
Megasquirt ja remmiahdin
Moderator: Masi_K
Muutenhan tuo remmi+turbo-yhdistelmä olisi hyvinkin simppeli jos remmi saisi pyöriä koko ajan. Näin ei kuitenkaan ole oikein mahdollista saada järkevää pakettia, vaan joku magneettikytkin tms. on mielestäni pakollinen.
Ongelmana tulee eteen remmin välitys. Jos pidetään esimerkkinä vaikka Eatonin M45:sta joka on melko pieni ja käytetty ahdin. Tietääkseni esim. omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä edellyttäisi remmin pyörivän n. 3 kertaa nopeammin kuin kampura ja jos konetta kierrätetään 6-7t, niin remmin pyörii jo 18-21t. Valmistajan ilmoittama maksimikierrosluku taitaa olla karvan alle 15t ja silloinki hyötysuhde on surkea. Ahdin siis lämmittää älyttömästi imuilmaa jne.
Mutta kertokaa mistä saisi magneettikytkimen tai vastaavan kyseisen ahtimen päähän.
Ongelmana tulee eteen remmin välitys. Jos pidetään esimerkkinä vaikka Eatonin M45:sta joka on melko pieni ja käytetty ahdin. Tietääkseni esim. omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä edellyttäisi remmin pyörivän n. 3 kertaa nopeammin kuin kampura ja jos konetta kierrätetään 6-7t, niin remmin pyörii jo 18-21t. Valmistajan ilmoittama maksimikierrosluku taitaa olla karvan alle 15t ja silloinki hyötysuhde on surkea. Ahdin siis lämmittää älyttömästi imuilmaa jne.
Mutta kertokaa mistä saisi magneettikytkimen tai vastaavan kyseisen ahtimen päähän.
Itsellä on 1,6 litraisessa koneessa rotrex ja isohko holset. hyvin pelittää.
Rotrex puhaltaa Holsetille lisää ilmaa,( läpi holsetin). Kun tuotto loppuu rotrexilta niin aukeaa venttiili mistä holset imee ilman suoraan ohitse rotrexin. Eli kun ylipaine ahtimien välissä muuttuu alipaineeksi.. yksinkertaista. Vaihtoa ei edes huomaa ajossa. Rotrexiä ei pudoteta pois pelistä missään vaiheessa, sille ei ole tarvetta. Koska sehän ei joudu enää tekemään painetta sen jälkeen kun alipaine venttiili avautuu josta holset imee ilmansa.
Tässä kuva koneesta.
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... noname.jpg
Pito irtoaa tarvittaessa vielä kolmosella paikaltaan lähtiessä..
Rotrex puhaltaa Holsetille lisää ilmaa,( läpi holsetin). Kun tuotto loppuu rotrexilta niin aukeaa venttiili mistä holset imee ilman suoraan ohitse rotrexin. Eli kun ylipaine ahtimien välissä muuttuu alipaineeksi.. yksinkertaista. Vaihtoa ei edes huomaa ajossa. Rotrexiä ei pudoteta pois pelistä missään vaiheessa, sille ei ole tarvetta. Koska sehän ei joudu enää tekemään painetta sen jälkeen kun alipaine venttiili avautuu josta holset imee ilmansa.
Tässä kuva koneesta.
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... noname.jpg
Pito irtoaa tarvittaessa vielä kolmosella paikaltaan lähtiessä..
M90 ei mahdu kovinkaan monen puuhastellun konetilan sisään.TT132 wrote:No eikös tuo ole aika loogista isontaa remmiahdinta ja pienentää välityssuhdetta jos liikutettu ilman määrä ei piisaa?
Mulla on Eatonin M90 1.5 välityssuhteella. M90 siirtää saman ilman määrän puolta pienemmillä jengoilla ko toi M45...
Nyt olen joko minä, tai sitten joku muu käsittänyt jotain aivan väärin, mutta mun kaaliin ei mitenkään mahdu se, etteikö remmiahdin muka söisi tehoa, jos moottori pyörittää sitä koko ajan.
Sehän nyt on ihan satavarma, että ei se ahdin siellä ilmaiseksi pyöri. Koittakaa pistäkää kampi jonkun remmiahtimen päähän, ja pyörittäkää sitä alkuun vaikka 10000 kierrosta/min, niin kysytään sitten uudestaan, että miltä tuntuu.
Sehän nyt on ihan satavarma, että ei se ahdin siellä ilmaiseksi pyöri. Koittakaa pistäkää kampi jonkun remmiahtimen päähän, ja pyörittäkää sitä alkuun vaikka 10000 kierrosta/min, niin kysytään sitten uudestaan, että miltä tuntuu.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Kuten jo Kimple mainitsi...kun remmiahtimen jälkeen on luukku auki, niin ahtimessa vastustaa pyörittämistä ainoastaan pari laakeria.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Mikäs ongelma tämä on?Bullitt wrote:Nyt olen joko minä, tai sitten joku muu käsittänyt jotain aivan väärin, mutta mun kaaliin ei mitenkään mahdu se, etteikö remmiahdin muka söisi tehoa, jos moottori pyörittää sitä koko ajan.
Sehän nyt on ihan satavarma, että ei se ahdin siellä ilmaiseksi pyöri. Koittakaa pistäkää kampi jonkun remmiahtimen päähän, ja pyörittäkää sitä alkuun vaikka 10000 kierrosta/min, niin kysytään sitten uudestaan, että miltä tuntuu.
Pidätkö tätä n. 5 hevosvoiman tehohävikkiä niin suurena, että idea pitää kuopata?
Jos ahtimella on vastapainetta niin varmaan sen pyörittämiseen kuluukin reilusti tehoa, mutta kun turbon herättyä remmillä ei ole minkäänlaista vastapainetta niin tehoa ei tarvita kuin parin laakerin aiheuttaman vierintävastuksen voittamiseen.teg wrote:Taitaa olla hävikki jo liki 10-kertainen
turbovoimaa
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Roots-ahdin ei tuottaisi tehohäviöitä LUUKKU AUKI, koska se vain siirtää ilmaa luodakseen paineen imusarjassa.
Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
(En tiedä miten vaikuttaa luukun avaaminen)
Ruuviahdin tuottaa tehohäviöitä yhtä paljon luukku kiinni tai auki, koska se kehittää paineen ruuvien välissä.[/b]
Roots-ahdin ei tuottaisi tehohäviöitä LUUKKU AUKI, koska se vain siirtää ilmaa luodakseen paineen imusarjassa.
Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
(En tiedä miten vaikuttaa luukun avaaminen)
Ruuviahdin tuottaa tehohäviöitä yhtä paljon luukku kiinni tai auki, koska se kehittää paineen ruuvien välissä.[/b]
Last edited by MrFairlane on Mon Aug 13, 2007 20:21, edited 1 time in total.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
no sen verran minäkin muistan, että roots ahtimella on kaikkein suurin tehohävikki näistä edellä mainituistaMrFairlane wrote:Korjatkaa, jos olen väärässä.
Roots-ahdin ei tuottaisi tehohäviöitä, koska se vain siirtää ilmaa luodakseen paineen imusarjassa.
Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
(En tiedä miten vaikuttaa luukun avaaminen)
Ruuviahdin tuottaa tehohäviöitä yhtä paljon luukku kiinni tai auki, koska se kehittää paineen ruuvien välissä.

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kyllä ne kaikki mekaaniset ahtimet vaan kampiakselilta tehoa ottavat. Toiset vähemmän toiset enemmän. Roots on ehkä näistä kehnoin. Sen sisäiset häviöt (=vuotaa painetta siipien välistä takasin) on suurimmat. Mekaanisen ahtimen (roots,ruuvi,keskipako,G-ahdin yms.) sisäisestä hyötysuhteesta riippuu kuinka paljon se hukkaa kampiakselilta varastamaansa energiaa. Mitä parempi hyötysuhde sitä vähemmän kampiakselitehoa menee "hukkaan".MrFairlane wrote:Korjatkaa, jos olen väärässä.
Roots-ahdin ei tuottaisi tehohäviöitä, koska se vain siirtää ilmaa luodakseen paineen imusarjassa.
Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
(En tiedä miten vaikuttaa luukun avaaminen)
Ruuviahdin tuottaa tehohäviöitä yhtä paljon luukku kiinni tai auki, koska se kehittää paineen ruuvien välissä.
Jokatapauksessa mitä enemmän ahdetaan sitä enemmän tarvitaan tehoa. Esim. turbon "ottama" teho on melkoinen, jos laskee paljonko se muuttaa pakokaasun energiaa ilman paineistamiseen. Normaalisti asiaa ei huomioida, koska pakokaasu on "hukkaenergiaa".
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Korjataan sen verran, että tarkoitin tuossa läppä auki pyörittämistä.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Siltikin ahdin ottaa aika lailla tehoa 'kevennettynä' pyöriessään, mittaapa vaikka kyseisen kompressorin moottorin virrankulutus.msivula wrote:Ruuvi on tietääkseni kaikista vähiten tehoa tarvitseva. Esim. tehtailla ruuvikompuroita ei sammuteta ollenkaan vaan ne pyörivät "tyhjänä" kun painesäiliön paine on ylärajalla.
Tietty tässä tapauksessa ahdin pyörii suht. vakionopeudella (miinus sähkömoottorin jättämä).
Autossa pyörittämiseen tarvittava teho korkeammilla ahtimen pyörintänopeuksilla luonnollisesti suurempi.
Jos tuo tyhjää pyörivä remmiahdin muodostuu kynnyskysymykseksi niin sillon pitää tarkistella myös laturin, vesipumpun, öljypumpun, mahdollisen ilmastoiniin kompuran, mahdollisen ohjaustehostimen pumpun, voiman siirron jne. Aiheuttama tehohävikki. Tuntuu nappikaupalta tommonen ylimääränen remmiahdin tuolla välissä varsinkin kun ynnäilee kaikkea edellämainittua ja niiden tehonkulutusta. Itsellä ei ole esim ilmastointia ja ohjaustehostinta. Uskon että nämä kaksi jo kuluttaa roisisti enemmän tehoa kuin ilman vastapainetta pyörivä Eaton. Eikä kyllä totta puhuen kiinnosta niin paljoa että jaksais ruveta tollasia laskemaan... Heleppo kompensoida tollaset hukkaportin ruuvia pyörittämällä...
Näin toivon itsekin.teg wrote:Jos keskipakoahtimen ilmanotto estetään, niin silloinhan sen tehontarve pienenee ainostaan vierintävastuksiin?MrFairlane wrote: Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
Työn alla MotoGuzzi California K vuosimalli 2000.
Aiemmin pyörässä oli piggy-back periaatteella rikastustietokone, nyt korvaan sen ja orggistietokoneen pelkällä Megasquirtilla. Oli nelipisteruisku (orig purkki ohjasi orig ruuttia ja rikastinpurkki rikastinruuttia), tulee olemaan 2-piste, ruutta per sylinteri.
Eaton M45 ahdin koneen kyljessä, oikean sylinterin kainalossa. Välijäähyn jätän tästä versiosta vielä pois.
Pakoventtiilit vaihdettu isompiin, pakokanavat avarrettu, männät madallettu.
http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/ahdin/44.html on vanha kuva, mutta jotain ideaa kuitenkin. Kuvan oton jälkeen lisätty mm. sytytystulppia (nyt neljä).
Vaihdan toimintaperiaatetta, aiemmin oli ahtimelta syöttö 3 litran painepönttöön, joka oli alkuper ilmanputsarin paikalla. Läpät alkuperäisillä paikoilla. Nyt ahtimelta suoraan imukanaviin ja läpät ennen ahdinta.
Herra tietää, toimiiko

MotoJussi & California K
Onko mitään iloa siitä että tyhjäkäyntikierroksilla on puoli bar ahtoa saatavilla?Olli wrote: omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä .
Ainakin ex-Ladani protestoi pahasti jos alle 2000 kierroksen yritti vedättää. Puoli baria ylipainetta irtosi muistaakseni tuolta 2krpm tienoilta. Ahdin oli M45 ja sitä pyöritettiin 2x-nopeudella.
Ittellä oli Guzzissa ratkaisuna Boschin alipaineohjattu venttiili:micco wrote:Onko mitään iloa siitä että tyhjäkäyntikierroksilla on puoli bar ahtoa saatavilla?Olli wrote: omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä .
Yksi paksu haara painepuolella, toinen paksu haara ilmakehässä ja ohjausletku imusarjassa, läppien jälkeen.
Kun oli alipainetta, venttiili laski paineet pois. Kun alipaine katosi (läpät vähänkin auki eli kaasua käännetty), venttiili sulkeutui ja ahtoa alkoi syntyä.
En keksi yhtään hyvää syytä pitää tyhjäkäynnillä paineita systeemissä. Mut en Ladaa ole tuunannutkaan...
Noita venttiileitä saa vaikka Alppilan Autohuollosta Helsingissä. Sedät tietää kyllä kun selittää. On kolmea jäykkyyttä, 50, 130 (?) ja 200 mbar. Eivät ole ihan ilmaisia, jotain 50e kappale.
Suosittelen perehtymään.
Noita Boschin muovidumppeja Ladassakin oli ohivirtausventtiileinä. Ensimmäinen koeajo tapahtui yhdellä venttiilillä ja kun välijäähdyttimen pääty posahti irti lisäsin toisen venttiilin.MotoJussi wrote: Ittellä oli Guzzissa ratkaisuna Boschin alipaineohjattu venttiili:
Yksi paksu haara painepuolella, toinen paksu haara ilmakehässä ja ohjausletku imusarjassa, läppien jälkeen.
Kun oli alipainetta, venttiili laski paineet pois. Kun alipaine katosi (läpät vähänkin auki eli kaasua käännetty), venttiili sulkeutui ja ahtoa alkoi syntyä.
Ne ketkä tuolla ihmettelee että viekö tuollainen rotrex esm. paljon voimaa kampiakselilta "tyhjänä" pyöriessään, tuskin ovat koskaan moista laitetta käsissään pyöritelleet. Se ei todellakaan vie laturia enempää voimaa kampuralta, tyhjää puhaltaessaan. Mutta sen hyöty on melkoinen kun kaasua polkaistessa ohivuoto venttiili sulkeutuu, ja rotrex syöttää ilmansa koneeseen ,esm. turbon läpi niin kuin itsellä. Pienessä koneessa on kiinni isohko turbo joka ei herää yksistään kovinkaan nopeasti, syy miksi se on niin iso , on tietysti suuren tehon tavoittelu. Mutta tuon rotrexin avustamana saan koneen ahdot nousemaan paikoillaan ilman "rasitusta" 0,9 baariin vain kaasua painamalla. Tuo 0,9 baaria on mittarissa hiukan ennen rajoittajaa, joka on kahdeksassa tonnissa. Kone vastaa kaasun kuin vihainen pikku vapari kone, ilman hirveää vaparin imu ääntä 
Kuva kikkareesta..


Kuva kikkareesta..

Last edited by Kimple on Fri Aug 31, 2007 15:37, edited 1 time in total.
No niin eli minulla on tämmönen dx corolla johon on laitettu camryn 2litranen kone ja toyotan oma SC12 remmiahin kupeeseen, tässä remmissä on vakiona magneetti kytkin. Remmiä, ruiskua ja vakio sytkää ohjaa mega, remmin ohjaus on otettu ihan megan ulostulosta ja tällä hetkellä toimiin kaasun asennon(TPS) mukaan. Mahdollisuudet olis ottaa myös toinen muuttuja käyttöön vaikka kierrosluku.
Auto säädettiin penkissä ja muutokset koneessa ovat isommat suuttimet (365) sekä celikan teräspahvi, penkissä 0.3bar paineilla irtosi 134hp ja 209Nm ja tehot ovat pyörätehoja eli 17prosenttia lisää niin saa konetehon.
Ja väännöt on jo 2000rpm noin 200Nm.
Ja vakio tehot ovat 128hp ja 179Nm ja ne ovat kone tehoja.
Ja ei ne hepat vaan se vääntö.
Auto on mukava ajaa tienpäällä, mukava jalalle, remmi ei pyöri vielä 120km/h tasakaasulla ajossa, eli mennään vaparina joka näkyy kulutuksessa, raskaalla kaasujalalla ajettuna 350km ja 40 litraa meni.
Auto säädettiin penkissä ja muutokset koneessa ovat isommat suuttimet (365) sekä celikan teräspahvi, penkissä 0.3bar paineilla irtosi 134hp ja 209Nm ja tehot ovat pyörätehoja eli 17prosenttia lisää niin saa konetehon.
Ja väännöt on jo 2000rpm noin 200Nm.
Ja vakio tehot ovat 128hp ja 179Nm ja ne ovat kone tehoja.
Ja ei ne hepat vaan se vääntö.
Auto on mukava ajaa tienpäällä, mukava jalalle, remmi ei pyöri vielä 120km/h tasakaasulla ajossa, eli mennään vaparina joka näkyy kulutuksessa, raskaalla kaasujalalla ajettuna 350km ja 40 litraa meni.
No semmosta sattuu virivehkeiden kanssa.
Itse en näe ollenkaan järkeä yhdistää keskipakotyyppistä remmiahdinta
turboon. Onhan se kiva kun on molemmat vaan hyvin mitoitettu turbo toimii vähintäänkin yhtä hyvin.
Omassa autossa ongelmana lähinnä ollut että alhaalla tuntuu olevan liikaakin eatonilla ahtoja. Pari mäntää meni aika pikaseen kun männänrengaspöydät murtuivat. tämä siksi kun on vakiomäntiä joissa suuri silikonipistoisuus..toiset pehmeämmät sitten meni lyttyyn.
Tosin nytten on kestäneet kun on pudottanut syttyjä alhaalla. Omassa portattu ahdin ja ahdot tällä hetkellä 1.4bar. alkaa olemaan todellakin jo rajoilla vaan porttaaminen ainakin datalogien perusteella auttoi vietävästi mm. imulämpöihin jne. Omaan ei ainakaan tartte turboa
alkaa olemaan sen verta karu kampe jo ajella muutenkin.
niin konehan oli bemun m20b25 jota muutenkin hiukan viilattu. Jos tosin koko ajan menee mäntää niin kannattanee syttyä ja bensaa säätää.
tuossa männässä ainakin jo egt:ssä pitää näkyä ettei kaikki ole kohallaan.
Itse en näe ollenkaan järkeä yhdistää keskipakotyyppistä remmiahdinta
turboon. Onhan se kiva kun on molemmat vaan hyvin mitoitettu turbo toimii vähintäänkin yhtä hyvin.
Omassa autossa ongelmana lähinnä ollut että alhaalla tuntuu olevan liikaakin eatonilla ahtoja. Pari mäntää meni aika pikaseen kun männänrengaspöydät murtuivat. tämä siksi kun on vakiomäntiä joissa suuri silikonipistoisuus..toiset pehmeämmät sitten meni lyttyyn.
Tosin nytten on kestäneet kun on pudottanut syttyjä alhaalla. Omassa portattu ahdin ja ahdot tällä hetkellä 1.4bar. alkaa olemaan todellakin jo rajoilla vaan porttaaminen ainakin datalogien perusteella auttoi vietävästi mm. imulämpöihin jne. Omaan ei ainakaan tartte turboa

niin konehan oli bemun m20b25 jota muutenkin hiukan viilattu. Jos tosin koko ajan menee mäntää niin kannattanee syttyä ja bensaa säätää.
tuossa männässä ainakin jo egt:ssä pitää näkyä ettei kaikki ole kohallaan.
Tuo 0.5bar. tyhjäkäynnillä on ehkä hieman liioteltua, mutta jos esim. Eatonia voi hetkellisesti pyörittää sen vajaat 20trpm. ja kone kiertää vaikka 7000, niin 3:n välityksellä max. kierrokset olisi 21trpm. Jos välitys on tuolla 2-2.5:n tuntumassa, niin ylipainetta alkaa jokatapauksessa tulemaan melko alhaalla.micco wrote:Onko mitään iloa siitä että tyhjäkäyntikierroksilla on puoli bar ahtoa saatavilla?Olli wrote: omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä .
Ainakin ex-Ladani protestoi pahasti jos alle 2000 kierroksen yritti vedättää. Puoli baria ylipainetta irtosi muistaakseni tuolta 2krpm tienoilta. Ahdin oli M45 ja sitä pyöritettiin 2x-nopeudella.
Jos jotain pelottaa tuo mahtava tehohävikki, niin älkää ihmeessä laittako mekaanista ahdinta.