
Nakutuksentunnistus pikkulohko Chevyssä??
Moderator: Masi_K
Nakutuksentunnistus pikkulohko Chevyssä??
Eli nakutuksentunnistus pitäs saada toimimaan tuossa omassa Camarossa joka on vuosimallia -86, koneena 350 cid pikkulohko ja TPi-ruiskulla. Alkuperäinen nakutuksentunnistuksen anturi antaa 9.2 V tai 0 V riippuen nakuttaako vai ei (0 V nakuttaa). Tein siihen keväällä ainoastaan jännitejaon niin, että tuo 9.2 V sijasta saadaan MS:n haluama 5 V ja testasin vielä koekytkennällä että vastusjako oikein ja tekee 9.2 V:sta 5 V:ia. Mutta eipä vaan toemi, elikkä näyttäs niinku nakuttaa koko ajan. Oon kuullu huhua että vastusjaolla tuo ei vaan toimi, vaan pitäs olla oikean kokoinen etuvastus pelkästään, mutta tietääkö kukaan miten tuon saa oikeasti toimimaan?
Tai sitten tuon etuvastuksen koon että ei tartte ihan alkaa arpomaan?

CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Tuolta löytyy kytkis nakuanturin kuulostelemiseen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
Siitä saanee vinkkiä MS:n suuntaan menevästä informaatiosta.
Mikäs tuo sun anturi oikein on? Onko siinä jokin ohjainpiiri jo olemassa, jonka jännitettä tarkoitat? Mulla on nakuanturi sbc:ssä ja se on kyllä ihan perinteinen vesipropun tilalle tuleva yksijohtoinen malli... Omassa autossa se nakuanturi on kytketty juurikin tuon kytkennän mukaisella ohjainpiirillä.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
Siitä saanee vinkkiä MS:n suuntaan menevästä informaatiosta.
Mikäs tuo sun anturi oikein on? Onko siinä jokin ohjainpiiri jo olemassa, jonka jännitettä tarkoitat? Mulla on nakuanturi sbc:ssä ja se on kyllä ihan perinteinen vesipropun tilalle tuleva yksijohtoinen malli... Omassa autossa se nakuanturi on kytketty juurikin tuon kytkennän mukaisella ohjainpiirillä.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Joo tuo kytkis on tuttu mutta käsittääkseni tuo ei tarvis kuin ihan sopivan etuvastuksen tai jännitteenjaon toimiakseen MS:n ja anturin piuhan väliin. Ei mitään hajua millanen tuo anturi oikeasti on, sen vaan tiedän et vakio TPi moottorin anturi siel jossain on.Anssi wrote:Tuolta löytyy kytkis nakuanturin kuulostelemiseen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
Siitä saanee vinkkiä MS:n suuntaan menevästä informaatiosta.
Mikäs tuo sun anturi oikein on? Onko siinä jokin ohjainpiiri jo olemassa, jonka jännitettä tarkoitat? Mulla on nakuanturi sbc:ssä ja se on kyllä ihan perinteinen vesipropun tilalle tuleva yksijohtoinen malli... Omassa autossa se nakuanturi on kytketty juurikin tuon kytkennän mukaisella ohjainpiirillä.

CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
MS havaitsee nakutuksen kun sille tulee vähintään 400ms pituinen nollapulssi. Eli normaalisti se on 5V. Kuten edelläolevasta linkistä voi havaita. Sinä yrität tarjota sille jatkuvaa nollaa (kun ei nakuta) eli polariteetti on väärä.
Lisäksi, kun nakuttaa niin anturi ei anna tasajännitettä vaan useamman kilohertsin purskeen jonka amplitudi voi olla tuo ~9V. Kannattaa suosiolla tehdä tuo kytkentä niin varma on varmaa..
Lisäksi, kun nakuttaa niin anturi ei anna tasajännitettä vaan useamman kilohertsin purskeen jonka amplitudi voi olla tuo ~9V. Kannattaa suosiolla tehdä tuo kytkentä niin varma on varmaa..
Ei oo polariteetti väärin, siis jännite normaalisti tuon vastusjaon jälkeen 5 V ja kun nakuttaa niin menee 0 V:iin.. Eli juuri kuten pitääkin. En tiedä millaista jännitettä tai pursketta tms. tuo anturi antaa mikä TPi koneissa on.j-k wrote:MS havaitsee nakutuksen kun sille tulee vähintään 400ms pituinen nollapulssi. Eli normaalisti se on 5V. Kuten edelläolevasta linkistä voi havaita. Sinä yrität tarjota sille jatkuvaa nollaa (kun ei nakuta) eli polariteetti on väärä.
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Mä ajattelin rakentaa ton nakuanturi hässäkän tolla tavalla kun tossa alla.Ymmärtääkseni tämä on tarkotettu käytettäväks Mega 2 version kanssa ja kun nuo kaikki romut sattuu olemaan autossa jo valmiina paikallaan alunperin.
http://www.megamanual.com/ms2/knock.htm
Jos oikein olen ymmärtänyt niin riittää kun lisää tuon yhden zener diodin ja vastuksen muokkaamaan boksin tuottamaa signaalia ennen kun se menee piirilevylle kohtaan JS 4.
http://www.megamanual.com/ms2/ewknock.gif
http://www.megamanual.com/ms2/proto_knock.gif
Onko kukaan väsänny tätä ja jos niin kuinka toimii?
Bandit
http://www.megamanual.com/ms2/knock.htm
Jos oikein olen ymmärtänyt niin riittää kun lisää tuon yhden zener diodin ja vastuksen muokkaamaan boksin tuottamaa signaalia ennen kun se menee piirilevylle kohtaan JS 4.
http://www.megamanual.com/ms2/ewknock.gif
http://www.megamanual.com/ms2/proto_knock.gif
Onko kukaan väsänny tätä ja jos niin kuinka toimii?

Bandit