Tavallinen NTC vastus?
Moderator: Masi_K
Tavallinen NTC vastus?
Megan asennusta aloittelen turbo volvoon ja tuli mieleen tuossa kun vakio PTC tyyppinen ilmalämpö anturi ei käy ja siihen pitäs vaihtaa NTC. Kestääkö elektroniikkakaupasta saatava NTC-vastus öljyä ja lämpöä turbon painepuolella...en itse asiassa vielä tiiä pystyykö kyseiseen anturiin vaihtamaan komponenttia, mutta kuitenki
Taitaa olla muitakin ongelmia tiedossa jos imuilman seassa kulkee öljyä...
Tosissaan, laittaisin mahdolliset huohotusviritelmät puhaltamaan johonkin muualle kuin imuilman sekaan. Ja hankkisin ihan suosiolla siihen tarkoitetun anturin, ei voi olla rahasta kiinni ja jos on niin harrastuksen vaihto tiedossa.
Myönnän etten ole kokeillut irtonaisia lämpöön reagoivia vastuksia autokäytössä mutta en ole juurikaan jaksanut keksiä pyörää uudestaan muutenkaan ja anturiasioissa en ainakaan.
Miksi muuten PTC ei käy, eikö sitä saa ympättyä taulukkoon? Vaikka luvut juoksee väärään suuntaan niin mitä sitten? Omassa kikottimessa on AEMin moottorinohjaus ja se sietäisi myös PTC:n, anturin kalibrointitaulukko määrittää lämpötilan ADC:n antaman tiedon mukaan ja firmware-softa katsoo vain taulukkoa ja osaa sen mukaan tehdä asioita. Ei ole väliä juokseeko jännite ylös vai alas kun moottori lämpenee tai jäähtyy.
PQ
Tosissaan, laittaisin mahdolliset huohotusviritelmät puhaltamaan johonkin muualle kuin imuilman sekaan. Ja hankkisin ihan suosiolla siihen tarkoitetun anturin, ei voi olla rahasta kiinni ja jos on niin harrastuksen vaihto tiedossa.
Myönnän etten ole kokeillut irtonaisia lämpöön reagoivia vastuksia autokäytössä mutta en ole juurikaan jaksanut keksiä pyörää uudestaan muutenkaan ja anturiasioissa en ainakaan.
Miksi muuten PTC ei käy, eikö sitä saa ympättyä taulukkoon? Vaikka luvut juoksee väärään suuntaan niin mitä sitten? Omassa kikottimessa on AEMin moottorinohjaus ja se sietäisi myös PTC:n, anturin kalibrointitaulukko määrittää lämpötilan ADC:n antaman tiedon mukaan ja firmware-softa katsoo vain taulukkoa ja osaa sen mukaan tehdä asioita. Ei ole väliä juokseeko jännite ylös vai alas kun moottori lämpenee tai jäähtyy.
PQ
PQ
Turbovehkeessä on aina öljyä ahtopuolella myös ilman huohotusta. noin 35e maksaa sellainen avoin ja nopea ilmanlämpötilamittari autokäuttöön. vpv ltä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Joo, löysinki jo sopivan anturin tuolta myyntialueelta. Eihän tuo ole edes kallis. Käytin searchia sen verran että tiiän että easytherm ei osaa laskea karttoja ptc tyyppisille lämpöantureille...eräässä topicissa ei uskottu että sen sais toimimaan vaikka ite vääntäs kartat.
Mulla on tavallinen ntc-vastus mittaamassa ilmanlämpöä nyt tuossa vanhassa motronicissa turbon imupuolella ennen ilmamassamittaria ja hyvin toimii.
En oo rakentamassa mitään hipo konetta...pääasia ettei tarvii tuskailla kaikenlaisten tehdas virilastujen kanssa kun kone ei toimi niinku pitäs eikä pääse säätöihin käsiks
Mulla on tavallinen ntc-vastus mittaamassa ilmanlämpöä nyt tuossa vanhassa motronicissa turbon imupuolella ennen ilmamassamittaria ja hyvin toimii.
En oo rakentamassa mitään hipo konetta...pääasia ettei tarvii tuskailla kaikenlaisten tehdas virilastujen kanssa kun kone ei toimi niinku pitäs eikä pääse säätöihin käsiks