LC-1 näyttää väärin moottoripyörässä

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
econ
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Mon Jun 18, 2007 7:53
Location: Oulu

LC-1 näyttää väärin moottoripyörässä

Post by econ »

Mikä voisi aiheuttaa semmosen ilmiön moottoripyörässä,
että kun ajaa kaasu pohjassa niin lambdakaapeli väittää seoksen
olevan n. 45:1 AFR. (megatune näyttää kokoajan 20:1).
pyörä kuitenkin käy hyvin ja kulkeekin ihan hyvin. tyhjäkäynnillä ja kevyellä kaasulla näyttää jotain 12:1 ja 17:1 väliltä.
Anturi on kalibroitu irtaallaan ja se on kiinni hiukan kollektorin jälkeen noin 70cm ennen pakoputken päätä.
pyörä on suzuki gsx 750
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Megatuneen laitettu ego switch point oikeaksi ? Vuotaako lambdamutterin hitsuusauma pakoputkessa ? Tai putki yleensä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Teeli
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Apr 05, 2005 21:12
Location: Turku

Post by Teeli »

Kawan kannessa on tulppien vieressä kaksi koteloa missä on neljä läppää ja sieltä pääsee ihma virtaamaan suoraan pakosarjaan. Kannattaa tarkastaa asia onko suzukissa samanlaiset. Nämä läpät voisivat tehdä kuvailemasi ilmiön jos siellä vain on sellaiset.
econ
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Mon Jun 18, 2007 7:53
Location: Oulu

Post by econ »

Juu ei vuotoja pakoputkessa ja ego switch point 2.5V. Voiko tuommonen lambda-anturi (Bosch LSU) hajota niin että alkaa näyttää väärin vai meneekö kokonaan pimeäksi? Näyttää siis logworksissa sen n. 45:1 afr kaasu pohjassa. Kapeakaista lambda-anturi antaa samoilla säädöillä ulos
melkein 1 volttia.
econ
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Mon Jun 18, 2007 7:53
Location: Oulu

Post by econ »

Teeli wrote:Kawan kannessa on tulppien vieressä kaksi koteloa missä on neljä läppää ja sieltä pääsee ihma virtaamaan suoraan pakosarjaan. Kannattaa tarkastaa asia onko suzukissa samanlaiset. Nämä läpät voisivat tehdä kuvailemasi ilmiön jos siellä vain on sellaiset.
Ei ole läppiä ainakaan ulospäin näkyvissä. en ole käyttänyt auki tämmöistä konetta. onko kellään muulla tietoa? moottori on vm 97 Gsx-r 750 srad:ista.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Laajakaista anturia saa kurmoottaa aika isosti ennekun hajoaa. Tavallisen anturin näyttämä tasainen 1V viittaa kanssa samaan ongelmaan kuin laajakajistan kera. Eli jostainsyystä ilmaa pääsee antruin pakkaan rajusti. Koita siirtää anturin sijaintia. Tai sitten vika on muualla. Näkisin kyllä että antiurit on molemmat toimineet oikein.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Jos tuossa on tehtaalta tarkoitettu ilman pääsy pakosarjaan on se ihan tarkoituksenmukaista, kuten myös joissakin nykyautoissa sekä jo 60-luvun jenkkiautoissa (Californiassa) ilmapumpulla "puhdistetaan" pakokaasuja. Silloin myös pakokaasumittaustulos on aina kuin että auto olisi laihalla, vaikka todellinen seos olisi ihan muuta.
econ
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Mon Jun 18, 2007 7:53
Location: Oulu

Post by econ »

Jaa se selittääkin sen sitten.
miten on toteutettu tuo ilman pääsy pakosarjaan? Ei siinä ainakaan mitään ulkopuolella olevia viritelmiä ole.
econ
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Mon Jun 18, 2007 7:53
Location: Oulu

Post by econ »

vanaha tarina mutta laitetaan kuitenkin. LSU oli hajonnut aikaisemmin autossa kiinni ollessaan, samalla kun moottori levisi. ei kestä jäähdytin nestettä ilmeisesti.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

siten saa myös mielenkiintoisia lukemia kun kalibroi anturin putkessa kiinni ja heti ajon jälkeen. :oops:
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Jäähdytin neste on semmonen et sitä ei tarttee olla paljonkaa niin anturi on sökö..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
econ
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Mon Jun 18, 2007 7:53
Location: Oulu

Post by econ »

turbosbc wrote:siten saa myös mielenkiintoisia lukemia kun kalibroi anturin putkessa kiinni ja heti ajon jälkeen. :oops:
Varmasti :D
Post Reply