Dwell hyppii
Moderator: Masi_K
Dwell hyppii
Mistähän tollanen johtuu?
Esim 1. Dwell 2.3ms --> hyppii 2.3 - 5.0ms välillä tyhjäkäynnillä ja muutenkin.
Esim 2. Dwell 1.5ms --> ei hypi --> max. Dwell 1.8ms kun acc comp tulee messiin.
Acc comp 0.3ms ja virta comp. +/-4.0v / 0.5ms
Puolana Accel supercoil 0.5ohm ja sytkäkivenä VB921.
Onks tossa nyt kyse siitä, että 2.3ms on liikaa dwelliä ja VB921 alkaa rajoittamaan virtaa ja dwell alkaa pomppimaan? Tuntuu aika pieneltä toi 1.5ms.. mites muilla 0.5ohm puolan kanssa?
1.5ms ottaa hienosti jengaa ym.
Tänään jäin vihdintielle, kun auringon valossa meni vahingossa acc comp 11.9ms, liikennevaloissa puola tod. näk. ylikuumeni pomppimisen takia. --> hetken jäähtyi starttas heti --> sammui 200m päästä --> taas jäähtyi ja lähti.
Esim 1. Dwell 2.3ms --> hyppii 2.3 - 5.0ms välillä tyhjäkäynnillä ja muutenkin.
Esim 2. Dwell 1.5ms --> ei hypi --> max. Dwell 1.8ms kun acc comp tulee messiin.
Acc comp 0.3ms ja virta comp. +/-4.0v / 0.5ms
Puolana Accel supercoil 0.5ohm ja sytkäkivenä VB921.
Onks tossa nyt kyse siitä, että 2.3ms on liikaa dwelliä ja VB921 alkaa rajoittamaan virtaa ja dwell alkaa pomppimaan? Tuntuu aika pieneltä toi 1.5ms.. mites muilla 0.5ohm puolan kanssa?
1.5ms ottaa hienosti jengaa ym.
Tänään jäin vihdintielle, kun auringon valossa meni vahingossa acc comp 11.9ms, liikennevaloissa puola tod. näk. ylikuumeni pomppimisen takia. --> hetken jäähtyi starttas heti --> sammui 200m päästä --> taas jäähtyi ja lähti.
Last edited by cockjerry on Fri Jun 29, 2007 13:14, edited 1 time in total.
Enpä nyt äkkiä keksi muuta, kuin jännitten notkahtelun, joka sitten aiheuttaa dwellin kasvamista. Tosin aika raju tuo hyppäys siihen nähden.
Liian iso dwell voisi aiheuttaa tuon sitä kautta, että liian pitkällä dwell-ajalla puola ottaa reilusti enemmän virtaa, mikä taas aiheuttaisi jännitteen notkahtamisen. MS ei sinällään tiedä tuon taivaallista VB921:n virtarajasta eikä puolan latausvirrasta muutenkaan. Se vain lataa puolaa asetetun ajan jännitekompensoinnilla korjattuna.
Liian iso dwell voisi aiheuttaa tuon sitä kautta, että liian pitkällä dwell-ajalla puola ottaa reilusti enemmän virtaa, mikä taas aiheuttaisi jännitteen notkahtamisen. MS ei sinällään tiedä tuon taivaallista VB921:n virtarajasta eikä puolan latausvirrasta muutenkaan. Se vain lataa puolaa asetetun ajan jännitekompensoinnilla korjattuna.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Ahaa ok.. tosiaan toi hyppiminen on voimakkainta tyhjäkäynnillä jolloin lataus on olematonta. Logeista kun tsekkaa, niin suuremmilla jengoilla ei tosiaan tota hyppimistä tapahdu kuin satunnaisesti.ArttuH wrote:Enpä nyt äkkiä keksi muuta, kuin jännitten notkahtelun, joka sitten aiheuttaa dwellin kasvamista. Tosin aika raju tuo hyppäys siihen nähden.
Liian iso dwell voisi aiheuttaa tuon sitä kautta, että liian pitkällä dwell-ajalla puola ottaa reilusti enemmän virtaa, mikä taas aiheuttaisi jännitteen notkahtamisen. MS ei sinällään tiedä tuon taivaallista VB921:n virtarajasta eikä puolan latausvirrasta muutenkaan. Se vain lataa puolaa asetetun ajan jännitekompensoinnilla korjattuna.
Tuli mieleen vielä sellanen, että kun tossa on VB921 kivi viety boksin ulkopuolelle ja prossulta lähtee suoraan piuha sinne, eli ei mitään vastusta välissä. Voiskohan tosta saada jotain häiriöitä? Mutta se ei taas käy järkeen, että miksi tyhjäkäynnillä on voimakkaampaa se pomppiminen.
Sitten olis vielä softa mahdollinen sekoilija.. nyt on sisällä 2.64 GNU. Tota se on tehnyt kyllä 2.687cw, eli "orggiksella".
Eipä näytä menevän, ellei koodi sitten sekoile. Luulen, että johtuu tosta latausongelmasta. 7Ah akku ei välttämättä kestä ton puolan 5-6A virtapulsseja ilman hyvää latausta.teg wrote:Eihän se mene cranking tilaan välillä? Silloin muistaakseni nuo dwellit menee todella pitkiksi.
Tässä foto logista kun alkaa pomppimaan: Heti kun jännite alkaa nousemaan, niin Dwell näyttäisi rauhottuvan.
http://njaa.pp.fi/dwell_hyppii.jpg
Staattorista ei tullut kuin 30V pihalle enään, eli jännite ei noussut edes kierroksilla sinne 13.0V. Minkä takia jäinkin 5 kertaa tien päälle.
Miten se VB921 sulla levis? Kipinää ei tullut ollenkaan? Ihankuin kipinä olisi heikentynyt paljon tai on!teg wrote:Mahtaisiko olla bugi koodissa.. Minäkin poltin yhden VB921:n kun akkujännite oli todella alhainen. Meneeköhän dwell-korjaukset liian suuriksi?
Pitäisiköhän vaihtaa toi VB, onneks on 1 ylimääräinen.
Siis skoopilla mittaan jännitepiikkejä.. täytyy mitata kun sattuu olemaan vielä toi skooppi.KariM wrote:Oletko logannut akkujännitettä? Nopeat häiriöt eivät näy MT:n mittareissa, mutta hyvällä tuurilla aina joku niistä jää logissa kiinni. Tai sitten skoopilla katsoo sitä nastaa mistä kontrolleri mittaa akkujännitettä.

Nyt on VB921 vaihdettu, ei vaikutusta kipinään, eli kai se oli ihan ok.
Nyt teki taas saman, voi vittu! Ehdin jo huokaista, että vihdoinkin skulaa ja voi ajaa jopa valot päällä.
Eli homman nimi: Ajan 10-15min, sitten paukahtaa yleensä ensin putkessa ja sitten hetken päästä sammuu. --> Jäähdytän 5min --> starttaa ja taas liikkuu 400m jne. Sattui olemaan läppäri messissä loggaamassa ja ylläri ylläri Dwellihän se siellä taas sekoili, nostin dwellin 2.0ms login ajaksi, mutta ton jälkeen tallissa laitoin 1.7ms, niin sekoili vieläkin.
Just ennenkuin sammu RPM tuli 3 piikkiä, 47000rpm ja 50000rpm. Mutta ne johtui aika varmasti tosta dwellistä ja siihen liittyvistä probleemista.
MSn akkujännite mittaus ei oikein skulaa.. tai on jotenkin helvetin hidas. Näyttää kokoajan samaa lukemaa vaikka volttimittarilla voltit kyllä muuttuu.
Logeista näkee selvästi, että yli 3000rpm niin dwell pysyy tasaisesti 2.00. Alle 2000rpm alkaa hyppimään.
Nyt lataa taas 13.2volttia 5000rpm yleismitskulla mitattuna, MS näyttää 12.5.. akku on nyt latautumassa. Täytyy käydä mittaamassa uudelleen kun akku on täysi.
Yhtäkkiä hävis se hieno latausteho.. eli siitä tässä on nyt vissiin taas kyse, ainakin ihan samat oireet kuin ennen uutta staattoria.
Tämmönen yksinkertainen tyhmä juttu tuli mieleen että laita toinen isompi akku joillain kaapeli viritelmillä. Akkuhan kulkee vaikka repussa sen testilenkin ajan(eikö sulla ollukkin pärrä? ). Tietää varmasti että johtuuko allasesta akkujännitteestä. Oon joutunu samojen ongelmien eteen kisakoneen kans jossa ei ollu laturia ollenkaan. Ei kyllä ollu sillon MS:kään...
Ei saa nauraa!
Ei saa nauraa!

Kyllä tässä nyt jotain hämärää on ! Nyt akku latautu täyteen (7Ah) --> Käyntiin --> volttimitsku napoihin --> Tulos: 14.2v @ 1900rpm! Tyhjäkäynnillä ~1000rpm 12.5v.TT132 wrote:Tämmönen yksinkertainen tyhmä juttu tuli mieleen että laita toinen isompi akku joillain kaapeli viritelmillä. Akkuhan kulkee vaikka repussa sen testilenkin ajan(eikö sulla ollukkin pärrä? ). Tietää varmasti että johtuuko allasesta akkujännitteestä. Oon joutunu samojen ongelmien eteen kisakoneen kans jossa ei ollu laturia ollenkaan. Ei kyllä ollu sillon MS:kään...
Ei saa nauraa!
Mitähän ihmettä.. akku tyhjänä hikisesti 13v @ 5000rpm. Huomaa hyvin, että säädin alkaa rajoittamaan, kun ensin nousee 14.5v ja sitten palaa 14.2 vaikka RPM nousee.
Siis tuohan on ihan loogista, ettei jännite nouse akun ollessa tyhjä. Tyhjä akku ottaa latautuessaan niin paljon virtaa, ettei laturi jaksa nostaa jännitettä. Missä välissä se akku pääsi tyhjentymään? Jos jännite on koneen käydessä vähintään tuon 12,5V ja kierroksilla yli 14V, niin akun ei pitäisi tyhjentyä.
Voisi olla hyödyllistä mittailla akulta lähtevää virtaa eri tilanteissa. Normi yleismittarissa vaan ei taida riittää kapasiteetti.
Voisi olla hyödyllistä mittailla akulta lähtevää virtaa eri tilanteissa. Normi yleismittarissa vaan ei taida riittää kapasiteetti.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tarkennetaan.. 1000-1100rpm jännite on 12.2-12.3v, eli akku tyhjenee? Mulla oli jonkun verran starttailua ennen tota. Tyhjäkäynti oli se ~1000rpm. Eli jännite 12.5v, niin se pyörii "omillaan", mutta ei lataa akkua? Täytyy vissiin alkaa duunaamaan sitä "joop"in säädintä ja MS LEDiltä ohjaus, 1 on vielä vapaana.ArttuH wrote:Siis tuohan on ihan loogista, ettei jännite nouse akun ollessa tyhjä. Tyhjä akku ottaa latautuessaan niin paljon virtaa, ettei laturi jaksa nostaa jännitettä. Missä välissä se akku pääsi tyhjentymään? Jos jännite on koneen käydessä vähintään tuon 12,5V ja kierroksilla yli 14V, niin akun ei pitäisi tyhjentyä.
Voisi olla hyödyllistä mittailla akulta lähtevää virtaa eri tilanteissa. Normi yleismittarissa vaan ei taida riittää kapasiteetti.
Täytyisi saada vähän parempi mitsku, mutta eiköhän sen saa hommattua huomenna. Täytyy mittailla.
Nostin tyhjäkäynnin 1250rpm, koska silloin jännite 12.7v, mutta jännitteensäädin kuumenee (valot ei päällä). Onkohan tossa joku ylivirtasuoja, meinaan jos se on ajon aikana mennyt siihen mahd. suojatilaan, niin silloinhan se akku tosiaan tyhjenee. En älynnyt tunnustella sormilla jännitteensäätimen lämpötilaa kun hyytyi

Perkele kun toi MS jännitteen mittaus kusee. Logissa oli kokoajan 12.5 - 12.6v. Välillä se kyllä loggaa..
Jep, täyteen ladatun akun lepojännite taitaa olla jotain 12,5-12,7V, mutta vähänkään isommalla kuormituksella se tippuu jonnekin vähän päälle 12V tienoille. Eli 12,5V tarkoittaa sitä, että lataus riittää juuri kattamaan kulutuksen, mutta akku ei lataannu. 12,2V voi sitten tarkoittaa purkautumista tai tasapainoa, akun varauksesta riippuen. Akku alkaa latautumaan siiinä 13V nurkilla. Yli 13,5V on jo ihan hyvä latausjännite, mutta sillä akku ei tule koskaan ihan täyteen. Täyteen asti lataukseen vaaditaan 14,4-14,8V, mikä on yleensä tavoite latausjännitteelle.
Erikoista ettei tuo MS:n jännitteenmittaus toimi kunnolla, mulla se on toiminut ihan ongelmitta. Mutta mulla onkin MS1. Olisikohan peräti softabugi?
Erikoista ettei tuo MS:n jännitteenmittaus toimi kunnolla, mulla se on toiminut ihan ongelmitta. Mutta mulla onkin MS1. Olisikohan peräti softabugi?
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Ok, nyt se jännite on tosiaan sen 12.6-7v tyhjäkäynnillä ja voltit nousee nopeasti. Softaa en mielellään vaihtaisi, koska sitten menis taas muutokset uusiksi. Ihan hienosti tää 2.64GNU tuntuisi skulaavan.ArttuH wrote:Jep, täyteen ladatun akun lepojännite taitaa olla jotain 12,5-12,7V, mutta vähänkään isommalla kuormituksella se tippuu jonnekin vähän päälle 12V tienoille. Eli 12,5V tarkoittaa sitä, että lataus riittää juuri kattamaan kulutuksen, mutta akku ei lataannu. 12,2V voi sitten tarkoittaa purkautumista tai tasapainoa, akun varauksesta riippuen. Akku alkaa latautumaan siiinä 13V nurkilla. Yli 13,5V on jo ihan hyvä latausjännite, mutta sillä akku ei tule koskaan ihan täyteen. Täyteen asti lataukseen vaaditaan 14,4-14,8V, mikä on yleensä tavoite latausjännitteelle.
Erikoista ettei tuo MS:n jännitteenmittaus toimi kunnolla, mulla se on toiminut ihan ongelmitta. Mutta mulla onkin MS1. Olisikohan peräti softabugi?
Tänään "test session" jatkui ja ei mitään probleemia! Läppäri oli myös messissä ottamassa logia.
Nyt Dwell on tyhjäkäynnillä tasainen 1.6ms, mutta kiihdyttäessä alkaa hyppimään 1.6 - 3.8ms. Tasainen korkeampi RPM, niin pysyy 1.6ms. Muutos RPMssa näyttää aiheuttavan dwell piikkejä. Toi aikasempi dwell sekoilu johtui varmaankin alhaisesta jännitteestä / virrasta.
Voisikohan toi johtua RPM signaalin taustakohinasta tai jostain? Jotenkin alkaa viittaamaan siihen TAI jännitepiikkeihin, niinkuin KariM ehdottokin.
Mutta logista näkee selvästi, että jotain tekemistä RPM kanssa sillä on. Tyhjäkäynnillä siis dwell 1.60ms --> RPM muuttuu 1600rpm, dwell 3.30 piikkejä --> RPM tasainen 1600, dwell 1.60ms. Jne..
Täytyy koittaa lisätä vr signaalin filtteröintiä (hysterisis) ja kattoa skoopilla sitä jännitettä. Laittaisin login muuten, mutta läppäristä verkkokortti paskana.
VR signaalin suodatus (hysterisis), ei auttanut mitään. Skoopilla mittailin jännitettä ja ei siinä mitään piikkejä näkynyt, erittäin pientä kohinaa tietysti.
Sellasen huomasin, että yhtäkkiä kun kone kävi ja läppäri oli kiinni, niin menee Battery Low tilaan ja yhteys katoaa! Tota se on tehnyt aikaisemminkin, Battery Voltage 12.70 kokoajan, vaikka todellinen on ihan muuta.
Mikähän helvetti tota vaivaa.. pyörä skulaa kuitenkin todella hienosti muuten.
Kaikki Voltage korjaukset oli 0.0 ja Acc comp 0.2ms. Dwell näytti hyppivän 1250rpm - 1900rpm samaan tahtiin kuin jännite nousi. Ihankuin MS tietäisi jännitteen, mutta se ei näy megatunessa.
edit: Koitetaan nyt vielä se viimeinen vaihtoehto, eli toinen koodi sisään.
edit2: MS2.687 battery voltage skulaa! Mutta dwell hyppi ihan samalla tavalla.
Sellasen huomasin, että yhtäkkiä kun kone kävi ja läppäri oli kiinni, niin menee Battery Low tilaan ja yhteys katoaa! Tota se on tehnyt aikaisemminkin, Battery Voltage 12.70 kokoajan, vaikka todellinen on ihan muuta.
Mikähän helvetti tota vaivaa.. pyörä skulaa kuitenkin todella hienosti muuten.
Kaikki Voltage korjaukset oli 0.0 ja Acc comp 0.2ms. Dwell näytti hyppivän 1250rpm - 1900rpm samaan tahtiin kuin jännite nousi. Ihankuin MS tietäisi jännitteen, mutta se ei näy megatunessa.
edit: Koitetaan nyt vielä se viimeinen vaihtoehto, eli toinen koodi sisään.
edit2: MS2.687 battery voltage skulaa! Mutta dwell hyppi ihan samalla tavalla.
Noniin nyt skulaa helvetin hienosti. (Toivottavasti kestää
) Dwell sekoilee edelleen, mutta ei niin pahasti. Nyt tekee silleen, että kun antaa kaasua esim. 1300rpm - 3500rpm, niin nousee nopeasti 1.8 -> 3.0 ensin ja sitten laskee tasaisesti takas 1.8ms.
BatteryVoltagekin heräsi, aika hidas vieläkin, mutta sentään voltit liikkuu. Luultavasti oli "bad flash". Laitoin 2.64GNU uudestaan ja tein configin puhtaalta pöydältä.
Aikasemman setupin tein kanssa puhtaalta pöydältä, mutta ilmeisesti jossain vaiheessa oli päässyt kusemaan.

BatteryVoltagekin heräsi, aika hidas vieläkin, mutta sentään voltit liikkuu. Luultavasti oli "bad flash". Laitoin 2.64GNU uudestaan ja tein configin puhtaalta pöydältä.
Aikasemman setupin tein kanssa puhtaalta pöydältä, mutta ilmeisesti jossain vaiheessa oli päässyt kusemaan.
Ei saatana sama vika tuli takaisin! Eli sammuu kuumana -->jäähtyy --> pääsee jonkun aikaa jne.
Vauhtipyörän VR anturin resistanssi on kuumana / kylmänä 380ohm ja silloin kun sammuu kuumana niin ääretön! Jäähtyy --> alkaa näyttämään taas sitä 380ohm.
Jos alkaa sahaamaan silloin kun toi sammuu, niin vaihtovalot palaa kirkkaasti ja kone vastustaa. --> Jengat pahasti sekaisin.
Onkos kukaan törmännyt vastaavaan, eli VR-anturi leviää tolleen? Vai miten ne yleensä hajoo? Tosta johtui tietty myös ne DWELL piikit, aika omituista, että ei näkynyt missään. Muutakuin viimeisimmissä logeissa, luulin että se kierrosten sekoaminen oli taas seurausta dwellin sekoamisesta.
MS2 suodatukset tietysti filtteroi jonkun verran ja vr-piiri.
Nyt täytyisi löytää joku vr anturi, joka kestää -10 - 180astetta. Mulla olisi joku Magneti Marellin VR, ehkä se on ihan ok..
edit: Nyt muistankin, vaihdoin piuhat tohon anturiin jo aikasemmin ja silloin ne oli jo menneet ihan kivikovaksi ja mustiksi! Siis se itse kuparijohto, just ja just sai juotettua piuhat silloin siihen. Viimeinen wanha osa koneessa, sitten on koko pata periaatteessa uutta!
Vauhtipyörän VR anturin resistanssi on kuumana / kylmänä 380ohm ja silloin kun sammuu kuumana niin ääretön! Jäähtyy --> alkaa näyttämään taas sitä 380ohm.
Jos alkaa sahaamaan silloin kun toi sammuu, niin vaihtovalot palaa kirkkaasti ja kone vastustaa. --> Jengat pahasti sekaisin.
Onkos kukaan törmännyt vastaavaan, eli VR-anturi leviää tolleen? Vai miten ne yleensä hajoo? Tosta johtui tietty myös ne DWELL piikit, aika omituista, että ei näkynyt missään. Muutakuin viimeisimmissä logeissa, luulin että se kierrosten sekoaminen oli taas seurausta dwellin sekoamisesta.
MS2 suodatukset tietysti filtteroi jonkun verran ja vr-piiri.
Nyt täytyisi löytää joku vr anturi, joka kestää -10 - 180astetta. Mulla olisi joku Magneti Marellin VR, ehkä se on ihan ok..
edit: Nyt muistankin, vaihdoin piuhat tohon anturiin jo aikasemmin ja silloin ne oli jo menneet ihan kivikovaksi ja mustiksi! Siis se itse kuparijohto, just ja just sai juotettua piuhat silloin siihen. Viimeinen wanha osa koneessa, sitten on koko pata periaatteessa uutta!

Kuullostaisi hieman siltä etta jossain(anturin sisällä?) on katkos/kylmäjuotos tms. Minulla kävi autossa hall-anturin kanssa vastaava juttu pari vuotta sitten. Aluksi vain rykäisi ihan vähän ja luulin ajaneeni kuopasta tai oksan yli tms. Aika pian sama toistui ja huomasin kiekkamittarin neulan hyppäävän samalla. Noin parin sadan kilometrin päästä mentiin jo kymmeniä metrejä rullaamalla ennenkuin kone lähti taas käymään. Lopulta sitten jäätiin välille ja kun kone oli jäähtynyt kunnolla niin lähti taas käymään. Vika korjautui hall-anturin vaihdolla.cockjerry wrote:Ei saatana sama vika tuli takaisin! Eli sammuu kuumana -->jäähtyy --> pääsee jonkun aikaa jne.
Vauhtipyörän VR anturin resistanssi on kuumana / kylmänä 380ohm ja silloin kun sammuu kuumana niin ääretön! Jäähtyy --> alkaa näyttämään taas sitä 380ohm.
Jos alkaa sahaamaan silloin kun toi sammuu, niin vaihtovalot palaa kirkkaasti ja kone vastustaa. --> Jengat pahasti sekaisin.
Onkos kukaan törmännyt vastaavaan, eli VR-anturi leviää tolleen? Vai miten ne yleensä hajoo? Tosta johtui tietty myös ne DWELL piikit, aika omituista, että ei näkynyt missään. Muutakuin viimeisimmissä logeissa, luulin että se kierrosten sekoaminen oli taas seurausta dwellin sekoamisesta.
MS2 suodatukset tietysti filtteroi jonkun verran ja vr-piiri.
Nyt täytyisi löytää joku vr anturi, joka kestää -10 - 180astetta. Mulla olisi joku Magneti Marellin VR, ehkä se on ihan ok..
edit: Nyt muistankin, vaihdoin piuhat tohon anturiin jo aikasemmin ja silloin ne oli jo menneet ihan kivikovaksi ja mustiksi! Siis se itse kuparijohto, just ja just sai juotettua piuhat silloin siihen. Viimeinen wanha osa koneessa, sitten on koko pata periaatteessa uutta!
GSX-R1100 -90
No nyt ainakin tietää miten noikin voi hajota.joop wrote: Kuullostaisi hieman siltä etta jossain(anturin sisällä?) on katkos/kylmäjuotos tms. Minulla kävi autossa hall-anturin kanssa vastaava juttu pari vuotta sitten. Aluksi vain rykäisi ihan vähän ja luulin ajaneeni kuopasta tai oksan yli tms. Aika pian sama toistui ja huomasin kiekkamittarin neulan hyppäävän samalla. Noin parin sadan kilometrin päästä mentiin jo kymmeniä metrejä rullaamalla ennenkuin kone lähti taas käymään. Lopulta sitten jäätiin välille ja kun kone oli jäähtynyt kunnolla niin lähti taas käymään. Vika korjautui hall-anturin vaihdolla.

Tsekkasin skoopilla, niin vähän kun kääntää anturia / johtoja juuresta, niin alkaa sekoamaan. Itse pulssi minkä se antoi oli kanssa vähän omituinen, 2 piikkiä aina välillä. Eli piuhat luultavasti melkein katki anturin sisältä.