hei7 ja fuel only?
Moderator: Masi_K
hei7 ja fuel only?
Saako hei7 modatun boksin toimimaan fuel only vai täytyykö modi purkaa?
Toimii ihan normaalisti fuel onlynä vaikka ei ohjaisikaan moduulia. Tosin megan sisäänmeno on modattu tyypillisen Hall-skeman mukaan eli suoraan et voi syöttää puolalta kierroslukupulssia (tällöin joudut muuttamaan takaisin alkuperäiseksi). Jos Hei7 jää systeemiin mutta mega ei vaan ohjaa sitä niin toiminee ihan sellaisenaan kun moduulilta ottaa tuon pelkän kierrosimpulssin megalle kuten hei7 modilla (se hei7 nasta mikä menee megan liittimen pinnille 24). Megatunella voit määrittää sytkätilat pois päältä.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Boksi on ostettu finkpt:ltä Kytkentä vastaa alkuperäistä ja siihen on tehty hei7 modi
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-hei7.html
Tämän mukaan.
Tarkoitus olisi "heittää" normaali 4pin hei paikalle ja saada se tomimaan ton modatun boksin kanssa mahdollisimman helpolla.
Alkuun tuntui että toimii hienosti toi hei7 mutta nyt on välillä omituista röpöttämistä tasakaasulla, tyhjää käy hyvin ja kun antaa enemmän kaasua... Oliskohan toi tota kipinöiden puuttumista.....
Mulla oli tosin huonon maadoituksen takia "miljoona" muutakin vikaa...
Edit.
Eikös ton hei jakajan pitäisi antaa kipinä Jollain "limp mode" ennakolla vaikka noi ohjauspiuhat olisi kokonaan irti???
Eli mega vois toimia kun irrottaa noi muut piuhat ja sytkä tulee kiinteällä ennakolla....
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-hei7.html
Tämän mukaan.
Tarkoitus olisi "heittää" normaali 4pin hei paikalle ja saada se tomimaan ton modatun boksin kanssa mahdollisimman helpolla.
Alkuun tuntui että toimii hienosti toi hei7 mutta nyt on välillä omituista röpöttämistä tasakaasulla, tyhjää käy hyvin ja kun antaa enemmän kaasua... Oliskohan toi tota kipinöiden puuttumista.....
Mulla oli tosin huonon maadoituksen takia "miljoona" muutakin vikaa...
Edit.
Eikös ton hei jakajan pitäisi antaa kipinä Jollain "limp mode" ennakolla vaikka noi ohjauspiuhat olisi kokonaan irti???
Eli mega vois toimia kun irrottaa noi muut piuhat ja sytkä tulee kiinteällä ennakolla....
Limb modessa on vain se kiinteä ennakko käytössä mihin asentoon jakaja on laitettu.
Voit kokeilla siten että jätät vain (tach) Pin24 piuhan kiinni ja muut irti. Sillon mega saa pulssit jakajalta ja hei käyttää omaa kiinteää ennakoa kipinälle.
Mutta eipä siitäkään mitään varsinaista hyötyä ole, kun tarvii kumminkin olla säätyvä ennakko.
Mulla toi oma hukkasi "kipinöitä" välillä ja nyppi ja röpötti ikävästi.
Maadoituksia kannattaa olla riittävästi. Poistaa monta ongelmaa.
Voit kokeilla siten että jätät vain (tach) Pin24 piuhan kiinni ja muut irti. Sillon mega saa pulssit jakajalta ja hei käyttää omaa kiinteää ennakoa kipinälle.
Mutta eipä siitäkään mitään varsinaista hyötyä ole, kun tarvii kumminkin olla säätyvä ennakko.
Mulla toi oma hukkasi "kipinöitä" välillä ja nyppi ja röpötti ikävästi.
Maadoituksia kannattaa olla riittävästi. Poistaa monta ongelmaa.
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
BlackZ:lla oli ongelmia kun ei saanut hei7-moduulista mitään signaalia. Vaihtoi opton 4N35-malliseksi ja impulssi näkyikin jo megalle asti. Voisi olla ihan kokeilemisen arvonen juttu jos vähänkään epäilystä ton signaalin vahvuudesta.
viewtopic.php?t=3150
viewtopic.php?t=3150
Tiara Kit Car - MsnS-E
Mulla kaikki toimii todella hienosti, saattaa mennä monta tuntiakin ilman pienintäkään nykäystä. kaasuun ei tarvi kuin hipaista niin auto loikkaa. Sitten kun vika tulee "päälle" niin tasakaasuajossa ilmeisesti jää kipinöitä välistä ja auto ei mee mihinkään, röpeltää ja nykii. Käy kuitenkin tyhjää melko hyvin ja silloin kun painaa reilummin kaasua. Logissa ei näy mitään omituista paitsi afr heittelee. Ja vika ei ole kartassa kun kerra välillä toimii.
Ei ihan vielä luovuteta...
Akku on takaluukussa josta menee kaapeli runkoon. Konehuoneessa on rungosta moottoriin (nämä uusittu) mutta MISSÄÄN EI OLE RUNGON JA KORIN VÄLISTÄ MAADOITUSTA. mega ja lc1 on maadoitettu koriin.
Olisi silloin kun pisti ton ruutan ekaa kertaa pitänyt tarkistaa/tehdä kaikki johdotukset uudelleen..
Laturista löytyi oikosulussa oleva diodi tasasuuntaussillasta

Akku on takaluukussa josta menee kaapeli runkoon. Konehuoneessa on rungosta moottoriin (nämä uusittu) mutta MISSÄÄN EI OLE RUNGON JA KORIN VÄLISTÄ MAADOITUSTA. mega ja lc1 on maadoitettu koriin.
Olisi silloin kun pisti ton ruutan ekaa kertaa pitänyt tarkistaa/tehdä kaikki johdotukset uudelleen..
Laturista löytyi oikosulussa oleva diodi tasasuuntaussillasta

Ton opton vois kyllä vaihtaa joka tapauksessa kun se tuntuisi olevan heikko lenkki.. saattaa toimia välillä ihan hyvin mutta jossain oloissa sitten ei tarpeeksi ja auto sitten loikkii.
Eiköhän se maa kulje melkosen hyvin rungon ja korin välissä ellet ole erityisesti nähnyt vaivaa näiden eristämiseksi?
Eiköhän se maa kulje melkosen hyvin rungon ja korin välissä ellet ole erityisesti nähnyt vaivaa näiden eristämiseksi?
Tiara Kit Car - MsnS-E
Veikkaisin että tuo pelkkä opto ratkaisee ongelman eikä se maksa edes euroa... 
Toinen juttu mikä kannattas tarkistaa on sytkämodulin maadoitukset jakajan päästä jne. Mulla oli ainakin perkeleen hapettuneet joten tein nekin uusiksi ja vaihdoin samalla sytkämodulinki uuteen. Läpimurto tosin tuli vasta opton vaihdolla 4N35:een...

Toinen juttu mikä kannattas tarkistaa on sytkämodulin maadoitukset jakajan päästä jne. Mulla oli ainakin perkeleen hapettuneet joten tein nekin uusiksi ja vaihdoin samalla sytkämodulinki uuteen. Läpimurto tosin tuli vasta opton vaihdolla 4N35:een...

CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Joo täytyy katsoa vielä moduulin liitoksetkin. Josko tämä nyt tästä....Tuli tossa kuukauden päivät tehtyä muutakin remppaa (levyjarrut eteen, uusi tehostin/pääsylinteri, jarruputket, takasylinterit, iskarit, jouset, alatukivarret, alapallot jne jne) tohon autoon niin sitten kun tuli vielä tämä käyntihäiriö niin vähän rupeaa toi motivaatio loppumaan.
Kiitos paljon osallistuneille, jos joskus törmätään jossain (esim finsquirt miitissä?) niin pistän pullakahvit.
Katotaan kuinka äijän käy, pistän raporttia sitten....
Kiitos paljon osallistuneille, jos joskus törmätään jossain (esim finsquirt miitissä?) niin pistän pullakahvit.
Katotaan kuinka äijän käy, pistän raporttia sitten....
Vähän väliaikatietoja...
Nyt on ehjä laturi, Maadoituksia lisätty sekä juotettu kaikki maadoituksien kaapelikengät. Megan virransyöttö siirretty suoraan akulta. Koodi ajettu uudelleen purkkiin, asetukset tehty uudestaan, kaikki kytkennät tarkistettu (ja oikeaksi todettu) ja jakajalle menevät piuhat häiriösuojattu terässukalla. Ei mitään muutosta, aina vaan prötää tasakaasulla. Tai siis ei aina mutta välillä....
Nyt odotellaan että saan ton korjattavana olevan purkin takaisin johon samalla vaihdetaan toi 4n35 opto.
Niin Kokeiltiin myös irrottaa jakajalta muut johdot paitsi tach signaali = kiinteä limp mode ennakko. Ei vaikuttanut.
Nyt on ehjä laturi, Maadoituksia lisätty sekä juotettu kaikki maadoituksien kaapelikengät. Megan virransyöttö siirretty suoraan akulta. Koodi ajettu uudelleen purkkiin, asetukset tehty uudestaan, kaikki kytkennät tarkistettu (ja oikeaksi todettu) ja jakajalle menevät piuhat häiriösuojattu terässukalla. Ei mitään muutosta, aina vaan prötää tasakaasulla. Tai siis ei aina mutta välillä....
Nyt odotellaan että saan ton korjattavana olevan purkin takaisin johon samalla vaihdetaan toi 4n35 opto.
Niin Kokeiltiin myös irrottaa jakajalta muut johdot paitsi tach signaali = kiinteä limp mode ennakko. Ei vaikuttanut.
Last edited by turbosbc on Fri May 11, 2007 20:11, edited 1 time in total.
Nyt on testattu tolla 4N35 optolla... Tuntuis toimivan, röpötys lakkasi... Sitten ilmestyi uusi vika. Kun kääntää virrrat päälle niin bpumppu pyörähtää normaalisti, sitten kun auto käynnistyy niin bpumppu ei pyörikkään. Tämä ei tapahdu joka kerta. Megatunessa palaa kyllä bpumpun "valo" Tinasin bpumppuun liittyvät liitokset, mutta en ehtinyt tänään enään testaamaan....
Toi edellä mainittu vika johtunee koodin sekoamisesta.
Auto ei toimi vieläkään kunnolla koodi sekoaa vähän väliä, tai ainakin auto toimii jonkunaikaa paremmin kun pistää koodin ja asetukset uudestaan.
Autossa on uusi akku ja laturi, maadoitukset korjattu, kaikki liitokset juotettu, megan virransyöttö suoraan akusta, purkkiin vaihdettu 4N35 opto... Logissa ei näy minkäänlaisia piikkejä eikä resettejä. koodina uusin hires, myös 29v extraa kokeiltu.
Jos tämä ei kohta ala selviämään niin mega lähtee. Täytyis päästä ajamaankin ennen syksyä.
Auto ei toimi vieläkään kunnolla koodi sekoaa vähän väliä, tai ainakin auto toimii jonkunaikaa paremmin kun pistää koodin ja asetukset uudestaan.
Autossa on uusi akku ja laturi, maadoitukset korjattu, kaikki liitokset juotettu, megan virransyöttö suoraan akusta, purkkiin vaihdettu 4N35 opto... Logissa ei näy minkäänlaisia piikkejä eikä resettejä. koodina uusin hires, myös 29v extraa kokeiltu.
Jos tämä ei kohta ala selviämään niin mega lähtee. Täytyis päästä ajamaankin ennen syksyä.
Ei oikein mitenkään. Tuon opton ideana on nimenomaan se, että se erottaa prossun ja sisääntulevan signaalin toisistaan. Eli tuli sisään sitten minkälaista jännitepiikkiä hyvänsä, niin prossun signaali liikkuu ainoastaan sallitulla 0-5V välillä.turbosbc wrote:Tulipa ajatus että voisiko tolla 4N35 optolla signaali olla liian voimakas prossulle ja se sekoittaisi koodia???
Sytkäohjauksen poistaminen ainakin auttaa rajaamaan ongelmaa. Etenkin ulkoisen sytkäpäätteen kanssa täydessä systeemissä alkaa olemaan aika paljon mahdollisia ongelmapaikkoja. Siitä voi olla aika turhauttavaa lähteä ratkomaan tuollaista "melkein toimii"-tyylistä vikaa...
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Nyt olisi viimeinen hetki ehdottaa kaikkia mahdollisia ja mahdottomia ideoita mistä kannattaisi tota vikaa etsiä.
Tähän mennessä tehty:
Maadoituksia lisätty/korjattu
Opto vaihdettu 4N35 malliseen.
Jakajalle menevät johdot vaihdettu häiriösuojattuun
Kaikki johtosarjan liittimet juotettu/kytkennät tarkistettu
Laturi ja akku uusittu
Megan virranotto siirretty suoraan akkuun
Kokeiltu toista ohjelmointakaapelia
Megatune asennettu uudelleen koneelle
Kokeiltu 29V koodia
Kokeiltu hr09c koodia
Asetuksia tehty käsin uudestaan
Tulpat ja tulpanjohdot uusittu
Kokeiltu kytkeä autogaugen kiekkamittari irti
Pyörijä sekä vj kansi uusittu
Enempää ei muista tähänhätään ei tossa kyllä ole kaikkia....
Tähän mennessä tehty:
Maadoituksia lisätty/korjattu
Opto vaihdettu 4N35 malliseen.
Jakajalle menevät johdot vaihdettu häiriösuojattuun
Kaikki johtosarjan liittimet juotettu/kytkennät tarkistettu
Laturi ja akku uusittu
Megan virranotto siirretty suoraan akkuun
Kokeiltu toista ohjelmointakaapelia
Megatune asennettu uudelleen koneelle
Kokeiltu 29V koodia
Kokeiltu hr09c koodia
Asetuksia tehty käsin uudestaan
Tulpat ja tulpanjohdot uusittu
Kokeiltu kytkeä autogaugen kiekkamittari irti
Pyörijä sekä vj kansi uusittu
Enempää ei muista tähänhätään ei tossa kyllä ole kaikkia....
Ok, taas selvisi jotain...
Vaihdoin vr anturin, ja hei moduulin jakajaan. Auto toimi hienosti lyhyen lenkin. Takaisin palattuani säädin hieman ve taulukkoa. Painoin burn to ecu namiskaa, bensapumppu sammuu samalla hetkellä. Nyppäsin bensapumpun releen maajohdon (siis mikä menee megalle) irti ja laitan sen suoraan maihin. Hirveä kipinöinti, kuin olisi suoraan oikosulussa. WTF????
Kun painaa burn to ecu nappia niin ilmeisesti megan bpumpun maadoitus katkeaa pieneksi hetkeksi, tämä yhdistettynä vialliseen releeseen aikaansaanee jonkinlaisen virtapiikin megaan joka sekoittaa koodin??????
Kommentteja mielellään saa esittää.....
Vaihdoin vr anturin, ja hei moduulin jakajaan. Auto toimi hienosti lyhyen lenkin. Takaisin palattuani säädin hieman ve taulukkoa. Painoin burn to ecu namiskaa, bensapumppu sammuu samalla hetkellä. Nyppäsin bensapumpun releen maajohdon (siis mikä menee megalle) irti ja laitan sen suoraan maihin. Hirveä kipinöinti, kuin olisi suoraan oikosulussa. WTF????
Kun painaa burn to ecu nappia niin ilmeisesti megan bpumpun maadoitus katkeaa pieneksi hetkeksi, tämä yhdistettynä vialliseen releeseen aikaansaanee jonkinlaisen virtapiikin megaan joka sekoittaa koodin??????
Kommentteja mielellään saa esittää.....
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Minulla katkeaa myös bensapumppu puoleksi sekunniksi polttaessa asetuksia muistiin, kuten sen ilmeisestikin pitääkin tehdä.
Tarkista bensapumpun rele ja transistori.
Tarkista bensapumpun rele ja transistori.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Tarkennuksena tohon bpumpun sammumiseen, se siis smmuu kokonaan, eikä lähde päälle, paitsi kun käyttää virrat pois jal aittaa takaisin päälle niin pumppu pyörähtää normaalisti 2 sek. kun starttaa ja auto käynnistyy niin bpumppu ei toimi. Kun ajaa asetukset uudelleen sisään niin alkaa toimia. Joskus joutuu laittamaan koodinkin uudelleen.
Täytyy tänään vaihtaa toi rele.
purkissa on siis transistori joka prossun ohjaamana vetää maihin ton bpumpun nastan.... mitenkäs maallikko (elektroniikan saralla) pystyisi tutkimaan ton kunnon?
Täytyy tänään vaihtaa toi rele.
purkissa on siis transistori joka prossun ohjaamana vetää maihin ton bpumpun nastan.... mitenkäs maallikko (elektroniikan saralla) pystyisi tutkimaan ton kunnon?
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Kyse on siis Q3-kikkareesta.
Bensapumpun ohjaukseen kuuluu myös D7 ja R13.
Itselläni on tuo Q3 kerran kärähtänyt omia aikojaan ja vaihdoin tilalle jytkymmän TIP122:sen varmuuden vuoksi.
Rele on minulla tosin isompi 70 A-versio, joten siinä lienee osasyy trankun kärähtämiselle.
Ei ole tietoa siitä, miten tuollainen testataan, paitsi jollain leditesterillä, näkisi tietenkin on se oikeasti vetäneenä.
Uutta tilalle, jos kunto vähänkään arveluttaa.
Ajattelin vain, jos bensapumpun ohjauspiirissä on jotain vikaa, niin se saattaisi korruptoida tuon koodinkin.
Prosessori, kun taitaa olla melko herkkä kaikenlaisille jänniteheilahteluille ja värinöille
Viisaammat voisivat valaista asiaa enemmän.
Bensapumpun ohjaukseen kuuluu myös D7 ja R13.
Itselläni on tuo Q3 kerran kärähtänyt omia aikojaan ja vaihdoin tilalle jytkymmän TIP122:sen varmuuden vuoksi.
Rele on minulla tosin isompi 70 A-versio, joten siinä lienee osasyy trankun kärähtämiselle.
Ei ole tietoa siitä, miten tuollainen testataan, paitsi jollain leditesterillä, näkisi tietenkin on se oikeasti vetäneenä.
Uutta tilalle, jos kunto vähänkään arveluttaa.
Ajattelin vain, jos bensapumpun ohjauspiirissä on jotain vikaa, niin se saattaisi korruptoida tuon koodinkin.
Prosessori, kun taitaa olla melko herkkä kaikenlaisille jänniteheilahteluille ja värinöille
Viisaammat voisivat valaista asiaa enemmän.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Tuli Squirtattua taas yks TPI kone ja siinäkin 7pinninen heihei ja nyt toimii taas hienosti.
Mulla oli jostain syystä irti se liitin joka irroitetaan kun alkuperäistä sytkää säädetään ja kone röpötti niin perkeleesti. Ennenkuin huomasin että piuha oli irti niin laitoin sytkäasetuksista SPARK OUTPUT INVERTED kohtaan jees ja avot kone otti jenkaa taas normaalisti. Sitten huomasin että se piuha on irti ja laitoin sen paikalleen niin taas tyhjäkäyntiä kävi hienosti mutta ei sietänyt kaasua yhtään. Kirosin ja säätelin karttaa kunnes muistin ton SPARK OUTPUTIN ja pistin siihen nou ja taas kaikki toimii. Kone ottaa jenkaa hienosti eikä prötää mitenkään.
Mulla oli jostain syystä irti se liitin joka irroitetaan kun alkuperäistä sytkää säädetään ja kone röpötti niin perkeleesti. Ennenkuin huomasin että piuha oli irti niin laitoin sytkäasetuksista SPARK OUTPUT INVERTED kohtaan jees ja avot kone otti jenkaa taas normaalisti. Sitten huomasin että se piuha on irti ja laitoin sen paikalleen niin taas tyhjäkäyntiä kävi hienosti mutta ei sietänyt kaasua yhtään. Kirosin ja säätelin karttaa kunnes muistin ton SPARK OUTPUTIN ja pistin siihen nou ja taas kaikki toimii. Kone ottaa jenkaa hienosti eikä prötää mitenkään.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.