MS -> C30SE

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
rantune
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2006 17:19

MS -> C30SE

Post by rantune »

Eli eli.

Nyt olis tarkotus laittaa MS määräämään Opelin C30SE konetta, eli tämä 3.0 24V R6. Sytkänohjausta ei todennäköisesti tule. Sopiiko sytkä yksiköksi tämä neloskoneista tuttu "139" -bosch vai oisko joku toinen parempi? Jakajassa on hallikas mutta passaako se tuon 139 kanssa? Suuttimet ilmeisesti kytketään siten että 1,2,3 ekaan pankkiin ja 4.5.6 toiseen pankkiin vai? MS mallia 2.2
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

hg

Post by tmikkola »

tuo 139 käy, määrää puolan lataus ajan itse. luultavasti tuon itse jo tiesit. sit siitä hallista, sopii yhteen tuon 139 kanssa.

suuttimet voi kytkeä noin, saa se kone polttoainetta noinkin, en tosin tiedä mikä olisi kaikkein paras vaihtoehto..
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

n

Post by tmikkola »

käy muuten vilkaisemassa http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
tuolta noista hallin kytkennöistä, moduuleista sun muusta.
rantune
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2006 17:19

Post by rantune »

Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman paljon alkup. osia kayttäen.
Aikaisemminkin olen noita tehnyt mutta jakajan sisällä olevan hallikaan triggerissä on ollut 4 lovea, siis neloskone. Nykynen on 6.kone mutta vain yksi kolo triggerissä. Eli tuollako ei ole merkitystä? :shock:

Sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4 eli nuo 123 ja 456 -pankit kannattaa varmaan laittaa.. :roll:


Niin ja alkup. moottorin ohjaus on Motronic M1.5
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

j

Post by tmikkola »

siis jokainen pytty tarvitsee oman "liipaisun" eli sun täytyy tehdä/hommata tasajaolla oleva 6 lovinen ratas/pyörä jota se hall lukee. itselläni oli sama ongelma..
voit siis käyttää sitä samaa anturia mut se pyörä/ratas mitä se lukee täytyy vaihtaa/muokata.

oli ajatus katkos, totta kai se noin kannattaa tehdä, kun ne pankit kerran vuorottelee..
kuinka monta kertaa meinasit laittaa suuttimet avautumaan 1rpm aikana?
rantune
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2006 17:19

Re: j

Post by rantune »

tmikkola wrote:siis jokainen pytty tarvitsee oman "liipaisun" eli sun täytyy tehdä/hommata tasajaolla oleva 6 lovinen ratas/pyörä jota se hall lukee. itselläni oli sama ongelma..
voit siis käyttää sitä samaa anturia mut se pyörä/ratas mitä se lukee täytyy vaihtaa/muokata.


Tota siinä lähinnä hain että mahtaako saada toimimaan "yks lovisella" :lol: .
Mutta pitääpä sit etsiä semmonen jakaja, todenäköisesti 12V jetronic koneesta löytyy helpoiten... :roll:
oli ajatus katkos, totta kai se noin kannattaa tehdä, kun ne pankit kerran vuorottelee..
kuinka monta kertaa meinasit laittaa suuttimet avautumaan 1rpm aikana?
Pitää tuota nyt säätämisessä pohtia, kokeillaan 2.

Totatota, kuinkahan paha homma olis laittaa tuohon MV6:sta peräisin oleva suorasytkä puola?
Samba
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:40
Location: Kuopio

Re: j

Post by Samba »

Eikös tuossa koneessa ole kampuralla 60-2 pyörä? Siitähän saat tarvittavat triggeröinnit vaikka hukkakipinää varten.
rantune
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2006 17:19

Re: j

Post by rantune »

Samba wrote:Eikös tuossa koneessa ole kampuralla 60-2 pyörä? Siitähän saat tarvittavat triggeröinnit vaikka hukkakipinää varten.
Löytyy, viittiskö tuosta joku pistää hieman infoo kun ei oo aikasemmin tullut roplailtua?

E. Eli joku saa neuvoa pääpiirteittäin miten tuota voi sytkässä käyttää? Mitä tarvii, vai pelaako tuon "139" kanssa :lol:
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

n

Post by tmikkola »

Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Re: n

Post by Rantunen »

tmikkola wrote:viewtopic.php?t=2167
Tuosta tulee liian kallista ja monimutkasta hupia että palataan siihen perinteiseen "jakaja + 139" yhdistelmään kun kerta sellainenkin mahdollisuus on... Onnistuukos muuten megalla noiden nakutusanturien ohjaus kuinka kivuttomasti jos sen sytkänohjauksen laittaa megalla?
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

d

Post by tmikkola »

tässä olisi nakutus antureista http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html

ja jossakin näin juttua (täällä finsquirtin sivuilla) et mikä tahansa anturi ei käy et pitäisi olla alkuperäis asennus=mittaa oikeaa taajuutta ja sit pitäisi laittaa vielä oikeaan paikkaan=alkuperäis asennus paikka.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ainakin boschin anturit ovat "yleismallisia" ja se mittauksen taajuusalueen valinta tehdän elektroniikassa - ei anturissa.
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Re: d

Post by Rantunen »

tmikkola wrote:tässä olisi nakutus antureista http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html

ja jossakin näin juttua (täällä finsquirtin sivuilla) et mikä tahansa anturi ei käy et pitäisi olla alkuperäis asennus=mittaa oikeaa taajuutta ja sit pitäisi laittaa vielä oikeaan paikkaan=alkuperäis asennus paikka.
No tuolla noi nakuanturit on tehdas paikoillaan, että eiköhän taajuudet oo kohillaan.. :roll:

Mitäs tämä meinaa? "This feature is only suitable for use if your spark is controlled by MS. E.g. MSnS, Edis, Neon, etc. "

Ja mistäs tämmöinen?
Image
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

c

Post by tmikkola »

niin siinä lukee, tämä toiminto soveltuu käyttöön vain jos megasquirt ohjaa myös sytytystä.

kytkiksestä en sano mittää menee kuitenkin metsään..
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Re: d

Post by risu »

tmikkola wrote:tässä olisi nakutus antureista http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html

ja jossakin näin juttua (täällä finsquirtin sivuilla) et mikä tahansa anturi ei käy et pitäisi olla alkuperäis asennus=mittaa oikeaa taajuutta ja sit pitäisi laittaa vielä oikeaan paikkaan=alkuperäis asennus paikka.
Niin asennuspaikka jos on jo lohkossa niin on ihan varmasti mietitty hyvin tehtaalta, turha mennä muuttelemaan. Toi kytkis toimii muuten mutta siinä ei ole esim kaistanpäästösuodatusta mikä olisi hyvä eliminoimaan taajuuksia joilla ei voi edes esiintyä nakutusta. Tällä siis rajataan häiriöpulssien näkymistä sisäänmenossa mitkä jotkuvat jostain ihan muusta kolinasta. Tuohonkin kytkikseen saa "helposti" muokattua moisen filtterin jos vaihtaa toisen oparin ja muuttaa kytkentää. Periaattessa voi pelkällä oparilla tehdä tuon pulssinkin mitä mega kyttää.

Tossa nakutustunnistuksessa on kuitenkin heikkouksia eikä se toimi niin varmasti kuin voisi. Pitäisi ottaa enemmän koneen ajoitukseen liittyviä seikkoja huomioon ja taustakohiinaan parannusta. Osan voi askarrella kyllä mutta aletaan jo puhua monimutkaisuudessaan sen asten laitteesta, että helpompi iskeä jokin kaupallinen tuote analysoimaan nakutusta ja kytkemään se megan perään. Yhteenvetona ykkösmegaan suunniteltu nakutustunnistus ei ole pomminkestävä vaan lähinnä varotoimenpide.
Rantunen wrote: No tuolla noi nakuanturit on tehdas paikoillaan, että eiköhän taajuudet oo kohillaan.. :roll:
Jos anturi on joku gm:n tuotos niin hyvinkin mahdollista että on viritetty tietylle taajuudelle, varmuutta saa kuitenkin ainoastaan tutkimalla anturin toimintaa joko oskilloskoopilla tai etsimällä osakoodin perusteella tietoa anturin toimintamallista.
Rantunen wrote:Mitäs tämä meinaa? "This feature is only suitable for use if your spark is controlled by MS. E.g. MSnS, Edis, Neon, etc. "
Meinaa sitä itteänsä, ethän sä voi bensakartalla korjata sytytystä jos se on pielessä. Tuo kun konfiguroidaan niin että nakutuksen aiheuttama pulssi megalle myöhästää sytkää.
Rantunen wrote:Ja mistäs tämmöinen?
Kytkennän väkertää nopeasti koekytkentälevylle. Jos haluat ostaa valmiin niin kannattaa vaikka etsiä msefi-foorumilta muuan boris-nimimerkki joka myy KnockSenseMS tuotettaan, ei ole tuo kytkentä mutta on suunniteltu valmiiksi megaan liitettäväksi. Tosin varmasti joku voisi suomessakin jonkun kytkennän korvausta vastaan tehdä. Valmiita tehdasmoduulejakin on joissain autoissa(niissä missä ko toimintoa ei olla ECUn sisällä hoidettu) ja nämä tekevät vastaavaa kuin tuo kytkentä mutta paremmin (ESC jne). Netistä löytää hakemalla lisää tietoa. Vaikka ihan www.megasquirt.info
Tiara Kit Car - MsnS-E
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: d

Post by teg »

risu wrote: Jos anturi on joku gm:n tuotos niin hyvinkin mahdollista että on viritetty tietylle taajuudelle, varmuutta saa kuitenkin ainoastaan tutkimalla anturin toimintaa joko oskilloskoopilla tai etsimällä osakoodin perusteella tietoa anturin toimintamallista
Jos kyseessä on "normaali" nakutusanturi (pietsosähköinen), niin anturin mittaustaajuuden alue on alle 1kHz:stä yli 20kHz:iin. Sille alueelle mahtuu oikeastaan normaalien autojen nakutustaajuudet. :)

Nakutustaajuus määräytyy pääsääntöisesti sylinterin halkaisijan, lämpötilan ja kierrosnopeuden mukaan, joten taajuuksien kanssa ei pitäisi olla ongelmia. Sijoituspaikka on paljon tärkeämpi.
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Post by Rantunen »

Menee liian monimutkaiseks jo nää hommat kun ei oikein toi kolvi pysy kädessä.. :lol:

Mutta laitetaan se nyt aluksi ihan bensaa ja sytkää ohjaamaan ja katotaan myöhemmin noita hienosteluja :P

Niin sitä piti vielä kysyä että kuinkahan helposti tuon saa menemään vähäpäästöisenä leimalla? Tarviiko ihan käsikopelolla säätää lambda kohdalleen 2-3krpm aluelle vai löytyykö ominaisuus että mega säätää sen itsekseen? Tämä tosiaan vain katsastuksen ajaksi 8)
Post Reply