turbo corolla+megasquirt ensisäädöt
Moderator: Masi_K
Startatessa on senverran hitaat kierokset et älyääkö syttölamppu vielä sitä? En oo ite kokeilu mut veikkaan et ei maha onnistua. Tosin tuoha riippuu kokoonpanosta ja lampusta. Itellä on hukkakipinä ja lamppu ei välillä näytä mitää sen takia ku virran suunta vaihtelee.. Ootko muutanu ollenkaa sitä trigger anglea? Ei sitä anturia tarttee onneksi ruveta siirtelee ku muuttaa vaan sitä anglea..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Se lasketaan sen mukaan missä kulmassa anturi on triggeripyörällä olevaan tyhjään kohti ku kone on yläkuolokohassa.. Eli jos sulla on sielä 90 mikä ei muistaakseni voi olla ku korkeintaan 89. Niin koneen ollessa yläkuolokohassa jos tyhjä kohta on esim ylöspäin niin sulla on anturi sillon oltava vaakatasossa (90 astetta jäljessä) Tuo oli nuitten ohjeitten kans vaikea ymmärtää ainakin mulla mut ku sen älyää niin sitte se on helppo homma. Saatko kuvaa triggeripyörästä sillon ku kone on yläkuolokohassa ja missä kohti on anturi..?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... cement.jpg
Taisin kertoa hieman epäselvästi
ei kerennyt tuo pyörimissuunta aivoista sormille asti ja tuli väärin selitettyä.
Eli toki se on edellä..
Taisin kertoa hieman epäselvästi

Eli toki se on edellä..

Ei EDIS:llä tuo trigger angle ole 90... Ks. manuaalista asetukset oikein. Tuon sytyn pystyy testaamaan lampulla, kun ottaa megan kokonaan pois ja starttaa. Pitäisi olla 10 astetta ennakkoa jos EDIS-puoli on oikein. Sama löytyy myös täältä. Käy nuo syttypuolen kaikki asetukset vielä läpi, niin eiköhän se siitä..
Eli siis tuo puuttuva hammas on täysin oikealla kohdalla autossasi.. Megan asetuksissa häikkää jos on trigger angle jotain.. Pitäisi olla trigger returnilla..
Eli siis tuo puuttuva hammas on täysin oikealla kohdalla autossasi.. Megan asetuksissa häikkää jos on trigger angle jotain.. Pitäisi olla trigger returnilla..
Last edited by msivula on Tue Jul 24, 2007 16:31, edited 1 time in total.
4 pyttynen edis on kyllä megasquirt extra sivun mukaan 90 astetta, eli 90/10 = 9 hammasta.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
tuosta näet ne.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
tuosta näet ne.
trigger angle deg = 0
trigger angle addition = 0
crankin timing = harmaalla ei valittavissa "time based"
cranking advance angle deg = 10
hold ignition = 1
spark output inverted = yes
experimental oddfire = no
fixed angle = -10
time angle deg = 0
Nuo asetukset löytyy spark settingeistä, miltäs näyttää?
trigger angle addition = 0
crankin timing = harmaalla ei valittavissa "time based"
cranking advance angle deg = 10
hold ignition = 1
spark output inverted = yes
experimental oddfire = no
fixed angle = -10
time angle deg = 0
Nuo asetukset löytyy spark settingeistä, miltäs näyttää?
Mulla itellä nuo on tälleen
trigger angle deg = 81
trigger angle addition = 0
crankin timing = "time based"
cranking advance angle deg = 10
hold ignition = 0
spark output inverted = no
experimental oddfire = no
fixed angle = -10
time angle deg = 0
Wheel decoder settings
3 tappia kampuran päässä..
Wheel decoder base teeth = 4
harmaana
harmaana
2and trigger enable = off
missing teeth = -1
trig pos A = 1
trig return pos A = 1
trig pos B = 3
trig return pos B = 3
loput nollia
dual dizzy mode = normal
wheel decoder routine = 024s9 style
Kokeile vaikka 40 tuohon trigger angleen..
trigger angle deg = 81
trigger angle addition = 0
crankin timing = "time based"
cranking advance angle deg = 10
hold ignition = 0
spark output inverted = no
experimental oddfire = no
fixed angle = -10
time angle deg = 0
Wheel decoder settings
3 tappia kampuran päässä..
Wheel decoder base teeth = 4
harmaana
harmaana
2and trigger enable = off
missing teeth = -1
trig pos A = 1
trig return pos A = 1
trig pos B = 3
trig return pos B = 3
loput nollia
dual dizzy mode = normal
wheel decoder routine = 024s9 style
Kokeile vaikka 40 tuohon trigger angleen..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Ihan oikealta asetuksesi näyttävät, koska kyseessä on EDIS.. Olethan katsonut, että suuttimet oikeasti sumuttavat? Mulla oli omat suuttimet jumissa, kun ekku kerran testailin autoa käyntiin(matalaohmisia ajoin etuvastusten kautta, aukesivat kun käytin 12v suuttimilla). Tuolla on hyvää tekstiä noista käynnistyssäätöjen hakemisesta..
No mä olen käsittänytkin, että pitäisi olla asetukset ainakin sen verran kunnossa, että käynnistyisi..
Seuraavat eväät tallille mentäessä on ajotuslamppu ja pussillinen tsägää, sekä tseggaan suuttimet, että futaa.
Suuttimista sen verran, että kyllähän ne pitäisi toimia jos kerran on jerkkua kastella tulpat
ELi tästähän pääsisi yhtälössä siihen, että bensaa tulee 

Seuraavat eväät tallille mentäessä on ajotuslamppu ja pussillinen tsägää, sekä tseggaan suuttimet, että futaa.
Suuttimista sen verran, että kyllähän ne pitäisi toimia jos kerran on jerkkua kastella tulpat


Mulla on tojon 4a-fe EDIS:llä ja tuossa on 370cc@3bar suuttimet hieman vajaapaineella(2.7bar). Tässä mun asetuksia:
Req fuel: 7.2 (1 suihkaus per kiekka, molemmat pankit yhtäaikaa)
Cranking/prime:
Prime pump: Always
Fire priming pulse: Twice
PW Source: Priming table
Temps: CLT only
16 .. 3.2ms
27 .. 2.8ms
38 .. 2.2ms
54 .. 1.5ms
More cranking stuff:
Cranking rpm: 300
Use first start enrichment: Off
VE-taulu:
40: 37_37_41
30: 35_35_37 -tässä turhaan tämä 30 välissä, aika lineaarisesti käyttäytyy...
20: 34_35_36
rpm: 600_1100_1600
Spark: Cranking: 14 astetta, 10 astetta syttykartan vasen alakulma
ASE:
27: 30
38: 27 ........
Warmup:
16: 127%
27: 124%
38: 122%
Nämä arvot eivät ole vielä täysin säädöissään(joltain osin alkutekijöissään), mutta ainakin itselläni hörähtää hyvin käyntiin (ja jää käymään). Toivottavasti näistä edes jotain apua =)
Req fuel: 7.2 (1 suihkaus per kiekka, molemmat pankit yhtäaikaa)
Cranking/prime:
Prime pump: Always
Fire priming pulse: Twice
PW Source: Priming table
Temps: CLT only
16 .. 3.2ms
27 .. 2.8ms
38 .. 2.2ms
54 .. 1.5ms
More cranking stuff:
Cranking rpm: 300
Use first start enrichment: Off
VE-taulu:
40: 37_37_41
30: 35_35_37 -tässä turhaan tämä 30 välissä, aika lineaarisesti käyttäytyy...
20: 34_35_36
rpm: 600_1100_1600
Spark: Cranking: 14 astetta, 10 astetta syttykartan vasen alakulma
ASE:
27: 30
38: 27 ........
Warmup:
16: 127%
27: 124%
38: 122%
Nämä arvot eivät ole vielä täysin säädöissään(joltain osin alkutekijöissään), mutta ainakin itselläni hörähtää hyvin käyntiin (ja jää käymään). Toivottavasti näistä edes jotain apua =)
kas muitakin toyota harrastajia
Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kun tallilla pääsen käymään. Eli sunnuntaina 
EDIT:
Muistelisin vain tuolla megatunella laskeneeni sen req_fuelin että se 8.2 olis ollut juurikin se, mitä se laski.
Jos suuttimet on 440cc ja teho 350hp esim, niin tuollaista se antaa..
Pakko sen on olla kipinän puolella tai sen ajotuksessa vika. Tästä on hyvä lähteä katsomaan miten homma etenee


EDIT:
Muistelisin vain tuolla megatunella laskeneeni sen req_fuelin että se 8.2 olis ollut juurikin se, mitä se laski.
Jos suuttimet on 440cc ja teho 350hp esim, niin tuollaista se antaa..
Pakko sen on olla kipinän puolella tai sen ajotuksessa vika. Tästä on hyvä lähteä katsomaan miten homma etenee

Kävin tallilla tuossa äsken ja seuraavia huomioita tehtiin kaverin kanssa.
Kipinä tulee näemmä ainoastaan, KUN mega on pois kytkettynä.
Edis kytkettynä:
antaa kipinän 2 tasaisesti ja 4 pyttyyn epämääräsesti, eli ei selvää jaksotusta, katkonaisesti.
Eli mega kytkettynä ei anna kipinää yhteenkään pyttyyn. (tätä en ollut tarkastanut aiemmin mega kytkettynä, mutta ajattelin kipinän tulevan, KOSKA RPM tieto kuitenkin MEGATUNESSA näkyy.
PIP ja SAW tieto on tarkistettu ja antaa seuraavia:
saw lepotilassa 4.99V
crankatessa 5.12V - Eikö pitäisi olla lähempänä nollaa crankatessa?
pip crankatessa 11,5V eli täydet
Trigger levy suhteessa anturiin oli siten, että vain 4 hammasta oli tyhjä paikka vr sensorista. Eli heittää 45 asteella. Tämän varmaan pystyi korjaamaan sillä, että trigger angle addition kohtaan lisätään +45 astetta?
Ei auttanut kuitenkaan. Kipinänhän pitäisi joka tapauksessa tulla, vaikkakin angle olisi erilainen? Voisiko tästä johtua tuo hämärä kipinäjärjestys, kun on tuo asteluku niin erilainen, eikä ole mikään, joka tätä korjaisi, kuten megatunen korjaavat asetukset?
Ei kenelläkään olisi järkeilyä tämän kanssa? Kipinää ei tule mutta RPM tieto tulee, eli VR toimii. Pip ja saw antaa tietoa, eli kipinä pitäisi tulla.
Megatunessa asetukset ketuillaan? Ei vain tiedä mikä enään voisi olla syynä, kun tuntuu että kaikki on jo katsottu esim. teidän ohjeiden mukaisesti
Kipinä tulee näemmä ainoastaan, KUN mega on pois kytkettynä.
Edis kytkettynä:
antaa kipinän 2 tasaisesti ja 4 pyttyyn epämääräsesti, eli ei selvää jaksotusta, katkonaisesti.
Eli mega kytkettynä ei anna kipinää yhteenkään pyttyyn. (tätä en ollut tarkastanut aiemmin mega kytkettynä, mutta ajattelin kipinän tulevan, KOSKA RPM tieto kuitenkin MEGATUNESSA näkyy.
PIP ja SAW tieto on tarkistettu ja antaa seuraavia:
saw lepotilassa 4.99V
crankatessa 5.12V - Eikö pitäisi olla lähempänä nollaa crankatessa?
pip crankatessa 11,5V eli täydet
Trigger levy suhteessa anturiin oli siten, että vain 4 hammasta oli tyhjä paikka vr sensorista. Eli heittää 45 asteella. Tämän varmaan pystyi korjaamaan sillä, että trigger angle addition kohtaan lisätään +45 astetta?
Ei auttanut kuitenkaan. Kipinänhän pitäisi joka tapauksessa tulla, vaikkakin angle olisi erilainen? Voisiko tästä johtua tuo hämärä kipinäjärjestys, kun on tuo asteluku niin erilainen, eikä ole mikään, joka tätä korjaisi, kuten megatunen korjaavat asetukset?
Ei kenelläkään olisi järkeilyä tämän kanssa? Kipinää ei tule mutta RPM tieto tulee, eli VR toimii. Pip ja saw antaa tietoa, eli kipinä pitäisi tulla.
Megatunessa asetukset ketuillaan? Ei vain tiedä mikä enään voisi olla syynä, kun tuntuu että kaikki on jo katsottu esim. teidän ohjeiden mukaisesti
Tuota triggerilevyä on pyöräytettävä, koska edis huolehtii sytystä.. Jos kyseessä olisi esim. VB921 kytkentä, voisi tuon korjata trigger anglella, mutta tässä ei auta.
Auton pitäisi lähteä käyntiin tuolla edis:n 10 asteen ennakolla, kun katkaiset SAW-signaalin(tällöin mega saa kierrostiedon PIP signaalista, mutta ei säädä ajoituksia). Mutta tosiaan tuo triggerilevy on pyöräytettävä oikeaan asentoon, muuten ei toimi.
Yleismittarilla tuota PIP- ja SAW signaalia on turha mittailla, koska siellä ei ole tasajännitettä. Jos mittarista löytyy, saattaa Hz mittauksella löytyä jotain.
Auton pitäisi lähteä käyntiin tuolla edis:n 10 asteen ennakolla, kun katkaiset SAW-signaalin(tällöin mega saa kierrostiedon PIP signaalista, mutta ei säädä ajoituksia). Mutta tosiaan tuo triggerilevy on pyöräytettävä oikeaan asentoon, muuten ei toimi.
Yleismittarilla tuota PIP- ja SAW signaalia on turha mittailla, koska siellä ei ole tasajännitettä. Jos mittarista löytyy, saattaa Hz mittauksella löytyä jotain.
Juu, kyllä kipunan pitäisi tulla megan kanssa. Jos megassa trigger angle additioniin laittaa 45 astetta, voi EDIS tässä vaiheessa tykätä kyttyrää ja lopettaa kipinöinnin. Mutta tosiaan noilla "oikeilla" asetuksilla (eli trigger angle on nolla) pitäisi kipinöidä. Ja EDIS:n pitäisi kipinöidä vaikka ei saa tuota SAW signaalia(tosin jos se on kokoajan 5v, en tiedä mitä edis siitä tykkää).
Onhan tuonne megaan tehty nuo muutokset ihan varmaan oikein? Ja se ylösvetovastus riittävän iso resistanssiltaan(1.3k - 2k)?
Vilkuttaako tuo led 17 startatessa (tai se lähinnä palaa himmeästi)?
Onhan tuonne megaan tehty nuo muutokset ihan varmaan oikein? Ja se ylösvetovastus riittävän iso resistanssiltaan(1.3k - 2k)?
Vilkuttaako tuo led 17 startatessa (tai se lähinnä palaa himmeästi)?
mutta eihän tuo angle voi vaikuttaa siihen, että antaako se kipinää ollenkaan?
Eli vaikka heittäisi tuon 40astetta, niin pitäisihän sen lampullakin katsottaessa antaa räiskettä. Koska eihän sytkä tiedä sitä millon koneen _pitäisi_ olla oikeassa suhteessa.. sehän vain mittaa millon tyhjä rako menee ohi ja antaa tiedon siitä.
Nyt antaa kuitenkin vain ja ainoastaan megan pois ollessa (ehkä sen takia myös hieman oudolla tavalla, kun asteet tässä heittää).
Kumma juttu sinällään, että kun megasquirtin ohjainboksin lyö kiinni, niin kaikki elämä loppuu tulppien päässä.. Boksin softa näyttä crankatessa vielä tuon ennakon aivan oikein
eli tieto näyttää tulevan boksille, mutta jostain syystä ei tajua sitä eteenpäin pistää?
Muita hyviä ehdotuksia, kun tuo trigger angle? kuunnellaan mieluisasti, koska ei keksi itse kyllä mitään enään
Eli vaikka heittäisi tuon 40astetta, niin pitäisihän sen lampullakin katsottaessa antaa räiskettä. Koska eihän sytkä tiedä sitä millon koneen _pitäisi_ olla oikeassa suhteessa.. sehän vain mittaa millon tyhjä rako menee ohi ja antaa tiedon siitä.
Nyt antaa kuitenkin vain ja ainoastaan megan pois ollessa (ehkä sen takia myös hieman oudolla tavalla, kun asteet tässä heittää).
Kumma juttu sinällään, että kun megasquirtin ohjainboksin lyö kiinni, niin kaikki elämä loppuu tulppien päässä.. Boksin softa näyttä crankatessa vielä tuon ennakon aivan oikein

Muita hyviä ehdotuksia, kun tuo trigger angle? kuunnellaan mieluisasti, koska ei keksi itse kyllä mitään enään

Tämä laite sitten toimii jo kohtuullisesti. Ajeltu viikon verran ja yritetty hieman selvitellä lastenvikoja sekä ajella uusia säätöjä sisään. Hieman on vielä VE taulun skaalauksien kanssa hiomista, jottei yksittäisten pisteiden muutoksilla olisi vielä niin suuri merkitys prosentuaalisesti.
Olisi pieni säätöpuolen kysymys ja tueksi antaa logista jipeggi vielä..
Elikkäs, viisaammat jos tulkkais mulle mitä tuossa kohden logia tapahtuu, rajoittaako kierrokset vai mappi arvo menoa? VAI loppuuko sitä herra kipinä jo tossa vaiheessa jo?

Ihan hyvin tuntuu muuten pelaavan ja matka-ajossakin jo hieman mukavampaa bensankulutusta havaittavissa. Ei sylinteriputket huuhtoudu bensanmäärällä ihan niin paljoa
Miten muuten käytätte megalogviewerissä sitä solukorjausta analysaatio vaiheessa? normal,hard, very hard ?
Muutama kuva projektista löytyy http://fizh.galleria.fi/kuvat/Projekti/
Kuvat menee aikajärjestyksessä alaspäin.[/img]
Olisi pieni säätöpuolen kysymys ja tueksi antaa logista jipeggi vielä..
Elikkäs, viisaammat jos tulkkais mulle mitä tuossa kohden logia tapahtuu, rajoittaako kierrokset vai mappi arvo menoa? VAI loppuuko sitä herra kipinä jo tossa vaiheessa jo?

Ihan hyvin tuntuu muuten pelaavan ja matka-ajossakin jo hieman mukavampaa bensankulutusta havaittavissa. Ei sylinteriputket huuhtoudu bensanmäärällä ihan niin paljoa

Miten muuten käytätte megalogviewerissä sitä solukorjausta analysaatio vaiheessa? normal,hard, very hard ?
Muutama kuva projektista löytyy http://fizh.galleria.fi/kuvat/Projekti/
Kuvat menee aikajärjestyksessä alaspäin.[/img]
Ootko mitannu pakopaineita? Mahtaa tuolla 6 pesällä olla kohtuu kovat.. On aika pieni kumminki. Itellä oli kans entinen sekasikiö 6 pesällä ja heräs hyvin mutta loppu ku seinään. Kone on tosin 2.0 mutta 8 tappinen ja paljon vanhempaa tekoa.. Paljo sulla oli tuossa puristukset? Onko vakio remmin alakerta vai muokattu sitä? Itellä pitää mennä seokset 10 luokkaa et rähisee. 10.5 afr penkissä tippu reilu 30hv ja samoten vääntö. Korkeapuristeisena ei tarttis olla niin paksulla.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
vakio remmin alakerta juu. Puristukset ~8,9..
En usko et supran suuttimet viel antaa pelkoa liiallisten pakopaineiden muodostumisesta.
Tiedän vaan sen, että tollanen turbo toimii tollasessa koneessa ihan okei. Joka ton teki, käytti ite kaiketi yhden kesän gt:ssään tuota.
Joo tuntu pitävän rikkaammasta seoksesta kyllä kaiketi jo vähän heräämisvaiheen jälkeenkin.. siis jopa vähän normaalia rikkaamman tuntusesta. Alkuun ollut ongelmia, että ahdot lähtee nousee kovin hiipien ja hitaasti. Eile tulu vihdoin sitä hemmetin repivyyttä
En usko et supran suuttimet viel antaa pelkoa liiallisten pakopaineiden muodostumisesta.
Tiedän vaan sen, että tollanen turbo toimii tollasessa koneessa ihan okei. Joka ton teki, käytti ite kaiketi yhden kesän gt:ssään tuota.
Joo tuntu pitävän rikkaammasta seoksesta kyllä kaiketi jo vähän heräämisvaiheen jälkeenkin.. siis jopa vähän normaalia rikkaamman tuntusesta. Alkuun ollut ongelmia, että ahdot lähtee nousee kovin hiipien ja hitaasti. Eile tulu vihdoin sitä hemmetin repivyyttä

Ite oon huomannu et juuri ennen heräämistä ahin tykkää laihasta seoksesta jotaki 12-13 luokkaa.. Kun paineet jotaki 0.3 niin sitte keittoa reilummin. Kaikki on tietysti tapauskohtaista niinku yleensä.
Tietysti käyttön mukaanha se ahin ostetaan/tehään.. Niihin pakopaineisiin vaikuttaa tietysti pakosarja yms. Itellä pulssisarja jaetulle läppäpesälle. Pakopesä alunperin S200 1.15 ar. Mutta pienennetty paljon. Pitäs iteltäki kattoa mitkä paineet on 1.5 ja 2.5 ahtoilla..

Tietysti käyttön mukaanha se ahin ostetaan/tehään.. Niihin pakopaineisiin vaikuttaa tietysti pakosarja yms. Itellä pulssisarja jaetulle läppäpesälle. Pakopesä alunperin S200 1.15 ar. Mutta pienennetty paljon. Pitäs iteltäki kattoa mitkä paineet on 1.5 ja 2.5 ahtoilla..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Mulla nuo 440cc suuttimet loppuu alta aika yksikön joten varmaan tossa kilon tienoilla tulee olee paineet noilla suuttimilla. Keväällä olis tarkotus hankkia isommat ja kattoa sitä voimaa enemmän.. Ja kyllä rajottaa nykynenki mappi aika paljon paineita. Loppunee 1,5bar kohdalle. 3bar mappi lojuu laatikossa tulevaisuutta varten..
Mites oot laittanu AFR targetteja? 100kpa:n kohdalla jo sulla 12-13 arvoja tolla ahtimen heräämisalueella?
Jos jaksat niin pistätkö omaa targettikarttaas vähä vertailtavaks.. ?
Ja eikö tuo 12-13 ole enemmänki rikasta seosta kun laihaa?
Mites oot laittanu AFR targetteja? 100kpa:n kohdalla jo sulla 12-13 arvoja tolla ahtimen heräämisalueella?

Jos jaksat niin pistätkö omaa targettikarttaas vähä vertailtavaks.. ?
Ja eikö tuo 12-13 ole enemmänki rikasta seosta kun laihaa?