Tervehdys!
Olen piirrellyt omiin tarkoituksiin sopivan piirilevyn extra-koodille ja kaipaisin mielipiteitä ja mahdollisia parannusehdotuksia. Levylle on ympätty flyback-boardin kytkentä, vr-tulo, EGT, 2*vb921, nakutunnistus, ja parit ylimääräiset tehotrankut. Levyn halusin suunnitella yksipuoleiseksi, niin on sitten helpompi valmistaa kotikonstein. Sen seurauksena tosin päädyin laittamaan liittimen johtojen päihin, mutta onhan sitten poikkipinta-alaa rittävästi. Liitin on molex tms. tyyppinen 24 pinninen. Diodit D7, 9, 10, 21, 23 jäivät tilanpuutteen vuoksi pois levyltä, vaikka kaavioon ovatkin piirrettyinä.
Koska levyä ei ole vielä testattu, en laita vielä areksen filujakaan. Maanantaina menee testiversio jyrsintään. Kytkennän kasailen tässä lähiaikoina kunhan kerkiän, mutta autoon en kyllä kerkiä tuota rakentelemaan kuin joskus ensi vuoden puolella, että se siitä testauksesta. Halukkaalle testajalle voin toki kuvat lähettää.
Onko vielä jotain suojauksia tms, mitä tuohon kannattaisi lisäillä vai onko levy ylipäätään mistään kotoisin?
Kytkentäkaavio ja piirilevykuva löytyy tuolta: http://www2.lut.fi/~prahikai/Megasquirt/
Pekka
Piirilevysuunnitelma extralle
Moderator: Masi_K
Omiin kokemuksiini pohjaten ehdotan:
1) FET-ohjaimelle suojausta:
http://finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=1390
2) R17 ja R12 jälkeen esim. 10k alasvedot. Jos se FET-ohjain kuitenkin hajoaa, niin suuttimet jäävät kiinni. Näin tuota joskus perusteltiin.
3) Bootjumpperin (jonka näköjään olet jättänyt kokonaan pois) rinnalle optio suotokonkalle. Tästä samasta AD-tulosta mitataan akkujännite, ja pieni suodatus ei ole pahitteeksi.
4) Jos on epäselvyyttä tulevan sovelluksen tachin-signaalin polariteetista, niin kalustusoptiot ylhäällä ja alhaalla liipaiseville vaihtoehdoille ennen optoa.
5) AD-tulojen zenerit D1-D4 voi jättää turvallisesti pois. Itseasiassa ne alkavat klamppaamaan jo ennen viittä volttia, joten ne on syytäkin jättää pois. Sama koskee D11:a, mutta se ei haittaa jos käyttää kapeakaistalambdaa. Laajakaistan (0-5V) kanssa poistaisin tämänkin.
D21-23 liittyvät alkuperäiseen flyback-kytkentään, niitähän ei flybackboardin kanssa tarvitakaan. D12 ja D16 lienevät lipsahtaneet väärinpäin?
1) FET-ohjaimelle suojausta:
http://finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=1390
2) R17 ja R12 jälkeen esim. 10k alasvedot. Jos se FET-ohjain kuitenkin hajoaa, niin suuttimet jäävät kiinni. Näin tuota joskus perusteltiin.
3) Bootjumpperin (jonka näköjään olet jättänyt kokonaan pois) rinnalle optio suotokonkalle. Tästä samasta AD-tulosta mitataan akkujännite, ja pieni suodatus ei ole pahitteeksi.
4) Jos on epäselvyyttä tulevan sovelluksen tachin-signaalin polariteetista, niin kalustusoptiot ylhäällä ja alhaalla liipaiseville vaihtoehdoille ennen optoa.
5) AD-tulojen zenerit D1-D4 voi jättää turvallisesti pois. Itseasiassa ne alkavat klamppaamaan jo ennen viittä volttia, joten ne on syytäkin jättää pois. Sama koskee D11:a, mutta se ei haittaa jos käyttää kapeakaistalambdaa. Laajakaistan (0-5V) kanssa poistaisin tämänkin.
D21-23 liittyvät alkuperäiseen flyback-kytkentään, niitähän ei flybackboardin kanssa tarvitakaan. D12 ja D16 lienevät lipsahtaneet väärinpäin?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Entä jos käyttäis vaikka 6,2V zeneriä?KariM wrote:Omiin kokemuksiini pohjaten ehdotan:
5) AD-tulojen zenerit D1-D4 voi jättää turvallisesti pois. Itseasiassa ne alkavat klamppaamaan jo ennen viittä volttia, joten ne on syytäkin jättää pois. Sama koskee D11:a, mutta se ei haittaa jos käyttää kapeakaistalambdaa. Laajakaistan (0-5V) kanssa poistaisin tämänkin.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Lisäilen suojapiirin kytkentään. Transienttisuojaksi ajattelin P6KE18A ja 10Ohm sarjavastus jännitesyöttöön.KariM wrote:Omiin kokemuksiini pohjaten ehdotan:
1) FET-ohjaimelle suojausta:
http://finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=1390
Hyvä idea tämäkin. Lisätään.KariM wrote: 2) R17 ja R12 jälkeen esim. 10k alasvedot. Jos se FET-ohjain kuitenkin hajoaa, niin suuttimet jäävät kiinni. Näin tuota joskus perusteltiin.
Bootjumpperia ei kaiketi tarvi kuin ekalla ohjelmointikerralla, joten jätin sen pois. Olisikohan tuo konkka sitten syytä lisätä kytkentään?KariM wrote: 3) Bootjumpperin (jonka näköjään olet jättänyt kokonaan pois) rinnalle optio suotokonkalle. Tästä samasta AD-tulosta mitataan akkujännite, ja pieni suodatus ei ole pahitteeksi.
Hmm.. eli tarkoitatko, että valittavissa ylösveto tai alasveto?KariM wrote: 4) Jos on epäselvyyttä tulevan sovelluksen tachin-signaalin polariteetista, niin kalustusoptiot ylhäällä ja alhaalla liipaiseville vaihtoehdoille ennen optoa.
Taidan ainakin jättää niiden paikat levylle. Eipä niitä tosin näy V3 levyssäkään olevan. Tosin siinä jännitesyötössä olevan varistorin voisi lisäillä levylle.KariM wrote: 5) AD-tulojen zenerit D1-D4 voi jättää turvallisesti pois. Itseasiassa ne alkavat klamppaamaan jo ennen viittä volttia, joten ne on syytäkin jättää pois. Sama koskee D11:a, mutta se ei haittaa jos käyttää kapeakaistalambdaa. Laajakaistan (0-5V) kanssa poistaisin tämänkin.
Näiltä osin osanumero on muuttunut, koska alkuperäiset D21 ja 23 ovat poistettu kytkennästä ja osanumerot on käytössä releohjausliitännöissä.KariM wrote: D21-23 liittyvät alkuperäiseen flyback-kytkentään, niitähän ei flybackboardin kanssa tarvitakaan. D12 ja D16 lienevät lipsahtaneet väärinpäin?
D12 ja D16 tosiaankin ovat lipsahtaneet väärinpäin.
Karille kiitoksia ehdotuksista. Mitään kovin radikaalia ei onneksi ole tullut vastaan, ensimmäinen prototyyppi nimittäin meni jyrsintään tuollaisenaan, mutta teen modaukset siihen jälkikäteen ja teen korjaukset kytkentäkaavioon kun kerkiän.
Jos vaan mahtuu, niin jätä levylle optio. Omassa koneessa oli joskus jotain ensialkuun outoa seoksen satunnaista hetkittäistä hyppimistä, ja syyksi logista selvisi mitatun jännitteen poukkoilu. En tiedä minkämuotoista häiriötä tuohon tuli, mutta 100n konkka tuohon kohtaan poisti harmin.Pecan wrote: Bootjumpperia ei kaiketi tarvi kuin ekalla ohjelmointikerralla, joten jätin sen pois. Olisikohan tuo konkka sitten syytä lisätä kytkentään?
Tarkoitan tämän sivun schematic 1 ja 2 -vaihtoehtoja. Omalle levylleni tein jumpperit joilla pystyi valitsemaan signaalin reitityksen siten että nuo vaihtoehdot toteutuivat. Mutta noita oikeastaan tarvitsee pohtia vain hall-ohjatun msns-moodin kanssa.Hmm.. eli tarkoitatko, että valittavissa ylösveto tai alasveto?KariM wrote: 4) Jos on epäselvyyttä tulevan sovelluksen tachin-signaalin polariteetista, niin kalustusoptiot ylhäällä ja alhaalla liipaiseville vaihtoehdoille ennen optoa.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Jaa että komponentit on niin herkkänahkasia ettei 1,2 voltin ylijännitettä kestä. No kuis 5,6V
?

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jos sinne ad-tuloihin haluaa jotain suojausta pistää, niin VEMS-tyyppinen ratkaisu olisi yksi vaihtoehto. Schottky-diodit maasta signaaliin ja signaalista +5v etuvastusten ja prossun väliin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Kasailin levyn ja hyvin valot vilkkuu. Kokeilin kasata peruskokoonpanon alkuperäisillä ohjeilla ja pieniä poikkeuksia lukuunottamatta ohjeet toimii flyback osaan saakka.
Peruskokoonpano, stimulaattorin johdot juotettuna suoraan levylle:
http://www2.lut.fi/~prahikai/Megasquirt ... ssetti.jpg
Peruskokoonpano, stimulaattorin johdot juotettuna suoraan levylle:
http://www2.lut.fi/~prahikai/Megasquirt ... ssetti.jpg