Seuraavanlaisen ongelman kanssa eletty jo muutamia kuukausia:
Kylmällä koneella vedenlämpötila-anturin näyttämä nousee aivan liian nopeasti verrattuna auton lämpömittariin ja koneen lämpötilaan. Hetken käytyään menee älyttömän laihalle, alkaa nykiminen ja tehottomuus. Pysyy kuitenkin käynnissä hyvin.
Lämpimällä koneella ei ole noita nykimisongelmia ja seokset ovat tällöin ok. Megatunessa lämpötila heittelee arvojen tasan 77 _kokoajan_, kunnes jossain välissä hyppää 130-190ast arvoon... Välillä heittelehtii kokoajan 77->~170ast.
Anturi pitäisi olla oikein kalibroitu (easythermistä boschin oletusarvot, boschin lämpötila-anturi), kokeiltu myös toista anturia. Imuilman lämpöanturi toimii kuten pitääkin (sama oletusarvo boschin anturille easythermistä). Olen käynyt lämpötilapiirin juotoksen uudelleen läpi levyltä ilman tulosta.
Olisikohan kenelläkään aavistusta, mistä asia voisi johtua? oletan, että piirilevyllä jotain häikkää, mutta missä?
Jäähdytysnesteen lämpötilabugi
Moderator: Masi_K
Jäähdytysnesteen lämpötilabugi
Bmw e34 535iA -88 MSII v3.0
Bmw e39 530dA -99
Bmw e39 530dA -99
Mullahan oli ja vähän ongelmia noiden lämpönäyttöjen kanssa. Megan lämpönäyttö nousi kuin raketti, lämpöselläkin koneella heilui 83-110 väliä tosi nopeella tahdilla. Sitten taas tarvikelämpömittarin näyttämä nousi jollain 10-15 minuutin viiveellä, ei näyttänyt lähellekän niin kuumaa kun olisi pitänyt ja saattoi hetkessä heittää 10 astetta kylmemmälle.
Lämpömittarin näyttämän sekoilui vaihtamalla anturi eri paikkaan ja megan näyttämä korjaantui vaihtamalla moottorin lohko
Mutta tohon sun juttuun. Vastaavassa tilanteessa ruuvaisin anturin irti koneesta, jatkaisin johtoja sen verran että saat anturin vietyä konehuoneen ulkopuolelle ja sitten vaan anturi kattilaan ja lämpöä perään.
Tolla näet sitten ainakin kalibroinnin tarkkuuden ja sen että nouseeko lukemat megassa järkevään tahtiin. Toi on kuitenkin käytännössä ainoa tapa tarkastaa että menikö anturin arvot megaan ihan oikein, kun vesi kiehuu niin tunessa pitäisi lukea 100 astetta.
Lämpömittarin näyttämän sekoilui vaihtamalla anturi eri paikkaan ja megan näyttämä korjaantui vaihtamalla moottorin lohko

Mutta tohon sun juttuun. Vastaavassa tilanteessa ruuvaisin anturin irti koneesta, jatkaisin johtoja sen verran että saat anturin vietyä konehuoneen ulkopuolelle ja sitten vaan anturi kattilaan ja lämpöä perään.
Tolla näet sitten ainakin kalibroinnin tarkkuuden ja sen että nouseeko lukemat megassa järkevään tahtiin. Toi on kuitenkin käytännössä ainoa tapa tarkastaa että menikö anturin arvot megaan ihan oikein, kun vesi kiehuu niin tunessa pitäisi lukea 100 astetta.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Anturit on yleensä 5% sisään näyttäviä. Mä törmäsin kerran vialliseen anturiin. Sikälimikäli että kädessä näytti ok, mutta kun laitoit kiinni, näytti höpöjä 

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
No niin. Tulihan niitä ongelmia sitten oman konstruktion kanssakin.
Vedenlämpöanturin arvot on syötetty megalle -29, 26 ja 100 asteen mukaan. Arvoissa ei liene pahempaa virhettä kun kylmä moottori näyttää samaa kuin vallitseva lämpötila, ja mega näyttää 100 astetta just kun vesi rupee kuplimaan (oon testannu anturi kattilassa+mega+megatune).
Mutta nyt onkin käyny ilmi että megatune ei näytä yli 102 asteen lukemaa vaikka taistelun tuoksinassa mentiin ihan huomattavasti yli noiden lukemien. Mistä kiikastaa? Koodi on jostain loka-marraskuun vaihteesta, tarkkaa versiota en muista.
Vedenlämpöanturin arvot on syötetty megalle -29, 26 ja 100 asteen mukaan. Arvoissa ei liene pahempaa virhettä kun kylmä moottori näyttää samaa kuin vallitseva lämpötila, ja mega näyttää 100 astetta just kun vesi rupee kuplimaan (oon testannu anturi kattilassa+mega+megatune).
Mutta nyt onkin käyny ilmi että megatune ei näytä yli 102 asteen lukemaa vaikka taistelun tuoksinassa mentiin ihan huomattavasti yli noiden lukemien. Mistä kiikastaa? Koodi on jostain loka-marraskuun vaihteesta, tarkkaa versiota en muista.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Katso siitä easythermin tekemästä thermfactor.inc tiedostosta mikä on suurin lämpötila ja kuinka ne ylimmät lämpötilat siellä menee.Krisse wrote: Mutta nyt onkin käyny ilmi että megatune ei näytä yli 102 asteen lukemaa vaikka taistelun tuoksinassa mentiin ihan huomattavasti yli noiden lukemien. Mistä kiikastaa? Koodi on jostain loka-marraskuun vaihteesta, tarkkaa versiota en muista.
Eli siitä taulukosta kattelet vaikka 10 ylintä arvoa ja muunnat ne celsiukseksi. Voipi olla että se 102 on suurin arvo mikä siellä on, tai sitten sen jälkeen on iso hyppy johonkin lämpötilaan mitä se kone ei saavuta. Jos näin käy niin sitä biasvastusta pitää muuttaa että se jännitesvingi saadaan tarkemmin suuremmille lämpötiloille.