chevrolet chevelle malibu 1965

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

chevrolet chevelle malibu 1965

Post by turbosbc »

Pitkällisen asentamisen sekä muutaman takaiskun jälkeen hörähti lähes laakista käymään.

Th 350: shift kit, räikkäshifteri
TCI saturday night special turbiini (stall n. 2200rpm)
Currie (ford) 9" Detroit locker, 3.0 välitys
Etulokarit, konepeitto, takaluukun kansi lasikuitua sekä muuta kevennystä...

Moottori chevy 350:

Todellinen puristussuhde 8.6
Torker2 imusarja
Auto-nomics TBI josta läppäakselit tiivistetty
66 lb/hr venom suuttimet (15 ohm)
bosch 3 bar regu
msd 2225 tjms bensapumppu
schwitzer s2b ahdin "riittävät" siivet ja pesät :twisted:
"log" style headers.....
Innovate LC-1...
Ms2 3.57 levyllä, B&G 2.886 koodi (Ohjaa gm hei7 moduulia, toimii kun käyttää "VR input" modausta)

Edit: muutoksia kokoonpanossa
Edit2: taka-akseli vaihtunut
Edit3: Boksi vaihtunut (21.6.2008)
Edit4: Tätä setuppia ei ole enään olemassa mutta jätetään tämä tänne mallin vuoksi.
Last edited by turbosbc on Sat Jun 13, 2009 22:53, edited 8 times in total.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Nyt on ajettu säätöajoa noin 100 km. Kartta alkaa olemaan kohdillaan 100 kpa asti ja saatiinpa jo hieman ahtojakin nousemaan. Vääntöä tuntuu olevan "riittävästi".

Ahdin herää noin 2500 rpm ja vaikka painetta ei ollut kuin 0.2 bar niin antaa kyllä 5.8 litraisessa padassa mukavan "säväyksen".( Eipä tuo varsinaisesti laiska ollut vaparinakaan) Katsellaan sitten lisää kun saadaan seokset kunnolla kohdalleen...
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Kartta rupeaa olemaan tikissään. 0.35 bar ahdoilla suuttimien dutycycle oli 87% eli enempää ahtoja ei saada toistaiseksi..

Kokeiltiin myös jonkunlaisia kiihdytysrikastuksia mutta parhaiten toistaiseksi tuntuisi toimivan ilman. Ei vaan kestä kovin nopeaa kaasun polkaisua...
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Muuten toimii hyvin mutta 2-3 (enempää vaihteita ei olekkaan kuin 3....)vaihdossa kaasu pohjassa vaihdon jälkeen häviää veto puoleksi sekunniksi. Taitaa olla kartassa joku "käpy"
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Vetääkö laihalle vai mitä?
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

En tiedä vielä...Ainakin aluksi meni overboost protection päälle joka oli 140 kpa. Ahdot on kaasu pahjassa noin 0.3 bar mutta kun loota vaihtaa niin tulee ahtoihin piikki. (Tietysti kun kaasua ei nosteta eikä ole dumppia). Nostin rajaa 160 kpa muttei auttanut. Täytyy mennä ottaan lisää logia.... Luultavasti kuormitus osuu kartalla sellaiseen kohtaan jota ei ole säädettyä.


Ja lopuksi pieni kyssäri: Saako dumpin toimimaan moisessa "virityksessä", kun vaihdot tapahtuu kaasu koko ajan pohjassa, eli toisinsanoen miten dumpin ohjaus toimii? :oops:

(Ensimmäinen turboautoni....)
lada racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:23
Location: Kotka

Post by lada racing »

ei se sillon suhauta ku kiihytät kaasupohjas..mut sit suhauttaa ku kaasuläppä menee kiinni ku päästät kaasun..no siin dumpinpäällä on yleensä semmonen alipaine letkun paikka se letku menee imusarjaan..kun kaasun päästää alipaine vetää mäntää ylös päin samalla kun ahtopaine työntää sitä alhaalta ylös päin.... (sit suhahtaa...:)

kai ymmärsit jotaa..??? :)
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Niin epäilinkin... Kiitos selvennyksestä.

Nyt on taas säädetty ja säädetty. Nyt on saatu aikaisemmin mainittu vedon katkeaminen pois. syy löytyi kartasta. Ahtopainepiikki osuu sellaiselle alueelle kartalla johon ei muuten mene ikinä joten säätämällä saatiin sekin pois.

Viimeinen ongelma kun tyhjäkäyniltä polkaisee kaasua liian nopeasti niin on myöskin pieni viive. Kiihdytysrikastuksia on kokeiltu laidasta laitaan. Ei haitaa normaaliajoa, tulee ilmi vain kuminpoltossa. :oops:

Nyt voisi vihdoinkin kokeilla onko normaaliajon kulutus pudonnut. Toi säätöajo kun on ollut melkoista "pumppaamista", kulutus luokkaa 25-30 l/100km

Jos nyt pääsisi alle 15l/100km niin olisin tyytyväinen.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Nyt on kaikki kohtuullisen hyvin säädöissään. moottorin toiminta on suorastaan hämmästyttävää kaasariin verrrattuna.

Nyt on auto telakalla kun laturi kyrvähti. Laturi oli joku ranskalaisvalmisteinen joka oli riittävän lyhyt mahtuakseen paikalleen. tuottoa "valtavat" 55A (turbosarjojen takia alkuperäinen laturi ei mahdu...) Nyt löytyi tilalle kompaktin kokoinen unipoint 130A, joutuu vaan muuttaan kiinnikkeet...Jos nyt riittäisi virtaa myös sähköflektille.

Lasikuituinen konepeitto meinas sulaa ahtimen lämmöstä, täytyi värkätä alumiininen lämpökilpi väliin.
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

Post by kippariv8 »

Olen muuten suunnitellut vähän tämän tapaista moottoriprojektia tohon mun toiseen kippariin se kun sattuu olemaa alkuperäinen V8 malli 283 koneella. tekniikka on hävinnyt joskus -80 luvun puolessa välissä ja muutenkin koko auto täytyisi rakentaa uusix. Vähintään siihen tulee 350 ruiskutekniikka (ehkä stroke 383) + manuaali + 10bolt lukko.Jos tämä ei toteudu lähivuosina niin myyn kaikki paskat pois ja ostan mopon.
Ajeltko muuten tampereella päin?
-Opel kapitän -65
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Juu, asun Kangasalla
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

Post by kippariv8 »

Jaa kangasalla minäkin asustelen. Eipä oo chevelle silmään osunu tossa ulkosalla liikkuessa.
-Opel kapitän -65
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Jos asut jossain kirkonkylällä päin niin eipä sielläpäin tule paljoa kuljettua, Siellä kun ei ole muuta kuin kela, poliisi ja eläkeläisten taloja. :lol: Itse asustelen täsä ihan Treen rajalla.

Väri on tummanpunainen jos satut jossain bongaamaan. Tuu nyppiin hihasta jos jossain näet....

Sais vaan ton V***N laturin liittimen niin pääsis taas radalle....
kippariv8
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Sun Mar 12, 2006 18:37
Location: tampere

Post by kippariv8 »

Suoramalla asustellaan ja töihin ajelen lakalaivaan. eipä tuu juuri käytyä kangasalan keskustassa.
-Opel kapitän -65
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Vihdoinkin on saatu laturin johdotukset, taas toimii..

Hajusta päätellen tyhjäkäynti on tosi rikkaalla, täytyy mennä läppärin kanssa tutkiin....
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Lienee lievää heat soakkia kun pitkän tyhjäkäynnin jälkeen imuilman lämpö näyttää yli 50 asteen lukemia jolloin tyhjäkäynnin seoksetkin menevät perseelleen. täytty siirtää toi anturi vaikka paineputkeen....

Myös ilmansuodattimelle täytyy saada viileämpää ilmaa. Nyt imee konehuoneesta...
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Hei7 sytkä asennettu, TOIMII... 8)
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Nyt on autolla ajeltu muutaman päivän. Kolme kertaa jääty tielle. Laturi rikki , yksi boksi sökönä, starttausongelmia, pimeitä tulppia, outoa nykimistä tasakaasulla.... Kaikki kulminoitui edellisen omistajan maakaapelin välissä olevaan päävirtakatkaisijaan (akku siis peräluukussa) joka oli hapettunut "pilalle" = ei kunnollista maadoitusta. Eikä maksanut taaskaan paljoa :lol:
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Hetken jo luulin että kaikki toimii.....

Nyt ilmaantui ihmeellistä röpötystä tasakaasulla, koodi sekoaa vähän väliä, innovate lc1 hajosi, auto vei 30 km lenkillä 15 litraa bensaa.....

Kaikki johdotukset on tarkastettu/korjattu ja koodi vaihdettu hires --> 029v huomenna taas kokeillaan. Taitaa kohta mega vaihtua kaasariin.....
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Antimenestystarina jatkuu....

Auto toimii vaikka "maailman tappiin" kunhan ajaa koodin ja asetukset sisään eikä sammuta välillä, koodi korruptoituu lähes aina kun starttaa.....

Kaikki maadoitukset uusittu, liitoksia juotettu, megan sähkönsyöttö siirretty suoraan akulle jne jne jne. ei auta...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jääkö b-pumpun rele napsuttamaan? Silloin sulla on outputeissa jotain päällekkäisyyksiä. Ne tosiaan ilmenevät vasta kun käytät virrat pois.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Ei jää napsuttamaan. Asetukset tsekattu moneen kertaan
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Kunnolliset maadoitukset ilmeisesti lopettivat ton koodin sekoilun. myös läppäriin tallennettu msq oli korruptoitunut. Innovate lc1 saatiin heräämään firmwaren asennuksella.

Nyt pelaa paremmin....
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Nyt on vaihdettu 4N35 opto. Tuntuis toimivan kunnolla vihdoinkin...
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Ei toimi ja ideat on loppu..

Pysähdyin tankkaamaan ja startin jälkeen meni taas koodi sekaisin. Onneksi oli läppäri mukana niin sain ajettua koodin ja asetukset uudelleen. Pääsin ajamalla pois mutta taas röpeltää ja nykii....
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Onko prosessorin liitos kantaan virheetön? Minulla pyörässä esiintyi kaikenlaisia kummallisuuksia kun oli prosessori päässyt tärisemään hiukan ylös kannasta. Mopo pelasi näennäisesti hyvin n.6000rpm asti ja senjälkeen ei oikein mitenkään, välillä röpelsi tasakaasulla ja tuntui että säädöt muuttuvat itsestään. Kumma kyllä että koodi ei seonnut missäänvaiheessa, vaikka välillä pukkas resettiä melko reilusti.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Täytyy tarkistaa tuokin. Alkaa oleen motivaatio vähän hukassa kun oon kohta kuukauden tapellut ton kanssa. Olisiko muita ehdotuksia?
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Oletko mittaillut jännitteitä suoraan megalta kun starttailet? Jos akun maajohto on hapettunut/huonolla kontaktilla/liian pieni neliöinen, voi moottoriin maadoitettu mega nähdä voltteja liian vähän..
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

missä päin autoa tuo megapurkki sijaitsee meinaan vain että olisko sähköisiä häiriöitä boksilla
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

- En ole mittaillut jännitteitä suoraan megalta.
- Maadoitukset on uusittu, 35 neliöistä hienosäikeistä kaapelia, kaapelikengät juotettu, akusta runkoon, moottorista runkoon megan maadoitukset runkoon.
- Toi purkki on tällähetkellä repsikan jalkatilassa, kun en ole sitä saanut sattuneesta syystä vielä paikalleen kojelaudan alle....

Ainakaan logissa ei näy resettejä starttauksen aikana.

Sain taas auton toimimaan kun vaihdoin koodin 29v ja tein uudet asetukset, katsotaan nyt kauanko sitä kestää. Ei vaan uskalla lähteä tolla autolla kovin pitkälle kun ei tiedä koska se taas pysähtyy tien varteen.
Post Reply