Olen tuossa nyt vähän säädellyt ja ajanut testiajoa. Lokissa näkyy lambdalla epämääräinen sekoaminen. Onko ihan ominaisuus että "isoilla" kierroksilla lakkaa näyttämästä järkeviä?
Anturina siis innovate LC-1.
Loki ja kuva tilanteesta löytyy:
http://www.elisanet.fi/~z607882/auto/log_1.png
http://www.elisanet.fi/~z607882/auto/datalog_1.xls
Lambda sekoaa
Moderator: Masi_K
Lambda sekoaa
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
mulle tulis mieleen tälläinen hyvin yksinkertainen syy lambdan sekoamiseen, eli voisko yksinkertaisesti olla syynä huonot kytkennät megan ja lambdan välisissä johdoissa
varsinkin, kun nuo lambdan arvot sekoamistilanteessa eivät ole mistään kotoisin... tutkisin itse ensimmäisenä kaikki LC-1 ja megan johdotukset.
ja missään tapauksessa tuo ei ole ominaisuus, vaan merkki jostain viasta järjestelmässä...

ja missään tapauksessa tuo ei ole ominaisuus, vaan merkki jostain viasta järjestelmässä...
Homma selvis. Lambda skaalattu 10=0v, 20=5v. Menee alle 10 niin tippuu siitä näyttämä lokissa nollaan. Eli ei näytä rikkaampaa kuin 10.0AFR. On muutenkin rikkaalla, et säädetään kun keretään ja kokeillaan..
Mites kun säädetään kylmäkäynti rikastusta niin millasille AFR lukemille on suositeltavin?
Mites kun säädetään kylmäkäynti rikastusta niin millasille AFR lukemille on suositeltavin?
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
Riippuu paljon moottorista ja tapauksesta.mikko80 wrote: Mites kun säädetään kylmäkäynti rikastusta niin millasille AFR lukemille on suositeltavin?
Yleisesti ajatellen laita se niin laihalle kuin millä se vielä käy asiallisesti, ja siitä vaikka pilkku kaksi tai pilkku kolme paksummalle niin se on siinä. Sitten kun keli muuttuu niin se pitää muutaman kerran tarkistaa ja kenties muuttaa mutta tuskin enää kaukana.
Jos moottori on on siis tuollainen sigussa mainittu ikikautinen maamoottorin sukulainen

Joku moderni 4- tai 5-venttiilikansi ja muutenkin hyvällä palotilalla oleva moottori toimii esim. 15:a ok. Kokeilua ja taas kokeilua niin kyllä se siitä.
PQ
PQ
Mitäs se 'turbo' siihen läpihuuhtelevaan seokseen vaikuttaa - ei yhtään mitään.Teeli wrote:Onko joku tutkinut miten "overlapping" eli imu- ja pakoventtiilin yhteinen aukioloaika vaikuttaa lambda arvoon? Luulisi sen sekoittavan lambdan ainakin turbo moottoreissa...?
Kaikki riippuu ohjaimen mahdollisuuksista esim. onko mahdollista asettaa ns. lambda-ikkuna (= mittaukset kampikulman funktiona/pakotahdin aikana), josta näytteet kerätään - mikäli näin niin overlapin läpihuuhtelulla ei ole merkittävää eroa todelliseen.
Laajakaistalla voi myös tulla vastaan sellainen tilanne että kun anturi on herkkä se haistaa pakokaasusta myös palamattoman polttoaineen joka ilmenee laihana seoksena.
Eli tulppavika, venttiilivika aiheuttaa laihan seoksen.
Ahdetussa palamatonta polttoainetta täyskaasulla voi olla pakokaasun joukossa vaikka kone olisi kunnossa, varsinkin punarajan tuntumassa.
Innovatea (ainakin) voi säätää siten että muuttaa arvojen lukemisen instantista vaikka 1/3sec arvoon, se poistaa 1 sylinterin temppuilun muttei sekään auta jos palamatonta menee putkeen tuutin täydeltä.
Eli tulppavika, venttiilivika aiheuttaa laihan seoksen.
Ahdetussa palamatonta polttoainetta täyskaasulla voi olla pakokaasun joukossa vaikka kone olisi kunnossa, varsinkin punarajan tuntumassa.
Innovatea (ainakin) voi säätää siten että muuttaa arvojen lukemisen instantista vaikka 1/3sec arvoon, se poistaa 1 sylinterin temppuilun muttei sekään auta jos palamatonta menee putkeen tuutin täydeltä.