cockjerry wrote:
joop wrote:
Paremmin tehon voisi saada valjastettua hyötykäyttöön siten että varaisi kaiken käämiltä tulevan energian kondensaattoriin jossa jännitettä ei olisi mitenkään rajoitettu. Kondensaattorista sitten varattaisiin akkua hakkurilla joka tiputtaisi jännitteen sopivalle tasolle(n.14,5v), jolloin lähes kaikki energia saataisiin akkuun/kulutukseen.
Millanen viritys toi olisi käytännössä, tilaa ei mitenkään mahtavasti ole.
Kuten Arttu tuossa totesikin niin tuollaisen koko sähköjärjestelmää ruokkivan hakkurin rakentaminen on aika kovatöinen homma, valmiita hakkuriregulaattoripiirejähän on saatavilla mutta niissä ei riitä virranantokyky/jännitekesto(sisääntulon) alkuunkaan. Hakkuri pitäisi siis käytännössä kasata diskreettikomponenteista ja jostain hakkuriohjainpiiristä samaan tapaan kuin PC:n virtalähde.
Yksi konsti voisi olla että tekisi tuohon CDI-käämiin(sinulla ei kai ollut enää CDI-sytytys käytössä?) tuollaisen systeemin käyttäen jotain hakkuriregulaattoripiiriä ja pyörittaisi sillä esim. pelkästään bensapumppua ja vähentäisi siten varsinaisen latausjärjestelmän kuormitusta. Nuo hakkuriregut eivät tarvi yleensä kuin kourallisen osia ympärilleen ja niihin löytyy valmiit kytkentäkaaviot ja mitoitusohjeet joten semmoinen olisi rakennettavissa suhteellisen helposti. Pikaisella googletuksella löytyi esimerkiksi
tämä, jännitekestoahan tuossa ei varmaan ole riittävästi eli käämin rinnalle pitäisi tehdä jonkinlainen jänniterajoituskytkentä esimerkiksi tyristorilla ja zenerillä.
En tiedä kyllä yhtään paljonko tuosta CDI-käämistä saa otettua tehoa ulos, rakentelu kannattaisi ehkä aloittaa kytkemällä siihen jotain kuormaa ja mittailla paljonko jännitettä tulee milläkin virralla/kierroksilla. Uudelleen käämimis hommiksi saattaa mennä.
Askartelun makuahan tuollaisessakin toteutuksessa on, mutta mitä tuota sinun projektia olen seurannut niin se ei taida olla mikään ongelma.
cockjerry wrote:
Minkä verran teillä lataa gsx-r ja gsx tyhjäkäynnillä? GSX näyttää olevan samanlainen staattori, keloja 18 kun DR 14+CDI. Ellen ihan väärin muista, niin gsx-r taisi olla "autonlaturi".
Joo GSX-R laturi on tosiaan ihan erillinen murikka tyyliin autolaturi ja siinä ei tuontyyppistä staattoria ole. Latausjännite on tyhjäkäynnillä n.14v ja kierroksilla n.14,5v riippuen vähän kuormituksesta. Virtoja en ole mittaillut mutta tehtaan speksien mukaan laturi on 20A.
e: Niin sitten tuli vielä mieleen sellainen tehonsäästökikka että bensapumpun jännitettä voisi tiputtaa silloin kun tuottoa ei tarvita paljoa, eli yksinkertaisimmillaan vaikka 555-piirillä tehty pulssileveysmodulaattori jolle otettaisiin ohjaus tps-potikalta. Pulssileveys pitäisi sitten saada säätymään siten että tuotto olisi joka tilanteessa vähän suurempi kuin kulutus(ts. niin että bensan paine ei tipu alle asetetun arvon). Pienellä kaasulla riittäisi pumpulle varmaan paljon pienempikin jännite kuin latausjännite. Joskus kyhäilin akkuporan moottorille
tällaisen säätimen, kuten kuvasta näkyy niin on todella yksinkertainen ja siksi saattaisi ehkä olla kokeilemisen arvoinen jos virta on kortilla.