MS- yksimukiseen pyörään?
Moderator: Masi_K
MS- yksimukiseen pyörään?
Löysin ainoastaan ahdetun yksimukisen ms-juttua...
Mutta raakaan rautaan täytyisi saada ruisku?
Uusiksi pitäisi laittaa myös sytkä. Saako sen V2.2 toimimaan?
Vai kannattaako sytkään paneutua lainkaan?
Moottorin tekniikka on ~70´s joten mitään mullistavaa ei moottorin osalta vaadita?
Mutta raakaan rautaan täytyisi saada ruisku?
Uusiksi pitäisi laittaa myös sytkä. Saako sen V2.2 toimimaan?
Vai kannattaako sytkään paneutua lainkaan?
Moottorin tekniikka on ~70´s joten mitään mullistavaa ei moottorin osalta vaadita?
S.N.R.T
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
pikkunelarihan se. ja kaikki 150cc
On noita manuaaleja luettu => mutta tuntuu että jokainen Nipa Nokkela on oman opuksen tehnyt (mitä nyt googlettanut)... ¨Tuo Finsquirt - Suomenkielinen Megasquirt Wiki on luettu, mutta aika ~?~
Olisi vain tarjolla V2.2 rak.sarja ~120€... mutten oikein tiedä, onko kannattava tuohon?
On noita manuaaleja luettu => mutta tuntuu että jokainen Nipa Nokkela on oman opuksen tehnyt (mitä nyt googlettanut)... ¨Tuo Finsquirt - Suomenkielinen Megasquirt Wiki on luettu, mutta aika ~?~
Olisi vain tarjolla V2.2 rak.sarja ~120€... mutten oikein tiedä, onko kannattava tuohon?
S.N.R.T
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Onhan noita pienituottosia suuttimiakin autoissa. 125-165cc aika yleisiä.
Yksi tollanen suutin ja painettahan voi laskea pikkasen, jolloin tuottokin pienenee.
Mulla on tossa 5-6 suutinta muistaakseni jotain 125cc ja suutintukki 6 bemarin ylimääräisenä.
Mut seuraavaksi tulee mieleen sähkön saanti, kuin paljon irtoaa? Onko akkua? Bensapumppu syö melko lailla.
Mut lähtisin hakee vinkkiä noista prätkämenestystarimoista.
Askartelua vaatii kyllä. Onks toi Partcon tai vastaava setti? Sehän on aika iso kooltaan.
Mut tossa lisää vinkkiä.
Yksi tollanen suutin ja painettahan voi laskea pikkasen, jolloin tuottokin pienenee.
Mulla on tossa 5-6 suutinta muistaakseni jotain 125cc ja suutintukki 6 bemarin ylimääräisenä.
Mut seuraavaksi tulee mieleen sähkön saanti, kuin paljon irtoaa? Onko akkua? Bensapumppu syö melko lailla.
Mut lähtisin hakee vinkkiä noista prätkämenestystarimoista.
Askartelua vaatii kyllä. Onks toi Partcon tai vastaava setti? Sehän on aika iso kooltaan.
Mut tossa lisää vinkkiä.

Partcon systeemi ilmeisesti kyseessä... => kun sitä alan todenteolla askartelemaan, voi jokin muukin tulla kyseeseen... mitään en ole vielä ostanut.
Juu eihän se piirilevy niin julmetun kokoinen ole? Kotelonhan voi aina vaihtaa.
Pyörästä saa kyllä virtaa, joten eiköhän se pumppua jaksa. ovat 2x55W lemppuja laittaneet moisiin kiinni. (itsellä ei valoja edes käytössä). Niin ja akku on sitten myös asennettava. => sähkönsaanti ei ongelma.
Ja ei ollut juuri muuta ongelmaa tiedossa, kuin suuttimien saanti => Mutta sekin alkaa näköjään ratketa.
S.N.R.T
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
juu... Eihän sitä tilaa nyt aivan järjettömästi, mutta ainahan nyt yhden piirilevyn saa hukattua.
Tuommoiseen "kiinarautaan" olisi tarkoitus.
http://www.kolumbus.fi/mauri.eerola/kuviavain/pera5.JPG
Pyörässä on nyt ~26mm kaasutin, onko läppärungon oltava kovinkin tarkasti samaa mikä on kaasuttimen koko? (avautumistahan voi rajoittaa.)
jokin 600cc ruuttapyörän läppärunko voisi olla aikas passeli á 150cc sylinterille per kurkku.
Mitä moisen ruuttaboxin virrankulutus on? => jotta voisi aluksi ajaa pelkällä akulla?
Ja noita ruuttaboksien versioita on erilaisia, mutta onko niissä perus "raudoissa" paljon eroja? => Partcon satsi???
Tuommoiseen "kiinarautaan" olisi tarkoitus.
http://www.kolumbus.fi/mauri.eerola/kuviavain/pera5.JPG
Pyörässä on nyt ~26mm kaasutin, onko läppärungon oltava kovinkin tarkasti samaa mikä on kaasuttimen koko? (avautumistahan voi rajoittaa.)
jokin 600cc ruuttapyörän läppärunko voisi olla aikas passeli á 150cc sylinterille per kurkku.
Mitä moisen ruuttaboxin virrankulutus on? => jotta voisi aluksi ajaa pelkällä akulla?
Ja noita ruuttaboksien versioita on erilaisia, mutta onko niissä perus "raudoissa" paljon eroja? => Partcon satsi???
S.N.R.T
Läppärunko voi olla jonkin verran isompi kuin kaasari, eipä jää ainakaan ahdistamaan. Ruiskun kanssa ylisuuresta läppärungosta ei ole niin paljoa haittaa kuin liian isosta kaasarista. Turhan isolla läppärungolla tulee lähinnä ongelmaa kaasun vasteen kanssa, kun pienikin avaus antaa koneelle runsaasti ilmaa, eli ajaminen menee kulmikkaaksi. Lisäksi läpän koko kannattaa pitää jossain suhteessa imukanavan kokoon, että imukanavistosta tulee järkevän mallinen. 600cc sporteissa taitaa yleensä olla liki 40mm läppiä, eli menee aika isoksi.
Itse ohjainboksi ei paljoa virtaa syö. Minimiin karsitussa asennuksessa pumppu vie valtaosan sähköstä. Piheimmät pumput syövät noin 3A, normaalit auton pumput luokkaa 4-6A. Suuttimien ajamiseen menee korkeintaan 1A/suutin, 100% pulssisuhteella, normaalisti alle puolet tuosta. Megasquirtti itse taitaa viedä alle 0,1A, oma versio taisi kuluttaa noin 50mA kun mitään oheishilppeitä ei ollut kytkettynä.
Itse ohjainboksi ei paljoa virtaa syö. Minimiin karsitussa asennuksessa pumppu vie valtaosan sähköstä. Piheimmät pumput syövät noin 3A, normaalit auton pumput luokkaa 4-6A. Suuttimien ajamiseen menee korkeintaan 1A/suutin, 100% pulssisuhteella, normaalisti alle puolet tuosta. Megasquirtti itse taitaa viedä alle 0,1A, oma versio taisi kuluttaa noin 50mA kun mitään oheishilppeitä ei ollut kytkettynä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Onko läppärungossa muuta ideaa, kuin säännöstellä ilmaa?
Eli semmoisen voisi periaatteessa askarrella itse?
Moottorin yläkierrosten tehoilla ei ole itselle mitään merkitystä. Alaväännön optimointi on pääasia... ilmeisesti sitten läppärunkokaan ei kannata olla turhan suuri
Minkä kokoinen on kaasunasennon tunnistin? (Ohm)
Eli semmoisen voisi periaatteessa askarrella itse?
Moottorin yläkierrosten tehoilla ei ole itselle mitään merkitystä. Alaväännön optimointi on pääasia... ilmeisesti sitten läppärunkokaan ei kannata olla turhan suuri
Minkä kokoinen on kaasunasennon tunnistin? (Ohm)
S.N.R.T
Periaatteessa läppärungon ainoa tehtävä on säädellä ilman määrää ja sen voi ihan hyvin askarrella itsekin, jos vaan taidot riittää. Vanhoista kaasareista voi saada hyviä aihioita. Tässäkin tapauksessa olisi varmaan kätevää yhdistää suuttimen kiinnitys läppärunkoon.
Vääntöalueeseen vaikuttaa koko imukanavan resonanssitaajuus, joka taas riippuu kanavan halkaisijasta ja pituudesta. Isompi ja lyhyempi kanava siirtää vääntöä yläkierroksille, pienempi ja pidempi taas alakierroksille. Eli tässä tapauksessa valitsisin läppärungon kooksi vaikka 26-30 mm ja koittaisin tehdä imukanavasta mahdollisimman pitkän. Kätevintä olisi tietysti jättää pituuteen jotain muunteluvaraa, jolloin voisi kokeilla eri vaihtoehtoja käytännössä.
Kaasunasennon tunnistimen (TPS) ohmimäärällä ei ole kovin suurta merkitystä, koska se toimii jännitteen jakajana. Luultavasti mikä tahansa väliltä 500 ohmia - 100 kilo-ohmia toimii. Yleensä nuo on luokkaa muutama kiloa.
Vääntöalueeseen vaikuttaa koko imukanavan resonanssitaajuus, joka taas riippuu kanavan halkaisijasta ja pituudesta. Isompi ja lyhyempi kanava siirtää vääntöä yläkierroksille, pienempi ja pidempi taas alakierroksille. Eli tässä tapauksessa valitsisin läppärungon kooksi vaikka 26-30 mm ja koittaisin tehdä imukanavasta mahdollisimman pitkän. Kätevintä olisi tietysti jättää pituuteen jotain muunteluvaraa, jolloin voisi kokeilla eri vaihtoehtoja käytännössä.
Kaasunasennon tunnistimen (TPS) ohmimäärällä ei ole kovin suurta merkitystä, koska se toimii jännitteen jakajana. Luultavasti mikä tahansa väliltä 500 ohmia - 100 kilo-ohmia toimii. Yleensä nuo on luokkaa muutama kiloa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85