Nakuttaa...?
Moderator: Masi_K
Nakuttaa...?
Tuli tänään otettua ensimmäiset lenkit ja säädöt. Bensakartta saatiin jo ihan kivannäköiseksi, mutta sytytys tuottaa murheita.
Kone on 2litrainen. Vakiona puristukset 9,8:1, nyt kahdella kansipahvilla laskettu n.9,0-9,2 kieppeille.
Sytytys on tarkistettu vauhtipyörältä ajoitusmerkeistä että pitäisi olla suunnilleen (+-2astetta) kohdallaan megan näyttämään nähden. Sytkänä toimii tavallinen virranjakaja. Triggerinä 60-2 vauhtipyörältä VR-anturilla.
Vauhtipyörän merkit ovat vain 0-8astetta eli suurempia ennakoita on mahdoton tarkistaa.
Paikallaan ottaa kierroksia hyvin, sytkä ei pätki.. ei nakuta.. n.0-0,1bariin asti vedossa voi vielä vetää kierrosalueen läpi, mutta 0,2-0,3barin ahdoilla alkaa 3500rpm kohdalla nakuttaa. Aluksi oletuskarttaa käytettäessä alkoi nakuttaa jo aikaisemmin, mutta ollaan tiputettu ennakoita yli 10astetta.. nyt ennakot luokkaa 14-16astetta. Kuulostaa omasta mielestä jo tosi pieneltä ennakolta...? ja tuntuu että ennakon mennessä alle 18 siitä ei enää ole ollut mitään apua.
Ahtoilmanlämpötila oli n.40C ("kossusierran" anturilla mitattuna foorumilta löytyvillä arvoilla kalibroituna) jos sillä nyt mitään merkitystä on...
Missä vika..? ensimmäinen turbo kone ja ensimmäinen megasquirti menossa... aika hukassa ollaan näiden sytkäasioiden kanssa.
Edittiä: Seokset ko. paikalla 12-13.. eli aika rikkaalla mennään.. pitäis olla vaan hyvä asia.. eikös?
Ja tankissa on muuten n.25litraa 95E:tä ja 35litraa 98E:tä mutta ei kai sillä nyt pitäisi niin kamalan suurta vaikutusta olla..
Kone on 2litrainen. Vakiona puristukset 9,8:1, nyt kahdella kansipahvilla laskettu n.9,0-9,2 kieppeille.
Sytytys on tarkistettu vauhtipyörältä ajoitusmerkeistä että pitäisi olla suunnilleen (+-2astetta) kohdallaan megan näyttämään nähden. Sytkänä toimii tavallinen virranjakaja. Triggerinä 60-2 vauhtipyörältä VR-anturilla.
Vauhtipyörän merkit ovat vain 0-8astetta eli suurempia ennakoita on mahdoton tarkistaa.
Paikallaan ottaa kierroksia hyvin, sytkä ei pätki.. ei nakuta.. n.0-0,1bariin asti vedossa voi vielä vetää kierrosalueen läpi, mutta 0,2-0,3barin ahdoilla alkaa 3500rpm kohdalla nakuttaa. Aluksi oletuskarttaa käytettäessä alkoi nakuttaa jo aikaisemmin, mutta ollaan tiputettu ennakoita yli 10astetta.. nyt ennakot luokkaa 14-16astetta. Kuulostaa omasta mielestä jo tosi pieneltä ennakolta...? ja tuntuu että ennakon mennessä alle 18 siitä ei enää ole ollut mitään apua.
Ahtoilmanlämpötila oli n.40C ("kossusierran" anturilla mitattuna foorumilta löytyvillä arvoilla kalibroituna) jos sillä nyt mitään merkitystä on...
Missä vika..? ensimmäinen turbo kone ja ensimmäinen megasquirti menossa... aika hukassa ollaan näiden sytkäasioiden kanssa.
Edittiä: Seokset ko. paikalla 12-13.. eli aika rikkaalla mennään.. pitäis olla vaan hyvä asia.. eikös?
Ja tankissa on muuten n.25litraa 95E:tä ja 35litraa 98E:tä mutta ei kai sillä nyt pitäisi niin kamalan suurta vaikutusta olla..
Tuommosella lampulla itekki oo tarkistanu ennakon kohilleen.. Tuolla puristussuhteela saattaa hyvinki nakuttaa 15 asteella.. Joissakin autoissa (vakiona ahttuna) saattaa se ennakko olla likellä 5 astettakin. Itellä on suhe joku 7.5 ja ennakot on alle 20.. Olikoha jotaki 14 astetta korkeilla kieroksilla ja 2bar ahtoja...
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
tuo kansipahveilla tehty puristussuhteen lasku ei missään tapauksessa ainakaan paranna tilannetta...eli paljealue menettää merkityksensä ja nakutus taipumus tosiaan saattaa lisääntyä, vaikka itse puristussuhde oliskin pienempi.
näitä samoja ongelmia on ollut ennenkin, kun on vain lisätty "kansipahveja" ja on ihmetelty miksi alkaa nakuttaa, vaikka puristussuhde on pienempi
voihan se toki myös olla, että sytkäkin on yksinkertaisesti liian aikaisella, mutta kyllä koneen (en kyllä tiedä mistä moottorista on kyse, kun sitä ei tarkennettu tuon paremmin, pelkkä tieto, että se on 2 litrainen ei paljoa vielä auta...) nyt pitäis kestää yli 20 asteen ennakot 0,3 bar ahdoilla
omassa koneessa (3 litrainen 24 venttiili kone) esim. on tarkoitus käyttää 10:1 puristussuhdetta ja n. 1 bar. max. ahtoja, ennakot on esim. tuossa 3000-5000 rpm välillä luokkaa 24-26 tuolla 0.4 bar. kohdalla, kilonkin kohdalla mennään vielä n. 20 asteen ennakoilla...
näitä samoja ongelmia on ollut ennenkin, kun on vain lisätty "kansipahveja" ja on ihmetelty miksi alkaa nakuttaa, vaikka puristussuhde on pienempi

voihan se toki myös olla, että sytkäkin on yksinkertaisesti liian aikaisella, mutta kyllä koneen (en kyllä tiedä mistä moottorista on kyse, kun sitä ei tarkennettu tuon paremmin, pelkkä tieto, että se on 2 litrainen ei paljoa vielä auta...) nyt pitäis kestää yli 20 asteen ennakot 0,3 bar ahdoilla

omassa koneessa (3 litrainen 24 venttiili kone) esim. on tarkoitus käyttää 10:1 puristussuhdetta ja n. 1 bar. max. ahtoja, ennakot on esim. tuossa 3000-5000 rpm välillä luokkaa 24-26 tuolla 0.4 bar. kohdalla, kilonkin kohdalla mennään vielä n. 20 asteen ennakoilla...
Kone on Volvo 440 2.0 kone.. eli rellun 8V kone.
Ja lähinnä sitä kyselinkin tässä, että mitä on tullut netistä lueskeltua yms. niin tuntuu oudolta että ei edes 14asteen ennakkoa kestä. Täytynee varmaan huomenna kokeilla laskea tuota ennakkoa vielä reilusti lisää... Mutta sitten kyllä alkaa varmaan pakolämmöt jo olla melkoisia... ::) Pakolämpömittaria ei löydy... enkä ajatellut heti hommatakaan... sen verran tyyriitä ovat.
Itsellä kun ei ole turbokoneesta,virittämisestä,megasquirtista ja sytkän säädöistä minkäänlaista aikaisempaa kokemusta.
Ja lähinnä sitä kyselinkin tässä, että mitä on tullut netistä lueskeltua yms. niin tuntuu oudolta että ei edes 14asteen ennakkoa kestä. Täytynee varmaan huomenna kokeilla laskea tuota ennakkoa vielä reilusti lisää... Mutta sitten kyllä alkaa varmaan pakolämmöt jo olla melkoisia... ::) Pakolämpömittaria ei löydy... enkä ajatellut heti hommatakaan... sen verran tyyriitä ovat.
Itsellä kun ei ole turbokoneesta,virittämisestä,megasquirtista ja sytkän säädöistä minkäänlaista aikaisempaa kokemusta.
Tulpat on samat kuin vakion 1.7turbon näissä nelisatkuissa... Ja myöskin samat kuin tämän 2.0 vakiot.. BPR7ES tyyppi... pitäiskös kokeilla kasia..?
Tämä on vissiin semmonen säädettävä ajoituslamppu?... suolanen on hinta..
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=49-3000
Tämä on vissiin semmonen säädettävä ajoituslamppu?... suolanen on hinta..
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=49-3000
On tuo kallis siihen nähden että "tavallinen" ajoituslamppu jossa siis vain liipaisin ja vilkkuvalo maksoi 19.90e...AJ wrote:Mun mielestä hinta on kaukana suolaisesta.
Ja siis mitä tuolla saa tehtyä verrattuna halpaan lamppuun? saa siis säädettyä tuon lampun viiveen asteina..? että vaikka ennakko olisi 30astetta valo välkähtää nollan kohdalla...? Ja dwellin näkee kulmina..? mihin tuo vihreä piuha on tarkoitus vetää..? puolalle..?
Sytkä on nyt kuitenkin tyhjäkäynnillä tarkastettu että megan näyttämä on yhtenevä vauhtipyörän asteikon kanssa... Niin säädettävästä ajoituslampusta olisi vain se hyöty, että voisi paikallaan kierroksilla tarkastaa pitääkö ennakot paikkaansa korkeammilla kierroksilla... mutta en kyllä ymmärrä miksi ei pitäisi..? onko megassa jotain arvoja jotka voisi tähän vaikuttaa..? Rasituksessa/ahdoilla ajoitusta kuitenkaan ei voi tarkastaa...
Kokeiltiin ensin säädettävällä ajoituslampulla (motonetissa 34,90 ajoituslamppu pelkällä ennakonsäädöllä ilman dwell asteita ja jännitenäyttöä) ja todettiin että ennakot nousi 1000->2000 välillä 10astetta enemmän megaan nähden... Sitten koitettiin tuota fixed anglea nollaksi ja todettiin että ennakot nousevat.KariM wrote:Pysyykö ennakko merkeistä katsottuna nollassa läpi kierrosalueen, mikäli asetat fixed angleksi 0?
Syyllinen tähän lienee se, että merkkiliikkeen ja "huhujen" mukaan vakio sytytysyksikkö on vain "sytkäkivi", jos niin voi sanoa.
Vakion yksikön malliksi sitä purettaessa pois autosta selvisi Siemens S102020003, josta voinee heti päätellä että on kyseessä yksikkö joka myös laskee ennakon... Eikös..? Eli vakioeculta taitaa tulla tälle mokkulalle pelkästään kierroslukutieto. Tätä yksikköä tuskin onnistuu helposti hyödyntämään... ainakin on vaikea ennakoita säätää kun megan näyttämä on eri kuin todellinen...

Täytynee nyt siis lisätä sytkäkivi boxiin ja ajaa tavallista puolaa sillä.
Onkos kellään finpkt:n levyä käytössä...mitä muutoksia levyyn täytyy tehdä ja mikä sytkäkivi sopii suoraan....?
Edit: Tai itseasiassa taitaa olla helpompi käyttää erillistä sytkävahvistinta, kun kerran boxi on jo modattu ja tehty toimimaan suoralla kipinäulostulolla ilman sytkäkiveä.
Mikäs olisi hyvä (ja tietenkin halpa

öö, mitenkäs sen kierrosluvun pitäis siihen säädettävän lampun näyttämiin ennakoihin vaikuttavanJesseT wrote:Hukkakipinän kanssa nuo säädettävät lamput näyttää usein sitten aivan liikaa, kun luulevat kierrosluvun tuplaksi.

dii en ymmärrä.. mulla näyttää ennakon tasan tuplanaHöylä wrote:öö, mitenkäs sen kierrosluvun pitäis siihen säädettävän lampun näyttämiin ennakoihin vaikuttavanJesseT wrote:Hukkakipinän kanssa nuo säädettävät lamput näyttää usein sitten aivan liikaa, kun luulevat kierrosluvun tuplaksi.näyttävät kyllä 2 välähdystä kuten normaalikin, jos hukkakipinää käytetään, mutta ei niiden pitäis muuten valehdella ennakoita... tai ainakaan minä en tajua, miten ne vetäisivät juuri hukkakipinällä ennakot ihan hatusta...
Liianhapokasta!!
niin mietin vain, että kai niissä lampuissa joitakin muitakin säätöjä pitäis olla, kuin se ennakon säätö, eli juuri tuollaiset 2-t koneelle (tai hukkakipinä systeemille), muutenhan sellainen on aika viraaton keksintö...Turbiini wrote:Huom hukkakipinällä kipinä joka kierroksella muuten vain 1 sekoittaa lampun, se siis luulee kierroksien olevan tuplasti joten tiettyyn astemäärään kuluva ajankin se laskee puoleen oikeasta. Tämä siis jos ei lampusta löydy asetusta hukkakipinälle tai 2tahti koneelle.
mutta itse aiheeseen taas, se on hyvä jos tuo kysyjän ongelma on selvinnyt tai ainakin on jotain tietoa miksi kone nakuttaa...
Lamppu muuttaa ajan kulmaksi (periaatteessa) ja aika lasketaan kierronopeudesta. Kierrosnopeus mitataan kipinöiden välisestä ajasta. Kierrosnopeuden se luulee tuplaksi, koska tulee tuplamäärä kipunoita.Höylä wrote: öö, mitenkäs sen kierrosluvun pitäis siihen säädettävän lampun näyttämiin ennakoihin vaikuttavannäyttävät kyllä 2 välähdystä kuten normaalikin, jos hukkakipinää käytetään, mutta ei niiden pitäis muuten valehdella ennakoita... tai ainakaan minä en tajua, miten ne vetäisivät juuri hukkakipinällä ennakot ihan hatusta...
Esimerkki (arvot kuvitteellisia selkeyden vuoksi):
Moottori pyörii ~666 rpm, eli kipinä tulee kerran 180ms:ssa. Moottorin kierros siis kestää 90ms. Yksi aste on tällöin 90/360 = 0.25ms.
Kipinä tulee kulmassa 10 EYKK. Jotta lamppu välähtäisi YKK:ssa, täytyy siis välähdystä viivästää 2.5ms (ja lamppu osaa laskea ja näyttää että 10 astetta on ennakkoa).
Jos kipinöitä tuleekin tuplasti, yksi aste onkin 0.125ms. Kun nyt viivästetään välähdystä 2.5ms, jotta se välähtäisi YKK:ssa, niin viivästys vastaakin 2.5ms/0.125ms/aste = 20 astetta!
Eikö vain?
Mikäli sytkämoduuli on kuitenkin "tavallinen", ja tuota lainauksessa kuvattua ongelmaa ilmenee, niin yksi tyypillinen syyllinen on Megatunen asetuksista sytkälähdön invert-asetuksen väärä asento. Kokeile vaihtaa, mikäli oikea asetus ei ole varmasti tiedossa. Tässä yhteydessä joutunee myös trigger anglen säätämään uudestaan.Andyks wrote:Sitten koitettiin tuota fixed anglea nollaksi ja todettiin että ennakot nousevat.
Jos meinaa erillisella sytkävahvarilla toteuttaa on kaks vaihtoehtoo. Joko hommaa "tyhmän" sytkävahvistimen ja ohjaa puolan latausaikaa megalla. Tämä on jopa parempi kuin megan sisäinen sytkä. Helppo vaihtaa ainaki jos tulee vikaa. Voi olla hankalampi löytää, antakoot ilmi varaosanumerot ne jotka tietää
Tai jos hankkii puolan latausaikaa ohjaavan vahvistimen, täytyy sen kaveriksi myös myös puola johon se tarkoitettu. Muuten voi olla sytkän luotettavuus hieman kyseenalainen
Finkpt antaa varmaan mielellään ohjeet ja lähettää sytkäkiven, mikäli haluat laittaa sytytyksen suoraan megasta
Tai jos hankkii puolan latausaikaa ohjaavan vahvistimen, täytyy sen kaveriksi myös myös puola johon se tarkoitettu. Muuten voi olla sytkän luotettavuus hieman kyseenalainen
Finkpt antaa varmaan mielellään ohjeet ja lähettää sytkäkiven, mikäli haluat laittaa sytytyksen suoraan megasta
tuossa mun omassa koneessa ainakin on sellainen "tyhmä" sytkävahvistin, ainakin joudun sille antamaan Dwell ajat megastaRuuttana wrote:Jos meinaa erillisella sytkävahvarilla toteuttaa on kaks vaihtoehtoo. Joko hommaa "tyhmän" sytkävahvistimen ja ohjaa puolan latausaikaa megalla. Tämä on jopa parempi kuin megan sisäinen sytkä. Helppo vaihtaa ainaki jos tulee vikaa. Voi olla hankalampi löytää, antakoot ilmi varaosanumerot ne jotka tietää


Mulla on ihan jakajasytkä ainakin toistaiseksi.. voi olla että jossain kohtaa vaihtuu hukkakipinään. Eli nyt riittää yksi ja korkeintaan kahdelle on käyttöä ehkä...Höylä wrote:tuossa mun omassa koneessa ainakin on sellainen "tyhmä" sytkävahvistin, ainakin joudun sille antamaan Dwell ajat megastaRuuttana wrote:Jos meinaa erillisella sytkävahvarilla toteuttaa on kaks vaihtoehtoo. Joko hommaa "tyhmän" sytkävahvistimen ja ohjaa puolan latausaikaa megalla. Tämä on jopa parempi kuin megan sisäinen sytkä. Helppo vaihtaa ainaki jos tulee vikaa. Voi olla hankalampi löytää, antakoot ilmi varaosanumerot ne jotka tietäämaksaa n. 60 € ja pystyy ohjaamaan 3 hukkakipinä puolaa, eli on 6 pyttyisen... toimii se myös nelipyttyisessä, kun jättää yhden parin kytkemättä...
Entäs nuo "boschin" modulit kuten esim Bosch 0 227 100 123.. Varmastikaan ei ole boschin aito.. eli jokin muu tarvike taitaa olla.. hintaa 19.90.. toimiikohan lainkaan?
mistä tuota mitsubishiä saa..? ihan varaosaliikkeestä?
Kutsutaan kipinän puolittajaksi..Turbiini wrote:Huom hukkakipinällä kipinä joka kierroksella muuten vain 1 sekoittaa lampun, se siis luulee kierroksien olevan tuplasti joten tiettyyn astemäärään kuluva ajankin se laskee puoleen oikeasta. Tämä siis jos ei lampusta löydy asetusta hukkakipinälle tai 2tahti koneelle.
Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että taitaa suurin syy tuohon nakuttamiseen olla ne kaksi kannen tiivistettä, niinkuin Höylä jo ehti kirjottaakkin. Nuo 9,8:1 puristukset 8v koneessa ei vielä tunnu niin mahdottomilta, että niitä pitäisi alkaa tiputtelemaan, ellei paineita ole sitten tarkoitusta pistää aivan mahdottomasti.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
tämä kun tosiaan vielä yhdistetään "tupla ennakoihin", niin soppa alkaa olemaan melko valmisI_me wrote:Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että taitaa suurin syy tuohon nakuttamiseen olla ne kaksi kannen tiivistettä, niinkuin Höylä jo ehti kirjottaakkin. Nuo 9,8:1 puristukset 8v koneessa ei vielä tunnu niin mahdottomilta, että niitä pitäisi alkaa tiputtelemaan, ellei paineita ole sitten tarkoitusta pistää aivan mahdottomasti.

Noniin nyt on taas näperretty lisää... Vika olikin sittekin sytkäyksikön ohjauksessa. eli oli inverted päällä eikä olisi saanut olla.. Nyt pysyy kipinä juuri siinä missä mega sen haluaa olevan.
Pienen lenkin otin ja ahdot nousi toistaiseksi 0,4bariin ja ennakkoa oli alueella 3000-6000 18-24 astetta ja nätisti veti eikä nakutellut..
Eli eiköhän tästä vielä ihan toimiva peli saada...
Täytynee hommata jokin ahtopaineensäädin että saa ahdot nousemaan nätimmin.. nyt on letku suoraan hukkiksella ja alkaa jo paikallaankin poljettaessa hukkis avautumaan ja meno on puhditonta ennen 3000rpm ja 4000 kieppeillä kun tuntuu että nyt lähtee niin ahdot lakkaa nousemasta..
Taitaa olla rajapaineventtiili+bleedi parasratkaisu..? tai bleedin tilalle taitaa riittää pari reikää letkussa...
Voishan tietysti megallakin ohjata... mikäs mahtais olla halvin venttiili tähän tarkoitukseen...? Jostain romikselta vois löytää esim. 850T5 volvoissa olevan venttiilin.. toiminee megan kanssa.? Varmasti muissakin autoissa sähköisiä säätimiä käytössä...?
Pienen lenkin otin ja ahdot nousi toistaiseksi 0,4bariin ja ennakkoa oli alueella 3000-6000 18-24 astetta ja nätisti veti eikä nakutellut..

Eli eiköhän tästä vielä ihan toimiva peli saada...
Täytynee hommata jokin ahtopaineensäädin että saa ahdot nousemaan nätimmin.. nyt on letku suoraan hukkiksella ja alkaa jo paikallaankin poljettaessa hukkis avautumaan ja meno on puhditonta ennen 3000rpm ja 4000 kieppeillä kun tuntuu että nyt lähtee niin ahdot lakkaa nousemasta..

Taitaa olla rajapaineventtiili+bleedi parasratkaisu..? tai bleedin tilalle taitaa riittää pari reikää letkussa...
Voishan tietysti megallakin ohjata... mikäs mahtais olla halvin venttiili tähän tarkoitukseen...? Jostain romikselta vois löytää esim. 850T5 volvoissa olevan venttiilin.. toiminee megan kanssa.? Varmasti muissakin autoissa sähköisiä säätimiä käytössä...?
Suosittelen VEMS shopin venttiiliä lämpimästi muutamaa kokeilleena.Andyks wrote: Voishan tietysti megallakin ohjata... mikäs mahtais olla halvin venttiili tähän tarkoitukseen...? Jostain romikselta vois löytää esim. 850T5 volvoissa olevan venttiilin.. toiminee megan kanssa.? Varmasti muissakin autoissa sähköisiä säätimiä käytössä...?