MS -> C30SE
Moderator: Masi_K
MS -> C30SE
Eli eli.
Nyt olis tarkotus laittaa MS määräämään Opelin C30SE konetta, eli tämä 3.0 24V R6. Sytkänohjausta ei todennäköisesti tule. Sopiiko sytkä yksiköksi tämä neloskoneista tuttu "139" -bosch vai oisko joku toinen parempi? Jakajassa on hallikas mutta passaako se tuon 139 kanssa? Suuttimet ilmeisesti kytketään siten että 1,2,3 ekaan pankkiin ja 4.5.6 toiseen pankkiin vai? MS mallia 2.2
Nyt olis tarkotus laittaa MS määräämään Opelin C30SE konetta, eli tämä 3.0 24V R6. Sytkänohjausta ei todennäköisesti tule. Sopiiko sytkä yksiköksi tämä neloskoneista tuttu "139" -bosch vai oisko joku toinen parempi? Jakajassa on hallikas mutta passaako se tuon 139 kanssa? Suuttimet ilmeisesti kytketään siten että 1,2,3 ekaan pankkiin ja 4.5.6 toiseen pankkiin vai? MS mallia 2.2
hg
tuo 139 käy, määrää puolan lataus ajan itse. luultavasti tuon itse jo tiesit. sit siitä hallista, sopii yhteen tuon 139 kanssa.
suuttimet voi kytkeä noin, saa se kone polttoainetta noinkin, en tosin tiedä mikä olisi kaikkein paras vaihtoehto..
suuttimet voi kytkeä noin, saa se kone polttoainetta noinkin, en tosin tiedä mikä olisi kaikkein paras vaihtoehto..
n
käy muuten vilkaisemassa http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
tuolta noista hallin kytkennöistä, moduuleista sun muusta.
tuolta noista hallin kytkennöistä, moduuleista sun muusta.
Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman paljon alkup. osia kayttäen.
Aikaisemminkin olen noita tehnyt mutta jakajan sisällä olevan hallikaan triggerissä on ollut 4 lovea, siis neloskone. Nykynen on 6.kone mutta vain yksi kolo triggerissä. Eli tuollako ei ole merkitystä?
Sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4 eli nuo 123 ja 456 -pankit kannattaa varmaan laittaa..
Niin ja alkup. moottorin ohjaus on Motronic M1.5
Aikaisemminkin olen noita tehnyt mutta jakajan sisällä olevan hallikaan triggerissä on ollut 4 lovea, siis neloskone. Nykynen on 6.kone mutta vain yksi kolo triggerissä. Eli tuollako ei ole merkitystä?

Sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4 eli nuo 123 ja 456 -pankit kannattaa varmaan laittaa..

Niin ja alkup. moottorin ohjaus on Motronic M1.5
j
siis jokainen pytty tarvitsee oman "liipaisun" eli sun täytyy tehdä/hommata tasajaolla oleva 6 lovinen ratas/pyörä jota se hall lukee. itselläni oli sama ongelma..
voit siis käyttää sitä samaa anturia mut se pyörä/ratas mitä se lukee täytyy vaihtaa/muokata.
oli ajatus katkos, totta kai se noin kannattaa tehdä, kun ne pankit kerran vuorottelee..
kuinka monta kertaa meinasit laittaa suuttimet avautumaan 1rpm aikana?
voit siis käyttää sitä samaa anturia mut se pyörä/ratas mitä se lukee täytyy vaihtaa/muokata.
oli ajatus katkos, totta kai se noin kannattaa tehdä, kun ne pankit kerran vuorottelee..
kuinka monta kertaa meinasit laittaa suuttimet avautumaan 1rpm aikana?
Re: j
tmikkola wrote:siis jokainen pytty tarvitsee oman "liipaisun" eli sun täytyy tehdä/hommata tasajaolla oleva 6 lovinen ratas/pyörä jota se hall lukee. itselläni oli sama ongelma..
voit siis käyttää sitä samaa anturia mut se pyörä/ratas mitä se lukee täytyy vaihtaa/muokata.
Tota siinä lähinnä hain että mahtaako saada toimimaan "yks lovisella"

Mutta pitääpä sit etsiä semmonen jakaja, todenäköisesti 12V jetronic koneesta löytyy helpoiten...

Pitää tuota nyt säätämisessä pohtia, kokeillaan 2.oli ajatus katkos, totta kai se noin kannattaa tehdä, kun ne pankit kerran vuorottelee..
kuinka monta kertaa meinasit laittaa suuttimet avautumaan 1rpm aikana?
Totatota, kuinkahan paha homma olis laittaa tuohon MV6:sta peräisin oleva suorasytkä puola?
Re: j
Löytyy, viittiskö tuosta joku pistää hieman infoo kun ei oo aikasemmin tullut roplailtua?Samba wrote:Eikös tuossa koneessa ole kampuralla 60-2 pyörä? Siitähän saat tarvittavat triggeröinnit vaikka hukkakipinää varten.
E. Eli joku saa neuvoa pääpiirteittäin miten tuota voi sytkässä käyttää? Mitä tarvii, vai pelaako tuon "139" kanssa

Re: n
Tuosta tulee liian kallista ja monimutkasta hupia että palataan siihen perinteiseen "jakaja + 139" yhdistelmään kun kerta sellainenkin mahdollisuus on... Onnistuukos muuten megalla noiden nakutusanturien ohjaus kuinka kivuttomasti jos sen sytkänohjauksen laittaa megalla?tmikkola wrote:viewtopic.php?t=2167
d
tässä olisi nakutus antureista http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
ja jossakin näin juttua (täällä finsquirtin sivuilla) et mikä tahansa anturi ei käy et pitäisi olla alkuperäis asennus=mittaa oikeaa taajuutta ja sit pitäisi laittaa vielä oikeaan paikkaan=alkuperäis asennus paikka.
ja jossakin näin juttua (täällä finsquirtin sivuilla) et mikä tahansa anturi ei käy et pitäisi olla alkuperäis asennus=mittaa oikeaa taajuutta ja sit pitäisi laittaa vielä oikeaan paikkaan=alkuperäis asennus paikka.
Re: d
No tuolla noi nakuanturit on tehdas paikoillaan, että eiköhän taajuudet oo kohillaan..tmikkola wrote:tässä olisi nakutus antureista http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
ja jossakin näin juttua (täällä finsquirtin sivuilla) et mikä tahansa anturi ei käy et pitäisi olla alkuperäis asennus=mittaa oikeaa taajuutta ja sit pitäisi laittaa vielä oikeaan paikkaan=alkuperäis asennus paikka.

Mitäs tämä meinaa? "This feature is only suitable for use if your spark is controlled by MS. E.g. MSnS, Edis, Neon, etc. "
Ja mistäs tämmöinen?

Re: d
Niin asennuspaikka jos on jo lohkossa niin on ihan varmasti mietitty hyvin tehtaalta, turha mennä muuttelemaan. Toi kytkis toimii muuten mutta siinä ei ole esim kaistanpäästösuodatusta mikä olisi hyvä eliminoimaan taajuuksia joilla ei voi edes esiintyä nakutusta. Tällä siis rajataan häiriöpulssien näkymistä sisäänmenossa mitkä jotkuvat jostain ihan muusta kolinasta. Tuohonkin kytkikseen saa "helposti" muokattua moisen filtterin jos vaihtaa toisen oparin ja muuttaa kytkentää. Periaattessa voi pelkällä oparilla tehdä tuon pulssinkin mitä mega kyttää.tmikkola wrote:tässä olisi nakutus antureista http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
ja jossakin näin juttua (täällä finsquirtin sivuilla) et mikä tahansa anturi ei käy et pitäisi olla alkuperäis asennus=mittaa oikeaa taajuutta ja sit pitäisi laittaa vielä oikeaan paikkaan=alkuperäis asennus paikka.
Tossa nakutustunnistuksessa on kuitenkin heikkouksia eikä se toimi niin varmasti kuin voisi. Pitäisi ottaa enemmän koneen ajoitukseen liittyviä seikkoja huomioon ja taustakohiinaan parannusta. Osan voi askarrella kyllä mutta aletaan jo puhua monimutkaisuudessaan sen asten laitteesta, että helpompi iskeä jokin kaupallinen tuote analysoimaan nakutusta ja kytkemään se megan perään. Yhteenvetona ykkösmegaan suunniteltu nakutustunnistus ei ole pomminkestävä vaan lähinnä varotoimenpide.
Jos anturi on joku gm:n tuotos niin hyvinkin mahdollista että on viritetty tietylle taajuudelle, varmuutta saa kuitenkin ainoastaan tutkimalla anturin toimintaa joko oskilloskoopilla tai etsimällä osakoodin perusteella tietoa anturin toimintamallista.Rantunen wrote: No tuolla noi nakuanturit on tehdas paikoillaan, että eiköhän taajuudet oo kohillaan..
Meinaa sitä itteänsä, ethän sä voi bensakartalla korjata sytytystä jos se on pielessä. Tuo kun konfiguroidaan niin että nakutuksen aiheuttama pulssi megalle myöhästää sytkää.Rantunen wrote:Mitäs tämä meinaa? "This feature is only suitable for use if your spark is controlled by MS. E.g. MSnS, Edis, Neon, etc. "
Kytkennän väkertää nopeasti koekytkentälevylle. Jos haluat ostaa valmiin niin kannattaa vaikka etsiä msefi-foorumilta muuan boris-nimimerkki joka myy KnockSenseMS tuotettaan, ei ole tuo kytkentä mutta on suunniteltu valmiiksi megaan liitettäväksi. Tosin varmasti joku voisi suomessakin jonkun kytkennän korvausta vastaan tehdä. Valmiita tehdasmoduulejakin on joissain autoissa(niissä missä ko toimintoa ei olla ECUn sisällä hoidettu) ja nämä tekevät vastaavaa kuin tuo kytkentä mutta paremmin (ESC jne). Netistä löytää hakemalla lisää tietoa. Vaikka ihan www.megasquirt.infoRantunen wrote:Ja mistäs tämmöinen?
Tiara Kit Car - MsnS-E
Re: d
Jos kyseessä on "normaali" nakutusanturi (pietsosähköinen), niin anturin mittaustaajuuden alue on alle 1kHz:stä yli 20kHz:iin. Sille alueelle mahtuu oikeastaan normaalien autojen nakutustaajuudet.risu wrote: Jos anturi on joku gm:n tuotos niin hyvinkin mahdollista että on viritetty tietylle taajuudelle, varmuutta saa kuitenkin ainoastaan tutkimalla anturin toimintaa joko oskilloskoopilla tai etsimällä osakoodin perusteella tietoa anturin toimintamallista

Nakutustaajuus määräytyy pääsääntöisesti sylinterin halkaisijan, lämpötilan ja kierrosnopeuden mukaan, joten taajuuksien kanssa ei pitäisi olla ongelmia. Sijoituspaikka on paljon tärkeämpi.
Menee liian monimutkaiseks jo nää hommat kun ei oikein toi kolvi pysy kädessä..
Mutta laitetaan se nyt aluksi ihan bensaa ja sytkää ohjaamaan ja katotaan myöhemmin noita hienosteluja
Niin sitä piti vielä kysyä että kuinkahan helposti tuon saa menemään vähäpäästöisenä leimalla? Tarviiko ihan käsikopelolla säätää lambda kohdalleen 2-3krpm aluelle vai löytyykö ominaisuus että mega säätää sen itsekseen? Tämä tosiaan vain katsastuksen ajaksi

Mutta laitetaan se nyt aluksi ihan bensaa ja sytkää ohjaamaan ja katotaan myöhemmin noita hienosteluja

Niin sitä piti vielä kysyä että kuinkahan helposti tuon saa menemään vähäpäästöisenä leimalla? Tarviiko ihan käsikopelolla säätää lambda kohdalleen 2-3krpm aluelle vai löytyykö ominaisuus että mega säätää sen itsekseen? Tämä tosiaan vain katsastuksen ajaksi
