoinen. Ainoa riski on tyhjäkäynnin pulssinleveyden putoaminen niin pieneksi, että säätö menee liian karkeaksi. Uuden hi-res-koodin pitäisi auttaa jonkin verran tähän. Tuolla myyntipalstalla näytti ainakin joskus olleen myynnissä 100cc suuttimet. Yksi tuollainen riittää reilun 15hp tehoihin, eli voisi olla ihan passeli.

Pumpun virrankulutus voikin sitten olla ongelma. Kannattaa ensin selvitellä, että paljonko sitä virtaa on tarjolla. Helposti saatavilla olevat pumput syövät sähköä kolmesta ampeerista ylöspäin. Virrankulutusta voisi tietty pienentää jonkin verran pudottamalla pumpun jännitettä vaikka sopivalla PWM-kytkennällä. Jos virta on todella niukassa, niin näppärä kaveri ratkaisisi ongelman rakentelemalla mekaanisen pumpun :)
Arttu
GSX1100 -85
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

ArttuH wrote:Muistaakseni Partcon levy on 100x160mm. Voin kyllä olla väärässäkin, en ole pahemmin ollut tuon levyn kanssa tekemisissä. Aika iso se kuitenkin on.
Partcon levy on 100x150, siksi joutuu koteloakin lyhentämään. Ainakin B&G levy on...

Tuosta syystä oma V3+ -levy on 160mm pitkä; menee suoraan koppaan. Uusi V3 Pro on sitten ~120mm...
japsiraaseri
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Fri Oct 13, 2006 13:24

Post by japsiraaseri »

Herättelen tätä vanhaa aihetta, itsellä jäänyt projekti vähäksi aikaa taka-alalle mutta nyt voisi alkaa kunnolla toteuttamaan. 8)

Bensapuolen ongelmat on aika pitkälti ratkottu, nyt rupesi askarruttamaan tuo sytkäpuoli. Eli ArttuH sanoi tuossa aiemmin, että onnistuisi toteuttaa sytytys jos askartelisi vakio-cdi:n tilalle korvaavan purkin. Olen kyllä lukenut noista EDIS sun muista toteutustavoista (välillä menee asiat vähän ohi), mutta minkälaisia muutoksia tässä tapauksessa tuo piirilevy tarvitsisi?

Kaikenlaiset muutkin vinkit tämmöiseen projektiin liittyen otetaan kyllä mielihyvin vastaan. :wink:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Alkuperäisen CDI:n tilalle pitäisi tosiaan tehdä vastaava purkki, jonka voisi sitten liipaista Megalla. Periaatteessa alkuperäistäkin voisi varmaan muokata toimimaan vastaavasti, mutta taitaa olla helpompi tehdä kokonaan uusi. Kyseessä kun on aika yksinkertainen viritys ja nuo vakioboksit on yleensä valettu muoviin.

Tuossa olisi kuva mun tekemistä tuollaisista CDI-levyistä. Nuo on tehty vähän isompaan mopoon, mutta pitäisi toimia pienemmissäkin. Kokoakin voi tarvittaessa pienentää, nuo on suunniteltu vähän varman päälle isomman ensiöjännitteen ja kipinätehon varalle. Noita ei tosin ole tietääkseni vielä testattu tositoimissa, mutta pöytätestailun perusteella toimii hienosti.
Image
Arttu
GSX1100 -85
japsiraaseri
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Fri Oct 13, 2006 13:24

Post by japsiraaseri »

Tuo CDI:n toteutus on jäänyt itsellä vielä vähän epäselväksi, nuo sinun tekemät on kai nelisylinteriselle (mistähän päättelin tämänkin.. 8) )?

Onko nuokin sillä periaatteella että ottavat virtansa magneetolta?

Jos itse tuollaisen tekee, niin pitääkö noiden komponenttien valinnassa ottaa huomioon esim. se minkä verran virtaa magneetolta tulee? :oops:

Olen vielä hieman aloittelija näissä sähköpuolen asioissa, luultavasti huomaa tekstistä. :wink:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Noilla mun pulikoilla voi ajaa yhtä puolaa kullakin. Ja nuo nimenomaan ottavat virran magneetosta. Akulla toimiva CDI olisikin jonkin verran monimutkaisempi viritys, kun se tarvitsisi kytkennän, jolla nostetaan akkujännite 200-400V tasolle. Magneetosta tuo saadaan suoraan.

Mitoittamisessa pitäisi ottaa huomioon lähinnä magneetolta tuleva huippujännite ja sitten konkkien koko, jotka määräävät kipinäenergian. Tyypillisesti tuo jännite on luokkaa 250V, jolloin sopiva konkkien koko on 1-2uF. Kuvan palikat on mitoitettu 800-1000V jännitteelle, minkä takia ne ovat hiukan kookkaita.

Jos rakentelu kiinnostaa, niin voin laittaa skemat esille tässä ehtiessäni. Niihin vaan täytynee lisätä hiukan selittäviä kommentteja ensin :)

Yksinkertaisesti esitettynä tuollainen magneetto-CDI toimii seuraavasti. Magneeton käämiltä saadaan 100-200V vaihtojännite, joka tasasuunnataan ja ladataan boksissa olevaan kondensaattoriin. Sytytyshetkellä kondensaattori puretaan tyristorin avulla sytytyspuolan ensiöön, jolloin toisioon muodostuu kipinän tuottava korkeajännite.

Normaalisti ohjainboksi määrittää itse liipaisuhetken magneeton herätekäämiltä tulevan pulssin avulla. Yleensä ohjaimessa on jotain enemmän tai vähemmän hienostunutta älyä sopivan ennakkokäyrän tuottamiseksi. Tässä tapauksessa taas ajoituspulssi taas saadaan Megalta ja boksin pitäisi liipaista kipinä välittömästi pulssista ilman mitään viiveitä.
Arttu
GSX1100 -85
japsiraaseri
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Fri Oct 13, 2006 13:24

Post by japsiraaseri »

Rakentelu kyllä kiinnostaa, olisin todella kiitollinen jos viitsit nuo esille laittaa. :wink:

Yritän nyt jostain saada selville mikä on tuon oman projektin magneeton antama huippujännite.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Skema löytyy nyt tuolta: http://www.iki.fi/arttuh/MSextra/cdi.pdf

Mitähän tuosta nyt äkkiseltään selittäisi... Konkat C1-4 voi korvata yhdellä sopivan kokoisella. Noiden ja C5:n pitää kestää magneeton tuottama maksimijännite, polkot ovat suositeltavimpia. Jos magneetolta tulee vain yksi piuha, eli käämin toinen pää on maassa, niin tasasuuntaajan toinen sisäänmeno kytketään maahan.

Kysele lisää jos tulee jotain mieleen.
Arttu
GSX1100 -85
VäNä
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Mon Dec 04, 2006 15:55

Post by VäNä »

mikähän olis sopivan pienikokoinen bensapumppu tämmöiseen viritelmään. itse olen piikkiin suunnittelemassa ja mega löytyy jo mutta muut on vielä hankkimatta. jostain pitäisi nyt vaan keksiä joku pieni kokoinen pumppu tuohon koska enduroissa ei ole paljoakaan tilaa. ja tarvitsisiko siihen mitä muuta tilaa vievää osaa kuin tuon pumpun.? laskin että joku 150cc suutin olisi sopiva semmoinen löytyy melko helposti ja kaasuläpän sais jostain moottorisahan kaasarista ym.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Moottoripyörän pensatankinsisäisestä pumpusta kun purkaa kaiken ylimmääräisen ympäriltä pois sisältä paljastuu n, 10cm pitkä ja 2cm paksu pumppu. Näin ainakin 750GSXR:än pumpussa.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
VäNä
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Mon Dec 04, 2006 15:55

Post by VäNä »

onkos toi sitten moneen baariin asti tommonen pumppu mikä on moottoripyörissä?
pekopee
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sat Feb 03, 2007 10:20
Location: Nilsiä

Mposta ja sen sytkästä.

Post by pekopee »

Tällähetkellä useimmissa mopossa on jo Tyristoriohjattu sytkä, ja niitten herätteet otetaan magneeton kautta jollakin logiikalla. Nyt oikeastaan megasquiirtin asettaminen siinä toimimaan voisi vain poistaa mopossa olevan elektronisen kierrosluvun rajoittimen ....lisämokkulan joka ei anna koneen ottaa "liikaa" kierroksia. Mopoissa on jo hyvin monessa bensan ruiskutus esim. Aprilia ja Derbi skoottereissa. Megasquirtin sun muitten lisälaitteitten sähkön saanti on helposti niissä ratkaistavissa aika yksinkertaisilla järjestelyillä, koska on saatavissa hyvin pieniä muuntajia joitten häviöt on todella pienet. Vähän sähköopin ja elektroniikan tuntemusta siihen tarvitaan. nykyisten mopojen magneetot riittävät hyvin muutaman ampeeritunnin akun lataamiseen onhan monissa skoottereissa jo sähkörtartti ym.

Megasquirtilla vain ohitetaan mopon kierrosluvun rajoitin. Sen toiminta voi olla vain yksinkertainen kellopiiri ja laskuri, joka määrätyssä vaiheessa ylivuodon seurauksena joko alkaa katkoa pulsseja, tai sitten maadoittaa sytytyspulssit jotka pyrkii nousemaan yli säädetyn arvon. Joten samaan tulokseen päästäisiin vain ottamalla sen rajoitin mokkulan sielunelämä ja tekemällä tilalle sellainen joka sallii koneen ottaa täydet rakenteelliset kierrokset, Esim. Derbissä 11000 -13000 r/min
Vensku_
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Mon Nov 05, 2007 23:47
Location: Anjalankoski

Post by Vensku_ »

Hmmm, varsin mielenkiintoisia keskusteluja täällä... Ite vois aloitella jossain vaiheessa tuon yhen nurkissa pölyttyvän mankin ruittaamisen, tai jotain, nyt kun se ei ole säädöissä, ei sinne päinkään... :cry:

Ois voimaa kuitenkin törkeesti tarjolla, kun saisi pelittämään, 72cc erittäin korkeapuristeinen sylinteri, jne... :P

Kyllä sillä tuli silloin ennen muinoin ajeltua, kun ei lisenssit vielä rekkaan riittäny... :lol: Eihän se koskaan paljoa kulkenu, mutta väänsi kuin sika pienenä... :shock:

Mutta jos vaikka jostain saisi ensin edes moottorisahan kaasarin, sillä vois aluksi kokeilla, miten tuon saa rajoittimelle asti hakkaamaan, sitte rajoitin veks... Sitte sitä megaruuttaa tai jotain, et saa lisää kierroksia ja voimaa... :)

Hiljaa hyvä tulee... :roll:
Kaasari toimii aina! (kun se on säädöissään...) 323 1.5 un-ruutta :(
Post Reply