Staattorin modaus

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Staattorin modaus

Post by cockjerry »

Täällä kun on elektroniikka guruja, niin probleema / projekti on tällä kertaa staattori.

Eli tälläinen:
http://njaa.pp.fi//ServiceManualDR750/E ... tem/02.jpg
http://njaa.pp.fi//ServiceManualDR750/E ... tem/03.jpg
http://njaa.pp.fi//ServiceManualDR750/E ... tem/04.jpg
Image

Lataustehoa pitäisi saada nostettua. Tyhjäkäynnilla lataus on olematonta ja isommilla jengoillakin nousee vain 13V.

Tossa on alunperin CDIlle se virtakäämi, niin voisikohan sen yhdistää / muokata jotenkin latauskäyttöön sopivaksi. Sieltä tulee 2 piuhaa ja itse laturista 3.

Pystyyköhän noita käämittämään tehokkaammaksi.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Kyllä pystyy käämimään tehokkaammaksi mutta se on sovelluksesta kiinni että kestääkö. On töissä äijät noita joskus tehneet...
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Voihan tuota modata käämimällä koko roskan uusiksi. Riippuu tapauksesta kuinka paljon parannusta on saatavilla. Kierrosten lisääminen kasvattaa jännitettä, eli täysi latausjännite olisi saatavilla pienemmillä kierroksilla. Langan paksuntaminen taas parantaa virranantokykyä. Itse ehkä keskittyisin virranantokyvyn kasvattamiseen, ellei tuo heikko lataus juuri tyhjäkäynnillä ole erityisen paha ongelma.

CDI:n käämien hyötykäyttöön valjastamiseen on pari vaihtoehtoa. Ne voisi yrittää liittää osaksi alkuperäisiä latauskäämejä, kierrosmäärät ja polaritetti vaan pitää miettiä huolella. Tai sitten niille voisi käämiä omat vaiheensa ja laittaa niille oman reguloinnin alkuperäisen rinnalle.

Käämimisessä on pari käytännön ongelmaa. Ensinnäkin käämien oikeaan suuntaan ja järjestykseen käämiminen. Tämä erityisesti siinä tapauksessa, jos järjestystä menee muuttamaan ottamalla nuo CDI:n navat käyttöön. Toinen on käämien lakkaus riittävän kestävällä tavaralla. Myös käämeiltä lähtevien piuhojen laatuun ja kiinnitykseen kannattaa kiinnittää huomiota, ovat aika kovilla, varsinkin jos staattori ui öljyssä(?). Voi muuten olla, että tuo sun staattori ei enää ole alkuperäisessä iskussa, eristeet on saattaneet pettää ja osa kierroksista mennä keskenään oikoseen. Tässä tapauksessa pelkkä uudelleen käämiminenkin parantaa tehoa.
Arttu
GSX1100 -85
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

Voisihan tuota varmaan saada tehostettua erilaisella käämityksellä, itse en ehkä kuitenkaan kovin helposti lähtisi tuota kokeilemaan mikäli ei sitten ole käytettävissa ylimääräistä staattoria. Joskus olen RC-auton mottoreita kääminyt uusiksi ja ainakin niissä oli käsin käämimällä hankalaa saada mahtumaan edes alkuperäistä kierrosmäärää(niissä tosin yleensä kierroksia olikin tarkoitus vähentää). Tuosta kuvasta päätellen kyllä voisi olla käämeille hieman "ylimääräistäkin" tilaa käytettävissä eli voisi ehkä onnistuakin lisätä kierroksia/langan paksuutta.

Tuosta AC generator non load testistä päätellen jännitettä tulisi kyllä ilman kuormaa helpostikin riittävä määrä kierroksilla(75VAC 5000 kierroksella), eli ongelma on varmaan ainakin kierroksilla ennemminkin tuossa virranantokyvyssä jos latausjännite ei nouse riittävän suureksi.

Muita latauksen tehostamiseen auttavia kikkoja voisi olla tehokkaammilla magneeteilla varustetun vauhtipyörän etsiminen tai lataussäätimen muokkaaminen. Tuo tyristorisäädin kai toimii niin että kun joltain vaiheelta tuleva jännite nousee liian suureksi niin tyristori maadoittaa kyseisen käämin jolloin "ylimääräinen" teho muuttuu lämmöksi ko. käämissä.

Paremmin tehon voisi saada valjastettua hyötykäyttöön siten että varaisi kaiken käämiltä tulevan energian kondensaattoriin jossa jännitettä ei olisi mitenkään rajoitettu. Kondensaattorista sitten varattaisiin akkua hakkurilla joka tiputtaisi jännitteen sopivalle tasolle(n.14,5v), jolloin lähes kaikki energia saataisiin akkuun/kulutukseen.

Tuo siis noin ihan ajatuksen tasolla, sopivan hakkurin rakentaminen on varmasti kyllä vähintään yhtä haastavaa kuin staattorin uudelleen käämiminenkin.

e: Niin se tuli vielä mieleen että joskus viritettiin auton vaihtovirtalaturia muuttamalla tuo tähtikytkentä kolmiokytkennäksi jolloin virran antokyky kasvaa. Se ei kuitenkaan taida tässä tapauksessa olla kovin toimiva keino koska käämeiltä tuleva jännite laskee(ilman säädettävää magnetointia), jolloin pienillä kierroksilla magnetolta saatava jännite tippuisi entisestään.
GSX-R1100 -90
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

joop wrote: Paremmin tehon voisi saada valjastettua hyötykäyttöön siten että varaisi kaiken käämiltä tulevan energian kondensaattoriin jossa jännitettä ei olisi mitenkään rajoitettu. Kondensaattorista sitten varattaisiin akkua hakkurilla joka tiputtaisi jännitteen sopivalle tasolle(n.14,5v), jolloin lähes kaikki energia saataisiin akkuun/kulutukseen.

Tuo siis noin ihan ajatuksen tasolla, sopivan hakkurin rakentaminen on varmasti kyllä vähintään yhtä haastavaa kuin staattorin uudelleen käämiminenkin.
Pohdiskelin joskus tuollaisen hakkurisäätimen rakentamista ja lopulta hylkäsin idean epäkäytännöllisenä. Ongelmana on laturilta tulevan jännitteen laaja skaala, ilman kuormaa isoilla kierroksilla saattaa tulla jopa 200V. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että hakkuri pitäisi mitoittaa toimimaan 14-200V jänniteskaalalla ja virranantokykyäkin pitäisi löytyä luokkaa 30A. Tuollaista on aika hankala mahduttaa mihinkään järkevään tilaan, lopputulos varmaan lähempänä PC:n poweria kuin alkuperäistä säädintä.

Päädyin sitten tekemään ohjatun tasasuuntaussillan, joka ei turhaan kuormita laturia. Proto on nyt ollut useamman vuoden "testattavana" pyörässä ja hyvin tuntuu toimivan. Pitäisi joskus ehtiessään tehdä siistitty versio tuon hyppylankavirityksen sijaan...
Arttu
GSX1100 -85
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Kuulostaa siltä, että en itse taida ryhtyä ko. hommaan :D

Nyt on levinnyt sitten kokonaan. Nyt tulee enää ei kuormitettuna 30v @ 5000rpm. Tyhjäkäynnillä 10VAC. Viimeksi antoi sen 70V @ 5000rpm ei kuormitettuna.

Gasopumppu ja puolahan tossa sitä virtaa syö tyhjäkäynnillä, pumppu ~5A ja puola 5-6A.

Englannista noita sais 125e rahteineen uusia tarvikkeita. Pitäisiköhän sellanen hommata, vai yrittää teettää suomessa jollain tehokkaammaksi ? Suomessa teetetyissä on vaan joillakin ollut probleemana lakkauksen syöpyminen kun staattori ui öljyssä.
http://www.bbbikeshop.co.uk/acatalog/Br ... s_141.html
ArttuH wrote: CDI:n käämien hyötykäyttöön valjastamiseen on pari vaihtoehtoa. Ne voisi yrittää liittää osaksi alkuperäisiä latauskäämejä, kierrosmäärät ja polaritetti vaan pitää miettiä huolella. Tai sitten niille voisi käämiä omat vaiheensa ja laittaa niille oman reguloinnin alkuperäisen rinnalle.
Jos tekisi tollasen oman erillisen reguloinnin CDIn käämille, miten toi homma menis käytännössä?
joop wrote: Paremmin tehon voisi saada valjastettua hyötykäyttöön siten että varaisi kaiken käämiltä tulevan energian kondensaattoriin jossa jännitettä ei olisi mitenkään rajoitettu. Kondensaattorista sitten varattaisiin akkua hakkurilla joka tiputtaisi jännitteen sopivalle tasolle(n.14,5v), jolloin lähes kaikki energia saataisiin akkuun/kulutukseen.
Millanen viritys toi olisi käytännössä, tilaa ei mitenkään mahtavasti ole.

Minkä verran teillä lataa gsx-r ja gsx tyhjäkäynnillä? GSX näyttää olevan samanlainen staattori, keloja 18 kun DR 14+CDI. Ellen ihan väärin muista, niin gsx-r taisi olla "autonlaturi".

e: Tässä olis joku tasasuuntaaja/requ, harmi vaan että 6V, tollanen 12v CDI käämille?
http://www.bbbikeshop.co.uk/acatalog/Br ... s_150.html

edit2: Löyty 12v versio, eli RR02
http://www.bbbikeshop.co.uk/acatalog/Un ... Rec_s.html

Tollanen CDIn käämille?
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

cockjerry wrote:
joop wrote: Paremmin tehon voisi saada valjastettua hyötykäyttöön siten että varaisi kaiken käämiltä tulevan energian kondensaattoriin jossa jännitettä ei olisi mitenkään rajoitettu. Kondensaattorista sitten varattaisiin akkua hakkurilla joka tiputtaisi jännitteen sopivalle tasolle(n.14,5v), jolloin lähes kaikki energia saataisiin akkuun/kulutukseen.
Millanen viritys toi olisi käytännössä, tilaa ei mitenkään mahtavasti ole.
Kuten Arttu tuossa totesikin niin tuollaisen koko sähköjärjestelmää ruokkivan hakkurin rakentaminen on aika kovatöinen homma, valmiita hakkuriregulaattoripiirejähän on saatavilla mutta niissä ei riitä virranantokyky/jännitekesto(sisääntulon) alkuunkaan. Hakkuri pitäisi siis käytännössä kasata diskreettikomponenteista ja jostain hakkuriohjainpiiristä samaan tapaan kuin PC:n virtalähde.

Yksi konsti voisi olla että tekisi tuohon CDI-käämiin(sinulla ei kai ollut enää CDI-sytytys käytössä?) tuollaisen systeemin käyttäen jotain hakkuriregulaattoripiiriä ja pyörittaisi sillä esim. pelkästään bensapumppua ja vähentäisi siten varsinaisen latausjärjestelmän kuormitusta. Nuo hakkuriregut eivät tarvi yleensä kuin kourallisen osia ympärilleen ja niihin löytyy valmiit kytkentäkaaviot ja mitoitusohjeet joten semmoinen olisi rakennettavissa suhteellisen helposti. Pikaisella googletuksella löytyi esimerkiksi tämä, jännitekestoahan tuossa ei varmaan ole riittävästi eli käämin rinnalle pitäisi tehdä jonkinlainen jänniterajoituskytkentä esimerkiksi tyristorilla ja zenerillä.

En tiedä kyllä yhtään paljonko tuosta CDI-käämistä saa otettua tehoa ulos, rakentelu kannattaisi ehkä aloittaa kytkemällä siihen jotain kuormaa ja mittailla paljonko jännitettä tulee milläkin virralla/kierroksilla. Uudelleen käämimis hommiksi saattaa mennä.

Askartelun makuahan tuollaisessakin toteutuksessa on, mutta mitä tuota sinun projektia olen seurannut niin se ei taida olla mikään ongelma.
cockjerry wrote: Minkä verran teillä lataa gsx-r ja gsx tyhjäkäynnillä? GSX näyttää olevan samanlainen staattori, keloja 18 kun DR 14+CDI. Ellen ihan väärin muista, niin gsx-r taisi olla "autonlaturi".
Joo GSX-R laturi on tosiaan ihan erillinen murikka tyyliin autolaturi ja siinä ei tuontyyppistä staattoria ole. Latausjännite on tyhjäkäynnillä n.14v ja kierroksilla n.14,5v riippuen vähän kuormituksesta. Virtoja en ole mittaillut mutta tehtaan speksien mukaan laturi on 20A.

e: Niin sitten tuli vielä mieleen sellainen tehonsäästökikka että bensapumpun jännitettä voisi tiputtaa silloin kun tuottoa ei tarvita paljoa, eli yksinkertaisimmillaan vaikka 555-piirillä tehty pulssileveysmodulaattori jolle otettaisiin ohjaus tps-potikalta. Pulssileveys pitäisi sitten saada säätymään siten että tuotto olisi joka tilanteessa vähän suurempi kuin kulutus(ts. niin että bensan paine ei tipu alle asetetun arvon). Pienellä kaasulla riittäisi pumpulle varmaan paljon pienempikin jännite kuin latausjännite. Joskus kyhäilin akkuporan moottorille tällaisen säätimen, kuten kuvasta näkyy niin on todella yksinkertainen ja siksi saattaisi ehkä olla kokeilemisen arvoinen jos virta on kortilla.
GSX-R1100 -90
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

joop wrote: Askartelun makuahan tuollaisessakin toteutuksessa on, mutta mitä tuota sinun projektia olen seurannut niin se ei taida olla mikään ongelma.
Kiitoksia vaan, hyviä idiksiä! Toi pumpun virransäästö juttu menee toteutukseen, jos ei ala virta riittämään. Olisi ainakin suht simppeli duunata.

Tuolta BB-bikesshopista taisi ehkä löytyä vastaus..

Eli G9 staattori (Suzuki LS650, jossa siis 12v sytytys)
http://www.bbbikeshop.co.uk/acatalog/G9-large.jpg

Tai jopa G7 staattori, se on tosin 4mm paksumpi, mutta ehkä vieläkin tehokkaampi?

Koko on täsmälleen sama tossa G9, paitsi 2mm paksumpi, mutta luulisi mahtuvan. Tossa ei siis ollenkaa CDI käämiä, kaikki lataukseen tarkoitettuja. + 10 puntaa halvempikin vielä!! :lol:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

cockjerry wrote: Tuolta BB-bikesshopista taisi ehkä löytyä vastaus..

Eli G9 staattori (Suzuki LS650, jossa siis 12v sytytys)
http://www.bbbikeshop.co.uk/acatalog/G9-large.jpg

Tai jopa G7 staattori, se on tosin 4mm paksumpi, mutta ehkä vieläkin tehokkaampi?

Koko on täsmälleen sama tossa G9, paitsi 2mm paksumpi, mutta luulisi mahtuvan. Tossa ei siis ollenkaa CDI käämiä, kaikki lataukseen tarkoitettuja. + 10 puntaa halvempikin vielä!! :lol:
Tuohan vaikuttaa juuri sopivalta ratkaisulta. Sama tulos kuin käämimällä CDI-navat lataukseen, mutta valmiina. No, seuraavaksi menee sitten säädin :) Onneksi sellainen on helppo rakentaa itsekin.

Tuo pumpun tehonsäätö on myös ihan hyvä idea. Itsekin olen joskus pähkinyt tuota, mutta ei ole tullut tehtyä, kun virta on riittänyt muutenkin. Ohjauksen voisi muuten ottaa myös Megalta. Jotain I/O-linjaa voisi käyttää ohjaamaan pumpun täysille vaikka MAP:in noustessa halutun rajan yli. Kaksiportainen ohjaus olisi varmaan käytännössä ihan riittävä.
Arttu
GSX1100 -85
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

ArttuH wrote: seuraavaksi menee sitten säädin :) Onneksi sellainen on helppo rakentaa itsekin.
:lol: Niin taisi mennä.. nyt latausteho on taas about sama kuin ennen.

Diodit pitäisi kestää jotain 30A / 300V, mutta mistä toi 3 vaihde regulaattori?

Oon kerran jo vaihtanut ton jännitteensäätimen, joten olis yksi ylimääräinen jäähdytyssiilikin.

Kuulemma dr orggis staattori oli 200W ja toi uus 350W. Johdot ja kelojen ytimet / rungot tuplasti paksummat ja enemmän keloja. Eli tuotti vissiin liikaa virtaa ja poltti sen säätimen? Kuumeni aika paljon kun ennen ei kuumentunut melkein yhtään. Lataa enään jotain 13v @ 5000rpm ja aika hitaasti nousee. Alle 3000 ei vissiin lataa ollenkaan.

Päivän kesti! Mutta helvetin hienosti tuli virtaa vähän aikaa, nousi jo 3000rpm 14V
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Säätimen ohjeet löytyy tuolta: http://www.iki.fi/arttuh/laturi.jpg

Ei maksa paljoa, toimintakuntoon säätämisessä on vähän enemmän hommaa. Jännitettä säätäessä kannattaa muutella lähinnä noita "ylempiä" 330 Ohmin vastuksia, niillä on enemmän vaikutusta. Tuo vastaa varsin tarkkaan alkuperäistä säädintä, eli on toimintaperiaatteeltaan yhtä tyhmä. Mutta noilla komponenteilla ja kunnollisella jäähyllä sen pitäisi kestää.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply