Ongelma Suzuki GSXR:n TPS-anturin kanssa
Moderator: Masi_K
Ongelma Suzuki GSXR:n TPS-anturin kanssa
Sain tuossa ikuisuusprojektini vihdoin käymään. TPS-anturin kanssa on nyt pienoinen ongelma. Läppärungot on vuoden -02 Gixeristä ja kyljessä on kiinni originaali TPS-anturi. Anturin antama ulostulo on logaritminen. kuuluuko olla näin, vai onkohan anturi kenties rikki? Alussa TPS-arvo ei juuri muutu lainkaan ja sitten aivan lopussa arvo muuttuu tosi tiuhaan. Käytännössä Megatunessa TPS-kalibroinnin arvot jäävät liian kapealle alueelle. läpät kiinni tulee seiska ja läpät auki n. 40 ja samaa seiskaa tulee yli puoleen kaasuun asti. Saattaapi hieman hankaloittaa säätämistä...
Osaisiko kukaan sanoa, että voiko tuolla saada toimimaan, vai pitääkö lähteä suoraan anturikauppaan?
Osaisiko kukaan sanoa, että voiko tuolla saada toimimaan, vai pitääkö lähteä suoraan anturikauppaan?
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Kokeilin just omista läppärungoista, niin vastus meni ainakin suunnilleen lineaarisesti ~1kohmista 4kohmiin, läpät auki 45 astetta, niin ~2.5kohmia.
Peräisin siis 600cc Gixxeristä, vuosiluvusta ei tietoa.
Ettei syynä ole tuo epäkesko kaasuvaijerin kiinnike läppärungossa?
Peräisin siis 600cc Gixxeristä, vuosiluvusta ei tietoa.
Ettei syynä ole tuo epäkesko kaasuvaijerin kiinnike läppärungossa?
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Tuo näyttää resistanssin kyllä samalle tontille 1,7Kohm - 4,7Kohm
Mutta ADC-arvo ei juuri nouse yli neljänkymmenen. Megatune kettuilee että täyden kaasun arvo näyttää lähinnä huvittavalta. Voikohan tuota säätää jostain?
Mutta ADC-arvo ei juuri nouse yli neljänkymmenen. Megatune kettuilee että täyden kaasun arvo näyttää lähinnä huvittavalta. Voikohan tuota säätää jostain?
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Siis olet tuolta jo kalibroinut ja silti temppuilee?
Megatunen ylävalikko -> Tools -> Calibrate TPS
Megatunen ylävalikko -> Tools -> Calibrate TPS
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Häiritseeköhän tuo 1-1.5 Kohmin alkuvastus tuota kalibointialuetta?
Sama ongelmahan tulee minullekin sitten vastaan.
Pitääpi testata miten pelittää squirtin kanssa.
Tähän saa joku minua viisaampi jo vastata.
Sama ongelmahan tulee minullekin sitten vastaan.
Pitääpi testata miten pelittää squirtin kanssa.
Tähän saa joku minua viisaampi jo vastata.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Tulee mieleen, että onko johdot kytketty oikein? Eli maa ja 5v tulee "kiinteän" vastuksen kumpaankin päähän ja tuo megan TPS-johto viimeiseen? Muistaakseni omassa TPS:ä nuo hiiliradan molemmat päät olivat vierekkäin ja toisessa päässä liuku.. Eli mittaa nuo TPS:n navat kun anturi on puolessavälissä. Suurimman vastusarvon antavat navat ovat tuon hiiliradan päät ja kolmas on liuku.
Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.Make_1 wrote:Kyllä olen sen mielestäni kytkenyt oikein, koska lähdön jännite nousee kaasua avattaessa.
Uusinta flash
Jos anturi on paskana, niin niistä toisioläpistähän saa samanlaisen TPS.
Mulla V3/MS2/gsxr 750 tps, skulaa helvetin hienosti ja tarkasti. ADC arvot 230-890.
Tarkoitatko R9:iä?Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.

(Toivottavasti kuva on oikeasta kytkentäkaaviosta. Lähde: http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm)
Tilasin tuon purkin valmiina Extraefiltä Englannista, joten en ole sen sisältöön sen kummemmin perehtynyt. Täytyy aukaista se...
Ei ollu toista anturia tuossa paketissa mukana...Jos anturi on paskana, niin niistä toisioläpistähän saa samanlaisen TPS.

Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Joo R9. Aika kumma, oliko sulta irroitettu ne toisioläpät valmiiksi vai? Uus voi maksaa aika kivastiMake_1 wrote:Tarkoitatko R9:iä?Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.
(Toivottavasti kuva on oikeasta kytkentäkaaviosta. Lähde: http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm)
Tilasin tuon purkin valmiina Extraefiltä Englannista, joten en ole sen sisältöön sen kummemmin perehtynyt. Täytyy aukaista se...
Ei ollu toista anturia tuossa paketissa mukana...Jos anturi on paskana, niin niistä toisioläpistähän saa samanlaisen TPS.

Joo R9. Aika kumma, oliko sulta irroitettu ne toisioläpät valmiiksi vai? Uus voi maksaa aika kivastiMake_1 wrote:Tarkoitatko R9:iä?Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.
(Toivottavasti kuva on oikeasta kytkentäkaaviosta. Lähde: http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm)
Tilasin tuon purkin valmiina Extraefiltä Englannista, joten en ole sen sisältöön sen kummemmin perehtynyt. Täytyy aukaista se...
Ei ollu toista anturia tuossa paketissa mukana...Jos anturi on paskana, niin niistä toisioläpistähän saa samanlaisen TPS.

-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Mulla on yksi ylimääräinen TPS-anturi tuosta toisesta läppärungosta, jos tarvetta tulee.
Taitaa muuten olla noi toisioläppien anturitkin jossain.
Taitaa muuten olla noi toisioläppien anturitkin jossain.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Pidetään mielessä. Mutta kun kerran resistanssi on oikealla tontilla, on anturi varmaan ehjä. Jatkan tutkimuksia, kunhan pääsen taas tallille...MrFairlane wrote:Mulla on yksi ylimääräinen TPS-anturi tuosta toisesta läppärungosta, jos tarvetta tulee.
Taitaa muuten olla noi toisioläppien anturitkin jossain.
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Rungoissa oli toisioläpät kiinni, mutta akselien päät oli tyhjillään. Nyt läppiä ei enää ole laisinkaan. Ne jäi kelkasta kun kurkkujakoa joutui muuttamaan. Keskeltä piti leventää ja laidoilta kaventaa. Olisi pitänyt tehdä uudet akselit toisioläpille.cockjerry wrote: Joo R9. Aika kumma, oliko sulta irroitettu ne toisioläpät valmiiksi vai? Uus voi maksaa aika kivasti
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Joo siis en meinannutkaan, että niitä itse toisioläppiä tarvis mihinkään. Niitä läppiä yleensä ohjaa sellanen magneettihässäkkä ja sen päällä on se toinen TPS-anturi.Make_1 wrote:Rungoissa oli toisioläpät kiinni, mutta akselien päät oli tyhjillään. Nyt läppiä ei enää ole laisinkaan. Ne jäi kelkasta kun kurkkujakoa joutui muuttamaan. Keskeltä piti leventää ja laidoilta kaventaa. Olisi pitänyt tehdä uudet akselit toisioläpille.cockjerry wrote: Joo R9. Aika kumma, oliko sulta irroitettu ne toisioläpät valmiiksi vai? Uus voi maksaa aika kivasti
Siitä olis vaan saanut sen anturin, jos se itse kaasuläppien anturi sattuu hajoamaan


-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Testasin omaa viritelmää olkkarinpöydällä, niin calibrate TPS antoi arvoiksi 57 ja 187.
Realtime display toimii oikein 0% - 100%.
(Ensimmäisellä yrittämällä tuli arvoiksi jotain ~40 - ~180 ja Realtimessä arvot meni välillä 17% - 57% jostain syystä)
Kytkentä:
keltainen johto - TPS, pin22
sininen johto - vRef, pin26
musta johto - maa
Anturissa oli numero 021801.
Realtime display toimii oikein 0% - 100%.
(Ensimmäisellä yrittämällä tuli arvoiksi jotain ~40 - ~180 ja Realtimessä arvot meni välillä 17% - 57% jostain syystä)
Kytkentä:
keltainen johto - TPS, pin22
sininen johto - vRef, pin26
musta johto - maa
Anturissa oli numero 021801.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
No kytkennöistänihän se vika lopulta löytyi...
Pitänee jättää itsensä luokalle jännitteenjaon perusteissa. Oli perustavaa laatua oleva ajatusvirhe. Onneksi selvisi! Kiitos kaikille jotka vastailivat.
Mutta tästä tuli nyt sitten yksi uusi ongelma... Nyt TPS-arvot on järkevästi 88 - 234 ja TPS-mittarissa sekä Realtime displayssa läppien asento näkyy nyt kuten pitääkin, mutta kartalla ei...
Ollaan yli alueen jo kun kaasu on kiinni:

Ja kaasu auki hyppää jo "taivaisiin" asti:

Ilmeisesti Calibrate TPS ei lisää arvoja kaikkiin tarpeellisiin paikkoihin. Osaisiko joku vielä vinkkasta, missä on väärää tietoa? Nyt käy "hieman" rikkaalla....

Mutta tästä tuli nyt sitten yksi uusi ongelma... Nyt TPS-arvot on järkevästi 88 - 234 ja TPS-mittarissa sekä Realtime displayssa läppien asento näkyy nyt kuten pitääkin, mutta kartalla ei...
Ollaan yli alueen jo kun kaasu on kiinni:

Ja kaasu auki hyppää jo "taivaisiin" asti:

Ilmeisesti Calibrate TPS ei lisää arvoja kaikkiin tarpeellisiin paikkoihin. Osaisiko joku vielä vinkkasta, missä on väärää tietoa? Nyt käy "hieman" rikkaalla....
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
No johan alkoi käydä paremmin!
Ja polttoaineen kulutuskin pieneni huomattavasti. Aiemmin ei startin jälkeen litran pullolla kauaa käytetty. Nyt alkaa vaikuttamaan järkevämmältä tyhjäkäynnin kulutus...
Kiitos ArttuH!
Ja polttoaineen kulutuskin pieneni huomattavasti. Aiemmin ei startin jälkeen litran pullolla kauaa käytetty. Nyt alkaa vaikuttamaan järkevämmältä tyhjäkäynnin kulutus...
Kiitos ArttuH!
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR