Yamaha FZR 1000 93.

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Yamaha FZR 1000 93.

Post by I_me »

Eiköhän tämänkin jo tänne uskalla laittaa, kun pyörä on jo joulukuusta asti ollut squirtattuna 8) .

Eli kapine on jenkki mallin vm.93 FZR jammu, luonnollisesti alunperin kaasari peli.
Koneeseen on edellinen omistaja laittanu wisecon 1040 ylikoko setin ja dynojetin suutin satsin, samalla kun on käynyt sen muutenkin läpi.

Viimekesä meni ajellessa, eikä toiminnassa ollut kaasareillakaan oikeastaan muuta häikkää, kuin että... Tyhjäkäynti oli vähän mitäsattuu, pikkusen alta 6000rpm oli melkoinen kuollut kohta ja yläkierriksilla kone kävi jo melkoisen rikkaalla. Tehoa löytyi syksyllä takanakilta ~137Hv ja vääntöä ~106Nm

Elikkä Megaa avuksi.
Läppärungot ovat peräisin 750GSXR suskasta, bensapumppu indy 500efi polariksesta 8) merkiltään Jecs(samanlaista käytetty joissain vanhemmissa ruisku pyörissä), bensanpaineensäädin samasta pollesta, hiukan modattuna (paine 3,5bar)
Itse mega on ArttuH:n suunnittelema ja toteuttama (kiitos hänelle)
Lambdana Innovaten LC-1
Tällähetkellä ei ole käytössä kuin bensansyöttö, tulevaisuudessa luultavasti sytkä ja paljon muutakin kivaa.

Nyt kun on tullu muutama kk. tallissa hierottua käynnistys asetuksia ja tyhjäkäynnin seutua, niin uskallan melkein väittää että pelaa paremmin kuin on koskaan pelannut.
Tänään sain pyörää sen verran nippuun, että sain kuskailtua sen kerholle ja penkkiin jossa hetkenaikaa huristelin karttaa ja alkoihan se pikkuhiljaa jo tottelemaan kaasuakin niinkuin pitää ja löytyihän se rajoitinkin sieltä 12krpm seutuvilta :D

Pitääpi laittaa tässä jossainvälissä kuvatusta ja käppyrää esille, vanhaa sekä uuttakin.
Last edited by I_me on Wed May 09, 2007 2:27, edited 3 times in total.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Tänään tuli taas kokeiltua penkissä.
Rääkkäys jäi melko lyhyeksi kun huomattiin että bensantulo loppuu kuin seinään kun lähestytään huipputehon aluetta. Niillä paikkeilla oli edelliselläkin kerralla ongelmia, nyt oli vain useampi silmäpari seurailemassa mittareita ja tutkimassa logia.
Pääteltiin aluksi että pumppu vetää viimeisiä ja hetken jo ajattelin että antaapa olla jatketaan maanantaina uudella pumpulla.

Luovan tupakka tauon jälkeen kuitenkin tutkiskelin ja kuullostelin hiukan ja huomasin että pumppuhan perskules kavitoi selvästi kun virrat laittaa päälle, eli ongelmaa imupuolella, ei kun bensalinjat uusiksi ja romut paremmille paikoille ja ylimmääräiset pois.
(BTW. on muutes pirun v.mäinen purkaa paineistettuja bensalinjoja)

Huomenna sitten selviää että minne suuntaan meni, ei ainakaan enään virrat kytkiessä röpeltänyt pumppu.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Ei olisi vissiin kannattanut laittaa tänne mitään kun heti alkoi vastustamaan :evil:

B-pumppu vetää viimeisiä, ei jaksa pitää paineita kuin hetken jonka jälkeen alkaa hiipumaan, ilmeisesti lämpöinen paikka vielä hiukan tehostaa hyytymistä, penkin puhaltimen kun laittoi päälle niin paine pysyi hetken kauemmin melkein kohdallaan.

Paineensäädintäkin ehdin jo epäillä hetken kunnes kokeilin pihdeillä puristaa paluuletkun tukkoon, paine ei noussut yhtään.
Huomenna kokeilen Saab 900 K-jetin pumpulla Toivonmukaan pääsee jo kokeilemaan käppyrän ottoa. :twisted:
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Eipä vieläkään mainittavaa edistystä.
Vaihdoin pumpun ja laittelin bensalinjan muutenkin hiukan parempaan kuosiin. Pyörä tulille ja hienostihan se kävi, kunnes taas alkoi seokset painumaan rankasti laihalle.
Sitten kun hetken antoi olla pyörän sammuksissa ja kokeili uudestaan, niin taas pelasi vähänaikaa hyvin.
Seuraavaksi pitääkin sitten nakata vissiin orkkis bensahana tankista menemään.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
slappala
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Wed Mar 16, 2005 14:03

Post by slappala »

oiskohan syy siinä että imee tankista bensaa vaan ei saa korvausilmaa...näin ollen tekee alipainetta tankkiin ja bensantulo alkaa jossain ajassa hiipua. miten paluu on hoidettu bensalle säätimeltä? kai tankkiin kuitenkin? ja onko huohotus tankissa riittävä? ja virtaa riittää sitten akussa ja pyörässä kunnolla?
HanhiEmo
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Jul 10, 2005 20:45
Location: Anjalankoski

Post by HanhiEmo »

Oletteko tehneet sitä helpointa korvausilmatestiä että otatte testin ilman bensatankin korkkia?
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Tuohonhan voisi vaikuttaa myös megan jännitekorjaus, muistaakseni jossain mopedissa oli samanlaista ongelmaa ja vika oli juurikin tuossa. Startin jälkeen akkujännite pysyy matalampana koska startti on juuri jauhanut mehuja sieltä. Sitten kun vähän aikaa on mennyt, akku on täynnä ja jännitteet kohoavat. Tästä taasen megassa oleva jännitekorjaus lyhentää suuttimien aukioloaikoja ja seos menee laihalle.. Kannattaa ainakin tarkistaa...
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Juu kokeilin ajaa korkki auki, ei muuttanut asiaa oikein kauheasti jos ollenkaan.
Minulla oli painemittari linjassa kiinni kun totesin tuon paineen tippumisen.

Nyt pitäisi olla ongelma korjattu, tein tankkiin 12mm lähdön ja orkkis bensahana toimii paluuna, en tosin ole vielä kokoellut. Siellä orkkis hanan sisällä pienin reikä misä bensa joutuui tulemaan läpi on 5mm, luultavasti siitä johtunut tuo ongelma. Ja kun paluuletku on tullut pumpun imupuolen letkuun niin pyörä on toiminut juuri sen aikaa mitä paluuletkusat tuleva bensa on saanut ruokittua pumppua.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Tänään otin mopon ajoon, kun vaikutti siltä että se pelaa, ja kyllähän sillä muutama kymmenen kilsaa tuli ajettua, hyvin pelasi vaikka seokset ei ole vielä oikein kohdallaan. Jäi vain logit ottamatta kun omasta läppäristä on akku totaalisen kuollut ja läppärissä jonka kaverilta hain lainaan ei ole sarjaporttia... juu u onhan minulla tuo usb-sarjaportti adapteri, onpa vain ajuri cd hukkunut ja kun en muista että minkämerkkinen tuo on niin ei löytynyt netistäkään toimivia ajureita.

Päätin sitten ottaa oman läppärin reppuun ja hurauttaa kerholle ja ajella penkissä. Tässävaiheessa alkoi taas vastustamaan, tälläkertaa syynä megan resetit, joita oli jokunen tullut jo aikaisemmillakin säätely kerroilla ja niistä ArttuH:n kanssa privassa jo hiukan keskustelinkin.
Olin jo aivan siinä uskossa että pääsin niistä eroon laittamalla tiggauksen maadoituksen erillisellä piuhalla mutta todellisuudessa se vain pahensi asiaa, toisaalta ei toiminta ollut piuhan pois otonjälkeenkään mitenkään vakaata, kerran resetoi kerholta kotia ajaessa. Koko päivänä ei ajossa ollut aikaisemmin sipannut.
Huominen päivä ja seuraava yö meneekin töissä. Pitääpi sitten kunhan vain kerkeää alkaa käymään maadoituksia ja muitakin mahdollisia häiriöiden aiheuttajia läpi. Perhana kun saisi jonkun tekemään mulle tarvittavat rojut tuohon pyörään että pääsisi eroon tuosta puolalta tiggauksesta.
Dedline on 1.5 (kuluvaa vuotta) silloin pyörän PITÄÄ toimia, jos ei muuten niin vaikka kaasareilla.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Eilen illalla töistä tultuani kävin huristelemassa pienen lenkin läppäri repussa, tälläkertaa laitoin datalogiin tarttumaan myös akkujännitteen. Tulee välillä melko mielenkiintoista sydänkäyrää kun koneessa on kierroksia yli 5500rpm, tuon kierrosluvun alapuolella ei ollut minkäänlaisia ongelmia.
Eli kun häiriöitä alkaa tulemaan alkaa akkujännite pomppimaan lähes 0v-28v välillä, ainakin megan logista kun tarkistelee. Huomenna kokeilen kaverin pyörän laturia, jos sillä pelaa, niin tietääpähän missä vika on.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Taas hiukan tutkittuja vähän hutkittukkin.
Kokeilin kaverin pyörän laturista säädintä, kun kokolaturin irroitus olisi ollut hiukan turhan iso homma siitä kaverin pyörästä, = ei vaikutusta samanlaista sydänkäyrää tuli edelleen logiin siinä á.6500rpm hujakoilla akkujännite pomppi mukamas 0,4-28v.
Seuraavaksi kokeilin sitten kerholla penkissa laturin johdot kokonaan irroitettuna ja sama homma jatkui vieläkin, eli ei ainakaan laturi ole häiröiden lähde.
Sitten piuhat kiinni laturiin ja kokeilua yleismittari akkuun kytkettynä, nätin tasaisena pysyy lataus jännite, n.13.4-13,9v. (megan logiin tallentui jälleen yli 26v piikkejä)

Seuraavana testinä otin poksista tiggauksen häiriö suodatuksen pois käytöstä = mikään ei muuttunut vieläkään mitenkään.

Meno loppuu aina tuohon pikkusen rapiaan 6krpm tietämille, logia kun katsoo niin kierros luku tipahtaa nollaan ja muut arvot pomppaa taivaisiin ja melkein heti perään kierros luku pomppaa ylos ja muut arvot nollaan.

Nyt olisi kaikki vinkit tervettulleita, mistä etsiä vikaa...
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Veikkaisin, että rpm-tieto (puolalta?) aiheuttaa ongelmia. Vedä sille oma maajohto optolta.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Optolle on oma maa, kokeiltu pariin eri paikkaan, tällähetkellä kiinni aivan puolien vieressä. Ilman erillistä maadoitusta tuli samanlailla häiriöitä.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

No niin nyt tuli sitten läpimurto tämän ongelman suhteen.
Vaihdoin boksiin koodin (koko prosessorin) ja huomasin että oli sitten prosessori noussut kannastaan melkein irti, tässä yksi mahdollinen ongelman aihuttaja, toinen olikin sitten D9 liittimen sisältä juotoksesta irronnut johto.
Pelkkä koodikin voi olla ollut osasyyllinen ongelmiin, se kun oli joku varhainen versio hi-res extrasta, nyt on sisässä hr_09a, onkohan tuo lie uusin?

Nyt lataillaan hetki kannettavan sekä pyörän akkua ja sitten voisi pikkuisen muuttaa decel fuel arvoa, meinaapi melko rajusti nyppästä kun löysää kaasua.

Tulee vain aamulla melkoinen kiire säätää että on pyörä nätisti körräiltävissä vappuajossa :D yö kun pitäisi perskules lusia töissä.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Nyt on lumisateen värittämät vappuajot ajettu 8) . Pyörä pelaa kuin junan vessa, aamulla töistä tultuani kävin ajamassa pari datalogin keruu lenkkiä ja annoin Mega Log Viewerin hoitaa säädön. Nyt tuntuisi olevan seokset kohtuu hyvin kohdallaan, kun ottaa huomioon kuinka kiireellä säätelyt tein.
Laitoin vielä juuri ennen paratiin lähtöä kiihdytys rikastukset käyttöön ja säädin ne jotakuinkin kohdalleen.

Saas nähdä milloin sitä saisi taas raahattua penkkiin tuon...
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

No niin. Nyt on tullut ajeltua jo jonkin verran, pyörä tuntuisi pelaavan tosi hyvin. Tänään tuli sit ajettua penkissä käppyröitä, ei oikein vakuuttanut n.5hp ja n.10Nm hukassa n.5000rpm eteenpäin, yli 10krpm löytyi aivan aavistuksen verran enemmän heposia kuin kaasareilla, mutta niillä nyt ei ole enään oikein käytännön merkitystä.

Säätelin jonkin aikaa seoksia eees ja taas ja tulin siihen tulokseen et kone haluaa toooosi paksua seosta, homma jäi vielä testaamatta, mutta huomenna jatketaan.

Positiivista sentään on se että käppyrä oli huomattavasti tasaisempi kuin kaasareilla 8) , noloa vain kun kaverin vakio t-ace pukkas lähes saman huipputehon mitä oma pärrä mutta muuten kohtalaisen reilusti enemmän :evil:

Mietin vain tässä sellaista että voiko se vaikuttaa että läppärungot ovat melkopaljon suuremmat kuin mitä kaasarit olivat??? :? En nyt tarkalleen muista että kuinkapaljon.

Jos nyt käy niin, että niitä karkulaisia ei löydy niin pitää vissiin pistää puhallin koneen kylkeen ja kattella uudestaan. :twisted:
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Nyt on tullut parinapäivänä hierottua säätöjä penkissä ja tulos on 134.6hv ja 102.0Nm tehokäyrä on kuin viivoittimella vedetty 2000rpm@20hv -> 8500rpm@130hv, 10000rpm jälkeen alkaa laskemaan, vääntökäyrä on loivasti nouseva 2200rpm@75Nm -> 8000rpm@100Nm , 9000rpm lähtee loivasti laskemaan. Vielä pitäisi jossain välissä jaksaa hieroskella ja etsiä 7000rpm -> 8000rpm väliltä hukassa oleva 4Nm 8)
Positiivisinta on se että 6000rpm kohdalta löytyy nyt n.10Nm emennän vääntöä kuin mitä kaasareilla, siinä kun oli melkoinen monttu.

Eikä se kone sitten loppujenlopuksi niin kovin paksua seosta halunnutkaan, muuta kuin alle 6000rpm siitä eteenpäin tuntuisi että himpun alle afr 13 kun saisi pysymään niin syntyisi kunnon tulos, nyt seos seilasi 13.1-12.3 välillä, afr targettia jos käytti niin käyrästä tuli heti sahanterä.

Yritän saada jokupäivä kopsittua dynon koneelta käppyrät näkösälle.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Post Reply