suuttimet
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
suuttimet
sellaista kysyisin, että minkä kokoiset vastukset laitan matalaohmisille suuttimille (yleismittarilla mitattu 2.6 ohmia) ja ajattelin jos laittaisi joka suuttimelle oman vastuksen ja suuttimia on 4-kappaletta? Vai miten olisi järkevin kytkeä?
Mercedes-benz W116 280SE
Mercedes-benz W201 230E
Mercedes-benz W201 230E
4,7 oomiset 50W kestävät alumiiniprofiilivastukset itellä toiminu hyvin 2,5 ohm suuttimien kanssa, vaikka 100% mennään välillä. Tämä siis vain oma kokemukseni enkä ota vastuuta muiden suuttimien hajoamisista.
Etuvastuksien tarkoitus on rajoittaa virta 2 ampeeriin, jonka voi laskea kaavalla:
R=U/I-r
r tarkoittaa suuttimien resistanssia
Esim. 14.5V/2A-2.6Ohm=4,65
Todellinen resistanssi on korkeampi ajossa, koska vastuksetki lämpiää...lähinnä moottorin lämmöstä eikä siksi että olis niin kova virta
Etuvastuksien tarkoitus on rajoittaa virta 2 ampeeriin, jonka voi laskea kaavalla:
R=U/I-r
r tarkoittaa suuttimien resistanssia
Esim. 14.5V/2A-2.6Ohm=4,65
Todellinen resistanssi on korkeampi ajossa, koska vastuksetki lämpiää...lähinnä moottorin lämmöstä eikä siksi että olis niin kova virta
öö, mulla on myös tuollaiset 4.7 öömiset 50 W kestävät etuvastukset ja aina oon saanut koneen käyntiin, ellei ole sytkäboksi hajonnut liian alhaisen jännitteen vuoksi...(siis jos kone on ollut lähteäkseen käyntiin)teg wrote:Kylmällä ilmalla, tyhjähköllä akulla, kun jännite tippuu ~6-8 voltin hujakoille startatessa, virta on aika pieni jo. Riittääkö avaamaan suuttimet?
itse käytän kylläkin ryyppypulssin asetuksena 2x ennen starttausta ja kone suorastaan räjähtää käyntiin ilman sahaamista


2A kuulostaa vähän kovalta virralta. Tosin en ole nähnyt mitään kunnollisia speksejä maksimivirrasta matalaohmisille suuttimille. Kawasakin aikanaan käyttämille suuttimille löytyi jostain arvot 1A piikkinä ja 0,5A jatkuvana. Itse rajasin virran 1A nurkille vastuksien ja PWM:n yhdistelmällä, hyvin kesti.
Että kyllä pitäisi aueta komeasti jo 1A virrallakin. Luultavasti 2A ei tapa suuttimia, ainakaan kovin nopeasti, mutta itse kyllä käyttäisin vähän isompia vastuksia, ehkä jotain 6-10 Ohmin luokkaa. Tietty jos suuttimista on saatavilla kunnon speksit, niin kannattaa mennä niiden mukaan.
Että kyllä pitäisi aueta komeasti jo 1A virrallakin. Luultavasti 2A ei tapa suuttimia, ainakaan kovin nopeasti, mutta itse kyllä käyttäisin vähän isompia vastuksia, ehkä jotain 6-10 Ohmin luokkaa. Tietty jos suuttimista on saatavilla kunnon speksit, niin kannattaa mennä niiden mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
No älä turhaan ainakaan 50W vastuksiin hukkaa rahojasi, kun enimmillään yo. esimerkin mukaan sulla hukkuu niihin tehoa:
P = U * I, jossa I = 2A ja U = 2A * 4,7Ohm
=>
2A * 4,7Ohm * 2A = 18W
ELi hyvin riittää 25W etuvastukset.
Ps. Itse käytin 1.9 ohmisten suuttimien kanssa 25W 2-3 Ohmin etuvastusta (en muista tarkalleen) ja hyvin kesti ja toimi. Suuttimet eivät kuumenneet eikä ollut ongelmia akkujännitteen kanssa. Aikaisemmin oli käytössä, megamanualin mukaisesti, liki 10 ohmin suuttimet ja niiden kanssa oli ongelmia kun akkujännite oli alhainen.
P = U * I, jossa I = 2A ja U = 2A * 4,7Ohm
=>
2A * 4,7Ohm * 2A = 18W
ELi hyvin riittää 25W etuvastukset.
Ps. Itse käytin 1.9 ohmisten suuttimien kanssa 25W 2-3 Ohmin etuvastusta (en muista tarkalleen) ja hyvin kesti ja toimi. Suuttimet eivät kuumenneet eikä ollut ongelmia akkujännitteen kanssa. Aikaisemmin oli käytössä, megamanualin mukaisesti, liki 10 ohmin suuttimet ja niiden kanssa oli ongelmia kun akkujännite oli alhainen.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
Mulla on sellanen käsitys että matalaoomisilla suuttimilla aukeamisaika lyhenee tiettyyn pisteeseen virtaa lisättäessä (2A?), jonka jälkeen sillä ei ole merkittävää vaikutusta. Muuta ku suuttimien kärähtäminen. Ei tuosta vastuksien ylimääräsestä tehonkestosta ainakaan haittaa oo. Ne vaan oli siinä kaupassa paras vaihtoehto 7€ kpl...ja ihan siistin näköset
Volvo 740 turbon alkuperäset vastukset motronicin kanssa oli 6,5ohm ja hyvin pelas. Rikkinäiset vastukset rupes oireilemaan sillee että vedon jälkeen rupes nykimään ja saatto jopa sammua, mutta tasakaasulla pelas. Ei edes resistanssissa huomannu mitään outoa
Volvo 740 turbon alkuperäset vastukset motronicin kanssa oli 6,5ohm ja hyvin pelas. Rikkinäiset vastukset rupes oireilemaan sillee että vedon jälkeen rupes nykimään ja saatto jopa sammua, mutta tasakaasulla pelas. Ei edes resistanssissa huomannu mitään outoa