Elikkä kyseessä pikkasen kutiteltu 1301cc turbo uuno. Isompaa ahdinta yn. laitettu. Viime kesänä auto oli ekaa kertaa ajossa megasquirtin kanssa ja sytkää ohjasi ja ohjaa vielä nykyäänki vakio microplex. Viime kesänä oli suuttimina 240cc/3bar ja nokka oli vakio melko laimee, asteista ja nostoista ei oo tarkkaa tietoa mut varmaan joku 250/8mm.
Nyt on talven aikana vaihdettu suuttimiks 315cc/3bar ja nokaks 290/11,5mm. Ongelma on tyhjäykännin huojunta. 3 tuntia yritettiin saada laitteeseen tyhjäkäyntiä säätämällä: seosta, kaasuläpän tyhjäkäyntiruuvia ja nokan ajotusta. Mitään järkevää ei kuitenkaa saatu aikaseks. Lähinnä ongelma on sellanen, että tyhjäkäynti heijaa 800-1400 rpm välillä. Ei oikestaan oo suurta vaikutusta kaasuläpän ruuvin säätämäsillä eikä juuri seoksellakaan. Aina vaan käynti heijaa. Seos myös heiluu aika paljon ja kun moottorin kierrokset laskee alle 1000rpm imusarjan paine on 80kpa. Sitte kun kierrokset nousee vähän yli 1000rpm, niin alipainetta alkaa samantien löytyä ihan reilusti.
Suuren ongelman aiheuttaa flektin päälle kytkeytyminen. Sillon akun jännite laskee voltilla ja käyntii putoaa 800rpm ja täristää pirusti. Kun flekti sammuu, ei käyntiä saa ylös muuta ku kaasua polkasemalla. Lisäks esim. ajovalojen päälle kytkeminen vaikuttaa käyntiin korvalla kuultavasti.
Mitä kannattais siis tehdä? Viimeks ei ehditty kokeilla akkujännitteen korjauskertoimen pudottamista 0.1ms/V:iin vaan se oli koko ajan se normi 0.2. Voisko se pelkästään aiheuttaa koko huojumisen? Sitte oon miettiny sellasta, että mitäs jos akun rinnalle laittais 1 faradin kondensaattorin? Voisko sillä saada aikaan sen, että jännite pysyis flektin päällä ollessa normaalissa tai edes lähes normaalissa, jotta koneen käynti ei muuttuis niin radikaalisti?
Muuten moottori toimii ihan normaalisti ja ottaa hyvin kierroksia.
Turbo uuno ja tyhjäkäynti ongelma
Moderator: Masi_K
Turbo uuno ja tyhjäkäynti ongelma
Fiat Uno Turbo I.E
Et eritelly mikä koodi kyseessä, jos perus MS1 tai MS1extra ja suuttimet korkealla impendanssilla niin hiress-koodi voisi auttaa tuohon.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Suuttimien koko on melko iso koneeseen nähden perus-MS1:n kanssa. Hires-koodia kannattaa tosiaan kokeilla, jos vain mahdollista (eli suuttimien PWM- ei ole käytössä).
Isokaan konkka ei pidä jännitettä noilla kulutuksilla. Onko laturi ja sen johdotukset kunnossa?
Jännitekorjauskerroin on pielessä vain jos seos muuttuu välittömästi sähkökuormituksen kasvaessa, pitäisi pysyä samana. Kierrosten muututtua tilannetta on jo vaikeampi verrata. Logista pystynee näkemään nopeat muutokset.
Isokaan konkka ei pidä jännitettä noilla kulutuksilla. Onko laturi ja sen johdotukset kunnossa?
Jännitekorjauskerroin on pielessä vain jos seos muuttuu välittömästi sähkökuormituksen kasvaessa, pitäisi pysyä samana. Kierrosten muututtua tilannetta on jo vaikeampi verrata. Logista pystynee näkemään nopeat muutokset.
Aika raju nokka siis? Sytkänsäädöllä saattaisi saada jotain apua, mutta helposti myös paljon uusia ongelmia.kun moottorin kierrokset laskee alle 1000rpm imusarjan paine on 80kpa
Megasquirtiin en kommentoi, mutta alipaineen "puuttuminen" vihjais suht rajua nokkaa, ja tuo alipaineen heittely vois aiheuttaa säätö ongelmat. Kokemuksena turbo escort 300:sella nokalla ja isoilla suuttimilla... Edes hestecillä ei saanu tyhjäkäyntiä nätiksi. Mutta sytkän säätö vois tosiaan auttaa. Saattaa vaatia melko rajut ennakot tyhjäkäynnille, juurikin tuon nokan takia. Myös nokan aikaistaminen vois auttaa, jos vain venttiilit ei kalahda mäntiin. Tämähän vie sitten yläkierroksilta tehoja.
Yrittelijä+virittelijä=3 vuotta, eikä valmista
Joo, en oo ehtiny nyt käyttää moottoria ja testailla mutta ekaks yritän uudella hi-res koodilla, josko sieltä jotain apuja sais.
Kaikki ongelmat sais sillä korjattua että sais käynnin tasaseks siihen 1000rpm nurkille. Sillon kuitenki on ennakko ihan kohdallaan, ku alipaineki on ihan kohallaan. Ku en jaksais millään nyt alkaa virittelee sytkään megan kautta.
Kaikki ongelmat sais sillä korjattua että sais käynnin tasaseks siihen 1000rpm nurkille. Sillon kuitenki on ennakko ihan kohdallaan, ku alipaineki on ihan kohallaan. Ku en jaksais millään nyt alkaa virittelee sytkään megan kautta.
Fiat Uno Turbo I.E