Putkis 4a-gte+MS+Edis4(310hv/321Nm/1.2bar)

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Putkis 4a-gte+MS+Edis4(310hv/321Nm/1.2bar)

Post by linkooja »

No niin, jatketaas juttua täällä niin ei mene liikaa offtopiciksi muiden aiheissa.

Eli kyseessä on yksipaikkainen keskimoottorinen putkirunko auto, jossa ei ole koria ympärillä, vaan vain putkikehikko. Idea moiseen syntyi ku aikoinaan tuli ajeltua kavereiden "härveleillä" ja oma sellainen piti sitten saada. Semmoisena ikuisuus projektina sitä kaverin kans ollaan rakenneltu ja nykyään siihen on siunaantunu vaikka minkälaista palikkaa. :wink: (ja loppua ei näy...)

Tekniikasta sen verran että rungon alakehikko on lainattu Warresta, etupalkki jarruineen ja napoineen diesel Horizonista, tekniikka ja "taka"palkki GTi-Corollasta (124hv, 16venttiilinen 1.6ltr). Eli etuvedon tekniikka vain siirretty omalle paikalleen kuskin taakse kuten on myös MR II:ssa. :lol:

Muusta tekniikasta mainitakseni, löytyy GT-Corollan nopea ohjaus, tilttiratti, hydr käsijarru+jarrupaineen säädin, kaariputket on junavaunun jarruputkea (seinämää n.4mm)+monenlaista putkea&palkkia.
Boschin joku yleismallin bensapumppu, käyttöpaine tällä hetkellä 3.7 bar, säädettävissä oleva paineen säädin, Remmiahdetun Corollan koneen suuttimet (365cc3/2.55bar), Supran cooleri sekä kolmos-Garretti V*lvasta. (Kompuran A/R .49, pakoa en muista.. :oops: )

Kone oli alkuun vakio ja yksi talvi sillä ajettiin, keväällä kone alkoi olla jo ehtoopuolella mm:ssa laakerointi kaipasi remonttia. No siinä kesän mittaan motti rengastettiin ja laakeroitiin ja runko purettiin atomeiksi hiekkapuhallusta ja maalausta varten. Tässä talvella piti ottaa suunnitelmista poiketen se liikenteeseen vakioruiskulla kun odoteltiin MS pakettia rapakon takaa. Sit kun se saatiin perille, meni muutama viikko ihmetellessä johdotuksia yms. Ja vähän kerittiin lumien aikaan kerätä kokemuksia ruiskun säätämisestä. Jääradalla sit hajosi se suorasytyn triggeripyörä joten ne ajot jäi sit ensitalveen, ku kevät rupesi painamaan vauhdilla päälle. Mut nyt auto on korjattu taas. Kaveri koneisti uuden asentotunnistimen pyörän joka on lämpösovitteella kiinni. Ja samalle illalle kävin muuttamassa bensanpaineen säätimen "jäykäksi" eli imusarjan paine muutokset ei muuta enää bensanpaineita ja syötin uudet kartat koneeseen. Ihan alkuun olen tehnyt semmoisen lineaarisen kartan jossa kierrokset ja map-arvot menee tasavälein ja mutu tuntumalla arvioinut VE-kartalle numerot. :roll: Niillä tuntuu pääsevän hyvin alkuun.

Kehitys jatkuu. 8)


Kotosivuille ->

www.linkooja.com
Last edited by linkooja on Sat Aug 30, 2008 21:13, edited 5 times in total.
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Muutama kuva lisätty tuonne albumiin isomman ahtimen asennuksista...


-linkooja-
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

linkooja wrote:Muutama kuva lisätty tuonne albumiin isomman ahtimen asennuksista...


-linkooja-
Kyllä muuttu koneen luonne kertaheitolla paremmaksi ku ei se pikkupallo ahdista enää. Kyllä tuli vääntöä ja tehoa huomattavasti lisää tuolla kolmos-garretilla. Ja herää herkästi. :D Sytkäkarttaa olen silloin tällöin käynyt ajelemassa persdynolla kohdilleen, ainu vaan et kaverin kotitie lyhenee ja kapenee jostain syystä koko ajan... :shock: :wink:
Vitosella 6000:ssa rundissa alkaa jo tuulla edestäpäin. (195km/h) :roll:
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
jukkaj
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Mar 04, 2005 12:25
Location: Hyvinkää

Post by jukkaj »

Taitaa olla melko piteleminen tiellä noissa nopeuksissa?? :P
Onnea jatkoon!
toyota crown -65 18r-gte
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

jukkaj wrote:Taitaa olla melko piteleminen tiellä noissa nopeuksissa?? :P
Onnea jatkoon!
Kitos, hyvä se on ajaa, sanotaan että yllätävänkin hyvä. Vakiokoneella sain joskus parhaimmillaan n 170-180km/h:ssa sillä piikkirenkailla, alkaa olla aika älytön tuo ilmanvastus tuossa vauhdissa ku ei ole koria ympärillä, joka ohjaisi ilmavirrat hallitusti. En tiedä (vielä) mitä se jaksaisi mennä ku oikein yrittää.. Alkaa kypärääkin jo riepotella aikalailla... :P
Mut omimmillaan se on mutkatie räppäilyssä, jääradalla yms.
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Jou. Tein vaihteeksi taas uudet kartat nyt alueelle 30-250 kPa, entiset oli vain 190 kPa:han asti, bensalle ja sytkälle. Sit tuli nostettua summassa kokeeksi ahtojakin, kuten oli tarkoitus. (pyöräytin 8 kiekkaa hukkiksen tankoa lyhyemmäksi) Ihan hyvin paineet nousikin, n 1.4!? barissa(20psi) löi se Over boost Protectioni laulun poikki ku meinasi ne ahdot nousta liikaakin. :wink: Mut asfaltilla kytkin alkoi luistaa nelosella, jopa kolmosellakin vähän.. Parani se vähän ku lämpesi mut tarvii katella jo parempaa kytkintä, entisellä ajettu N-kilometriä.. Ehkä 300tkm... Mut eipä silti, HAUSKAA oli. :wink:
Arvatkaapa miten ratas soralla pyörii.. :shock:

Mitähän tässä seuraavaksi keksitään... :twisted: :roll:
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Asiaa sivuten, mielestäni aivan väärä tapa muuttaa ahtopainetta.
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Joo niin on mut, ei se ole niin nuukaa. :lol: Pitää tuos joskus värkkäillä ohivuoto venttaali tjsp siihen talvea varten. Kuitenkin täytyy vähän puottaa paineita tuosta kokeilusta.. :cry:
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

No vieläkö siinä garretissa laakerit luistaa???
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Va hyvin pyörii! Vähän tullu edes ajeltua nyt, pitäis käyttää lootaa irti yms...
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Lisäsin muutaman kuvan ja järjestelin niitä vähän "historian" mukaan, linkki löytyy eka viestistä.
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Lisäilty dumppi, suojapelti asentotunnistimen pyörän ja anturin ympärille, tuki pakosarjalle yms pientä näpräilyä.

www.linkooja.com

Saa kommentoida vieraskirjaan vaikka hiukka kesken eräiset vielä ovatkin..
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

:) yhtä "terveeltä" projktilta vaikuttaa, kuin se mun fiat 600, mitsun 3.0 V6 24 valve turbo :P myös keskimoottorinen :wink:

eikö muuten olekkin tuo keskimoottori ainut oikea tapa sijoittaa moottori, kun sellaisella on päässyt hieman rälläämään, ei mikään muu vaihtoehto tunnu enää miltään (en ole vielä tuolla mitsun koneella kokeillut, mutta viritetty fiatin 1.6 TC kyllä vei kivasti tuota 600 koppaa)

mitsun konees on vakiona 205 hp, eiköhän sieltä turbolla saa helpostikkin sen 350-400 hp, sitten kun vielä raaskis ostaa oikeita osia (takokampura, kunnon kisaveivit, ym.), raja tulee jossain 1000 hp:n jälkeen vastaan :P (tarkoitus olisi siis sellaisen 350-400 hp siitä kutitella, sen jälkeen alkaa tehoista olemaan luultavasti vain haittaa ajamisen kannalta)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Höylä wrote::) yhtä "terveeltä" projktilta vaikuttaa, kuin se mun fiat 600, mitsun 3.0 V6 24 valve turbo :P myös keskimoottorinen :wink:

eikö muuten olekkin tuo keskimoottori ainut oikea tapa sijoittaa moottori, kun sellaisella on päässyt hieman rälläämään, ei mikään muu vaihtoehto tunnu enää miltään


(tarkoitus olisi siis sellaisen 350-400 hp siitä kutitella, sen jälkeen alkaa tehoista olemaan luultavasti vain haittaa ajamisen kannalta)

Terveennä ollaan pysytty joo. :)

On oikia tapa, allekirjoitan. Nelikko tuntuu kyllä kivalta tuon jälkeen myös, mut on vaan omassa talvikulkineessa hiukka liian paljon painoa ja vähän voimaa, mut juuri ja juuri sen verran et ajamisen makuun pääsee.


Heh, voiman kans on helppo, tai jos ei aina niin helppo niin ainakin mukava ellää..! :D :D
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

pari heikkolaatuista inkaaria lisätty kotosivuille..
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

Asiallista meininkiä!
Alkaa varmaan potkua olemaan riittävästi tuon painoseen "autoon".. 8)
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

No alle kiloon puotettiin ahdot kovan sutimisen vuoksi ku oli vähän luminen tuo kaverin jäädytetty rata.. :shock:
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Meinaakko jäällä millon ulkoiluttaa? Käytiin eilen kattoo henten rataa, oli tosi hienossa iskussa.
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

No jos pääsis aiemmin kuin viime vuonna, katsotaan nyt milloin parhainten passaa..
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Jääratakausi saatiin sopivasti päätökseen kun kytkimen kilometrit tuli täyteen, pitkään sitä kyllä pitikin kiusata. ;D
Nyt kevään mittaan tekniikka irti ja suunnittelemaan uusia kujeita. Kotisivuille ilmestynee lisää in-kaari ajeluita jääradalta yms.

E: Tuolla muutama kuva purkamisesta kun löytyi hiukka kulunut kytkin.. :lol:

http://www.linkooja.com/putkiksen_purku.htm
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Aika hulppeeta menoo näytti olevan tossa mettäpätkillä :)
Onks livenny kertaakaan mihkän puskaan sillai "huolella" ?
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Ei ole huolella livennyt, kerran kynsin penkkaa viime talvena sillä sen verran syvemmältä niin, että piti hinata pois siitä. Vielä olisi pari jäärata pätkää mitkä tulee tässä kotisivuille..
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

linkooja wrote: Vielä olisi pari jäärata pätkää mitkä tulee tässä kotisivuille..
Kotisivuja vähän päivitetty..
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 102
Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
Location: ruovesi
Contact:

Post by eaton/holset power »

asiallista menoo :)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Hey se elää sittenkin. :shock:
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Terve terve. Jaa, ootko mittään uutta keksiny?
Sierra 2.1 GLi OHC MegaSquirt`n Spark 029t
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Koneremppa tehty, kantta kairailtu yms pientä.

Sikarikkaalla seoksella(säädöt pielessä) sutien mitattu parhaillaan Simossa nyt lauantaina 170kW/317Nm/1bar.
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Do-dii. Onhan sitä tätäkin päivitelty ja ajeltu joutessaan. Kesä/syksy ajeltiin sillointällöin ja sintterikytkin luisti itsensä loppuun. Talvella teimme kaverin kanssa alusta ja kytkinpäivityksen putkikseen. Eri radoilta saatujen kokemusten perusteella ajettavuus parani huomattavasti entiseen verrattuna ja uusi kytkin on toistaiseksi pitänyt luistamatta... Uusin päivitys viime viikolta on kopio T3/T4 kokeilu, mikä myös saa jäädä paikalleen paremman toiminnan vuoksi entiseen ahdistimeen verrattuna. Kotisivuille päivitelty uutta kuvaa, juttua ja videoo...
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

Eilen kaiveltu putkis kevään harrasteajoneuvonäyttelyiden jälkeen kertyneiden hämähäkin seittien alta esiin ja käytetty tänään Ohenmäessä tehon mittuulla.. :lol:
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
Karppa
Megasquirttaaja
Posts: 68
Joined: Fri Dec 21, 2007 21:56
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by Karppa »

Mitkä männät sulla on, Z:n vai muut tako vai peräti omat?
Post Reply