MAP-anturi rikki? Max. arvo vain 212kpa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
hill-tun
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 31, 2007 21:57
Location: savo
Contact:

MAP-anturi rikki? Max. arvo vain 212kpa

Post by hill-tun »

Eli otsikon mukainen ongelma.
Megatune näytää mapille maksimissaan vain 212kpa vaikka todellisuudessa ahtoja on 1.8bar.

Testasin mappia paineilmalla ja huomasin että kun megatune näyttää n. 200kpa niin painemittari näyttää n. 1.0bar.
Megatunessa 204kpa, painemittari n. 1.2bar.
Megatunessa 208kpa, painemittarissa n. 1.3-1.4bar.
Megatunessa 212kpa, painemittarissa 1.5bar.
Ja megatune näyttää siis edelleenkin vain 212kpa vaikka ahtaisi sen 1.8bar.
Ja painemittari on kalibroitu ja sen tilalla on kokeiltu muitakin mittareita ja tilanne ei muutu miksikään.

Eli mahtaako map-anturi olla rikki vai missä vika? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Vai voiko vika olla megatunessa? Vai kenties koodissa pugi? Vai yksinkertaisesti jossain valikossa ruksi väärässä kohdassa?

Niin ja boksina on partcon sarja 250kpa mapilla. Ja koodina 029v.

Auto ja megaruutta toimii muuten kuin unelma. Tuo on ainut mikä ei toimi.

Tässä tiedosto: http://hill-tun.com/temp/250kpa,%20630c ... _vanha.msq
Image
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

mitaa mapin saama jännite ja oheiskomponenttien juotokset
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

no, jokatapauksessa tuo 250 kpa:n mappi on liian pieni 1,8 bar. ahdoille... että vaihtoonhan se menis kuitenkin :roll:

näyttääkö se normaali ilmanpaineessa edes sitä n. 97-99 kpa :roll:
Last edited by Höylä on Wed Oct 31, 2007 22:54, edited 1 time in total.
hill-tun
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 31, 2007 21:57
Location: savo
Contact:

Post by hill-tun »

no, jokatapauksessa tuo 250 kpa:n mappi on liian pieni 1,8 bar. ahdoille... että vaihtoonhan se menis kuitenkin :roll:
näyttääkö se normaali ilmanpaineessa edes sitä n. 97-99 kpa
Tiedän. Mutta tuo 1.8bar oli vaan kokeilu.
Kyllä muuten näyttää niinkuin pitääkin. Kilon jälkeen rupeaa herjaamaan. Ja sen jälkeen nousee todella hitaasti siihen 212kpa.
mitaa mapin saama jännite ja oheiskomponenttien juotokset
Mitäs komponentteja siinä pitää samalla mittailla?
Image
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Onko D1 zener diodi oikeanlainen? Itse asiassa heitä se sieltä kokonaan pois ja kokeile.
hill-tun
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 31, 2007 21:57
Location: savo
Contact:

Post by hill-tun »

_P_ wrote:Onko D1 zener diodi oikeanlainen? Itse asiassa heitä se sieltä kokonaan pois ja kokeile.
Liian hankala kysymys. Pitääkin pyytää boksin kasannut kaveri katsastamaan se.
Image
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Eihän hukkaportin ohjaus ja mapin letku ole samassa linjassa.
Itsellä meinaan repesi hukkiksen kaljo ja mapin arvot oli sen jälkeen 1,2 eikä noussut yli vaikka ahtoja oli ??? määrä.Itsellä oli viellä ahopainemittari samassa linjassa.
hill-tun
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 31, 2007 21:57
Location: savo
Contact:

Post by hill-tun »

Eihän hukkaportin ohjaus ja mapin letku ole samassa linjassa.
Mitä tarkoitat samassa linjassa?

Mulla lähtee läppien ja kannen väliltä, jokaiselta läpältä (läppärungot) 1 alipaineletku yhteiseen "kerääjään" (noin tulitikkuaskin kokoinen loota). Josta sitten on omat lähtönsä kaikille tarvittaville laitteille. Eli mapille oma lähtö, hukkaportin ohjaukselle oma, mittareille oma, dumpille oma, bensapaineensäätimelle oma.

Ja portin kalvo ei ainakaan ole revennyt. Se on tarkastettu vähän aikaa sitten. Silloin kun huomasin ongelman.
Image
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: MAP-anturi rikki? Max. arvo vain 212kpa

Post by Benkku »

hill-tun wrote:Eli otsikon mukainen ongelma.
Megatune näytää mapille maksimissaan vain 212kpa vaikka todellisuudessa ahtoja on 1.8bar.

Testasin mappia paineilmalla ja huomasin että kun megatune näyttää n. 200kpa niin painemittari näyttää n. 1.0bar.
Anturi vaikuttaisi testimittauksen perusteella olevan kunnossa -> 1.0 bar on yhtäkuin noin 200 kPa absoluuttista.
hill-tun wrote: Megatunessa 204kpa, painemittari n. 1.2bar.
Megatunessa 208kpa, painemittarissa n. 1.3-1.4bar.
Megatunessa 212kpa, painemittarissa 1.5bar.
Ja megatune näyttää siis edelleenkin vain 212kpa vaikka ahtaisi sen 1.8bar.
Ja painemittari on kalibroitu ja sen tilalla on kokeiltu muitakin mittareita ja tilanne ei muutu miksikään.

Eli mahtaako map-anturi olla rikki vai missä vika? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Vai voiko vika olla megatunessa? Vai kenties koodissa pugi? Vai yksinkertaisesti jossain valikossa ruksi väärässä kohdassa?
Instrumentointitekniseltä ongelmalta tuo vaikuttaa. Anturille menevä letku kenties vuotaa tai on haaroitettu johonkin 'vuotokohteeseen'.

ps. MAP anturi railaa about 1.46 kg/cm2 ahtopaineella, joten sitä suurempi ahtopaine ei liene suositeltavaa.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

hill-tun wrote: Mulla lähtee läppien ja kannen väliltä, jokaiselta läpältä (läppärungot) 1 alipaineletku yhteiseen "kerääjään" (noin tulitikkuaskin kokoinen loota). Josta sitten on omat lähtönsä kaikille tarvittaville laitteille. Eli mapille oma lähtö, hukkaportin ohjaukselle oma, mittareille oma, dumpille oma, bensapaineensäätimelle oma.
Tämä selittääkin MAP anturin virheellisen painetiedon.
hill-tun
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 31, 2007 21:57
Location: savo
Contact:

Post by hill-tun »

Benkku wrote:Tämä selittääkin MAP anturin virheellisen painetiedon.
Mikä siinä sitten on vikana? Se tulitikkuaskin kokoinen "kerääjä"?

Tässä muutama kuva konehuoneesta, jos selkeyttäisi hiukan.

http://hill-tun.com/temp/konehuone_nykyinen_3.jpg
http://hill-tun.com/temp/konehuone_nykyinen_4.jpg

"Kerääjä" sijaitsee plenumin takana.
Image
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Kyllä tuo ongelma johtuu ihan puhtaasti siitä suojazeneristä. Se alkaa vuotaan jo alle 5,1 voltilla ja tuo anturin ulostulo on vielä kytketty kilosella vastuksella zenerin kautta prossulle. Ei meinaan paljon tarvii zenerin vuotaa kun häiriköi jo.

Eli poista se zeneri kun ei sen poistosta muutenkaan mitään haittaa ole.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
hill-tun
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 31, 2007 21:57
Location: savo
Contact:

Post by hill-tun »

Vika löytyi siitä d1 zeneristä, zenerin toimi volttia liian aikaisin eli 4.1v max !
Image
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Se zeneri toimi siis ihan niinkuin sen pitääkin toimia. Zenerit nyt vaan sattuu olemaan toiminnaltaan tuollasia hiukan epämääräisiä...

Eli oikeissa suojauksissa moiset pitäisi jättää kokonaan pois ja korvata kunnollisilla. Onneksi prosussa on ihan toimivat suojadiodit käytössä.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
hill-tun
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 31, 2007 21:57
Location: savo
Contact:

Post by hill-tun »

Ok. Kiitoksia avusta.
Image
Post Reply