bensapumpun rele ei mene päälle
Moderator: Masi_K
bensapumpun rele ei mene päälle
tarvitseeko mega kierroslukutietoa ennenkuin kytkee bensapumpun releen päälle? eikös sen pitäisi pyörittää pumppua 2 sek. kun laittaa virrat päälle?
mulla on kytkettynä bensapumpun releen maatto (releen nasta 85) megan nastaan 37 ihan kuin kytkiksessä muttei se anna maata sieltä vaikka mega saikin virtaa. sitten kun laitoin siihen releelle suoraan maata toimi.
mulla on kytkettynä bensapumpun releen maatto (releen nasta 85) megan nastaan 37 ihan kuin kytkiksessä muttei se anna maata sieltä vaikka mega saikin virtaa. sitten kun laitoin siihen releelle suoraan maata toimi.
No se bensapumpun releen transistori vaikkapa.. Syttyykö se fuel-ledi 2sek ajaksi kun pistää virrat päälle?
Mittaa jännitettä trankun kollektorin (kotelossa on kollektori myös jos metallinen 2N2222) ja maan väliltä kun virrat menee päälle. Jos on koko aika ~12V niin sen jälkeen kannalta sama. Jos kannalla jännite vaihtuu +5V -> 0V 2sek kuluttua niin trankku pimee.. Tai juotokset viturallaan.
Mittaa jännitettä trankun kollektorin (kotelossa on kollektori myös jos metallinen 2N2222) ja maan väliltä kun virrat menee päälle. Jos on koko aika ~12V niin sen jälkeen kannalta sama. Jos kannalla jännite vaihtuu +5V -> 0V 2sek kuluttua niin trankku pimee.. Tai juotokset viturallaan.
h
olipas siellä cranking valikossa "prime pump" asennossa 0 mutta vaikka laitoin sen always asentoon ei vaikutusta.
megatunen vasemmassa alakulmassa pumpun kuva muuttuu vihreäksi kun laittaa virrat päälle n 2sek. ja aina kun starttaa et ilmeisesti ohjelmallisesti toimisi mut lankulla vikaa. kokeilin toista loottaakin mutta en saanut siltikään relettä kytkeytymään päälle. luultavasti koska mulla oli siinä 0.08 hires....
ledi ei vilkkuillut missään kohtaa...
megatunen vasemmassa alakulmassa pumpun kuva muuttuu vihreäksi kun laittaa virrat päälle n 2sek. ja aina kun starttaa et ilmeisesti ohjelmallisesti toimisi mut lankulla vikaa. kokeilin toista loottaakin mutta en saanut siltikään relettä kytkeytymään päälle. luultavasti koska mulla oli siinä 0.08 hires....
ledi ei vilkkuillut missään kohtaa...
c
kaikennäköistä taas kokeiltu
stimulaattorin löin kiinni ja kun kytkee virrat niin pa-pumpun ledi palaa juurikin tuon 2 sek. niinkuin kuuluukin.
sitten mittasin kuinka paljon on vastusta maan ja navan 37 välillä kun megaan kytkee virrat 2 sek ajan n.800ohm
vaihdoin toiseen lootaan koodiksi 29v ja kokeilin sillä muttei silti toimi.
voiko tuohon megan napaan 37 kytkeä 12v? mittailin releeltä että tuohon napaan 85 tulee 12v kun siinä on virta ja herätevirta kytkettynä. sama homma toisellakin releellä..
ei kait siinä muu auta kun mennä hakemaan osia ja vaihdella eli ilmeisesti Q5 ja Q3 kannattaisi ensimmäisinä vaihtaa?
muita ehdotuksia??
stimulaattorin löin kiinni ja kun kytkee virrat niin pa-pumpun ledi palaa juurikin tuon 2 sek. niinkuin kuuluukin.
sitten mittasin kuinka paljon on vastusta maan ja navan 37 välillä kun megaan kytkee virrat 2 sek ajan n.800ohm
vaihdoin toiseen lootaan koodiksi 29v ja kokeilin sillä muttei silti toimi.
voiko tuohon megan napaan 37 kytkeä 12v? mittailin releeltä että tuohon napaan 85 tulee 12v kun siinä on virta ja herätevirta kytkettynä. sama homma toisellakin releellä..
ei kait siinä muu auta kun mennä hakemaan osia ja vaihdella eli ilmeisesti Q5 ja Q3 kannattaisi ensimmäisinä vaihtaa?
muita ehdotuksia??
fbg
"No se bensapumpun releen transistori vaikkapa.. Syttyykö se fuel-ledi 2sek ajaksi kun pistää virrat päälle?
Mittaa jännitettä trankun kollektorin (kotelossa on kollektori myös jos metallinen 2N2222) ja maan väliltä kun virrat menee päälle. Jos on koko aika ~12V niin sen jälkeen kannalta sama. Jos kannalla jännite vaihtuu +5V -> 0V 2sek kuluttua niin trankku pimee.. Tai juotokset viturallaan."
Joo mittasin nuo Q3 ja Q5. Q3:n kannalta vaihtui juurikin 4,5-0v 2 sekunnin aikana et se olisi pimeänä ja tuohon Q5:n kollektorin ja maan välillä ei ollut virtaa oikeastaan ollenkaan ja sekin vähän hävisi hetken päästä..
Mittaa jännitettä trankun kollektorin (kotelossa on kollektori myös jos metallinen 2N2222) ja maan väliltä kun virrat menee päälle. Jos on koko aika ~12V niin sen jälkeen kannalta sama. Jos kannalla jännite vaihtuu +5V -> 0V 2sek kuluttua niin trankku pimee.. Tai juotokset viturallaan."
Joo mittasin nuo Q3 ja Q5. Q3:n kannalta vaihtui juurikin 4,5-0v 2 sekunnin aikana et se olisi pimeänä ja tuohon Q5:n kollektorin ja maan välillä ei ollut virtaa oikeastaan ollenkaan ja sekin vähän hävisi hetken päästä..
Re: fbg
Toi testi stimulaattorilla jo kertoi trankun ja laitteen toimivan oikein. Ota johtosarja megasta irti, kytke virta päälle ja maadoita releelle menevä karva. Vetääkö pumpun rele?tmikkola wrote:"No se bensapumpun releen transistori vaikkapa.. Syttyykö se fuel-ledi 2sek ajaksi kun pistää virrat päälle?
Mittaa jännitettä trankun kollektorin (kotelossa on kollektori myös jos metallinen 2N2222) ja maan väliltä kun virrat menee päälle. Jos on koko aika ~12V niin sen jälkeen kannalta sama. Jos kannalla jännite vaihtuu +5V -> 0V 2sek kuluttua niin trankku pimee.. Tai juotokset viturallaan."
Joo mittasin nuo Q3 ja Q5. Q3:n kannalta vaihtui juurikin 4,5-0v 2 sekunnin aikana et se olisi pimeänä ja tuohon Q5:n kollektorin ja maan välillä ei ollut virtaa oikeastaan ollenkaan ja sekin vähän hävisi hetken päästä..
fg
siis vian on pakko olla lankulla koska rele toimii kun sen maattaa johtosarjan päästä, megatunessa fuel pump ruutu muuttuu 2 sek ajaksi vihreäksi kun laittaa virrat päälle eli koodissa tai asetuksissa ei ole vikaa.
ainakin tuo Q3 on rikki jos tuo testi pitää paikkansa minkä itse esitit j-k.
pistin toisen johdon yleismittarista siihen Q3:n kollektoriin ja toisen piuhan maahan ja sieltä tuli juutikin se 4,5v ja 2sek aikana hävisi kokonaan.
vastusta tuosta 4.5v syntyy tuo 800ohm maahan ja ilmeisesti siksi se rele ei mene päälle kun se ei saa tarpeeksi maata..
olisin nuo transistorit jo vaihtanut jos niitä olisi tänään saanut et olisi ollut varmuus asiasta.
ainakin tuo Q3 on rikki jos tuo testi pitää paikkansa minkä itse esitit j-k.
pistin toisen johdon yleismittarista siihen Q3:n kollektoriin ja toisen piuhan maahan ja sieltä tuli juutikin se 4,5v ja 2sek aikana hävisi kokonaan.
vastusta tuosta 4.5v syntyy tuo 800ohm maahan ja ilmeisesti siksi se rele ei mene päälle kun se ei saa tarpeeksi maata..
olisin nuo transistorit jo vaihtanut jos niitä olisi tänään saanut et olisi ollut varmuus asiasta.