MAP-anturi rikki? Max. arvo vain 212kpa
Moderator: Masi_K
MAP-anturi rikki? Max. arvo vain 212kpa
Eli otsikon mukainen ongelma.
Megatune näytää mapille maksimissaan vain 212kpa vaikka todellisuudessa ahtoja on 1.8bar.
Testasin mappia paineilmalla ja huomasin että kun megatune näyttää n. 200kpa niin painemittari näyttää n. 1.0bar.
Megatunessa 204kpa, painemittari n. 1.2bar.
Megatunessa 208kpa, painemittarissa n. 1.3-1.4bar.
Megatunessa 212kpa, painemittarissa 1.5bar.
Ja megatune näyttää siis edelleenkin vain 212kpa vaikka ahtaisi sen 1.8bar.
Ja painemittari on kalibroitu ja sen tilalla on kokeiltu muitakin mittareita ja tilanne ei muutu miksikään.
Eli mahtaako map-anturi olla rikki vai missä vika? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Vai voiko vika olla megatunessa? Vai kenties koodissa pugi? Vai yksinkertaisesti jossain valikossa ruksi väärässä kohdassa?
Niin ja boksina on partcon sarja 250kpa mapilla. Ja koodina 029v.
Auto ja megaruutta toimii muuten kuin unelma. Tuo on ainut mikä ei toimi.
Tässä tiedosto: http://hill-tun.com/temp/250kpa,%20630c ... _vanha.msq
Megatune näytää mapille maksimissaan vain 212kpa vaikka todellisuudessa ahtoja on 1.8bar.
Testasin mappia paineilmalla ja huomasin että kun megatune näyttää n. 200kpa niin painemittari näyttää n. 1.0bar.
Megatunessa 204kpa, painemittari n. 1.2bar.
Megatunessa 208kpa, painemittarissa n. 1.3-1.4bar.
Megatunessa 212kpa, painemittarissa 1.5bar.
Ja megatune näyttää siis edelleenkin vain 212kpa vaikka ahtaisi sen 1.8bar.
Ja painemittari on kalibroitu ja sen tilalla on kokeiltu muitakin mittareita ja tilanne ei muutu miksikään.
Eli mahtaako map-anturi olla rikki vai missä vika? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Vai voiko vika olla megatunessa? Vai kenties koodissa pugi? Vai yksinkertaisesti jossain valikossa ruksi väärässä kohdassa?
Niin ja boksina on partcon sarja 250kpa mapilla. Ja koodina 029v.
Auto ja megaruutta toimii muuten kuin unelma. Tuo on ainut mikä ei toimi.
Tässä tiedosto: http://hill-tun.com/temp/250kpa,%20630c ... _vanha.msq
no, jokatapauksessa tuo 250 kpa:n mappi on liian pieni 1,8 bar. ahdoille... että vaihtoonhan se menis kuitenkin 
näyttääkö se normaali ilmanpaineessa edes sitä n. 97-99 kpa

näyttääkö se normaali ilmanpaineessa edes sitä n. 97-99 kpa

Last edited by Höylä on Wed Oct 31, 2007 22:54, edited 1 time in total.
Tiedän. Mutta tuo 1.8bar oli vaan kokeilu.no, jokatapauksessa tuo 250 kpa:n mappi on liian pieni 1,8 bar. ahdoille... että vaihtoonhan se menis kuitenkin
näyttääkö se normaali ilmanpaineessa edes sitä n. 97-99 kpa
Kyllä muuten näyttää niinkuin pitääkin. Kilon jälkeen rupeaa herjaamaan. Ja sen jälkeen nousee todella hitaasti siihen 212kpa.
Mitäs komponentteja siinä pitää samalla mittailla?mitaa mapin saama jännite ja oheiskomponenttien juotokset
Mitä tarkoitat samassa linjassa?Eihän hukkaportin ohjaus ja mapin letku ole samassa linjassa.
Mulla lähtee läppien ja kannen väliltä, jokaiselta läpältä (läppärungot) 1 alipaineletku yhteiseen "kerääjään" (noin tulitikkuaskin kokoinen loota). Josta sitten on omat lähtönsä kaikille tarvittaville laitteille. Eli mapille oma lähtö, hukkaportin ohjaukselle oma, mittareille oma, dumpille oma, bensapaineensäätimelle oma.
Ja portin kalvo ei ainakaan ole revennyt. Se on tarkastettu vähän aikaa sitten. Silloin kun huomasin ongelman.
Re: MAP-anturi rikki? Max. arvo vain 212kpa
Anturi vaikuttaisi testimittauksen perusteella olevan kunnossa -> 1.0 bar on yhtäkuin noin 200 kPa absoluuttista.hill-tun wrote:Eli otsikon mukainen ongelma.
Megatune näytää mapille maksimissaan vain 212kpa vaikka todellisuudessa ahtoja on 1.8bar.
Testasin mappia paineilmalla ja huomasin että kun megatune näyttää n. 200kpa niin painemittari näyttää n. 1.0bar.
Instrumentointitekniseltä ongelmalta tuo vaikuttaa. Anturille menevä letku kenties vuotaa tai on haaroitettu johonkin 'vuotokohteeseen'.hill-tun wrote: Megatunessa 204kpa, painemittari n. 1.2bar.
Megatunessa 208kpa, painemittarissa n. 1.3-1.4bar.
Megatunessa 212kpa, painemittarissa 1.5bar.
Ja megatune näyttää siis edelleenkin vain 212kpa vaikka ahtaisi sen 1.8bar.
Ja painemittari on kalibroitu ja sen tilalla on kokeiltu muitakin mittareita ja tilanne ei muutu miksikään.
Eli mahtaako map-anturi olla rikki vai missä vika? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Vai voiko vika olla megatunessa? Vai kenties koodissa pugi? Vai yksinkertaisesti jossain valikossa ruksi väärässä kohdassa?
ps. MAP anturi railaa about 1.46 kg/cm2 ahtopaineella, joten sitä suurempi ahtopaine ei liene suositeltavaa.
Tämä selittääkin MAP anturin virheellisen painetiedon.hill-tun wrote: Mulla lähtee läppien ja kannen väliltä, jokaiselta läpältä (läppärungot) 1 alipaineletku yhteiseen "kerääjään" (noin tulitikkuaskin kokoinen loota). Josta sitten on omat lähtönsä kaikille tarvittaville laitteille. Eli mapille oma lähtö, hukkaportin ohjaukselle oma, mittareille oma, dumpille oma, bensapaineensäätimelle oma.
Mikä siinä sitten on vikana? Se tulitikkuaskin kokoinen "kerääjä"?Benkku wrote:Tämä selittääkin MAP anturin virheellisen painetiedon.
Tässä muutama kuva konehuoneesta, jos selkeyttäisi hiukan.
http://hill-tun.com/temp/konehuone_nykyinen_3.jpg
http://hill-tun.com/temp/konehuone_nykyinen_4.jpg
"Kerääjä" sijaitsee plenumin takana.
Kyllä tuo ongelma johtuu ihan puhtaasti siitä suojazeneristä. Se alkaa vuotaan jo alle 5,1 voltilla ja tuo anturin ulostulo on vielä kytketty kilosella vastuksella zenerin kautta prossulle. Ei meinaan paljon tarvii zenerin vuotaa kun häiriköi jo.
Eli poista se zeneri kun ei sen poistosta muutenkaan mitään haittaa ole.
Eli poista se zeneri kun ei sen poistosta muutenkaan mitään haittaa ole.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Se zeneri toimi siis ihan niinkuin sen pitääkin toimia. Zenerit nyt vaan sattuu olemaan toiminnaltaan tuollasia hiukan epämääräisiä...
Eli oikeissa suojauksissa moiset pitäisi jättää kokonaan pois ja korvata kunnollisilla. Onneksi prosussa on ihan toimivat suojadiodit käytössä.
Eli oikeissa suojauksissa moiset pitäisi jättää kokonaan pois ja korvata kunnollisilla. Onneksi prosussa on ihan toimivat suojadiodit käytössä.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 
