polttoainekisko

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
gryger
Megasquirt aloittelija

polttoainekisko

Post by gryger »

Minkälaisia toteutuksia alumiinisista valmisprofiileista?

Suuttimen reiän muoto tukissa?kartio?kiinnnitys?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Tuossa ja tuossa on pari kuvaa mun toteutuksesta.

Profiilin ostin täälläkin ajoittain tavaraa kaupanneelta kaverilta. Suuttimien reiät porasin ihan käsivaralta pylväsporakoneella, ensin pienemmillä terillä asteittain isontaen ja lopullinen pesä 14mm terällä. 14mm reikää en porannut läpi asti, joten pesän pohjalle tulee jonkinmoinen kartio, mutta suuttimet eivät taida edes ylettää siihen. Kiinnitys läppärunkoihin tapahtuu tuollaisilla pinnapulteilla, kuten kuvasta näkyy.

Viheliäisin homma tuossa oli letkujen liittäminen kiskoon. Profiilin sisäreikä on niin suurta, ettei siihen saa suoraan mitään järkeviä liittimiä. Lisäksi mulla on vähän niukasti tilaa tarjolla virityksille kiskon pituussuunnassa. Ongelma ratkaistiin siten, että profiilin sisäreikään tehtiin M20 kierre ja pulteista sorvailtiin matalat tulpat. Näihin tulppiin sitten tuli reiät ja kierteet 12mm banjopulteille. Lopulta päädyin vielä tulppaamaan toisen pään kokonaan ja ottamaan paluukierron kiskon keskeltä tilanpuutteen takia.
Arttu
GSX1100 -85
j-k
Kokenut Megasquirttaaja

Post by j-k »

Mikä hemmetti noissa profiileissa maksaa? Euron per sentti tuollakin 'putkella'... Koneistamokin taitaa tehdä halvemmalla umpitangosta kun poraa pitkällä terällä vaikkapa 30 senttiseen plootuun :lol:
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

No ei muuta kun teetät koneistamolla ja kauppaat sitten täällä 80 senttiä per sentti :D Tosiaan jos olisi ollut sorvi käytössä, niin olisi varmaan tullut mieleen alkaa itse porailemaan johonkin umpitankoon. Mutta nyt tuo valmis profiili oli mulle kustannustehokkain vaihtoehto.

Yksi vaihtoehto olisi tietty käyttää ohuempaa teräsputkea ja juottaa suutinpesät siihen kiinni. Voisi olla näppärä etenkin jos kaikki suuttimet ei ole samassa linjassa. Mutta tulee tuollekin hintaa jos ne pesät joutuu ostamaan valmiina. Puhumattakaan siitä, jos ei itse pysty juottamaan.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply