Lambda sekoaa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
mikko80
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 111
Joined: Fri Jul 08, 2005 17:37
Location: Hämeenkyrö

Lambda sekoaa

Post by mikko80 »

Olen tuossa nyt vähän säädellyt ja ajanut testiajoa. Lokissa näkyy lambdalla epämääräinen sekoaminen. Onko ihan ominaisuus että "isoilla" kierroksilla lakkaa näyttämästä järkeviä?
Anturina siis innovate LC-1.

Loki ja kuva tilanteesta löytyy:
http://www.elisanet.fi/~z607882/auto/log_1.png
http://www.elisanet.fi/~z607882/auto/datalog_1.xls
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulle tulis mieleen tälläinen hyvin yksinkertainen syy lambdan sekoamiseen, eli voisko yksinkertaisesti olla syynä huonot kytkennät megan ja lambdan välisissä johdoissa :roll: varsinkin, kun nuo lambdan arvot sekoamistilanteessa eivät ole mistään kotoisin... tutkisin itse ensimmäisenä kaikki LC-1 ja megan johdotukset.

ja missään tapauksessa tuo ei ole ominaisuus, vaan merkki jostain viasta järjestelmässä...
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

En jaksanu latailla lokia mutta kuvasta epäilisin että lc1- menee häiriötilaan. Ja ainakin omassa viritelmässä sitä tapahtui pätkittäin jos akku jännite heilahteli.
mikko80
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 111
Joined: Fri Jul 08, 2005 17:37
Location: Hämeenkyrö

Post by mikko80 »

Homma selvis. Lambda skaalattu 10=0v, 20=5v. Menee alle 10 niin tippuu siitä näyttämä lokissa nollaan. Eli ei näytä rikkaampaa kuin 10.0AFR. On muutenkin rikkaalla, et säädetään kun keretään ja kokeillaan..

Mites kun säädetään kylmäkäynti rikastusta niin millasille AFR lukemille on suositeltavin?
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

mikko80 wrote: Mites kun säädetään kylmäkäynti rikastusta niin millasille AFR lukemille on suositeltavin?
Riippuu paljon moottorista ja tapauksesta.

Yleisesti ajatellen laita se niin laihalle kuin millä se vielä käy asiallisesti, ja siitä vaikka pilkku kaksi tai pilkku kolme paksummalle niin se on siinä. Sitten kun keli muuttuu niin se pitää muutaman kerran tarkistaa ja kenties muuttaa mutta tuskin enää kaukana.

Jos moottori on on siis tuollainen sigussa mainittu ikikautinen maamoottorin sukulainen :-) niin jotain 13 : 1 tuntumassa lienee ok. Mulla oli Opelin 2.0 OHC:sen kanssa 13,7 - 13,8 ok, siitä kun meni 14,0 - 14,2 niin rupesi hiukan empimään. Moottorin lämpö silloin jotain alle 10 C, ja sen yläpuolella tuo 14, 2 ja ohuemmalle oli ok. Pakkasella eli alle -10 C 13,0 - 13,2 tuntui toimivan. Alin lämpö missä käynnistyksiä tapahtui oli -25 C ja siellä mentiin johonkin 12 tuntumaan, siinä lämpötilassa ei enää numerot sinänsä kiinnostaneet vaan se että ei itse paleltunut...

Joku moderni 4- tai 5-venttiilikansi ja muutenkin hyvällä palotilalla oleva moottori toimii esim. 15:a ok. Kokeilua ja taas kokeilua niin kyllä se siitä.


PQ
PQ
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

PQatPIT wrote: Joku moderni 4- tai 5-venttiilikansi ja muutenkin hyvällä palotilalla oleva moottori toimii esim. 15:a ok. Kokeilua ja taas kokeilua niin kyllä se siitä.
Mulla ihan opelin OHV 1.2 kylmällä moottorilla näillä keleillä cruisinkivauhdissa 15. Kuumana 16-17.
Teeli
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Apr 05, 2005 21:12
Location: Turku

Post by Teeli »

Onko joku tutkinut miten "overlapping" eli imu- ja pakoventtiilin yhteinen aukioloaika vaikuttaa lambda arvoon? Luulisi sen sekoittavan lambdan ainakin turbo moottoreissa...?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Teeli wrote:Onko joku tutkinut miten "overlapping" eli imu- ja pakoventtiilin yhteinen aukioloaika vaikuttaa lambda arvoon? Luulisi sen sekoittavan lambdan ainakin turbo moottoreissa...?
Mitäs se 'turbo' siihen läpihuuhtelevaan seokseen vaikuttaa - ei yhtään mitään.

Kaikki riippuu ohjaimen mahdollisuuksista esim. onko mahdollista asettaa ns. lambda-ikkuna (= mittaukset kampikulman funktiona/pakotahdin aikana), josta näytteet kerätään - mikäli näin niin overlapin läpihuuhtelulla ei ole merkittävää eroa todelliseen.
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Laajakaistalla voi myös tulla vastaan sellainen tilanne että kun anturi on herkkä se haistaa pakokaasusta myös palamattoman polttoaineen joka ilmenee laihana seoksena.

Eli tulppavika, venttiilivika aiheuttaa laihan seoksen.
Ahdetussa palamatonta polttoainetta täyskaasulla voi olla pakokaasun joukossa vaikka kone olisi kunnossa, varsinkin punarajan tuntumassa.

Innovatea (ainakin) voi säätää siten että muuttaa arvojen lukemisen instantista vaikka 1/3sec arvoon, se poistaa 1 sylinterin temppuilun muttei sekään auta jos palamatonta menee putkeen tuutin täydeltä.
Post Reply