Tyhjäkäynnin hakeminen jne.

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Nagu
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 29, 2006 14:02
Location: Tampere
Contact:

Tyhjäkäynnin hakeminen jne.

Post by Nagu »

Moro kaikille, kasasin ruutan omaan pirssiin ja nyt pitäisi tyhjäkäynti löytää. Manuaalia ja muita ohjeita on tullut luettua luvattoman paljon, kuin myös tätä forumia, mutta silti jotain menee vielä ohi. :D

Autona toimii peugeot 205xs 1400cc

Elikkä ongelma on seuraavanlainen:

Käyntiin aina laakista ja vaikka lämpeää sinne ~90C tienoille niin kierrokset pysyvät silti n.2500-3000rpm

map näytttää apauttirallaa 40kpa:ta

Lambda hyppii jonninverran mutta pääsääntöisesti reilusti punaisella.

Kysymys kuuluu onko seos liian laiha vaiko liian rikas? Vaiko jotain muuta probleemia.

Ja ruuttahan ohjaa vain ja ainoastaan polttoaineen syöttöä ja mitään lisäilmaventtiileitä en ole vielä asentanut.
205xs
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Jotenkin tuntuu että se vuotaa ilmaa jostain kaasuläpän ohi.
En nyt just muista kuinka päin ne värit lambda-palkissa meni mutta mitä isompi jännite sitä rikkaampi seos (tavallisella kapeakaistalla).
Nagu
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 29, 2006 14:02
Location: Tampere
Contact:

Post by Nagu »

Täytyy katsoa tuo vuoto huomenna. Muuten kyllä näyttäisi toimivan kohtuullisen hyvin. Anturitkin näyttivät ihan ok lukemia, mitä nyt lämpöantureita vois vielä vähän tarkentaa...

Voiko väärin ajoitettu sytkä vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntinopeuteen? Kyseessä kärjellinen jakaja jonka perusennakko säädetään jakajaa pyörittämällä.
205xs
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Läpät on ruuvattu kiinni ja siltikin käy liian kovilla kierroksilla?
Junez
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Jun 14, 2006 22:03
Location: Varkaus

Post by Junez »

Onkos tossa pökötissä sähköstä tyhjäkäyntiventtiiliä? Jos on ja se on ns. lepotilassa auki niin voi olla että sieltä vuotaa liikaa ilmaa läpi ja tyhjäkäyntiä ei saa pudotettua.
Nagu
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 29, 2006 14:02
Location: Tampere
Contact:

Post by Nagu »

Kaikki läpät kiinni eikä käytössä ole tosiaan minkäänlaista lisäilmaventtiiliä taikka tyhjäkäyntimoottoria.
205xs
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

Nagu wrote:Voiko väärin ajoitettu sytkä vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntinopeuteen? Kyseessä kärjellinen jakaja jonka perusennakko säädetään jakajaa pyörittämällä.
voi tuoki vaikuttaa mutta jos sulla on kaikki läpät kiinni nii ei se voi käydä ku se ei saa ilmaa eli varmaa ilma vuoto josakin päin imusarjaa.
Nagu
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 29, 2006 14:02
Location: Tampere
Contact:

Post by Nagu »

Imusarjan ja kannen välissähän se vuoto oli... Nyt takasin sorvin ääreen ja varmaan kyselen kohta taas jotain tyhmää... :D
205xs
Nagu
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 29, 2006 14:02
Location: Tampere
Contact:

Post by Nagu »

Nyt kun olen saanut tuon rassin jotenkin toimimaan niin kysynkin tälläista, että vaikuttaako jotenkin kun bensapainesäätimessä on alipaineletkulle paikka ja se letku ei ole paikallaan niin eikös sillloin bensapaineet pysy vakiona? Ja voin säätää täysin normaalisti.
205xs
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Pysyy, ulkoilmaan nähden. Toiminnan kannalta paljon järkevämpää olisi että bensanpaine pysyisi vakiona imusarjan paineeseen nähden, kuten se on tarkoitettukin toimivaksi.

Toimii se noinkin, ja VE-kartalla kompensoimalla on mahdollista säätääkin, mutta hankaluuksia tuosta voi tulla. Tyhjäkäynnillä täytyy käyttää hyvin lyhyitä aukioloaikoja (=karkea säädettävyys), ja mahdollisella ahtopaineella tuotto ei välttämättä riitä.

Kai sen letkun saa jotenkin ranetettua pysymään kiinni?
Post Reply