Säätötoimien aloitus / Tyhjäkäynti pitäs kai eka löytää.
Moderator: Masi_K
Säätötoimien aloitus / Tyhjäkäynti pitäs kai eka löytää.
Toivottavasti tää ei nyt tuu moneen kertaan, 2 kertaa oon jo lähettäny mutta ei oo oikei tuntunu onnistuvan.
---------
Kun tuo kosla on nyt siinä kunnossa että sitä voi liikutella ja hurisutella, pääsin viimeinkin noiden säätötoimien ääreen ja tyhjäkäyntihän se on tietenkin hukassa nyt alkjaisiksi. Kone on Zeteci Escortista (1.8 '94) ja siinä on Voordin orkkis idlesysteemi, ja megaan on tehty tarvittavat muutokset tuota varten.
Kun idle controlliksi valitaan B&G on-off, kone lähtee kaasuun koskematta käyntiin, käy sellaista 1500 käyntiä kunnes warmuppi menee pois päältä ja kierrokset nousee noin kahteen tonniin. Kun moottorin lämpö tapaa 90 asteeseen, sammuu fidle merkki megatunessa ja niin sammuu konekin. Tästä mä päättelen että johdotus ja lautaan tehdyt muutokset on reilassa koska jotain tapahtuu kuitenkin.
Kun vaihdan idle controlliksi PWM - joka se käsittääkseni pitäisi tapauksessani olla - en saa konetta sen enempää starttaamaan kuin pysymään käynnissä ilman kaasupolkimella operointia. Olen noita idle control ja idle control (closed loop settings) valikoita roplannut parhaan käsitykseni mukaan mutta ei minkäänlaista vaikutusta yhtään mihinkään. Ei ole vehkeitä tässä nyt käsillä joten en pääse heittämään esimerkkejä asetuksistani, mutta yhtä sun toista olen jo kokeillut.
Päällimmäisenä silmään pistää se että asetuksen ollessa PWM, megatunessa ei missään tilanteessa pala tuo fidle merkkivalo ja se ei varmaan ole ihan oikein.
'Muita valikoita roplaamalla' olen saanut koneen nyt jo siihen jamaan että se käy ihan nätisti 900rpm:stä ylöspäin kun vaan kaasupolkimella operoi sopivasti, joten muut asetukset lienee jo ainakin jotakuinkin kartalla.
Mitä mä nyt olen unohtanut :-/
---------
Kun tuo kosla on nyt siinä kunnossa että sitä voi liikutella ja hurisutella, pääsin viimeinkin noiden säätötoimien ääreen ja tyhjäkäyntihän se on tietenkin hukassa nyt alkjaisiksi. Kone on Zeteci Escortista (1.8 '94) ja siinä on Voordin orkkis idlesysteemi, ja megaan on tehty tarvittavat muutokset tuota varten.
Kun idle controlliksi valitaan B&G on-off, kone lähtee kaasuun koskematta käyntiin, käy sellaista 1500 käyntiä kunnes warmuppi menee pois päältä ja kierrokset nousee noin kahteen tonniin. Kun moottorin lämpö tapaa 90 asteeseen, sammuu fidle merkki megatunessa ja niin sammuu konekin. Tästä mä päättelen että johdotus ja lautaan tehdyt muutokset on reilassa koska jotain tapahtuu kuitenkin.
Kun vaihdan idle controlliksi PWM - joka se käsittääkseni pitäisi tapauksessani olla - en saa konetta sen enempää starttaamaan kuin pysymään käynnissä ilman kaasupolkimella operointia. Olen noita idle control ja idle control (closed loop settings) valikoita roplannut parhaan käsitykseni mukaan mutta ei minkäänlaista vaikutusta yhtään mihinkään. Ei ole vehkeitä tässä nyt käsillä joten en pääse heittämään esimerkkejä asetuksistani, mutta yhtä sun toista olen jo kokeillut.
Päällimmäisenä silmään pistää se että asetuksen ollessa PWM, megatunessa ei missään tilanteessa pala tuo fidle merkkivalo ja se ei varmaan ole ihan oikein.
'Muita valikoita roplaamalla' olen saanut koneen nyt jo siihen jamaan että se käy ihan nätisti 900rpm:stä ylöspäin kun vaan kaasupolkimella operoi sopivasti, joten muut asetukset lienee jo ainakin jotakuinkin kartalla.
Mitä mä nyt olen unohtanut :-/
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Ei oo relettä, vaan ihan kuvan mukainen -> http://www.76s.net/mk3-06/gfx/extwir.gif
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
No eikös tuossa kuvassa nimenomaan ole rele tyhjäkäyntiventtiilille? Kerrotko tarkemmin miten olet kytkenyt tyhjäkäyntiventtiilin ja mitä muutoksia levylle on tehty sitä varten?
Joka tapauksessa kuulostaa siltä, että sulla on jotain häikkää tuon tyhjäkäyntiventtiilin kanssa. On/off-moodin toiminta kuulostaa ihan oikealta. Ensin venttiili on täysin auki ja kone käy tuota korkeahkoa tyhjäkäyntiä. Sitten koneen lämmetessä venttiili napsahtaa kiinni ja kone sammuu kun se ei saa mistään ilmaa.
Eli ensin pitäisi varmistaa, että venttiilin kytkentä sopii PWM-ohjaukseen ja sitten vaan tappelemaan asetusten kanssa. Asetusten hakua helpottaa, jos säädät ensin tyhjäkäynnin seokset suunnillen kohdilleen, ettei tarvitse samaan aikaan ihmetellä niiden sekoilua. Seosten säätämistä varten kannattaa säätää kaasuläppä sopivasti raolleen, että kone käy lämpimänä tyhjäkäyntiä ilman kaasuun koskemista.
Joka tapauksessa kuulostaa siltä, että sulla on jotain häikkää tuon tyhjäkäyntiventtiilin kanssa. On/off-moodin toiminta kuulostaa ihan oikealta. Ensin venttiili on täysin auki ja kone käy tuota korkeahkoa tyhjäkäyntiä. Sitten koneen lämmetessä venttiili napsahtaa kiinni ja kone sammuu kun se ei saa mistään ilmaa.
Eli ensin pitäisi varmistaa, että venttiilin kytkentä sopii PWM-ohjaukseen ja sitten vaan tappelemaan asetusten kanssa. Asetusten hakua helpottaa, jos säädät ensin tyhjäkäynnin seokset suunnillen kohdilleen, ettei tarvitse samaan aikaan ihmetellä niiden sekoilua. Seosten säätämistä varten kannattaa säätää kaasuläppä sopivasti raolleen, että kone käy lämpimänä tyhjäkäyntiä ilman kaasuun koskemista.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Niin juu, tuossa kuvassa tosiaan lukee relay. Sillon kun tota johtosarjaa värkkäilin, kyselin muistaakseni just tältä forumilta jotta tarviiko tuossa ihan olla *RELE*. Ei kuulemma tarvinnut - eikä pidäkään tapauksessani - joten noi piuhat jotka tuossa menevät tolle relaylle, menevät nyt suoraan tyhjäkäyntiventtiilille. Venttiilissä on 2 napaa joten toinen menee tietenkin jatkuvaan +12v ja toinen menee MS:n liittimeen.
En itse ole lautaa kasannut enkä modannut, modaukset teetin Cybolla joka käsittääkseni on perillä näistä hommista. Koeajonkin se tuon laudan kanssa heitti, en sitten tiedä millainen laitteisto sillä autossaan oli. Täytynee kysäistä.
http://www.76s.net/mk3-06/gfx/231120061277.jpg
En itse ole lautaa kasannut enkä modannut, modaukset teetin Cybolla joka käsittääkseni on perillä näistä hommista. Koeajonkin se tuon laudan kanssa heitti, en sitten tiedä millainen laitteisto sillä autossaan oli. Täytynee kysäistä.
http://www.76s.net/mk3-06/gfx/231120061277.jpg
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Tein nyt ameriikantempun ja kopsasin kokeeksi nämä arvot -> viewtopic.php?t=2070
Ja kas, nythän tuo käy ja fidlevalo vilkkuu. Target rpm:t on kyllä vielä ihan hepreaa, ihan sama onko fast idlessä 500 vai 4000, moottorin lämmetessä (kylmästä tonne 90 kantturoihin) jenkat nousee hissukseen 1500 -> 1900
Kun aikana tota hurisuttelin ja vähän ropailin, lämmin tyhjäkäynti päätyi huojumaan 800-1100 välille.
Ja kas, nythän tuo käy ja fidlevalo vilkkuu. Target rpm:t on kyllä vielä ihan hepreaa, ihan sama onko fast idlessä 500 vai 4000, moottorin lämmetessä (kylmästä tonne 90 kantturoihin) jenkat nousee hissukseen 1500 -> 1900
Kun aikana tota hurisuttelin ja vähän ropailin, lämmin tyhjäkäynti päätyi huojumaan 800-1100 välille.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Ilmeisesti tyhjäkäyntisolenoidin säätäminen on hakusessa. Kannattaa etsiä enemmän tietoa aiheesta foorumin haulla täältä ja msextra.comista.
EDIT-> löysitkin jo.
EDIT-> löysitkin jo.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Musta alkaa kovasti tuntumaan että tyhjäkäyntisäädin on enemmän hakusessa kuin säätö, toi tekee ihan käsittämättömiä temppuja. Kun tota tossa ropailin, vähän jotain ropasin ja yhtäkkiä oli tyhjäkäynti 1700+ eikä se tullut sieltä alas oikeastaan millään.
En huomannut sitä koputella tuossa vaiheessa, mutta taidan kuitenki seuraavaksi purkaa ja putsata tuon. Katellaan sitten ollaanko vielä kuin kusessa. Toihan on jostain kolariautosta, eli seissyt jossain varmaan jonkun aikaa joten voihan se olla lakon tehnyt. Ei ole tiemmä eka Voordi tolla ropleemilla.
En huomannut sitä koputella tuossa vaiheessa, mutta taidan kuitenki seuraavaksi purkaa ja putsata tuon. Katellaan sitten ollaanko vielä kuin kusessa. Toihan on jostain kolariautosta, eli seissyt jossain varmaan jonkun aikaa joten voihan se olla lakon tehnyt. Ei ole tiemmä eka Voordi tolla ropleemilla.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
k
itselläni olisi nyt tuo fast idle asennus seuraavana edessä eli jos vedän suoraan +12 tuonne fidlelle ja sitten toisen piuhan megaan niin pitäisi toimia tuolla B&G on-off?
Laudassa on vielä alkuperäinen trankku tuossa Q5 paikalla joten en voi käyttää PWM ohjausta?
Laudassa on vielä alkuperäinen trankku tuossa Q5 paikalla joten en voi käyttää PWM ohjausta?
Tässä on nyt kyse eri asioista. PWM ohjaukseen tosiaan pitäisi olla järeämpi trankku, mutta solenoidikin on silloin eri tyyppinen. Jos on tuollainen on/off-solenoidi niin megan ohjaus on suunniteltu ohjaamaan sitä releen välityksellä jolloin trankulla ei ole niin isoa kuormaa. Jos haluaa suoraan kytkeä megasta ohjauksen niin pitää vaihtaa trankku myös on/offilla tukevampaan osaan. Itsellä ei ole tietoa paljonko tuon tyyppinen osa vie virtaa mutta tuskin ainakaan vähemmän kuin PWM-tyyppinen.
Tiara Kit Car - MsnS-E
d
eli ensin pitäisi sit selvittää kumpaa sorttia tuo tyhjäkäynti solenoidi on.. kyllä mä siihen ohjaukseen laitan releen mielummin kun alan transistoreita vaihtelemaan, jos tuo nyt on ylipäätään on-off typpinen.
muuta en tiedä kun et siinä on 2 nastaa ja se on joku boschin tekele. tuon 200 audin alkuperäinen.
muuta en tiedä kun et siinä on 2 nastaa ja se on joku boschin tekele. tuon 200 audin alkuperäinen.
j
ööh voinko käyttää tuon solenoidin releenä samanlaista relettä kuin pa-pumpulla ja päärele on, eli laittaisin näin.
releen nasta 85=pin 30 megassa
releen nasta 86=heräte virta
releen nasta 30=virta
releen nasta 87=virta ulos solenoidille
ja sitten solenoidin toinen nasta suoraan maahan.
vai?
releen nasta 85=pin 30 megassa
releen nasta 86=heräte virta
releen nasta 30=virta
releen nasta 87=virta ulos solenoidille
ja sitten solenoidin toinen nasta suoraan maahan.
vai?
x
onkohan se pulssiohjattu? mistä sitä tietää? nooh laitoin sen releen kuitenkin kiinni. ei toimi. kerran plompsahtaa auki ja sitten heti kiinni kun virat laittaa päälle. kun auto käynnissä ei tapahdu mitään..
Valikosta oli valittuna B&G on-off. muihin asetuksiin en koskenut..
edit:niin ja mun moka se itse ventiili olikin VDO:n tekemä ei Boschin
Valikosta oli valittuna B&G on-off. muihin asetuksiin en koskenut..
edit:niin ja mun moka se itse ventiili olikin VDO:n tekemä ei Boschin
Jos ei tietoa niin aina kannattaa vaikka vähintään googlettaa osakoodilla mikä lukee osan kyljessä jolloin saattaa löytää enemmän tietoa minkälainen osa on kyseessä, eikä siten tule väärin kytkeneeksikään. Tollanen tyhjäkäyntisolenoidi tuskin hajoaa helposti mutta kuitenkin. Audissa on tod. näk. PWM-tyyppinen osa.
Tiara Kit Car - MsnS-E
k
pulssi ohjattuhan se oli, en tiedä mikä transistori siellä nyt on lankulla (ei alkuperäinen sen tiedän) paikoillaan mut hyvin toimii, en tosin saanut autoa vielä käymään hyvin tyhjäkäyntiä mut luisti tai miksi sitä nyt sanoisi venttiilin sisällä liikkuu..
eli jos joku on nyt tai tulevaisuudessa asentamassa tuota VDO 408 202/008/001 tyhjäkäynti venttiiliä niin se on PWM ohjattu.
eli jos joku on nyt tai tulevaisuudessa asentamassa tuota VDO 408 202/008/001 tyhjäkäynti venttiiliä niin se on PWM ohjattu.