Rautalankaa seoksista ja lambdasta

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Krisse
Kokenut Megasquirttaaja

Rautalankaa seoksista ja lambdasta

Post by Krisse »

Tänään oli oikein hyvä päivä. Mulla oli atk operaattorina 'edes jostain jostain' tietävä kaveri, ja auto pelaa nyt kivasti. Päästömittaus tulee menemään läpi ja saatiin ihan selvä parannus 70-80kmh välillä tuntuneeseen puhdittomuuteen. Mutta sekä mä että toi mun edes jostain jotain tietävä kaveri ei kyllä ihan vielä oikein tajuttu ihan kaikkea.

Kun tossa mun setupissahan on sellanen kapeakaistalambda MILLÄ EI TEE YHTÄÄN MITÄÄN!!!!!!!!!!!11 niin sen antamat arvot ja niihin luottaminen meille jäi vielä vähän arvailujen varaan. Niin tän tiimoilta mulla olisi muutama kysymys jotka koitan muotoilla sellaisiksi että osaava pystyy antamaan niihin lyhyen ja ytimekkään vastauksen.

1) Kun AFR näyttää 14:7 ja megatunen seosmittari (se vihreitä ja punaisia pallukoita oleva palkki ruudun alareunassa) näyttää punaisen ja vihreän puolta väliä, niin silloin ollaan ilmeisesti hyvässä jamassa tasakaasulla ajettaessa?

2) Entä sitten kun vaikka puolet punaisista palleroista on päällä ja AFR on edelleen 14:7? Ollaanko sillonkin vielä 14:7 'ja vähän päälle'?

3) Entä sitten kun kapeakaistalambdalla saadaan esimerkiksi arvot 13:9 tai 15:3? Onko ne sillon oikeasti noi, vai voiko seos siinä vaiheessa olla 'kuin paljo tahansa' laihalla/rikkaalla?

4) Kun AFR paukuttaa asteikon jommassa kummassa laidassa asti, niin ainakin se lienee sellainen tilanne jolloin seos voi olla 'kuin paljo tahansa' laihalla/rikkaalla?

Eikä mulla ton tiimoilta sitten muuta. Aiheestahan on pulistu tänkin foorumin tiimoilta vaikka kuin paljon, mutta päällimmäisenä jää mieleen vaan että kapeakaistalambda on vaan 'suurinpiirtein sinnepäin', mutta vähän tarkempaa tietoa ton suurpiirteisyydestä kaipaisin.

Kiitos Image
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
PQatPIT
Megasquirttaaja

Post by PQatPIT »

Ilmeisesti kyseessä on Fordin Xetec-moottori jostain 90-luvulta?

Jos on niin tasakaasulla ajettaessa tuo sietää varsin paljon laihemman seoksen edellyttäen että myös ennakot ovat niin ettei rupea naulaamaan. Säästää bensaa pitkässä juoksussa, tasakaasu kun on tilanne että on tarkoitus siirtää kehoa eikä mennä niin nopeasti kuin mahdollista.

Suurin ongelma kapeakaista-anturissa on mielestäni se että jos se näyttää että nyt ollaan toisessa laidassa niin todellinen seos saattaa ollakin juuri siellä toisessa laidassa. Vaarallista ainakin ahdetuissa moottoreissa ja korkeapuristeisissa vapareissa.

Mä olen esim. AEMien kanssa säätänyt niin että tasakaasulla naputellaan niin laihalle että rupeaa pikkaisen "vastustamaan" tai nypyttämään ja siitä aavistus paksummalle. Sen jälkeen pieniä kokeiluja ennakoilla ja samalla katsoen mitä tapahtuu seokselle, jos menee selkeästi laihemmalle niin tippa lisää bensaa ja jos seos ei juurikaan muutu niin annan olla aikalailla siinä. Sen jälkeen olen katsonut bensakartan muotoa niin sen pitää olla jouhevasti muuttuva tasopinta ja suuria hyppyjä solujen välillä ei saa olla, niin sytkä- kuin bensakartassakaan. En tiedä onko tämä nyt se kaikkein paras lähtökohta hieroa pinta- ja osakaasualueet kohdalleen mutta ainakin se on tähän mennessä toiminut asiallisesti. Jos on ollut moottori jossa on ollut alkuperäinen tehtaan jäljiltä oleva ohjaus ja sen jälkeen on tullut säädeltävä ohjaus niin samoihin tai hiukan pienempiin kulutuksiin ja ajettavuuteen on päästy.
PQ
KariM
Megailija

Post by KariM »

Jokseenkin noin suurpiirteisesti se "NB" toimiikin. 14.7 on tasakaasulla kattikoneelle ok, katittomalla voi ajella kevyellä osakuormalla laihemmallakin jos vain nykimättä ja puutumatta menee. Säästää jonkun tipan bensassa. Oma vekotin kulki laihimmillaan jopa 16.8:1 sopalla ok.

Siitä Megatunen pallukkamittarista en perusta. Kapeakaistaisella mielestäni luontevampaa on konffata yksi viisarimittari jännitemittariksi 0-1V.

Kapeakaistaisista voi tuurilla löytyä melko tarkkakin yksilö. Itselläni oli takavuosina NTK-merkkinen lämmitettävä, ja se antoi varsin luotettavia tuloksia. Pakokaasuarvot sillä sai vuosi toisensa jälkeen katsastuskuntoon. Kun lopulta tuli laajakaista, totesin että kevyt- ja keskikuorma-alueet oli tullut kapeakaistaisella säädettyä juuri niin kuin oli tarkoituskin. Täyskuorma-alue oli sitten liian rikkaalla. Yksi häiritsevä seikka täyskaasulla oli anturin näyttämän muuttuminen pakokaasun lämmön vaikutuksesta.

Tuossa kapeakaistaisen ominaiskäyrä.
http://ffp-motorsport.com/tuning/o2meter.php
Post Reply