megasquirt dieseli autoon ??
Moderator: Masi_K
megasquirt dieseli autoon ??
Mulla on tommonen nissan cedric 2.8 diisseli koneella.
Tietääkö kukaan saako diisseliin megasquirttia ?
Tietääkö kukaan saako diisseliin megasquirttia ?
Tulevaan diesel carinaani (nyt vielä bensakoneella) olen suunnitellut megaa alustavasti ohjaamaan vesiruiskua ja ahtopaineen säätösolenoideja. vesiruiku ja ahtopaineen rajoituksen nyt vielä saa helposti, mutta tuossa tulevassa koneessa on hukkaportti paineen rajoitukseen ja 1 portti jolla ohitetaan pienempi ahdin ja lisäksi pikkuahtimen johdin siivikko pitäis ohjata jotenvaikeaksi menee. Taidan aluksi tyytyä pelkkään vesiruikuun,, ja ohjata ahtimet perinteisesti.
juu sehän onnistuu kun otta kierroslukutidon ja sen mukaan saa sitten ohjattua noita vesiruuttaa sun muuta . jakajapumpullisessa voisi ohjata ennakon säädintä niinkuin ameriikan boschissa eli säätökaran liikeet megan ohjaamiseksi. vaihtoehtoja on monia mutta se resoluutio loppuu diiselissä helposti kesken kun ruiskutus ajat on pieniä. ideana hyvä ohjata nuita muita toimintoja.
Sähkösissä Bosch VE pumpuissa ennakonsäädinta ajetaan kanttiaallolla ohjatulla solenoidiventtiilillä. Pulssisuhde määrää ennakonsäätimelle menvän paineen. Syötön säädössä on käsittääkseni pulssisuhteella ohjattava sähkömagneetti, jonka liikuttaman vivuston asentoa valvotaan potikalla, induktiivisesti tai jotenkin. Mitään mekaanista yhteyttä kaasupolkimen ja pumpun välillä ei ole, vaan ECU valvoo moottorin kierroslukua, sen hetkistä syötön määrää, ilman määrää, kaasun asentoa ja näiden perusteella antaa sopivaa tietoa ennakon ja määrän säätimille. Megasquirt toimii melkovarmasti sopivalla ohjelmalla EDC jakajapumpun kanssa.
Säädinohjelma pitää vain suunnitella siten, ettei väärällä säädöllä onnistu kovin helposti kierrättämään konetta rikki.
Common Rail vehkeissä mennäänkin sitten hankalampiin asioihin. Ennakko ja syötön määrä määräytyy yksin suuttimien aukausuhetkistä, aukioloista ja ruiskutuspaineesta.
Lisäksi suuttimissa korkeahko, yli 100V jännite, ruiskutusajat ovat lyhyitä, ruiskutuksia voi olla montakin lyhyttä peräkkäin pienen ajan sisällä, yms..
Mutta olen odotellut, koska jostain pomppaa esiin megasquirt joka ohjaa yksin jotain sähköistä syöttöpumppua.
Säädinohjelma pitää vain suunnitella siten, ettei väärällä säädöllä onnistu kovin helposti kierrättämään konetta rikki.
Common Rail vehkeissä mennäänkin sitten hankalampiin asioihin. Ennakko ja syötön määrä määräytyy yksin suuttimien aukausuhetkistä, aukioloista ja ruiskutuspaineesta.
Lisäksi suuttimissa korkeahko, yli 100V jännite, ruiskutusajat ovat lyhyitä, ruiskutuksia voi olla montakin lyhyttä peräkkäin pienen ajan sisällä, yms..
Mutta olen odotellut, koska jostain pomppaa esiin megasquirt joka ohjaa yksin jotain sähköistä syöttöpumppua.
Niin, siis jos megalla mielii säätää syötön määrää muutoin, kuin maksimisyöttöä manipuloimalla niin sähkönen poljin tarvitaan. Tuo mekaanisen yhteyden puuttuminenhan ei ole mikään ongelma, pikemminkin etu. Pumpussa itsessään kun on se servon virkaa toimittava määränsäätimen kela, polkimen päästä tieto vaikka TPS anturiin suoraan.
Tarvitaan analoginen tulo määränsäätimen asentotunnistinta varten (vaikka lambdan piirinsisäistä AD-muunninta käyttäen) ja tulo ruiskutuksen tunnistusta varten (vähän niinkuin 2nd trigger). Tästä pystytään valvomaan ruiskutusennakko, kun kampiraudan pyörimistä/asemaa luetaan toisella asentotunnistimella.
Sähkö-VE pumpussa ei ole mitään mekaanista säädintä, vaan sähkö ohjaa pumpussa kaikkea, paitsi ruiskutusjärjestystä. Onko se sitten hyvä vai huono asia, ehkä hyvä, koska kaikki on boksista kiinni.
Sitten kun määränsäätimen pääteaste hajoaa ja hanat menee kaakkoon niin on riemu rajaton hetken aikaa
Odotan tosiaan, koska joku tekee softan. Itse en siihen pysty. Kaiken muun ehkä. Tai ehkä saan sen näyttämään liian helpolta tässä
Tarvitaan analoginen tulo määränsäätimen asentotunnistinta varten (vaikka lambdan piirinsisäistä AD-muunninta käyttäen) ja tulo ruiskutuksen tunnistusta varten (vähän niinkuin 2nd trigger). Tästä pystytään valvomaan ruiskutusennakko, kun kampiraudan pyörimistä/asemaa luetaan toisella asentotunnistimella.
Sähkö-VE pumpussa ei ole mitään mekaanista säädintä, vaan sähkö ohjaa pumpussa kaikkea, paitsi ruiskutusjärjestystä. Onko se sitten hyvä vai huono asia, ehkä hyvä, koska kaikki on boksista kiinni.
Sitten kun määränsäätimen pääteaste hajoaa ja hanat menee kaakkoon niin on riemu rajaton hetken aikaa

Odotan tosiaan, koska joku tekee softan. Itse en siihen pysty. Kaiken muun ehkä. Tai ehkä saan sen näyttämään liian helpolta tässä

Nyt on vähän tarkempaa tietoa noiden pumppujen ohjauksesta.
Boschin sähköinen VE-pumppu siis on tossa yläpuolella selitettynäkin, siitäkin on nyt se määränsäätimen asennon tunnistus tarkemmin selvillä, eli siis HDK-anturilla sitä tarkkaillaan. "Half short circuiting ring -sensor". Ja ennakonsäätö on takaisinkytketty sillä ruiskutuksen tunnistimella. Eli valvotaan toteutunutta ruiskutusennakkoa ja muutetaan sitä tarpeen vaatiessa ennakonsäätimen venttiilin pulssisuhdetta muuttamalla. Pumpun siirtopaine muuttaa ennakkoa kierrosten mukaan, joten ecu suorittaa ennakolle ainoastaan hienosäätöä.
Sitten on magneettiventtiilillä toteutetulla syötönsäädöllä oleva VP-jakajapumppu. Eli venttiilin kiinnioloaika määrää syötön. Kun venttiili isketään kiinni niin ruiskutuspaine nousee yli avautumispaineen ja polttoaine menee sinne mihin jakaja sen ohjaa. Ennakonsäädin toimii kuitenkin samalla periaatteella kuin yllä.
Boschin sähköinen VE-pumppu siis on tossa yläpuolella selitettynäkin, siitäkin on nyt se määränsäätimen asennon tunnistus tarkemmin selvillä, eli siis HDK-anturilla sitä tarkkaillaan. "Half short circuiting ring -sensor". Ja ennakonsäätö on takaisinkytketty sillä ruiskutuksen tunnistimella. Eli valvotaan toteutunutta ruiskutusennakkoa ja muutetaan sitä tarpeen vaatiessa ennakonsäätimen venttiilin pulssisuhdetta muuttamalla. Pumpun siirtopaine muuttaa ennakkoa kierrosten mukaan, joten ecu suorittaa ennakolle ainoastaan hienosäätöä.
Sitten on magneettiventtiilillä toteutetulla syötönsäädöllä oleva VP-jakajapumppu. Eli venttiilin kiinnioloaika määrää syötön. Kun venttiili isketään kiinni niin ruiskutuspaine nousee yli avautumispaineen ja polttoaine menee sinne mihin jakaja sen ohjaa. Ennakonsäädin toimii kuitenkin samalla periaatteella kuin yllä.
Tuli eteen mielenkiintoinen commonrail systeemi; Toyota D-4D, jossa suutinohjaus on ulkoistettu ohjainlaitteesta. Konehuoneessa on palikka, johon tulee maa, 12v, ohjaukset ja suutinlähdöt. Palikka kehittää suuttimille tarvittavan korkeajännitteen ja kuutelee ECUlta tulevia kanttiaaltopulsseja, jotka suoraan määräävät suuttimien aukioloajat. Vanhemmassa versiossa on 4 ohjaustuloa ja 4 suutinlähtöä, uudemmassa on lisänä noihin paineenpurkausventtiilin lähtö.
Toyotaa tutkiessani kävi ilmi, että kylmällä koneella tulee joka sylinterille kaksi ruiskutusta per työtahti, eli esiruiskutus ja heti perään pääruiskutus. Lämpimällä koneella ruiskutus on jaettu kolmeen osaan, eli kaksi esiruiskutusta ja lopuksi pääruiskutus. Kierroksilla esiruiskutukset tippuu pois.
Ruiskutusajat näyttäisi olevan jossain 500µs ylöspäin ja aika paljon pelataan syöttöpainetta säätämällä. Esiruiskutuksiakaan ei ihan välttämättä tarvita.
Toyotaa tutkiessani kävi ilmi, että kylmällä koneella tulee joka sylinterille kaksi ruiskutusta per työtahti, eli esiruiskutus ja heti perään pääruiskutus. Lämpimällä koneella ruiskutus on jaettu kolmeen osaan, eli kaksi esiruiskutusta ja lopuksi pääruiskutus. Kierroksilla esiruiskutukset tippuu pois.
Ruiskutusajat näyttäisi olevan jossain 500µs ylöspäin ja aika paljon pelataan syöttöpainetta säätämällä. Esiruiskutuksiakaan ei ihan välttämättä tarvita.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 3
- Joined: Wed Feb 20, 2008 19:50
Onkos asia edennyt kellään?
Nostetaan pitkästä aikaa tämä keskustelu ylös. Onko ollut vielä asiasta kiinnostuneita tai onko kellään tullut ahaa elämystä että "näin se tehdään".?
Koulussa kaverini kanssa olen keskustellut, että miten sellaisen saisi tehtyä diesel moottoriin ohjaamaan suuttimia ja ongelmat lähinnä oisivat teoriassa että miten ohjata niin suuria virtoja meqasquirtilla. Lainasin kylläkin hyvän Boschin kirjan "Diesel-Engine management" jossa on jokaiseen suuttimen avaus- ja sulkuvaiheeseen ns. kytkentäkaavio mutta eihän sitä vielä suoraan voi ihmisille kertoa miten se toimii koska pianhan niitä osaisi kaikki tehdä
(Koitan vielä saada skannattua sen sivun tänne) Sen verran tuosta ymmärsin että jännite nostetaan puolalla johki 100voltin paikkeille ja suuri suuttimen avausnopeus/virta saadaan tehtyä kondensaattorilla. Puolalla myöskin joka välissä ladataan tuo konkka. Tuon piirin jälkeen sähkö kulkee sylinterinvalintapiirin. Olisiko kenelläkään kunnollista kytkistä tai ideoita miten tuon saisi modattua megasquirttiin?
Toinen ongelmakohdista on että kuinka ohjata railipainetta mutta sitä ehtii miettimään sitten jos selviää että ms voisi toimia common rail ohjauksena. Enkä siis väitä että ongelmat tähän loppuu jos projektin joskus aloittaa mutta sehän taitaa kuulua harrastustoimintaan.
Niin ja kerrotaan nyt omasta megasquirt historiastani, että en ole ainuttakaan sellaista koonnut. Isot pojat vaan on kujilla puhunu siitä...
Tässä kuva niistä kytkiksistä: http://i261.photobucket.com/albums/ii75 ... Kytkis.jpg
Koulussa kaverini kanssa olen keskustellut, että miten sellaisen saisi tehtyä diesel moottoriin ohjaamaan suuttimia ja ongelmat lähinnä oisivat teoriassa että miten ohjata niin suuria virtoja meqasquirtilla. Lainasin kylläkin hyvän Boschin kirjan "Diesel-Engine management" jossa on jokaiseen suuttimen avaus- ja sulkuvaiheeseen ns. kytkentäkaavio mutta eihän sitä vielä suoraan voi ihmisille kertoa miten se toimii koska pianhan niitä osaisi kaikki tehdä

Toinen ongelmakohdista on että kuinka ohjata railipainetta mutta sitä ehtii miettimään sitten jos selviää että ms voisi toimia common rail ohjauksena. Enkä siis väitä että ongelmat tähän loppuu jos projektin joskus aloittaa mutta sehän taitaa kuulua harrastustoimintaan.
Niin ja kerrotaan nyt omasta megasquirt historiastani, että en ole ainuttakaan sellaista koonnut. Isot pojat vaan on kujilla puhunu siitä...
Tässä kuva niistä kytkiksistä: http://i261.photobucket.com/albums/ii75 ... Kytkis.jpg
Näin elektroniikkapainotteisena kaverin en näe mitään isompaa ongelmaa noiden suuttimien ohjaukseen tarvittavan elektroniikan järjestelyssä. Periaatteessa noita common rail -suuttimia ohjataan ihan niin kuin tavallisiakin, tarvitaan vaan vähän enemmän jännitettä ja virtaa
Juu ei, ei löydy valmista kytkistä takataskusta, mutta jos tuollaisen haluaisi tehdä, niin ei pitäisi olla paha rasti.
Sen sijaan näin hiukan ohjelmistorajoitteisena kaverina pidän haastavampana hommana koodin muokkaamista tarkoitukseen sopivaksi. Dieselissä kun pitäisi säätää tarkasti sekä ruiskutusaikaa että määrää. Tällä hetkellä Mega ei juuri ota kantaa ruiskutushetkeen. Lisäksi ruiskutusmäärän laskentaan pitäisi varmaan tehdä jotain muutoksia, että kaasupolkimen liikkeen vaikutuksen saisi halutuksi. Näidenkään ei kuitenkaan pitäisi olla mitään mahdottomia tehtäviä, kaiken pitäisi olla ainakin MS2:n prossun kapasiteetin rajoissa. Lisäksi koodissa on jo valmiina sytkän ajoitus, jonka voisi varmaan ainakin osittain hyödyntää ruiskutuksen ajoitukseen. Kuitenkin kyseessä on homma, joka vaatii osaamista ko. prossun ohjelmoinnista ja hiukan syvällisempää perehtymistä Megan koodin rakenteeseen.
Että mun nähdäkseni diesel-megan syntyminen vaatii ehkä pari kolme asiasta innostunutta henkilöä, joilta löytyy osaamista ohjelmoinnista ja elektroniikasta sekä kiinnostusta uhrata kohtuullinen määrä vapaa-aikaa projektille.

Sen sijaan näin hiukan ohjelmistorajoitteisena kaverina pidän haastavampana hommana koodin muokkaamista tarkoitukseen sopivaksi. Dieselissä kun pitäisi säätää tarkasti sekä ruiskutusaikaa että määrää. Tällä hetkellä Mega ei juuri ota kantaa ruiskutushetkeen. Lisäksi ruiskutusmäärän laskentaan pitäisi varmaan tehdä jotain muutoksia, että kaasupolkimen liikkeen vaikutuksen saisi halutuksi. Näidenkään ei kuitenkaan pitäisi olla mitään mahdottomia tehtäviä, kaiken pitäisi olla ainakin MS2:n prossun kapasiteetin rajoissa. Lisäksi koodissa on jo valmiina sytkän ajoitus, jonka voisi varmaan ainakin osittain hyödyntää ruiskutuksen ajoitukseen. Kuitenkin kyseessä on homma, joka vaatii osaamista ko. prossun ohjelmoinnista ja hiukan syvällisempää perehtymistä Megan koodin rakenteeseen.
Että mun nähdäkseni diesel-megan syntyminen vaatii ehkä pari kolme asiasta innostunutta henkilöä, joilta löytyy osaamista ohjelmoinnista ja elektroniikasta sekä kiinnostusta uhrata kohtuullinen määrä vapaa-aikaa projektille.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 3
- Joined: Wed Feb 20, 2008 19:50
Tuohan kuullostaa hyvältä että suuremmat virrat pitäisi onnistua. Sitten vielä tuohon ennakkoon ja ruiskutuksen pituuteen. Näitä opuksia kun olen lueskellut niin vahva käsitykseni on että suuttimen aukioloaika on vakio. Vain railipaine ja ennakko on muuttuvia juttuja. Niemisen ja Aallon kirjassa "Auton moottorin peruskorjaus" on taulukko railipaineen muutoksesta kierrosluvun ja kuormituksen suhteen. Ilman kuormitusta painetta järjestelmässä on vain 200bar kun taas täydellä kuormalla ja kierroksilla sitä löytyy jo 1400bar. En tiedä mistä autosta on mitattu mutta nykyäänhän ovat suurempia noi huippupaineet.
Eli jos uskallan heittää villejä tornihuhuja tuosta ohjauksesta niin tuo piiri mikä ohjaa suuttimia olisi niin itsenäinen että sille piirille ei tarvitsisi antaa muuta kuin impulssi milloin toimia. Ja piiri itse sitten hoitaisi avausvirran, aukipitovirran, sulun. Sitten noita pituuksia ja voimia saisi säädeltyä eri suuruisilla kondensaattoreilla? Ja enakon säädön omaavan impulssivirranhan voisi sitten tosiaan ottaa samanlailla kuin sytytykseenkin. Eihän noissa dieseleissä kovin suuriin kierrosnopeuksiin pääse johtuen aavistuksen pitkästä löpön leimahdusajasta mutta kirjan mukaan ruiskutus aika oisi jotain luokkaa kaksi millisekuntia ja siitä esiruiskutuksen aika n.0,2ms. En sitten tiedä sitäkään miten nopeasti tuollaiset konkat ottaa ja luovuttaa virtaa...liekö jotain erikoiskomponentteja?
Tulipas taas avattua sisäisiä patoutumia ja ideoita eikä vieläkään olla viemässä mua suljetulle osast..... Pistäkääs muutkin ideoita kehiin.....
Eli jos uskallan heittää villejä tornihuhuja tuosta ohjauksesta niin tuo piiri mikä ohjaa suuttimia olisi niin itsenäinen että sille piirille ei tarvitsisi antaa muuta kuin impulssi milloin toimia. Ja piiri itse sitten hoitaisi avausvirran, aukipitovirran, sulun. Sitten noita pituuksia ja voimia saisi säädeltyä eri suuruisilla kondensaattoreilla? Ja enakon säädön omaavan impulssivirranhan voisi sitten tosiaan ottaa samanlailla kuin sytytykseenkin. Eihän noissa dieseleissä kovin suuriin kierrosnopeuksiin pääse johtuen aavistuksen pitkästä löpön leimahdusajasta mutta kirjan mukaan ruiskutus aika oisi jotain luokkaa kaksi millisekuntia ja siitä esiruiskutuksen aika n.0,2ms. En sitten tiedä sitäkään miten nopeasti tuollaiset konkat ottaa ja luovuttaa virtaa...liekö jotain erikoiskomponentteja?
Tulipas taas avattua sisäisiä patoutumia ja ideoita eikä vieläkään olla viemässä mua suljetulle osast..... Pistäkääs muutkin ideoita kehiin.....
Selviteltiin tuossa kaverin kanssa noita hommia Boschin systeemien pohjalta. Nyt pari kirjaa lukeneena alkaa asia kirkastua enemmän. Seuraavana kesänä olisi tarkoitus ottaa suoraruisku transitin moottori johon sitten istutetaan commonrail tekniikka.
Jos nyt noita suuntaa antavia kytkiksiä oikein tulkitsin, voisi tuota suutinhässäkkää ohjailla COP toteutuksista tutulla systeemillä. Eli jokaiselle suuttimelle oma puolansa, jossa saadaan aikaan tarvittava jännite ja syötettyä se suuttimille. Mega ohjaa tätä tapahtumaa.
Asiaa selvitellään vielä pidemmälle. Ohjelmistopuoli ei todellakaan ole se vahvin puoli... Kummallakaan meistä, joten jos halukkaita projektiin lähtijöitä on niin ilmoitelkaahan olemassaolostanne
. Aletaan miettimään porukalla mitä pitää tehdä ja muuttaa.
Jos nyt noita suuntaa antavia kytkiksiä oikein tulkitsin, voisi tuota suutinhässäkkää ohjailla COP toteutuksista tutulla systeemillä. Eli jokaiselle suuttimelle oma puolansa, jossa saadaan aikaan tarvittava jännite ja syötettyä se suuttimille. Mega ohjaa tätä tapahtumaa.
Asiaa selvitellään vielä pidemmälle. Ohjelmistopuoli ei todellakaan ole se vahvin puoli... Kummallakaan meistä, joten jos halukkaita projektiin lähtijöitä on niin ilmoitelkaahan olemassaolostanne

Katselin vähän tarkemmin tuota periaatekytkistä ja näyttää siltä, että avaamisessa käytetty korkeampi jännite otetaan suuttimilta niiden sulkeutuessa. Suuttimien auki pitämiseen näyttäisi sittten riittävän 12V. Eli tästä voisi päätellä, että suuttimen avaamiseen ei tarvita mitään ihan hillitöntä virtapulssia. No, näistäkin yksityiskohdista löytyisi varmaan tarkempaakin tietoa kun riittävästi penkoisi. Ja pitäisikin penkoa, jos hommaan meinaisi tosissaan ryhtyä.
Jos olette vakavissanne projektiin alkamassa, niin voin kyllä avustaa elektroniikkapuolessa. Tavalla tai toisella, vähän aikataulujen ja ehtimisen mukaan.
Jos olette vakavissanne projektiin alkamassa, niin voin kyllä avustaa elektroniikkapuolessa. Tavalla tai toisella, vähän aikataulujen ja ehtimisen mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tälläisellä megaruutta-aloittelijalta idea!
Lisätään megaruuttaan ulkoisilla logiikkapiireilla normaalista ruiskutusmäärästä saatava tieto ja laukaistaan se sytytyspulssista.
Ei mahdotonta mutta hiukan haastavampaa....
Mietin itse vuosituhannen vaihteen jälkeen tuollaista mutta silloiset säädettävät boxit eivät tarjonneet riittäviä työkaluja siihen.

Lisätään megaruuttaan ulkoisilla logiikkapiireilla normaalista ruiskutusmäärästä saatava tieto ja laukaistaan se sytytyspulssista.
Ei mahdotonta mutta hiukan haastavampaa....
Mietin itse vuosituhannen vaihteen jälkeen tuollaista mutta silloiset säädettävät boxit eivät tarjonneet riittäviä työkaluja siihen.
Jokos joku on koodannut dieseleille oman megasquirtin, lähinnä edes sellasta missä on vaan muutama taulukko, kuten RPM x TPS, RPMxMAP ja sitten vaikka AD-tulon jännite X MAP taulukko että vois ahtoja ja vesiruiskuja ohjata ja sitten vaikka semmonen vielä että voi LDA-säätimen asentoa muutella yms.
Tai jos on joku koodin vääntäjä, niin voin kehittää jonkun näkösen ajatuskaavion, minkä perusteella voi sitten vääntää koodia. Itellä ei o assebly eikä mikään muukan ohjelmointikieli niin paljoo hallussa että vois tollasen väsätä.
Purkki olis suunnattu lähinnä boschin mekaanisten jakajapumppujen lievään avustukseen (LDA:n kautta) ja millä tahansa ruiskutusjärjestelmällä toteutettujen - myös bensakoneisten - moottoreiden ahtopaineen (oli sitten VNT tai hukkaportillinen ahdin), ilokaasujen, metaanien yms. ja vesiruiskun ohjaukseen.
Eikä sen tartte välttämättä olla millään tavalla megaan pohjautuva edes, kun noihin ei tarvi ihan niin tarkkaa laskentaa mitä bensan ja kipinän määrän ja ajoituksen laskemiseen.
Tuo common railikin varmaan kyllä onnistuisi jos aiheeseen olisi edes sen verran kiinnostusta, että jokus saisi aikaiseksi koodin, jolla voisi simuloida. Ruiskutusennakon ja ruiskutusajan säätöhän on lähes sama asia kuin dwell ohjaus käännettynä väärin päin ja suutin driverit sytytysvahvistimen tilalle. Sitten varsinainen määrän säätö tehtäisiin painetta muuttamalla, tai siis lähinnä paine pyyntiä muuttamalla ja paineen ohjaukseen tarvitaan jonkun näkönen ohjaus algoritmi. Paineenohjaus varmaan vaatii takaisinkytkentänä ruiskutusmäärätiedon.
Tai jos on joku koodin vääntäjä, niin voin kehittää jonkun näkösen ajatuskaavion, minkä perusteella voi sitten vääntää koodia. Itellä ei o assebly eikä mikään muukan ohjelmointikieli niin paljoo hallussa että vois tollasen väsätä.
Purkki olis suunnattu lähinnä boschin mekaanisten jakajapumppujen lievään avustukseen (LDA:n kautta) ja millä tahansa ruiskutusjärjestelmällä toteutettujen - myös bensakoneisten - moottoreiden ahtopaineen (oli sitten VNT tai hukkaportillinen ahdin), ilokaasujen, metaanien yms. ja vesiruiskun ohjaukseen.
Eikä sen tartte välttämättä olla millään tavalla megaan pohjautuva edes, kun noihin ei tarvi ihan niin tarkkaa laskentaa mitä bensan ja kipinän määrän ja ajoituksen laskemiseen.
Tuo common railikin varmaan kyllä onnistuisi jos aiheeseen olisi edes sen verran kiinnostusta, että jokus saisi aikaiseksi koodin, jolla voisi simuloida. Ruiskutusennakon ja ruiskutusajan säätöhän on lähes sama asia kuin dwell ohjaus käännettynä väärin päin ja suutin driverit sytytysvahvistimen tilalle. Sitten varsinainen määrän säätö tehtäisiin painetta muuttamalla, tai siis lähinnä paine pyyntiä muuttamalla ja paineen ohjaukseen tarvitaan jonkun näkönen ohjaus algoritmi. Paineenohjaus varmaan vaatii takaisinkytkentänä ruiskutusmäärätiedon.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 1
- Joined: Sun Apr 13, 2008 14:50
Re: megasquirt dieseli autoon ??
Onko kukaan vienyt diesel-mega projektia eteenpäin?
Mulla on villi ajatus laittaa joskus mega Fordin 7.3 powerstrokeen. Siinä suuttimien solenoideja ohjaa erillinen boxi IDM ja tuo fordin oma EEC-V PCM korvattaisiin megalla.
Powerstroken oma kytkentäkaavio:
http://www.thedieselstop.com/forums/f47 ... dy-257591/
Mulla on villi ajatus laittaa joskus mega Fordin 7.3 powerstrokeen. Siinä suuttimien solenoideja ohjaa erillinen boxi IDM ja tuo fordin oma EEC-V PCM korvattaisiin megalla.
Powerstroken oma kytkentäkaavio:
http://www.thedieselstop.com/forums/f47 ... dy-257591/
Re: megasquirt dieseli autoon ??
Jäitä hattuun ja realiteettitarkastus - suomeksi, megasta ei ole dieselohjaimeksi.cosworthman wrote:Mulla on villi ajatus laittaa joskus mega Fordin 7.3 powerstrokeen.
Tuosta dieselohjainta...
http://www.nira.se/NIRA_edc_cr.pdf
Re: megasquirt dieseli autoon ??
juu mitähän toi nira edc kustantaa. Kyllä tuos megakin pitäs ohjata tuota rivipumpun säädintä jos takaisin kytkennän sasi hoidettua järkevästi .Mietitty on ja otain hajua on mutta käytännön toteutus puuttuu eli tämä oma mietelmä ei ole mikään commonrailin ohjaus eli boshin rivipumpum määränsäädin
Re: megasquirt dieseli autoon ??
Mulla on työn alla LDA & VNT säätö dieselille, ei tosin megasquirt vaan mikrokontrolleripohjaisena (AVR/arduino). Jahka tuo 4bar mappi tulisi niin pääsisi vähän testailemaan jo.
LDA:ta ohjataan servolla, ja aluksi myös vnt:n siipiä, katotaan miten jälkimmäisessä servo kestää, muuten muutetaan volkkarin N75 solenoidi tilalle.
Tuli myös heräteostoksena hommattua VE EDC pumppu, pitää tuota nyt tutkia sillä silmällä josko sen saisi myös tuolla mikrokontrollerilla ohjattua näppärästi.
LDA:ta ohjataan servolla, ja aluksi myös vnt:n siipiä, katotaan miten jälkimmäisessä servo kestää, muuten muutetaan volkkarin N75 solenoidi tilalle.
Tuli myös heräteostoksena hommattua VE EDC pumppu, pitää tuota nyt tutkia sillä silmällä josko sen saisi myös tuolla mikrokontrollerilla ohjattua näppärästi.
Re: megasquirt dieseli autoon ??
Eipä ole mielestäni järkeä asentaa megasquirttia perus diiseliin. Softan siirtoon pc:ltä ecuun saa romut halvemmalla kuin mitä ms maksaa, sekä softan muokkaamiseen tiedon opettelee netistä siinä missä ms:nkin.
Re: megasquirt dieseli autoon ??
Juu mut sit kun tulee tämmönen projekti eteen että 71 malliseen autoon tarvii 90-luvun lopun tdi viskata, niin ei viittis koko auton johtosarjaa luovuttajasta perata, jos jollain megatyylisellä sais suoraan täysin ohjelmoitavaksi ilman turhia ajonestoja ja sen sellaisia...-zamppa- wrote:Eipä ole mielestäni järkeä asentaa megasquirttia perus diiseliin. Softan siirtoon pc:ltä ecuun saa romut halvemmalla kuin mitä ms maksaa, sekä softan muokkaamiseen tiedon opettelee netistä siinä missä ms:nkin.
DMNlle tuupattu aiheesta viestiä, jos se vaikka sen sais joskus, kun holysmokekin on kipannu jo vuosia sitten, niin vähä vaikeeta saada yhteyksiä aiheesta.
Volvo 284.