Opel CIH 2.0 Turbo kartat hakusessa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
nevi
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sun Jul 29, 2007 13:16

Opel CIH 2.0 Turbo kartat hakusessa

Post by nevi »

Elikkäs megan kohteena on Opel Manta B 2.0CIH cosworth sierran turbolla ja coolerilla.

Jos jollakin on siispä CIH Turboon kartat niin näkyviin vaan :)

Kiitos.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Edelleenkin olen sitä mieltä että jonkun toisen kartasta ei ole juurikaan apua paitsi jos iskutilavuus, kansi, nokka-akseli, suuttimet, bensanpaine, imusarja, pakosarja jne jne sekä muut asetukset ovat samoja.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

turbosbc wrote:Edelleenkin olen sitä mieltä että jonkun toisen kartasta ei ole juurikaan apua paitsi jos iskutilavuus, kansi, nokka-akseli, suuttimet, bensanpaine, imusarja, pakosarja jne jne sekä muut asetukset ovat samoja.
Kiihdytysrikastuksiin voisi olla vähän apua ja sytkäkarttaan, jos on aivan hakusessa, mutta bensakartalla tuskin tekee mitään.
nevi
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sun Jul 29, 2007 13:16

Post by nevi »

no ok :) speksejä lisää ruutuun (alunperin kyllä kartta oli tarkoitettu vain "sinneppäin" opastukseen jotta ei tarvis ihan tyhjästä alottaa)

Eli moottori on 2.0CIH, LE Jetronicilla ja vakiopuristuksilla.

Moottori on kaikilta muilta osin vakio paitsi sitten siihen on lisätty turbo coolereineen.

Turbo on vanhan mallinen garretin t03 (maximi kyseiselle ahtimelle 280hp), vakio hukkaportilla, cosworth sierra 2wd intercoolerilla ja ihan hyvällä itsetehdyllä dumpilla...

Suuttimet on ollu vakiot eli 167-170cc mutta nyt megasquirtiin tulee 400cc.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

aloita tyhjäkäyntialueelta( alipaine) eli vaikka 8ast tyhjäkäynnille ja siitä varovasti nostaa noilla puristuksilla jonnekkin 20-25ast tietämille ahtoalueen yläpäässä.esim 0.5-0.8bar riippuen miten kone rakennettu.konetta kannattaa kuunnella korva tarkkana ettei ala nakuttamaan.jos regfuel on laskettu oikein pitäisi tyhjäkäynti löytyä n 40-50 aukiololla noille 400mm suuttimille .nuo167mm toivottoman pienet..lambdaan kannattaa satsata sillä säätäminen on paljon helpompaa kuin korvakuulolta.bensakartta vois olla esim tyhjäkäynti 40 ja ahtopainealue ylinsarake 85 ja näiden väli tasaisesti nouseva.näillä luulis jo pääsevän liikkeelle.kiihdytys rikastukset kannattaa ottaa vielä pois päältä kartan esisäädön ajaks ( takoittaa että max tehoja ei vielä koneesta revitä ) säädä peruskartta lämpimällä koneella <80 niin ei tarvitse huomioida kylmärikastuksia. sen ja kiihdytysrikastukset voi hieroa myöhemmin kun peruskartat kunnossa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

miki wrote:bensakartta vois olla esim tyhjäkäynti 40 ja ahtopainealue ylinsarake 85 ja näiden väli tasaisesti nouseva.
Näin ei kannata tehdä, koska tällöin säätötarkkuus on todella karkea (n. 45 pykälää, 85-40). Kannattaa käyttää koko skaala 0 - 255 eli skaalata VE-kartta niin, että enimmillään siellä on yli 200 VE arvoja.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

aha, no tuostakin on käyty kahta eri keskustelua aukiolo aikojen suhteen.eli siis arvo ve-kartalla 255=100% onkin lopullinen totuus.kummallista kun omassa olen käyttäny ve kartalla 0-85% ja moitteetta on toiminut , eikä tuon 255 arvon mukaan 370mm suuttimilla 85% aukiololla oltais saatu 4suuttimella 1.8litraisesta koneesta yli 300hv koska silloinhan suuttimen täytyisi olla auki vasta koolmasosan :shock:
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

pelkkä ve kartan arvo ei kerro suuttimen aukioloajasta mitään.

PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

ei tietenkään,mutta säädön tarkkuudesta olikin kyse ve-kartalla.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

joko toimii ?
nevi
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sun Jul 29, 2007 13:16

Post by nevi »

ei vielä, just äsken aloin repimään vanhan ruiskun johtosarjaa irti...

saapa nähä miten käy :)
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Jaa mitens tuo kartan skaalaus, tuntuu että ainakin tyhjäkäyntipuolelle alkaa olla liian isot hyppäykset

Jos siis käytän tuota table transformia ja skaalaan esim koko kartan vaikka 1.5 kertaiseksi ja RegFuelin kerron 0.5 niin eikös silloin kartta pysy todellisen bensamäärän kannalta samassa mutta saan lisää säätötarkkuutta, eli 1% kartassa ei vaikutakkaan enään niin julmetusti

edit: Tai kerron kartan 2.0 ja puolitan regfuelin

Tuleeko muita ongelmia yms, täytynee ilmeiseti myös kiihdytysrikastukset, lämmitysrikastukset yms skaalata myös kun regfuel pienenee
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Mitähä
Jarozlav
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Wed Dec 26, 2007 21:15

Post by Jarozlav »

Joko projekti toimii? Itsellä hyvin pitkälti samanlainen viritys meneillään niin olisi mukava kuulla millaisia kokemuksia muilla on..??
Post Reply