opel kapitän -65

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

opel kapitän -65

Post by kippariv8 »

Tämmöinen tarina...

Opel Kapitän -65 asennettu vuosien saatossa -78 senatorin 3.0E moottori th-180 aski. kone varustettu alkuperäisellä L-jetronicilla. Megan aseenus lähti siitä kun kuulin juttuja moisesta laitteesta viime kesänä.
Asennuksen lähtökohtana oli tarkoitus saada lisää taloudellisuutta kesän gruisailuun. Ostin partcon sarjan viime syksynä ja kaverini kasasi boxin ajanpuutteen takia. Nyt kun rupes ajokelit lähenee päätin nopeuttaa projektia.
Hommasin uudemman koneen korkeampi ohmiset suuttimet ja jakotukin käytettynä, kaasuläppä potikan ja liittimet startaxista, imuilma-anturin kl-varaosista (bemarin nopea) sekä 3-lankaisen ntk-kapeakaista lambdan Janhuselta. Sen jälkeen tein johtosarjan uusix. Lopulta osat kiinni autoon, mutta yllätys, tunen ja prossun ohjelman yhteen sopivuutta ei meinannu löytyä millään. yksi ilta ja yksi mäyräkoira,johan löytyi sopivuus extra024s13 prossuun ja megatune 2.25b627 ja johan rupes pelittää. Perusasetusten jälkeen auto käynnisty kertalaakista ja jäi vielä käymäänkin. VE-taulukkoa säätämällä kone käy tosi nätisti ja päästöt on kohdallaan. vastaa myös hyvin kaasuun. pieni koeajo pihalla ja auto oottelee huhtikuun eka päivää jolloin vakuutus alkaa ja toivottavasti läppäriin löytyy akku.

Jos homma toimii pihalla on V8-koneella varustettu kapitän projekti odottamassa hevosvoimien valjastamista.jolloin taloudellisuus on historiaa ja voima puhuu.

opel on pop
TheMan
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Fri Apr 08, 2005 20:38
Location: Mikkeli
Contact:

Post by TheMan »

Tämähän kuullostaa erittäin mielenkiintoiselta, tahtoo kuvia ja juttua lisää 8)
Opel Manta TIC+MS
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Itse melko paljon Monzalla ajaneena odotan mielenkiinnolla miten käyt kulutuksen suhteessa L-jettiin.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

Post by kippariv8 »

Joo eipä oo vielä päässy kulutusta mittailee, yksi viikko meni opetellessa ja säädellessä kylmäkäynnistyksiä ja ve kartta säädetty pelkästään tiellä ajaessa. En osaa vielä sanoa,että onko kulutus vähentynyt,mutta ruiskun toimivuus ja reagointi on hiukan yllättänyt. Hupiajelua kertynyt n.400km
Ostin juuri jäykistetyn virranjakajan hall-anturilla ja meinasin ruveta sovittaa lähiaikoina paikalleen. Saahan nähdä kuinka käy asennuksen. Olis nimittäin mahdollista päästä helsingissä penkkiin säätämään tossa kesäkuun vaihteessa, samalla vois mitata kulutuksen mennentullen ja vertailla kulutuksia,jos on varaa ostaa tankkitäyteen.
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

Post by kippariv8 »

Nyt meni koko kesä ajellessa ja ruisku toimi hienosti. penkkiin en päässy säätää ja jakajakin jäi laittamatta. kulutukset muuttu hiukan, kaupunkiajossa kulutus putos parilla litralla ja maantiellä vain 0.5-1.0 litralla. katsotaan ensikesänä kulutuksia uudelleen jos sais sytytyksen toimimaan ja säätöihin sekä suunnitelmissa on taka-akselin vaihto tuoreempaan,jotta sais harvemman peränvälityksen. myös pyörä koko vaihtuu 14---15 tumaan.
-Opel kapitän -65
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Kapteeni on cool. 8) Olisko kuvia nähtävillä missään?
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

Post by kippariv8 »

Tossa on yksi kuvalinkki parinvuodentakaa.

http://www.opel6070club.com/Renkokesa04 ... age51.html

parempiakin kuvia olis autosta sekä MS projektista, mutta mun tietokoneen käsittelytaidoilla niitä ei ainakaan vielä saada tänne.
-Opel kapitän -65
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

Post by kippariv8 »

No niin sytytyskin toimii, oli melkoista sähläämistä sen kanssa ennen kuin sen sai pelaamaan kunnolla, mutta nyt toimii ja jollain lailla säädöissäkin. Moottori reagoi kaasuun todella hienosti, menee paljon herkemmin tien päällä ja vääntöä tuntuisi olevan hiukan lisää. kulutusta voi vielä arvailla, kun ei oo tullu ajeltua rauhallisesti, mutta alustavasti moottoritiellä 100-120km/h ja välillä kaasu pohjassa niin kulutus oli 12.5L/100km huom auto painaa 1400 ja ilmanvastuskerroin on pakettiauto luokkaa sekä 3-vaihteinen aski ja 3.7 peränvälitys.
-Opel kapitän -65
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

Post by kippariv8 »

Pitkästä aikaa kirjoitellaan... Megasquirt projekti on tällä kertaa ohi.. toi elämääni monta uutta kokemusta ja oppia.
Alussa olevista ongelmista huolimatta olin erittäin tyytyväinen ruiskun toimintaan,ainoastaan loputtomalta tuntunut säätämisen tarve vei lopullisesti hermoni.
Auton olessa vakio ja muutenkin vain kruisailu käytössä ei ms ollut mitään suurempaa hyötyä. Joten ruuvasin autoon uudemman -90 omegan ruiskun motronic 1.5, jossa on itsediagnoosi ja toimii hyvin 95oktaanisella.

Mutta jos autoon vaihdetaan jyrkempää nokka tai asennetaan ahtimia niin suosittelen ehdottomasti,tosin asentajalta vaaditaan paljon hermoja ja mielellään autosähkötuntemusta.(minun mielipiteeni)
-Opel kapitän -65
Post Reply