turbo corolla+megasquirt ensisäädöt

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

jp
Kokenut Megasquirttaaja

turbo corolla+megasquirt ensisäädöt

Post by jp »

Projektina on ollut tollanen Turbo corolla, jossa 440cc suuttimet (supran), holsetin hx35 ahdin, sekä lähes orkkisantureilla muuten.
Vakionokat jne. Eli kone on 1.6l (4a-gze), mutta turbolla. Tietenkin, jos joillakin olisi valmiita setupfilejä, joista lähteä konffimaan tarkemmin.

Ongelmana on se, että ei tunnu lähtevän käyntiin vaikka pitäisi olla maltilliset ennakot sekä bensakartat. Numeroita pyöritellyt suuntaan jos toiseen eikä tunnu vaikuttavan.

Kaikki arvot antureilta näyttää oiken megatunella. Kierrosluvut näkyy yms. kun pyörittää, map anturin arvot etc. kohdallaan.

Sellanen "tuhnaus" pääsee kun ensimmäisen pyörityksen/starttauksen tekee, mutta sitä ei tapahdu enään uusinta kerroilla :) Eli jonkinlainen yritys paukauttaa jo valmiina ollutta bensaa, tai uutta bensaa, huonolla menestyksellä.

Alla muutama kuva joista hieman saa tukea ajatuksille

http://juhsimon.pp.fi/muutamia/megasquirt/ignition.jpg

http://juhsimon.pp.fi/muutamia/megasqui ... i_muut.jpg

http://juhsimon.pp.fi/muutamia/megasquirt/ve_table.jpg

On yritetty laittaa "extra fuel cranking" kohdasta myös tuo ns. lisärikastus startatessa, mutta ei ainakaan vaikutusta ollut.

rpm crankkauksessa on 300-500 välillä kokeiltu.

Olen megamanualista luskellut näitä juttuja ja voi ontua alottelijalla soveltaminen, joten olkaa armollisia :) Ennemmin kysyn, kun rikon rautaa tietämättömyyden takia ;)

Kiitän avusta jo tässä vaiheessa !
TT132
Megasquirttaaja

Post by TT132 »

Puota cranking setingistä priming pulse 1 tai korkeintaan 2 millisekuntiin. Sulla kastelee se tulpat. Mulla teki samaa noilla supran ruiskuilla.
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

tarkoitatko mitä noista kolmesta ylimmästä asetuksesta?
Meinaat tuota arvoa joka on tällä hetkellä 0,4?

prime pump when,
fire priming pulse vaiko
priming pulse width temps?

Onko nuo asetukset muutenkin järkevännäköisiä mulla?
TT132
Megasquirttaaja

Post by TT132 »

http://juhsimon.pp.fi/muutamia/megasquirt/ignition.jpg

Tuosta kuvan valikosta ko puotteli nuo priming pulset 1ms niin sain ainakin oman käyntiin.

Onko sulla GZE:n oma syttö vai mikä?
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

hoidettu ihan edisillä, jos sitä nyt meinaat ;D

Et muita itselläs säädellyt kun tuota priming pulse säätöä? enen tätä ei lupaillut edes, kö?
Pitää katsoa seuraavalla kerralla, kun tallilla piipahtaa !
TT132
Megasquirttaaja

Post by TT132 »

Mulla aina tupsahti kerran ja sitten kuoli eikä yritelly mitään. Nyt oon vetäny ton cranking settingsin priming pulsen alas ja nyt lähtee käyntiin ok. Ei mulla oo mitään rikastuksia näissä lämpötiloissa. Mulla on 6 kpl noita supran 430 suuttimia kaks litrasessa...
Mullakin on koe käyttely vaihe menossa. En oo vielä ajelemaan päässy.

Onhan sulla puola parit oikein päin. Mulla aikoinaan oli väärinpäin ko katoin liittimen kuvaa väärinpäin. Sitä sitten sai sahata ja ihmetellä...
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

siinähän ne on selvästi numeroilla mainittu? vai mitä tarkoitat :D
meizzzi
Megasquirt aloittelija

Post by meizzzi »

Varmaankin sitä että ediksen A ja B pankkien johdot on menneet ristiin. Joten kokeile vaihtaa tulppaparit toiseen pankkiin. Nimim. kokemusta on.
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

numeroiden mukaan kytketty, mutta joo, voihan senkin vielä tarkistaa sithen myös!
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

eipä muuten auttanut tuon "fire priming pulse":n muuttaminen. Kokeilin kumpiakin, sekä 1 sekä 2ms viivettä.. starttauksen luonne muuttui kyllä näillä.. Pidempään kun pyöritti, niin paljon voimakkaammat nuo "tuhaukset" oli ja niitä tuli muutamia peräjälkeen. Sitten taas jos perään kokeili uudestaan, niin ei mitään. Tämä siis antaisi olettaa, että tulpat kastuu ja joutuu odotella tovin, ennen uutta starttia.

Ei muita ideoita olisi kenelläkään? :)
Suuttimina siis 440cc supran suuttimet.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jake74 »

jp wrote:voimakkaammat nuo "tuhaukset" oli ja niitä tuli muutamia peräjälkeen. Sitten taas jos perään kokeili uudestaan, niin ei mitään. Tämä siis antaisi olettaa, että tulpat kastuu ja joutuu odotella tovin, ennen uutta starttia.

Ei muita ideoita olisi kenelläkään? :)

tusahteleeko imusarjassa vai pakoputkessa ettei olis tulpan johdot väärin päin.
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

pakosarjan puolelta musta kuuluis..
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

tuli mieleen,

Eli jos on piuhat eripäin A ja B puolaosien kanssa.

Niin onko oikein jos vaihtaa siis 1 ja 4 paikkaa sekä 2 ja 3 paikkaa, siis päittäin? Osuvatko silloin kohdalleen?
TT132
Megasquirttaaja

Post by TT132 »

Eli jos on piuhat eripäin A ja B puolaosien kanssa.

Niin onko oikein jos vaihtaa siis 1 ja 4 paikkaa sekä 2 ja 3 paikkaa, siis päittäin? Osuvatko silloin kohdalleen?
Juurikin näin. Ja tätä tarkotin tossa aiemmin...
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

juu sain sen kyllä, mutta en usko meinaan sen olevan tuo, mutta kitkenpä pois sen mahdollisuuden kun alustaa käyn ruuvaamassa seuraavalla kerralla, tallilla :)
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Joko toimii?? Minun mielestä saa liikaa keittoa. Itellä n.220lm ja 2L vanhan celican kone ja on jotaki 30-40 starttaus ja tyhjäkäyntialueella. ennakot jotaki 20 tienoilla. Veikkaan et kastelee tulpat suoraan ja sen takia ei ees manaa.. Muut asetukset on aika lähelle mitä mullaki. Tosin sulla on 1.6 ja mulla 2.0..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

ei toimi :(

täytyy sanoa, että tämän megasquirt projektin tiimoilta on todella kädetön olo :D En voinu kuvitella, että helposta hommasta saa näin vaikean tehtyä EVOTTAMALLA :D

Ei ketään saukkolan lähettyvillä asuva / pk-seudulla asuva tahtoisi lähteä jeesaamaan ;) Korvauksen saa=)
axe
Kokenut Megasquirttaaja

Post by axe »

Minä kikkailin auton käyntiin siten, että ensin putsasin/vaihdoin tulpat, että ovat varmasti kunnossa. Sitten säädin reg fuelin todella alas, ja aloin pykälittäin kasvattamaan sitä kunnes lähti käyntiin.
En sitten tiedä miten oikea/turvallinen taktiikka on, mutta mulla toimi ainakin.

Ilmeisesti tuon reg fuelin olet korjannut kartalla, kun mun laskujen mukaan on vähän liian suuri noilla suuttimilla 1.6 koneeseen.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Saatko asetuksia mitenkää tänne? Jos et tänne niin pistä vaikka mulle s-postiin niin katon et mikä vois mättää.. tojota.sepi@suomi24.fi
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

axe:
Ei tietoista korjausta ole ainakaan. Kartat ovat vastaavanlaisesta paketista, joilla pitäisi käydä aika rikkaalla, mutta tuo req fueli ei ole kompensoitu kartoilla mitenekään.
Siihenhän oli jonkilainen kaava, jolla tämä laskettiin, muistelisin megamanuaalista näin?

Jasen2624:
Asetuksia on tuossa muutamia postauksia ylöspäin, samassa viestiketjussa. Sieltä voi pällistellä.

Olisihan tuo mukava jo hiljalleen saada käymään niin saisi korin kuntoon ja sitä kautta myyntiin koko paketin ;)
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Kyllä sulla se tukehtuu. Noin karkeasti laskettuna sulla saa melkein 2 kertaa enemmän keittoa se kone mitä mulla ja sulla on vielä pinempi kone.

Mulla tuo required fuel on 17.2/8.6 (2 ruiskausta)
Muuten kaikki muut asetukset on aikalailla samallaiset mut VE taulukko on melkein puolet pienempi.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

millasilla suuttimilla se paketti sulla on?

Sanopas millasta arvoa siihen tulisi laittaa,niin lasken himassa vielä ja katson meneekö itsellä samoihin :D

440cc suuttimet mulla siiis käytössä..

Tehotavote tulee olemaan, mulla noiden sutinten maksimirajoilla.. Eli 300-350hv. Kyllähän toki sillon kakkuakin tarvitsee saada :D
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Ensiö suuttimina on 9000 saapin n.230cc ja toisena vapari 9000 n210cc.. Alhaalla ei oo käytössä ku nuo isommat.

Sulle laskettuna se antas jotaki 6.2
ja yhellä ruiskauksella koska 2 menee liian lyhyeksi aika.
kokeile laittaa ve karttaan jotaki 20-30 starttaus ja tyhjäkäyntialueelle niin siitä on helpompi lähteä muuttamaan.

Itelläki pitäs saaha isommat suuttimet koska loppuu lähellä 2bar kakku koneesta.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

kokeiltu req fuelia 8.2ms asetuksella,sekä 55-120kpa arvoja tiputettu ve kartasta 15-30 valilta.

Cranking asetuksista priming pulsea vaihdettu valilla twice - after 2.0ms. Myös tämän alla olevaa priming pw kokeiltu vakiolla ja aina 2ms asti.

Crankatessa rpm pyörii 200kohdalla. Cranking rpm on saadetty 300 ja tps value for flood clear on raw 200.

Eli lopuksi: kokeilin naita neuvoja teilta,mutta ei eroa. Samanlainen tusahdus kuuluu kuten aina.

Edit:tulpat oli kylla marat. Noilla lähes minimi soppamäärilläkin, näytti vetäneen märiks tulpat(?)
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Kyllä siinä taitaa olla syttöpuolella jotaki häekkää.. Onko sulla sen Z oma asentotunnistin yms. ? Mulla itellä on 3 tappia kampuran päässä. ja hall anturilla.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

mulla on ihan fordin edis 4 sytkäpuoli. Triggeripyöränä 36-1 levy ja siinä VR sensori vieressä. Kyllä kipinää antaa ihan.. Mutta toki taas jos antaa väärää aikaan? ;D
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Sitä minä just meinaan et tuleeko oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan.. missä kohti anturi on ku 1 sylinteri on yläkuolokohassa?? Ja paljo on trigger angle?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
tonnor
Megasquirt aloittelija

Post by tonnor »

mulla oli/on softassa sellainen bugi että trigger angle ei olekkaan se mikä sen pitäisi oikeasti olla!! eli pitäisi olla 52 astetta hihnapyörältä mitattuna ja softassa todellinen ja oikea trigger angle on 8 astetta!! tästä johtuen vähän kangerteli tuo käyntiin lähteminen :P 44astetta liian aikasella :shock:
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

Tuossa se ongelma oli itelläki ku nuista ohjeista ei ottanu selvää et miten se menis ja vielä ku itellä on erillalailla tehtynä niin ei auttanu ku kokeilla et millon alkas olla lähellä.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
jp
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jp »

eikös tuon periaatteessa voi selvittää lampulla ja katsoa softasta vaan oikein? ;) On vaan sen verran huonossa paikassa tuo anturi ja sen muutostyö voi olla aika työlästä. Mulla heittää jokatapauksessa hampaan verran muistaakseni jompaan kumpaan suuntaan se oikea kohta.

En vain jaksanut kuvitella, että vaikuttaisi niin paljon, jotta ei jaksaisi edes käynnistyä.. ;D

Eli katsoo kuinka paljon ohjelma antaa eroa fyysiseen trigger asteeseen? Ollaanko oikealla asialla? Frendi epäili, että löisi vielä imusarjaan paukkua kun imuvena on vielä auki kipinän tullessa. Voisiko tällä olla perää?
Post Reply