Kuinka säädetään 4x200cc alipaineelle, ja 4x1500cc ahdoille?
Moderator: Masi_K
Kuinka säädetään 4x200cc alipaineelle, ja 4x1500cc ahdoille?
Mulla oli alunperin 4x200cc ja 4x220cc. Kummatkin omissa pankeissa ja injector staging säädettynä alternating:lle. Näin pelas aivan mainiosti.
Nyt olisi tarkoitus ottaa käyttöön kakkos pankkiin nuo 1500cc suuttimet.
Ajatuksena olisi saada nuo 200cc suuttimet toimimaan alipaineella ja 1500cc suuttimet mukaan kun mennään ahtopaineiden puolelle. Näin saa hyvät päästöarvot ja polttoainetalouden pikku kierroksille.
Tuosta megasta löysinkin jo ominaisuuden nimeltä Staged Injection. Täältä saa nopean vilauksen perusteella laitettua esim. map pohjaisen käynnistyksen noille kakkospankin suuttimille.
Harmaita hiuksia aiheuttaa tuo Scaling Factor. Ei mitään hajua mikä se on, mitä siihen pitäisi laittaa, ja miten lähteä hakemaan siihen hyvää arvoa?
Nyt olisi tarkoitus ottaa käyttöön kakkos pankkiin nuo 1500cc suuttimet.
Ajatuksena olisi saada nuo 200cc suuttimet toimimaan alipaineella ja 1500cc suuttimet mukaan kun mennään ahtopaineiden puolelle. Näin saa hyvät päästöarvot ja polttoainetalouden pikku kierroksille.
Tuosta megasta löysinkin jo ominaisuuden nimeltä Staged Injection. Täältä saa nopean vilauksen perusteella laitettua esim. map pohjaisen käynnistyksen noille kakkospankin suuttimille.
Harmaita hiuksia aiheuttaa tuo Scaling Factor. Ei mitään hajua mikä se on, mitä siihen pitäisi laittaa, ja miten lähteä hakemaan siihen hyvää arvoa?
Volvo 242 & 240
Olet varmaankin katsonut manuaalin:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/stagedinj.html
Siellä löytyy:
Scale factor = primary flow/(primary+secondary flow)*512
Eli skaalauskerroin kertoo primäärien suhteellisen koon koko järjestelmän tuottoon.
Noiden antamiesi arvojen perusteella sinulla pitäisi olla scaling factor 60 (tosin ne sun sekundäärit taisi olla 1580cc, joten oikeampi lienee noin 58 ).
En ole testannut tuota toimintoa koskaan käytännössä, mutta noin se manuaalin mukaan menee.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/stagedinj.html
Siellä löytyy:
Scale factor = primary flow/(primary+secondary flow)*512
Eli skaalauskerroin kertoo primäärien suhteellisen koon koko järjestelmän tuottoon.
Noiden antamiesi arvojen perusteella sinulla pitäisi olla scaling factor 60 (tosin ne sun sekundäärit taisi olla 1580cc, joten oikeampi lienee noin 58 ).
En ole testannut tuota toimintoa koskaan käytännössä, mutta noin se manuaalin mukaan menee.
Enpä ole ennen huomannut tuota manuaalia...reve wrote:Olet varmaankin katsonut manuaalin:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/stagedinj.html
Siellä löytyy:
Scale factor = primary flow/(primary+secondary flow)*512
Eli skaalauskerroin kertoo primäärien suhteellisen koon koko järjestelmän tuottoon.
Noiden antamiesi arvojen perusteella sinulla pitäisi olla scaling factor 60 (tosin ne sun sekundäärit taisi olla 1580cc, joten oikeampi lienee noin 58 ).
En ole testannut tuota toimintoa koskaan käytännössä, mutta noin se manuaalin mukaan menee.

Eiköhän noilla avuilla saada kone taas kohdilleen. Kiitoksia taas kerran avusta!
Volvo 242 & 240
Säätämis ongelmaa!
Nyt on ajeltu noin 100km ja yritetty säätää parhaan mukaan. Ongelmana on datalogista katsottuna, että jos laittaa staged injectionin scalefactori oikeaan lukemaan ( 58 ), ei kakkos suuttimien auki olo aika ole kuin 4ms. Eikä se nouse siitä lainkaan.
Kokoonpano on siis 4x200cc ykköspankki ja 4x1580cc kakkospankki. Näistä jos lasketaan se scale factor niin sehän on se 58.
Jos nostetaan se scale factor esim. 74 saadaan kakkospankiin jopa 4.8ms aukiolo aika, mutta silti ve kartassa pitää käyttää muhkeita 180-200 arvoja...
Näistä arvoista huolimatta loppuu 5200 kierroksen jälkeen polttoaine 0,8bar ahtopaineilla, kun ei kerta kaikkiaan nouse suuttimien aukiolo aika yli 4.8ms. Eli tuolla 74 scale factorilla ei saa mitenkään otettua käyttöön suunniteltuja 1,5-2,0 bar ahtopaineita.
Onko mulla tullut nyt jossain joku paha moka. Sillä megaan pitäisi olla aivan oikein laskettuna reqfuel ja alipainealueilla toimii nätisti. Menee nätisti ahtopaineiden puolelle, mutta soppa vaan tahtoo loppua kovilla kierroksilla.
Jos laitan siihen scale factoriin vaikka 150, niin vissiin vetää silloin aivan vituralleen jo säädetyt arvot, jos se muklaa ne suoraan nyt olevista ve arvoista. Ja eihän sitä viitti alkaa edes yrittää säätää tuolla nykyisellä 74 arvolla, kun ei se näytä antavan yli 4.8ms aukiolo aikoja!
Kokoonpano on siis 4x200cc ykköspankki ja 4x1580cc kakkospankki. Näistä jos lasketaan se scale factor niin sehän on se 58.
Jos nostetaan se scale factor esim. 74 saadaan kakkospankiin jopa 4.8ms aukiolo aika, mutta silti ve kartassa pitää käyttää muhkeita 180-200 arvoja...

Näistä arvoista huolimatta loppuu 5200 kierroksen jälkeen polttoaine 0,8bar ahtopaineilla, kun ei kerta kaikkiaan nouse suuttimien aukiolo aika yli 4.8ms. Eli tuolla 74 scale factorilla ei saa mitenkään otettua käyttöön suunniteltuja 1,5-2,0 bar ahtopaineita.
Onko mulla tullut nyt jossain joku paha moka. Sillä megaan pitäisi olla aivan oikein laskettuna reqfuel ja alipainealueilla toimii nätisti. Menee nätisti ahtopaineiden puolelle, mutta soppa vaan tahtoo loppua kovilla kierroksilla.
Jos laitan siihen scale factoriin vaikka 150, niin vissiin vetää silloin aivan vituralleen jo säädetyt arvot, jos se muklaa ne suoraan nyt olevista ve arvoista. Ja eihän sitä viitti alkaa edes yrittää säätää tuolla nykyisellä 74 arvolla, kun ei se näytä antavan yli 4.8ms aukiolo aikoja!
Volvo 242 & 240
Re: Säätämis ongelmaa!
kumpienko suuttimien mukaan olet laskenut tuon regfuel arvon ja vai onko sillä edes mitään merkitystä asiaanTapsa84 wrote:Nyt on ajeltu noin 100km ja yritetty säätää parhaan mukaan. Ongelmana on datalogista katsottuna, että jos laittaa staged injectionin scalefactori oikeaan lukemaan ( 58 ), ei kakkos suuttimien auki olo aika ole kuin 4ms. Eikä se nouse siitä lainkaan.
Onko mulla tullut nyt jossain joku paha moka. Sillä megaan pitäisi olla aivan oikein laskettuna reqfuel ja alipainealueilla toimii nätisti. Menee nätisti ahtopaineiden puolelle, mutta soppa vaan tahtoo loppua kovilla kierroksilla.


jotenkin mega nyt vain olettaa, että tuoton pitäisi riittää, jos se ei suostu suurempaa PW:tä antamaan...
joku yksinkertainen perus juttu tässä kuitenkin taas on kyseessä, joka ei liiallisen pähkimisen takia tule millään mieleen

Re: Säätämis ongelmaa!
Joo-o. Taas päivä säätelyä ja aina saa enemmän menoo kun nostaa sitä scale factoria. Menee yli ymmärryksen mitä sitä vaivaa. Laitettiin hurja 110 scale factoriin, mutta silti 5200 jälkeen menee laihalle vaikka siellä on ve 250...Höylä wrote:
kumpienko suuttimien mukaan olet laskenut tuon regfuel arvon ja vai onko sillä edes mitään merkitystä asiaanvai lasketaanko se tälläisessä tapauksessa isojen ja pienien suuttimien yhteenlasketun tuoton perusteella
jotenkin mega nyt vain olettaa, että tuoton pitäisi riittää, jos se ei suostu suurempaa PW:tä antamaan...
joku yksinkertainen perus juttu tässä kuitenkin taas on kyseessä, joka ei liiallisen pähkimisen takia tule millään mieleen

Onko mulla jokin virhe tuossa reqfuelin laskennassa. Tällä hetkellä se on laskettu niitten pikku suuttimien mukaan ja ei tunnu pelaavaan.
Volvo 242 & 240
Niin, sehän ois kyllä ratkaisu. Mutta noilla mini suuttimilla saa niin pirun hyvin säädettyä tuon alipaine alueen.Höylä wrote:no, mitäs jos poistat käytöstä ne pikku suuttimet kokonaan ja kokeilet niillä 1500 cc/min suuttimilla![]()
entä riittääkö polttoaine pumpussa varmasti tuotto...
Pumpussa pitäis riittää kyllä tuotto. Ja eihän se voi loppua noin pikku paineilla. Ei tuossa nyt niin paljoa ole voimaa....

Volvo 242 & 240
ei sulla sattuis olemaan mitään logia tapahtumasta (itse en kylläkään pysty logeja nykyään tutkimaan, kun oma tietokone tilttas, jossa on kaikki megasquirttiin liittyvät ohjelmat
)
logista vois selvitä kuitenkin aika hyvin koneen tapahtumat ennen puutumista
eikä sulla varmasti ole mikään fuelcut tai muu rajoitin päällä, jos aina tuon 5200 rpm:n jälkeen menee laihalle?

logista vois selvitä kuitenkin aika hyvin koneen tapahtumat ennen puutumista

eikä sulla varmasti ole mikään fuelcut tai muu rajoitin päällä, jos aina tuon 5200 rpm:n jälkeen menee laihalle?
Map arvon mukaan kytkeytyy, mutta ei vaan toimi.
Tässä on tämänpäiväinen ajo missä scale factor on 74:
www.newave.biz/jaakon/pakattu/nettiin.rar
Tutkiskelin noita vanhempia datalogeja ja niistä huomaa, että 110 arvolla saa jopa 6.4ms aukioloaikaa kun ve on 250...
Tuossa logissa myös hyppää overboost protection päälle, mutta seos on laihalla jo ennen sitä. Ei vaan riitä tuo 4.8ms. Eikä mitään toivoo, että toimis jos laittas siihen sen 58 mikä on siis se laskennallinen oikea arvo.
Tässä on tämänpäiväinen ajo missä scale factor on 74:
www.newave.biz/jaakon/pakattu/nettiin.rar
Tutkiskelin noita vanhempia datalogeja ja niistä huomaa, että 110 arvolla saa jopa 6.4ms aukioloaikaa kun ve on 250...
Tuossa logissa myös hyppää overboost protection päälle, mutta seos on laihalla jo ennen sitä. Ei vaan riitä tuo 4.8ms. Eikä mitään toivoo, että toimis jos laittas siihen sen 58 mikä on siis se laskennallinen oikea arvo.
Volvo 242 & 240
Eihän sulla oo tuota 2nd parametriä tms päällä? Eikä tuolla more staged injection asetuksissa mitään? Voisiko olla mahdollista, että seokset menevät liian rikkaalle ja seos ei pala enää? Sumuttaako kaikki isot suuttimet kunnolla(itsellä joskus mennyt suutin jumiin kun on ollut käyttämättä pidempään)?
Ei ole päällä mitään ylimääräistä.msivula wrote:Eihän sulla oo tuota 2nd parametriä tms päällä? Eikä tuolla more staged injection asetuksissa mitään? Voisiko olla mahdollista, että seokset menevät liian rikkaalle ja seos ei pala enää? Sumuttaako kaikki isot suuttimet kunnolla(itsellä joskus mennyt suutin jumiin kun on ollut käyttämättä pidempään)?
Ei mene liian rikkaalle, koska saan scale factoria nostamalla lisää suuttimien aukiolo aikaa, jolloin saan AFR laskemaan vaikka 10.5, mutta silloin menee kaikki vanhat asetukset vituralleen. Ja jos laitan sen scale factorin kuitenkin liian pieneksi, en saa mitenkään säädettyä isommille ahdoille ja jos sitten isonnan sitä taas, menevät sitä edelliset säädöt vituralleen.
Hankala paikka.
Volvo 242 & 240