MS:stä tiedonkeruuyksikkö?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

MS:stä tiedonkeruuyksikkö?

Post by blenheim »

Tuossa tuli eteen semmonen kysymys, että voikos tätä megaa käyttää pelkästään tiedonkeruuseen? Tarvis olis ilmeisesti tarkkailla korkeaviritteisen v8 kaasarikoneen polttoaineen palamista jokaiselta pytyltä erikseen. Elikkäs 8kpl lambda antureita pitäis saada seurailtua. Kierrosluvut tietenkin myös ajan kanssa. Ja ehkä jotain muuta, jos vaan onnistuu? Mites on?
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

Taitaa olla nuo Innovaten vimpaimet tehty juuri tuohon, ameriikkalaisia kun ovat.

http://www.innovatemotorsports.com/products/st12.php


Halpahan se ei ole mutta ilmeisesti sitä tässä ei haeta. Ja LC-1:siä pitää olla tarpeeksi.

Tuolta voisi kysyä, mä ainakin olen saanut aina erittäin hyvää asiakaspalvelua:

http://www.vpv-motorracing.com/


PQ
PQ
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

Post by blenheim »

Motiivina tässä kaverilla oli juurikin se, että ei viittis tuhansia euroja maksella siitä softasta :). Että että... Täytyy sitten varmaan mahdollisesti tyytyä noihin kalliimpiin varsinaisesti siihen tarkoitukseen tehtyihin laitteisiin, jos ei saa millään modifioitua tuosta semmosta yksikköä. Mutta jos jollain on hyviä ideoita niin kertokaa ihmeessä.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

9-kanavainen piirturi :lol: 8 kanavaa lambdoihin ja 9th kiekkamittarille taajuus/jännite -muuntimen kautta.. :wink: Aika-akselihan on paperilla painettuna...

Joku vanha sydänpiirturi passais hommaan hyvin :lol: :lol: :lol:
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

Post by blenheim »

Mielessä tässä kävi, että josko sitä megaa käyttäis tiedonkeruuyksikkönä sillein, että kasais pakosarjaan 8kpl lambdoja, ja sitten jonkinsortin katkaisinhässäkällä valitaan aina se signaalia antava anturi. Kierrosluvun ottais puolalta jne. Mutta ruiskutushommat on jätetty pois. Että toimisko tämmönen systeemi.
Vaikka läppärin näytöltä kattelis samalla kun kaveri ajelee että minkäsorttistaa tavaraa lampdan ohi virtailis. Että toimisko tämmönen jippo? Vai meneekö systeemi sekasin kun ei ole mitään mitä korjata sen signaalin avulla?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

juu, eiköhän se noin onnistuisi ihan hyvin, pelästyin ensin, että kaikkien 8 lambdan antamia tietoja pitäis saada seurattua kokoajan yhtäaikaa...

megahan ei itsessään sisällä tuota tiedonkeruu systeemiä, eli läppis hoitais sitten sen homman ottamalla logia...

ei mullakaan mega korjaa yhtään mitään lambdan perusteella, eikä tule korjaamaankaan...
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Onko siitä sitten hirveesti hyötyä jos itse jostain kytkimestä valitsee lambdan?
Tyhjäkäynnillä ja tasakaasuajossa pystyy jotenkin katselemaan onko seokset about samat mutta täyskaasuajos ei sitten oikein?
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

Taitaa asia pelkistyä siihen että haluaako vaiko eikö halua tehdä asian kunnolla, niin että siitä olisi jotain oikeata hyötyä esim. kaasuttimien säädöissä tai vaikkapa imusarjan muokkaamisessa. Halvalla ei synny hyvää.

Samalla vaivalla voisi laittaa oikean moottorinohjaimen ja muut suihkutussysteemin vermeet ja siis tehdä asia "oikein", tietty jos jonkun kilpaluokan säännöt kieltävät niin sitten ei.

Koskahan muuten niistä iänikuisista kaasuttimista päästään kiihdytyspuolellakin eroon, on se vaan niin sairaan vanhakantaista touhua. Sitäpaitsi monessa Pro Stock-luokan vimpaimessa on jo käytössä seossuhdetta epäsuorasti säätelevää elektroniikkaa. Sen luokan "henkeen" kuuluu autojen olla ammattilaisten ajamia vakioautoja, eli kun joudutaan laittamaan kaasuttimet niin mennään takaisin 1970-luvulle, tosi vakioautoja.


PQ
PQ
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

Tiedä sitten mitä tuo innovaten 12 kanavainen keräin maksaa, mutta tulee se mega viritelmäkin maksamaan 150€ mega+ 8*195€(Innovate LC-1 + Bosch LSU) = 1710€.

Tiedä sitten aika monessa tapauksessa kovastikkin kulkevissa vehkeissä käytetään vain 2 lambdaa, mutta pakolämmönmittaus saattaa sitten olla joka pytylle. Pystyyhän sitä siitäkin pyttyjen välisiä seoksia arvioimaan.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Dr.Pioneer wrote:Tiedä sitten mitä tuo innovaten 12 kanavainen keräin maksaa, mutta tulee se mega viritelmäkin maksamaan 150€ mega+ 8*195€(Innovate LC-1 + Bosch LSU) = 1710€.

Tiedä sitten aika monessa tapauksessa kovastikkin kulkevissa vehkeissä käytetään vain 2 lambdaa, mutta pakolämmönmittaus saattaa sitten olla joka pytylle. Pystyyhän sitä siitäkin pyttyjen välisiä seoksia arvioimaan.
itse käsitin, että olis tarkoitus hankkia vain 1 kpl LC-1 ja 7 x bosch LSU :roll: eli ei mitään 1700 € pakettia...

150 € mega + 195 € (LC-1 + bosch LSU) + 7x75 € (525 €) = 870 €...
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

Eikös innovaten kalibrointitiedot mene perseelleen kun anturi aina vaihtuu? Ja vaikka ei vaihtuisikaan niin 30s on aina lämmitysaika ennen kuin uudelta anturilta saa taas tietoa.. Näppärä räikkä mies siihen aikaan anturin vaihtaa putkesta toiseen :) Olikos jossain sellaistakin juttua jotta ilman lämmitystä ei kannattanut antaa LSU n olla putkessa moottorin käydessä? Kuvittelin vain jostain lukeneeni.. voi olla kyllä joku sekaannuskin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Dr.Pioneer wrote:Eikös innovaten kalibrointitiedot mene perseelleen kun anturi aina vaihtuu? Ja vaikka ei vaihtuisikaan niin 30s on aina lämmitysaika ennen kuin uudelta anturilta saa taas tietoa.. Näppärä räikkä mies siihen aikaan anturin vaihtaa putkesta toiseen :) Olikos jossain sellaistakin juttua jotta ilman lämmitystä ei kannattanut antaa LSU n olla putkessa moottorin käydessä? Kuvittelin vain jostain lukeneeni.. voi olla kyllä joku sekaannuskin.
tais se noin olla, kuin sanoit :roll:
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

Post by Andyks »

Laajakaista lambda hajoaa minuutissa/minuuteissa jos se on kytkemättömänä ja altistuu pakokaasuille. Ja koska laajakaista toimii niinkuin toimii niin jokainen anturi vaatii oman ohjaimensa.. Eli jokatapauksessa tulee kustannuksia se 8x195e.. sitten ohjaimilta tulevat signaalit voi tosiaan vaikka katkaisijalla erottaa ja lukea niitä yksitellen vaikkapa yleismittarilla.. Tai hommaamalla läppäriin 8sarjaporttia ja kytkemällä kaikki koneeseen.. vai onko peräti mahdollista että ketjuttaa innovatet ja ottaa yhteyden vain ensimmäiseen ja onnistuisi saamaan logworksiin kaikki anturit yhtä aikaa näkyviin.. sitä en osaa sanoa.

Tosin itse ketjun aloittaja ei missään vaiheessa puhu laajakaistalambdasta, joten jos riittää kapeakaistaisen lambdan tarjoama informaatio, niin eikun vaan jostain tarjoustalosta yleismittareita 5e/kpl ja jokaselle lambdalle omansa.. :P
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

Taisi muuten ollakin niin että ketjuttamalla saa tiedot erikseen ja jos sen loggaa läppärille niin saa tietoa talteen niin paljon kuin kovalevytila antaa myöden.

Kannattaa tarkistaa LC-1:sen ohjelmasta.

PQ
PQ
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

Post by blenheim »

Joo, taitaa mennä turhan hankalaksi. Kyseessä on siis harrasteauto, joka on aika kovassa vireessä, tietääkseni ei mitään sen kummempaa luokkaa ajele. Että omaksi huvikseen virittelee. Kaveri ei halunnut ruiskua laittaa siihen kun tulee liikaa vaivaa säätämisestä jne, itse olen eri mieltä :). Kovasti tuntuu olevan hankaluuksia säätöihin saamisessa. Joten ruuttaa yritän edelleen tyrkytellä siihen... Mutta saapi nähdä mitenkä saadaan se toimimaan.

Löysin kyllä aika mielenkiintoisen linkin ja ohjeet intterwepin ihmeellisestä maailmasta http://siipicossu.com/seosmittari.htm
Tuollaisenhan sitä väsäilee aika nopsaan, tuolta kun näyttäisi löytyvän kaikki tarpeelliset piirilevykuvat ja osa-asettelut. Että niin, pitänee taas elektroniikkaliikettä tukea ja ostiskella moiset osat jotta saadaan lampdasiknaalia selväkieliseksi.
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

Jos OIKEASTI haluaa tietää millä seoksilla mennään niin vain laajakaista-lambdamittarilla saa sen tietää.

Olen itse melkein hajottanut erään moottorin kun kapeakaista-mittari näytti että ollaan turhan paksulla, totuus oli että oltiin aavistuksen laihalla, ja kun laihensin seosta niin mentiinkin juuri siihen väärään suuntaan. Onneksi oli nakutuskuulokkeet päässä juuri sen kokeiluvedon aikana ja tuli jätettyä veto kesken kun alkoi naulaamaan. Tästä hämmentyneenä aloin kyselemään asiantuntijoilta että mitä oikein tapahtui ja vastaus oli juuri tämä. Kyseisen moottorin kansi otettiin pois ja todettiin että lieviä nakustuksen merkkejä on ja siitä selvittiin siis uudella kansipahvilla ja muutamalla tunnilla työtä.

Sun kaverilla on siis moottori joka halutaan helposti-äkkiä-nyt-heti-täydelliseksi, osaan sanoa kokemuksen syvällä rinta-äänellä että ei onnistu. Vain asiallisella moottorinohjaimella ja sen asiallisilla säädöillä moottorin saa toimimaan niin kuin halutaan. Jos tätä ei tehdä niin varsinkin kireän kaasuttimilla olevan moottorin käytös on jollain alueella erinomaisen kankeaa. Ilmeisesti kaverisi ei ole koskaan päässyt ajamaan autoa jossa on kireä pannu ja se toimii alhaalta ylös niin kuin pitää. Ja toisaalta, jos aika ja halut eivät riitä asioiden itse tekemiseen niin onhan niitä tekijöitä kyllä, esim. minä.

PQ
PQ
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

Post by blenheim »

Niin, ei siinä kyllä sitä intoa on, täytyis vaan yrittää kaveri saaha ymmärtämään, että ruisku tarvitaan. Se on noiden koneiden kanssa puuhannu kyl enemmänkin. Mutta jostain syystä nyt ton remmiahtimen asennuksen jälkeen kaks ensimmäistä pyttyä jää ilman soppaa.

Paineentasauskammiota muokkaamalla saadaan se varmaan toimimaan, mutta tiedä sitten että mitenkä laihalle vetää aluksi ne pytyt. Ajattelin nyt että jos pari laajakaistalambdaa ottais molempien 4 sylinterin kollektorin kohdalle (siis yksi per kollektori) ja sen perusteella säätelis konetta.

Niin, kyseinen moottori on pohjanmaalla ja itelläkin sinne jonkin verran matkaa. Toisen projektin sivutuotoksia nämäkin ongelmat... Että hieman matkaa aina mennä kokeilemaan ja toteamaan toimimattomaksi. Kyllähän koneenkin saa toimivaksi kaasarilla, muuten tuo kone toimii hyvin, mutta nuo kaksi pyttyä jäävät kokonaan ilman soppaa... Ja ihan heti ei tuokaan rojekti ole valmiiksi tullut, mitä nyt olen tässä kuullut niin parisen vuotta rakennettu tuota ja ilokaasut kokeiltu sun muut, nyt remmiahtimella tarkoitus ottaa se 1500 hevosta irti mahdollisesti. Ja myöhemmin sitten metanoliruiskutus mahdollisesti.
Mutta nyt kuitenkin pitäis saada sopat kaikille pytyille remmiahtimen kanssa. Kaasaria säätämällä ei ole saatu mitään aikaiseksi. Jos rikastaa niin menee vain liian paksuksi seos muilla pytyillä ja sen jälkeen on taas tehot kateissa. Tarkoitus vain saada selville että millä muokkauksilla saadaan taas soppa kulkemaan oikeita teitä...

Mutta jokainen näistä tiedoista on tullut tarpeen. Meikäläinen vielä sarjassa aloittelijat. Mutta tiedot ja taidot karttuu kun tekee. Hankalaa vain sopeuttaa autoinsinööriopinnot ja tämän harrastuksen toisiinsa, aikaa tuppaa jäämään uupumaan aina jommaltakummalta...
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No mielestäni jos soppaa ei tuu pariin pyttyyn ja muihin tulee, niin silloin on oltava imusarjassa vikaa. Joku mutka/vekki tai jokin mikä sekoittaa seoksen kulun.
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

Post by blenheim »

Remmiahdin painaa epätasaisesti ilmaa niihin imusarjan kurkkuihin ja ilmeisestikin tämä aiheuttaa kyseisen epätasapainon siinä virtauksessa. Imusarjassa ei pitäis olla mitään vikaa. Paineentasauskammio pitänee muotoilla uusiksi... Siinä se vika on.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

No entäpä jos rakennat tiedonkeruun (ja mikä estää koko moottorin ohjaamistakin, ellei sitten halua ehdoin tahdoin kamppailla niiden holikoiden tmv. kanssa) vaikkapa VEMS ohjaimella, saat siihen natiivisti kiinni molemmille sylinteriryhmille sekä laajakaista- ja EGT anturin. Niin ja voit toki kytkeä myös kaksi nakutustunnistintakin.

Nykyään ohjelmistossa pystyy määrittämään myös kampikulman mistä ja mihin kunkin tahdin jälkeen mitataan, mikä jonkinverran parantanee - oikein asetettuna - tarkkuutta.
Post Reply